Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä menee raja "pakottaa" lapsi viettämään kesälomaa vanhempien kanssa?

Vierailija
08.07.2012 |

Olen ollut lomalla nyt viikon ja alkaa olla jokapäiväistä että aamulla sovitaan lapsen kanssa (yhdessä!), että lähdetään vaikkapa shoppailemaan tai uimaan tai retkelle tai muuta kivaa kesätekemistä kun ei minnekään reissuun olla vielä menossa.

No, lapsi sitten menee kavereidensaa kanssa ulos heti aamusta ja minä vähän siivoskelen ja laittaudun kuntoon.

Eikös sitten kaverit ehdotakin jotain muuta tekemistä ja lapsi innostuukin siitä ja hylkää ne meidän aamulla sopimat.

Tunnustan, että on vähän paha mieli kun tosiaan itsekin odotin innokkaana esim. juuri uimareissua mutta kun lapsi ei tulekaan mukaan vaan lähtee mieluummin kaverin kanssa pelaamaan jalkapalloa, en oikein osaa sinne uimaan sitten yksinkään lähteä.

Toisaalta en halua pakottaa lasta viettämään aikaa mun kanssakaan, vaan olisi mukava jos suunnitelmat pitäisivät. Ja jäisihän sen meidän uimareissun jälkeen sitten aikaa mennä pelaamaan fudista, jos kaverille käy.

Miten teillä tällaisessa tilanteessa meneteltäisiin?

Olen ollut pitkään yh eikä lapsi tapaa isäänsä joten ollaan oltu tosi läheisiä ja vietetty aikaa keskenään, ja ymmärrän että lasten täytyykin erkaantua vanhemmasta, mutta harmittaa että koko viikon on nyt tällaista ollut.

Tätäkö se mun loma sitten on että kökötän kotona yksin tai käyn uimassa/shoppailemassa yksin tai lähden yksin metsäretkelle? Olen itsekin siis nauttinut noista puuhista mitä ollaan lapsen kanssa tehty ja haluaisin jatkossakin jatkaa niitä.

Toisaalta pitää osata päästää irti, mut ei ihan joka päivä ja näin kertaheitolla?

Olen odottanut lomaa koko pitkän talven joten ei tämä kotonaolokaan nyt kamalaa ole, kunhan ei tarvi mennä töihin, mutta kun mikään sovittu asia ei toteudukaan?

Lapsi on 11-vuotias eli ei edes varsinaisesti teini vielä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksa joka päivä pakottaa, mutta joinakin päivinä on kuitenkin "yhdessä tekemisen pakko päiviä" ja yleensä lapsi on just tykäny. Lapsi on kylläkin 9 v.

Ja muuten lapsi onkin tykänyt niistä asioista, vaikka pakotettuna on joutunut niihin lähtemään.

Myönnän kyllä että yksi syy siihen että en niin kamalasti pakota on se, että lapsellani ei ole oikein kavereita (ei ole joukon suosituin...), niin sitten kun niitä sattuu olemaan, niin en kehtaa alkaa pakottamaan...

Vierailija
22/26 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimaan silloin ja silloin. Lapsi on oppinut jo pienestä asti, että pidän aina sanani, joten mitään ongelmia ei ole vielä tullut eteen. (poika on, 12 v.).

Vaikka poika pelaisi kavereiden kanssa, niin käyn sanomassa n. puoli tuntia ennen lähtöä, että meillä on tänään menoa. Taidan olla aika tiukka tyyppi, koska kukaan kavereistakaan ei ole vielä uskaltanut sanoa vastaan :)))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmeen saakka aikaa leikkiä ja sitten kotiin!

Vaikka vaan pyörimään nurkkiin niin näin tapahtuu.

Jos joku tulisi mukaamme kaupoille eikä sillä ole ruokarahaa niin voi sen vanhemmilta kysyä tai sitten te ette luuhaa sielä koko päivää, tai ehdotat vanhemmille että voitteko mennä syömään ja he maksaa sulle lapsensa osuuden.

Vierailija
24/26 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien rannalle kuopuksen 8v. ja aina sillä on kaveri mukana ja hauskaa on.

Ostoksilla käydään lasten kanssa yhdessä koko perhe tai sitten lapset jää kotiin.

Lapset saa valita ja kyllä ne valitsee välillä kaverit ja välillä vanhemmat.

Vierailija
25/26 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lapsesi kanssa katsomaan se uusi Spiderman leffa ja sano, että minä sanoin,että aivan varmasti lähtee.

Ostatte poppareita ja limua ja leffan jälkeen menette hampparille.

Vierailija
26/26 |
08.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siitähän tässä EI olekaan kyse, vaan siitä, kuinka perheen sisällä otetaan huomioon yhteiset päätökset ja sopimukset.

Kuinka toimii esim. emokoira pentulaumansa kanssa? - Antaa leikkiä ja juosta naapurin koirien kanssa siihen asti, kunnes lähtee itse joelle juomaan tai uimaan, jolloin oma lauma lähtee automaattisesti seuraamaan mukana.

Ehkä ap:nkin kannattaisi ottaa hiukan oppia "lauman" johtajuuudessa vaikka koirista..:)

t. viiden lapsen äiti

Minä vien rannalle kuopuksen 8v. ja aina sillä on kaveri mukana ja hauskaa on.

Ostoksilla käydään lasten kanssa yhdessä koko perhe tai sitten lapset jää kotiin.

Lapset saa valita ja kyllä ne valitsee välillä kaverit ja välillä vanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä