Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesalainen: sanotko `käydä nukkumaan`? (Candysta)

Vierailija
09.07.2012 |

"Oli vaan niin ihana pitkästä aikaa käydä Mikon viereen nukkumaan (vaikka se nukkumaanmeno kyl venähti aamuyön tunneille) ja herätä aamulla siitä. "

Itse olen asunut pk-seudulla jo vuosia, mutta en ole kuullut kenenkään sanovan noin. Sen sijaan Joensuussa tuo on ihan tavallista ja samoin pohjoisessa, eikö? Miten Tampere?

Ainakaan Turun seudulla ja yleensä lännessä ei sanota noin.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset menee nukkumaan ja mun vanhemmat on aina puhuneet nukkumaan menemisestä. Itse helsinkiläinen, vanhemmat Salon suunnalta ja Tampereen läheltä.

Vierailija
22/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntyperäinen espoolainen ja nyt helsinkiläinen, en ikinä koskaan ole sanonut "käydä nukkumaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Käy nukkumaan!' Ajatuksena, että nyt rauhoitutaan ja pysytään paikallaan. Itse menen nukkumaan. En tosin tiedä, mitä kirjoittaisin, jos alkaisin romaania vääntämään. Onhan se kuitenkin selvää kirjakieltä ja tuo vivahteita tekstiin.

t. Espoolainen

Vierailija
24/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisi "käydä nukkumaan".

Olen Helsingistä kotoisin, nyt asun Espoossa, enkä ole tuota muotoa juuri täällä päin kuullut käytettävän.

Vierailija
25/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tätä Candy-asiaa niin tunne, mutta kirjoittajana sanoisin, että usein sitä tekstissä tulee käytettyä erilaisia ilmauksia kuin puheessa ihan elävyydenkin vuoksi.

Ja hupailumielessä voi sanoakin joskus tavoistaan poiketen vaikkapa "minäpä panen nyt maata", vaikkei moinen ilmaus normaalisti omaan kielenkäyttöön kuuluisikaan.

Itse myös nappaan huomaamattani usein ilmauksia muilta.

Vierailija
26/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossakin käydään nukkumaan - toinen vanhempani sanoo näin myös ja on paljasjalkainen stadilainen...

Vierailija
27/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalainen voi käydä nukkumaan,stadilainen menee nukkumaan.

Vierailija
28/28 |
09.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kaikilla niillä stadilaisilla, jotka käyvät nukkumaan, on itäsuomalaisia sukujuuria, kuten joku sanoikin?

Itselleni on tarttunut yllättäviä asioita vanhempien murteesta: fraaseja hieman eri muodossa, erikoisia murresanoja, juuri näitä verbejä.. Näitä asioita ei vain helposti hoksaa omasta puheestaan. Mielenkiintoinen keskustelu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän