G: Mihin yhteiskuntaluokkaan katsot kuuluvasi?
a. Työväenluokka
b. Alempi keskiluokka
c. Ylempi keskiluokka
d. Yläluokka
Nämä ovat ne viralliset suomalaisen yhteiskunnan yhteiskuntaluokkien määritelmät.
P.S. Virallisesti katsotaan, että vain 1% kuuluu yläluokkaan, mikä tiedoksi av-mammoille, joista varmaan joka toinen arvelee olevansa yläluokkainen.
Minä katson kuuluvani alempaan keskiluokkaan. Työskentelen mieheni kanssa taiteellisella alalla, olemme olleet yli 10 vuotta vakituisessa työsuhteessa, asumme omakotitalossa ja meillä on kaksi lasta sekä kaksi autoa. Emme ole akateemisia, emmekä matkustele Kanarialle, vaan kaupunkikohteissa. Kummallakaan ei ole tatuointeja, eikä minulla ole kananpersetukkaa, eikä miehellä leijonakoruja tai Kiitos-paitajuttuja.
Mitenkä muut? Mihin luokkaan katsot kuuluvasi ja mikä perheenne toimintatavoissa tukee tätä valintaasi?
Jokainen siis kuuluu johonkin luokkaan, piti siitä tai ei.
ap
Kommentit (55)
Ylintä yläluokkaa. Hovimestari hakee juuri Petrusta linnan kellarista. Autonkuljettaja vahaa Bentleytä, joka palautui juuri kotiin, kun mies tuli riekkojahdista kotiin.
Kuka on Petrus? Vähämielinen kuopus, jota säilytetään kellarityrmässä?
alkaa vasta 10.7 (viesti oli 8,7) joten rikollisilla teilläoli teidän Börje.
mutta en osaa valita...alempi vai ylempi :) Sovimme molempiin ja varsinkin varallisuus on ylempää keskiluokkaa...sekoitus ;)
Joten täytyy valita pelkkä keskiluokka.
molemmat olemme akateemisesti koulutettuja (mies tohtori, johtavassa asemassa), hyvätuloisia, meillä on myös omaisuutta, asumme isossa omakotitalossa, missä meillä on mm erillinen kirjasto. Vanhempanikin ovat akateemisia, ja asuneet myös ulkomailla, kuten mekin.
Olemme kumpikin akateemisesti koulutettuja (mies tohtori, johtavassa asemassa). Olemme hyvätuloisia ja meillä on myös omaisuutta. Asumme isossa omakotitalossa, jossa on mm. erillinen kirjasto. Vanhempanikin ovat akateemisesti koulutettuja ja asuneet myös ulkomailla, kuten mekin.
äidinkielestä, mutta tutkintoni ja jatko-opintoni ovat luonnontieteelliseltä alalta. Mutta kiitos korjauksista :)
alkuperäisen kirjoituksen! Jopa sujuvampaa kuin korjattu.
Ohis
akateeminen koulutus ja sitä kautta tietotaitoa ja erilainen ajattelutapa. Kiinnitän huomiota lasten ruokavalioon, lukemiseen, koulukäyntiin, liikuntaan, mutta en muuten kovin kultturelli ole (kuin lukemisen kautta. Palkkani on noin 2800 €/kk (varmaan mediaanin tiennoilla), vanhemmat työväenluokkaa. Siinä kaksi seikkaa, miksi en ole ylemässä keskiluokassa, lisäksi en ole johtotehtävissä.
Mies on amiksen käynyt työtön (eli A)
Ylempään keskiluokkaan, koska
1. akateeminen
2. asiantuntijana keskivertoa isommalla palkalla
Köyhälistöön, koska
1. se hyväkään palkka ei riitä muuhun kuin asumiseen ja normielämiseen ilman matkoja, mökkiä tai hulppeita autoja jne.
2. mies amk joka tienaa alle keskipalkan
Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että koulutuksen ja työtehtävien puolesta alempaan keskiluokkaan kuuluva nykyään eläkkeellä oleva isäni saa isompaa eläkettä kuin mitä minulle maksetaan palkkaa. Vanhempani ovat varakkaampia eläketuloineen kuin minä ja perheeni, amistasoisella koulutuksellaan.
Olen akateeminen, palkka on surkea, asun vuokralla, en omista mitään. Mies taitaa kuulua alempaan keskiluokkaan.
eli alempi keskiluokka. Akateeminen koulutus mutta humanistiselta alalta, joten palkka aika heikko. Työssä en johtavassa asemassa, jossakin asiantuntijan ja suorittavan työntekijän välimaastossa ehkä. Omistusasunto, mutta kerrostalossa "työväen" kaupunginosassa, ei autoa. "Akateemiset" harrastukset, klassinen musiikki, teatteri, kirjallisuus.
Syntyisin olen maanviljelijäperheestä (vanhemmilla akateeminen koulutus). Mihin luokkaan muuten maanviljelijät sijoitetaan?
duunareita ollaan, mutta enemmän ansaitaan kun duunarit... tai vähän enemmän :) joten varmaan a...
ylempään keskiluokkaan; gradu lähtee kohta tarkistukseen eli nykyinen alempi korkeakoulututkinto vaihtuu ylempään. Aloitan myös piakkoin työn jonka puolesta luokkasijoitus sopii myös. Siis sekä tehtäväkuvauksen että tulojen. Taustaltani olen keskiluokkainen, mutta alkoholistperheestä ja pidän itseäni onnekkaana että olen päässyt näin pitkälle. Olennaisinta toki on, että olen onnellinen.
kuuluin keskiluokkaan, ihan semmoseen hyvävaraiseen. vanhemmat o esimiesasemas kumpiki ja akateemiset tutkinnot.
Mut musta tulee vuoden päästä duunari :D enkä ikinä saavuta muutenkaa samaa tulotasoo yms ku vanhempani. siksi a.
2 akateemista loppututkintoa, tällä hetkellä työtön.
Omaisuutta on ja vähän "espoolaisrouvatyyli", mutta olen yh. Hoikka ja hyväkuntoinen.
Harrastukseni taidepainoitteisia, satsaan paljon lapsiini.
Asumme paritalossa hyvällä alueella.
En keskustele TV-ohjelmista, koska en katso juurikaan TV:tä. Ajattelen sen sijaan huvikseni eri kielillä ja mietin muuten vain kielien eroja.
Mietin sijoitusasioita, vaikka minulla ei ole ylimääräistä sijoitettavaa.
En sovi mihinkään ryhmään.
ollaan mieheni kanssa molemmat akateemisesti koulutettuja, mies väitellyt tohtoriksi. Hän on hyväpalkkaisessa työssä ja minä tällä hetkellä kotiäiti. Myös ystäväpiirimme koostuu pääasiallisesti kaltaisistamme ihmisistä. Noin muutama piirre mainitakseni.