Enkeli-Elisa - Minttu Vettenranta - totuus - internet
Nyt kun olen ainakin omassa mielessäni kehittänyt seuraavan teorian ja alkanut uskoakin siihen, että Enkeli-Elisan tarina perustuu Minttu Vettenrannan omiin todellisiin kiusauskokemuksiin, joista Minttu on jo aiemmin tehnyt erilaisia kirjoitelmia, tarinoita ja kai kirjojakin ja nyt yhdistänyt ne netissä ja kirjassaan yhdeksi fiktiiviseksi Elisan tarinaksi, niin olisiko nyt aika huutaakin niiden Mintun oikeiden kiusaajien henkilöllisyyttä esiin.
Siis että tuodaan julkisuuteen Mintun vanhat koulukaverit, jotka tähän kiusaamiseen ja pahoinpitelyihin ovat osallistuneet.
Koska sehän tässä joka tapauksessa on edessä.
Samalla käy koulunkin ja opettajien lynkkaaminen hyvin.
Koska totuuttahan me halutaan, eikö niin? Kiveäkään ei jätetä kääntämättä.
Tero
Kommentit (60)
ja saas nähdä miten tää oikein päättyykään, kuinka traagiset seuraukset tästä vyyhdestä voi kaikille näille tarinaan osallistujille loppujen lopuksi ollakaan, mukaanlukien Minttu, toimittajat ja kaikenmaailman nettikommentoijat.
Tero
ja Miksu ja Riikka voisivat myös tuntea hieman myötätuntoa ja puuttua peliin.
Oli totuus mikä hyvänsä, ongelma tulee vastaan siinä että alunperinkin on annettu sekava kuvaus siitä, mikä on totta ja mikä tarua. Päiväkirjamerkinnät olivat ensin Elisan omaa käsialaa, sitten muokattuja ja nyt asiaan ei enää saakaan suoraa vastausta. Yhdistys, jonka Minttu perusti on varmasti saanut useita lahjoituksia ja sitä näyttää myös tukevan suomalainen levy-yhtiö, veikkaisin että myös rahallisessa muodossa. Minttu väitti tänään, ettei kirjan ja yhdistyksen välillä ole yhteyttä, mutta on ITSE aviomiehensä kanssa ainoa yhdistyksen hallituksen jäsen, joten suora yhteyshän tuo on.
Mitä taas tulee itse merkintöihin, omasta mielestäni ne eivät ole uskotavia vaan niistä paistaa läpi aikuisen ihmisen kirjoitustapa.
Nyt Minttu jankkaa sitä, että alusta asti on kerrottu tarinan olevan osaksi fiktiota ja osaksi totta, mutta mikä ihmeen selitys se muka on? Tää nyt on vaan ja ainoastaan mun mielipide, mutta musta tuntuu että hänellä on mielenterveysongelmia ja rakastaa tätä uhrina olemista vähän liikaa. Edelleen, vain omia mielipiteitäni, en väitä että olen oikeassa, tai esitä tätä totuutena.
nykyään paljon enemmän kuin omana kouluaikanani. En vähättele kiusaamista ja sitä on, mutta sitä yritetään silti hoitaa.
On myös olemassa mt-ongelmaisia Minttiksiä, jotka omalla toiminnallaan ja koulujen toimintaa perusteettomasti haukkumalla saavat ihmiset omituiseen joukkovihaan mukaan. Koulut ovat vankilaakin pahempia paikkoja, täynnä häiriintyneitä sadisteja, joiden tekoja opettajat vain suojelevat. Väittäisin, että suurin osa opettajista kyllä haluaa oppilaiden parasta, varmasti poikkeusyksilöitä löytyy jokaisesta joukosta.
Tuollaiset raivoryhmät eivät hyödytä ketään, paitsi tässä tapauksessa Minttistä itseään, joka on sairaalla tavalla löytänyt purkautumiskanavan tästä asiasta itselleen ja saanut omituista julkisuutta.
ja nyt sitten lähdetään oikein ryhmällä kiusaamaan ja simputtamaan Minttua!! Eikö yhtään hävetä????? Mitä pirun väliä tuolla casella on? Eikö ole hyvä että kiusaaminen on esillä ja että siihen puututtuaisiin kovemmalla kädellä
nykyään paljon enemmän kuin omana kouluaikanani. En vähättele kiusaamista ja sitä on, mutta sitä yritetään silti hoitaa.
On myös olemassa mt-ongelmaisia Minttiksiä, jotka omalla toiminnallaan ja koulujen toimintaa perusteettomasti haukkumalla saavat ihmiset omituiseen joukkovihaan mukaan. Koulut ovat vankilaakin pahempia paikkoja, täynnä häiriintyneitä sadisteja, joiden tekoja opettajat vain suojelevat. Väittäisin, että suurin osa opettajista kyllä haluaa oppilaiden parasta, varmasti poikkeusyksilöitä löytyy jokaisesta joukosta.
Tuollaiset raivoryhmät eivät hyödytä ketään, paitsi tässä tapauksessa Minttistä itseään, joka on sairaalla tavalla löytänyt purkautumiskanavan tästä asiasta itselleen ja saanut omituista julkisuutta.
Kiusaamiseen puuttuminen on aina hyvä asia. Mutta vihan lietsominen on jo itsessään tuota samaa kiusaamista.
Oli totuus mikä hyvänsä, ongelma tulee vastaan siinä että alunperinkin on annettu sekava kuvaus siitä, mikä on totta ja mikä tarua. Päiväkirjamerkinnät olivat ensin Elisan omaa käsialaa, sitten muokattuja ja nyt asiaan ei enää saakaan suoraa vastausta. Yhdistys, jonka Minttu perusti on varmasti saanut useita lahjoituksia ja sitä näyttää myös tukevan suomalainen levy-yhtiö, veikkaisin että myös rahallisessa muodossa. Minttu väitti tänään, ettei kirjan ja yhdistyksen välillä ole yhteyttä, mutta on ITSE aviomiehensä kanssa ainoa yhdistyksen hallituksen jäsen, joten suora yhteyshän tuo on.
Mitä taas tulee itse merkintöihin, omasta mielestäni ne eivät ole uskotavia vaan niistä paistaa läpi aikuisen ihmisen kirjoitustapa.
Nyt Minttu jankkaa sitä, että alusta asti on kerrottu tarinan olevan osaksi fiktiota ja osaksi totta, mutta mikä ihmeen selitys se muka on? Tää nyt on vaan ja ainoastaan mun mielipide, mutta musta tuntuu että hänellä on mielenterveysongelmia ja rakastaa tätä uhrina olemista vähän liikaa. Edelleen, vain omia mielipiteitäni, en väitä että olen oikeassa, tai esitä tätä totuutena.
Maailman sivu kirjailijoilla on on ollut oikeus sekoittaa faktaa ja fiktiota teoksissaan, se kuuluu taiteelliseen vapauteen. Ja jokaisen aikuisen nyt luulisi tajuavan, että internetissä kaikki ei olekaan ihan totta. Jos vielä luulee, niin voi voi.
Mitä sitten taas yhdistykseen tulee, miin mun käsittääkseni se on perustettu koulukiusaamista vastaan ja sitä ehkäisemään, mitä tekemistä sillä periaatteessa on Elisan kanssa, paitsi että se on ehkä saanut alkusysäyksensä tuosta tarinasta?
Onko ihmiset näin suivaantuneita tästä tapauksesta siksi, että kokevat tulleensa petetyiksi?
Tero
Haloo? Jos tyyppi on harhauttanut tuhansia ihmisiä maksamaan jäsenmaksuja yhdistykselle, jonka hallituksessa hän istuu, saanut ihmiset maksamaan "tositarinasta" rahaa, niin kyllä siinä on selvittelyn paikka, ehkä jopa oikeudessa astikin. Ei petos ole mikään pikkujuttu.
Mistään kiusaamisesta tässä ei todellakaan ole kyse, kyllä noista kirjoituksista esim. fb-sivulla on 99,9% ihan asiallista pohdintaa. Taitaa enemmänkin olla niin, että kun asiaan ei löydy oikeita vastauksia/ei niihin haluta vastata, on pakko vain tekeytyä uhriksi ja syyttää ihmisiä kiusaamisesta.
Maailman sivu kirjailijoilla on on ollut oikeus sekoittaa faktaa ja fiktiota teoksissaan, se kuuluu taiteelliseen vapauteen. Ja jokaisen aikuisen nyt luulisi tajuavan, että internetissä kaikki ei olekaan ihan totta. Jos vielä luulee, niin voi voi.Mitä sitten taas yhdistykseen tulee, miin mun käsittääkseni se on perustettu koulukiusaamista vastaan ja sitä ehkäisemään, mitä tekemistä sillä periaatteessa on Elisan kanssa, paitsi että se on ehkä saanut alkusysäyksensä tuosta tarinasta?
Onko ihmiset näin suivaantuneita tästä tapauksesta siksi, että kokevat tulleensa petetyiksi?
Tero
mut nyt ei taidakaan oll akyse oikeesta kirjilijasta? Tääkin kyhäelmä on vaan joku omakustanne?
Äly hoi, älä jätä. Kirjan kirjoittaja on yhdistyksen perustaja, yhdistys on saanut huomiota lähinnä vain kirjan ansiosta. Ja JOS romaania markkinoidaan tositarinana, julkaistaan väärennettyjä päiväkirjamerkintöjä, esiinnytään Elisan vanhempina netissä jne....... Kyllä siinä on kuule aika soppa kasassa. Älä yritä yksinkertaistaa asiaa.
Haloo? Jos tyyppi on harhauttanut tuhansia ihmisiä maksamaan jäsenmaksuja yhdistykselle, jonka hallituksessa hän istuu, saanut ihmiset maksamaan "tositarinasta" rahaa, niin kyllä siinä on selvittelyn paikka, ehkä jopa oikeudessa astikin. Ei petos ole mikään pikkujuttu.
Mistään kiusaamisesta tässä ei todellakaan ole kyse, kyllä noista kirjoituksista esim. fb-sivulla on 99,9% ihan asiallista pohdintaa. Taitaa enemmänkin olla niin, että kun asiaan ei löydy oikeita vastauksia/ei niihin haluta vastata, on pakko vain tekeytyä uhriksi ja syyttää ihmisiä kiusaamisesta.
nyt hyvänen aika ottavat selvää yhdistyksisä joihin liittyvät.
Ja viikottain ihmiset ostavat sen "7 päivää"-lehtensä, koska haluavat imeä "tositarinoita"
Toisekseen onhan näitä kiusaajia ja edes paikkakuntaa tai koulua yritetty saada esille tähänkin saakka. Vaan kun mistään ei tunnu löytyvän ihmistä, joka tunnustaisi tunteneensa Minttu Vettenterän tai Minna Mäenpään kouluaikoina. Ei Elisan isää tai ketään muutakaan. Kukaan ei siis ole tullut vahvistamaan edes tätä kiusaustarinaa todeksi, siitäkin on vain Mintun oma kertomus...
Koko jutun pointti on ollut siinä, että tarina on totta. Onhan näitä koulukiusaamisjuttuja ennenkin kirjoitettu, jotka ovat melkein totta ja vähän kuin totta ja varmasti jollakin tasolla totta ja ehkä jossakin määrin totta joskus jollekin. Tämä Enkeli Elisa -homma ja sen myyvyys ja kiinnostavuus ja huomio perustui sille, että se on ihan oikeasti tapahtunut ja totta. Jos se ei ole totta, ihmisiä on kusetettu. Mikä siinä on niin vaikea tajuta?
Olen katsellut kahden yläaste-lukio kouluyhdistelmän elämää 1990-luvun lopun 2000-luvun alun aikoihin. Toisessa kiusaaminen oli todella yleistä ja julmaa ja opettajien suojeluksessa heidän välinpitämättömyytensä kautta, toisessa satunnaistapauksia joihin puututtiin tiukasti ja tehokkaasti. Tai sitten hyvin piilotettua, olen itse ollut sivustakatsoja/kiusatun kaveri mutta en täysin osallinen. En usko että kiusaamisongelma on kadonnut minnekään, oma koulusi vain taitaa olla niitä, joissa kiusaamista ei ole ainakaan laajamittaisesti koska sitä ei sallita.
Minttu Vettenterän toimintaa en osa muutoin arvioida, mutta kiusaamispuheet eivät ainakaan ole perusteettomia. Ihmettelen, ettei opettaja näe sen vertaa oman koulunsa ulkopuolelle, että kehtaa puhua perusteettoman vihan lietsomisesta yleisestä asiasta vain oman koulunsa vuoksi.Vai oletkohan niitä opettajia, jotka sanovat tyttöoppilaalle "rakkaudesta se hevonenkin potkii" jos tämä kertoo pitkään kiusanneen pojan sylkäisseen kasvoille ja sanovan että toi p****a pitäisi tappaa? (esimerkki siitä koulusta, jossa kaiken kiusaamisen olemasso olo kiellettiin opettajien toimesta ja suoratkin kertomukset pyrittiin vaientamaan)
Edelleen äly hoi älä jätä. Juorulehden ja tositarinaan perustuvan romaanin välillä on kuitenkin aika suuri ero. Voiko ihminen oikeasti olla noin yksinkertainen, että kehtaa rinnastaa?
mut nyt ei taidakaan oll akyse oikeesta kirjilijasta? Tääkin kyhäelmä on vaan joku omakustanne?
pokkarinsa oman kustantamon kautta ja muutkin teokset pienkustantamon kautta?
on fiktiota.
Mistä te olette saaneet päähänne, että se on totta?
Hesarihan uutisoi, että se saattaa olla fiktiota.
moni luulee. Tälläkin palstalla on monet kerrat esitetty, että esim. Hesaria aka Pravdaa varmempaa tietoa jakavat blogit ja Hommafoorumi. Näin ihmiset ihan oikeasti uskovat.
Ja jokaisen aikuisen nyt luulisi tajuavan, että internetissä kaikki ei olekaan ihan totta. Jos vielä luulee, niin voi voi.
Miten mielikuvitushahmot voisivat puuttua peliin?