Siis miten joku voi väittää, etteivät pojat ole sen vilkkaampia kuin tytöt?
Ovathan he nyt ryhmänä pääsääntöisesti ihan erilaisia kuin tytöt. Eikö teillä ole silmiä päässä? Toki poikkeuksia on puoleen ja toiseen, mutta 2-3v pojat ovat herranjestas ihan erilaisia kuin vastaavassa iässä olevat tytöt. IHmetyttää, miten joku voi muuta väittää.
Itsellä on kolme lasta, kaksi poikaa ja tyttö ja tiedän mistä puhun.
Kommentit (65)
Ovathan he nyt ryhmänä pääsääntöisesti ihan erilaisia kuin tytöt. Eikö teillä ole silmiä päässä? Toki poikkeuksia on puoleen ja toiseen, mutta 2-3v pojat ovat herranjestas ihan erilaisia kuin vastaavassa iässä olevat tytöt. IHmetyttää, miten joku voi muuta väittää.
Eli siis tiedät mistä puhut ;)
Kyllä tämä on kulttuurin, ympäristön js kasvatuksen tulosta.
vaan jos yhtään osaat päätellä, niin jokaisella lapsellani on oma kaveriverkostonsa ja olen tässä katsellut satoja lapsia lasteni kautta. Siitä vedän johtopäätökseni sekä ikiaikaisesta tiedosta että miehet ovat marsista ja naiset venuksesta.
ap
tytöt piipertävät kotileikkejään ja pojat remuavat metrin pituiset halot käsissään tai painivat.
toisaalta välillä pojat piipertävät ja tuhraavat auto- ja legoleikkejään ja tytöt juoksevat, pelaavat palloa tai kirkonrottaa, hyppivät narua, yms.
Kuulostaa oudolta, jos teillä lapset ovat leikkineet sukupuolen mukaan vain yhtä leikkiä jokainen. Normaalisti lapset leikkivät hyvin monenlaisia leikkejä, ja sekä tytöillä että pojilla että liikunnallisia ja motorisia sekä hiljaisempaa keskittymistä vaativia leikkejä.
tavallaan vilkkaita. Tyttöjen kiljuminen voi olla isossa ryhmässä korvia raastavaa, ja vauhtia löytyy tytöistäkin. Ja sitten on erittäin rauhallisia ja harkitsevia poikia. Toki tyttöjäkin. Minulla on neljä lasta, ja työkseni olen lasten kanssa, ja itse en yleistäisi mihinkään suuntaan, vaan antaisin jokaisen olla yksilö, niin rauhallisen kuin villimmän pojan, kuin rauhallisen ja villimmän tytön. Kaikkia niitä on, ja kaikkia tarvitaan.
Kolmesta lapsesta voikin siis tehdä yleistyksiä. Toisaalta, isoista ainistoista tehdyt yleistykset eivät taas päde yksilöihin.
Meillä on kaksi lasta, tyttö ja poika. Ja dataa - ne ovat keskenään erilaisia. Mulla (olen siis mies)on veli ja ehi ihan totta, mekin ollaan erillaisia.
Ja mitä tämä vilkkaus on ja miten sen mittaat. Meillä sisarukset painivat keskenään (siis leikkien), poika on leikeissään fyysisempi, mutta toisaalta pystyy istumaan tarvittaessa pitkään paikoillaan (siis vaikka pystyi jo siinä iässä, kun siskonsa on nyt), konflikti tilanteissa poika puolustaa itseään verbaalisesti, tyttö fyysiesti. Eli se kumpi on "vilkkaampi" riippuu ihan määrittelijästä.
kaksi veljeä ja yksi tyttö rauhallisia. Miehen perheessä yksi vilkas poika, yksi rauhallinen poika, ja 4 keskivertoa tyttöä. Meidän perheessä yksi vilkas tyttö, yksi rauhallinen poika (3v...), ja yksi keskiverto tyttö. Kaveripiirissäni näyttäisi olevan aika tasaisesti kumpiakin, jos nyt oikein laskemaan ryhtyisi, niin ehkä sitten pojat hienoisesti vilkkaampia, mutta heitä on myös ystäviemme lapsissa enemmän. En minä huomaa mitään eroa, mutta voihan olla että piirimme ovat vain aika erilaiset.
vaan jos yhtään osaat päätellä, niin jokaisella lapsellani on oma kaveriverkostonsa ja olen tässä katsellut satoja lapsia lasteni kautta. Siitä vedän johtopäätökseni sekä ikiaikaisesta tiedosta että miehet ovat marsista ja naiset venuksesta.
ap
Koska mielestäsi "miehet ovat marsista ja naiset venuksesta", siirrät alitajuisesti kasvatuksen mukana nämä ajatukset lapsiisi. Luot näin heille oletetun käytösmallin. He puolestaan leikkivät samanhenkisten kavereiden kanssa, jotka puolestaan vahvistavat käsitystäsi sukupuolten välisistä luonne-eroista.
Ongelma "miehet ovat marsista ja naiset venuksesta"-ajatusmallissa on juuri siinä, ettei osata ajatella oman piirin ulkopuolelle.
Ja sitten kun on sellainen poika, joka myös haluaisi leikkiä kotileikkiä kerhossa, tytöt eivät anna tulla leikkiin mukaan. Koska "ei pojat saa leikkiä pyykinripustamista, se on tyttöjenleikki".
Tympäsee tuolla tavalla yksisilmäisiksi kasvatetut lapset.
Kyllä sukupuoli vaikuttaa. Ei ole kyse pelkästä kasvatuksesta, vaan pojilla on mm. enemmän testosteronia, joka ohjaa "raisumpiin" leikkeihin. Sukupuoli ei ole vain yhteiskunnan opettama rooli, vaan myös biologinen fakta. 70-luvulla väitettiin toisin ja silloin eräs tutkija ohjasi erään perheen leikkaamaan toisen kaksospojistaan tytöksi pieleenmenneen ympärileikkauksen jälkeen -> leikkaus tehtiin ja poika kasvatettiin tyttönä. Kas kummaa, hänelle tuli niin paljon psykologisia ongelmia "väärästä" sukupuolesta, että lopulta hän teki itsemurhan. En tällä sano, että sukupuolieroja pitäisi erityisesti vahvistaa, sillä on olemassa myös poikamaisia tyttöjä ja tyttömäisiä poikia, eikä siinäkään mitään väärää ole.
Kutonen, toi oli rumasti sanottu. T: 5.
Se oli vain sitä, mitä nykyään kutsutaan "vilkkaudeksi".
t: sex
Ja sitten kun on sellainen poika, joka myös haluaisi leikkiä kotileikkiä kerhossa, tytöt eivät anna tulla leikkiin mukaan. Koska "ei pojat saa leikkiä pyykinripustamista, se on tyttöjenleikki".
Tympäsee tuolla tavalla yksisilmäisiksi kasvatetut lapset.
poika olla samassa kerhossa...?
Onneksi nyt pk:ssa tytöt huolivat mukaan kotileikkeihin, sillä poika (6v.) tykkää kovasti noista leikeistä (kuulemma leikkii ihan yksinkin jos leikkikaveria ei löydy).
Eipä ihan heti uskoisi meidän duracellpupusta =D
Kyllä sukupuoli vaikuttaa. Ei ole kyse pelkästä kasvatuksesta, vaan pojilla on mm. enemmän testosteronia, joka ohjaa "raisumpiin" leikkeihin. Sukupuoli ei ole vain yhteiskunnan opettama rooli, vaan myös biologinen fakta. 70-luvulla väitettiin toisin ja silloin eräs tutkija ohjasi erään perheen leikkaamaan toisen kaksospojistaan tytöksi pieleenmenneen ympärileikkauksen jälkeen -> leikkaus tehtiin ja poika kasvatettiin tyttönä. Kas kummaa, hänelle tuli niin paljon psykologisia ongelmia "väärästä" sukupuolesta, että lopulta hän teki itsemurhan. En tällä sano, että sukupuolieroja pitäisi erityisesti vahvistaa, sillä on olemassa myös poikamaisia tyttöjä ja tyttömäisiä poikia, eikä siinäkään mitään väärää ole.
Olet varmasti oikeasssa. Toisaalta se, että ihmisellä on sukupuoli, ei kerro mitään heidän vilkkaudesta tms. Kyllähän nykyisin korjataan miehinä syntyneitä naisiksi, jos he kokevat olevansa väärää sukupuolta eli ihmisellä on kokemus sukupuolestaan.
Pojat voivat olla keskimäärin raisumpia ja varmaan ovatkin, mutta ap:n tyyliset aloituset minulla on kolme lasta ja mä tiedän, ovat kutienkin aina yhtä huvittavia. Ja mitä vilkkaus tarkoitaa? Häiriiökäyttäytymistä? Keskittymiskyvyn puutetta? Fyysisempiä leikkejä? jne. Yksilöllinen käyttäytyminen on aina yksilöllistä ja yleistysten liimaaminen yksittäisten ihmisten päälle on aina vähän viin ja näin.
tai _voisihan_ sen tietysti ajatella niinkin että ei ole olemassa "tyttömäistä" tai "poikamaista", vaan joukko ominaisuuksia jotka tavataan niputtaa jommalle kummalle kuuluviksi, mikä on hölmöä, koska harva ihminen vastaa täydellisesti moisia stereotypioita.
Kun ne eivät ole ihan erilaisia. Ihmetyttää, miten voit muuta väittää.
Jos tytöt ovat tämmöisiä ja pojat tuommoisia, niin eihän siinä sitten HERRANJESTAS mitään poikkeuksia ole.
Toki kummankin sukupuolen edustajiin mahtuu monenlaista temperamenttia.
Itse en voi sietää sellaisia lapsia, joiden "vilkkaus" on sitä, että huidotaan jollain kepeillä niin, että toisia sattuu tai rikotaan ja heitellään tavaroita.
Monille poikien äidieille/isille tuntuu olevan ihan ok, jos heidän poikansa esim. rikkoo kylässä tavaroita "vahingossa".
Poikien ns. vilkkaus johtuu yleensä vain huonosta kasvatuksesta.
Tässä hyvä esimerkki: eräs perhe ( koska tämä on av-palsta, on varmaan syytä mainita, että ko. perhe on akateeminen ) tuli talvella meille kylään ja kun heidän 6v poikansa hyppäsi ulos autosta, hän nappasi heti käteensä lapsieni, aivan uuden, lumilapion - ja astui sen päälle, vääntäen samalla kaikin voimin siitä lapion varresta.
Tämä siis 15sek. aikana siitä, kun he olivat tulleet pihaan. No, lapio tietenkin halkesi.
Sanoin: "voi harmin paikka, se oli kuule aivan uusi lapio - miksi väänsit sen rikki?" - Poika änkytti jotain, että " se oli jo rikki" - johon sanoin, että " äläpäs huijaa, näin kyllä, että väänsit sitä kaikin voimin niin kauan, että se halkesi" - ja pojan äiti vikisi siinä sivussa jotain, että " voi sentään, se meni nyt rikki, voi voi, olipas harmillinen juttu, ei olisi saanut vääntää sitä...voi voi...".
Ja siinä kaikki.
Ei siis sanaakaan sille pojalle siitä, että NOIN EI SAA TEHDÄ tai ME OSTAMME TEILLE UUDEN LAPION ja ylipäätään laittaa poika ymmärtämään, että tollasesta tahallisesta rikkomisesta on SEURAUMUKSIA!
Tarkoitan vaan sitä, että monien poikien vanhemmat pitävät esimerkiksi tavaroiden rikkomista "vilkkautena", eivätkä helvetin huonona käytöksenä - mitä se oikeasti on.
Tollasia esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.
Syy on tietenkin on eniten vanhempien, ei niinkään pienen lapsen, mutta valitettavasti on käynyt niin, että
lukuisien samankaltaisten tapahtumien myötä olen alkanut inhoamaan tuota lapionrikkojaa ja hänen perhettään.
He soittelevat meille aina silloin tällöin ja ehdottelevat tapaamisia ja yhteisiä retkiä jne, mutta meillä on aina "sovittuna jotain muuta menoa".
En halua olla tekemisissä noin välinpitämättömän ja huonokäytöksisen perheen kanssa.
Perheet, jossa on myös tyttöjä, ovat yleensä huomaavaisempia ja opettavat lapsiaan käyttäytymään paremmin.
mutta mun pojista yksi on rauhallinen "lukutoukka", yksi on tosi vilkas ja yksi on musta siltä väliltä. Siihen en osaa sanoa onko mun rauhallinen poika villi ja vilkas esim sellaisen äidin mielestä jolla on vaan tyttöjä.
Musta tää koko keskustelu on jännä. Haittaako se jos ja kun pojat nyt varmaan noin pääsääntöisesti on vilkkaampia kun tytöt? annetaan niiden olla. Ja on sitä varmasti vilkkaita ja raisuja tyttöjäkin maailma pullollaan...
jos tuttava perheenne ei osaa kasvattaa lapsiaan tai heillä on löysä kuri niin se ei varmaan johdu siitä että heillä on poika eikä tyttöä. Johtuu vanhempien luonteista.
Mä uskoisin että meillä on nimenomaan tiukempi kuri kun monilla. Tämä juuri siksi että meillä on ne 3 poikaa ja tiedän että monet ajattelee että apua, miten noilla on varmaan kovaa menoa kotona. Mutta eipäs ole. täälla kasvaa kolme hyväkäytöksistä kilttiä nuorenmiehen alkua.
Poikien ns. vilkkaus johtuu yleensä vain huonosta kasvatuksesta.
--
Tarkoitan vaan sitä, että monien poikien vanhemmat pitävät esimerkiksi tavaroiden rikkomista "vilkkautena", eivätkä helvetin huonona käytöksenä - mitä se oikeasti on.
Vilkkautta käytetään siksi, koska monella, kuten itselläsikään, ei ole pokkaa mennä sanomaan,
että nuo teidän lapsenne on kasvatettu päin peetä tai että eihän niitä ole kasvatettu lainkaan.
Mikä taas yleensä on juuri niin kuin se on.
T: 5.