Suunnittelemme lasta mutta elämäntilanteeni on stressaava - teenkö väärin?
Olen valmistunut vuodenvaihteessa ja olen nyt määräaikaisessa työssä. Suunnittelemme aviomieheni kanssa vihdoinkin yrittävämme lasta (olemme haaveilleet siitä jo vuosia). Haluaisimme ajoittaa raskauden niin, että lapsi syntyisi määräaikaisen työni loputtua.
Työni on kuitenkin äärimmäisen stressaavaa. Lisäksi asumme paikkakunnalla, jolta muutamme pois kunhan tämä työ on ohi.
Teenkö väärin, kun toivon lasta nyt? Olemme odottaneet jo niin kauan.. Toinen vaihtoehto olisi tehdä tämä määräaikainen pätkä loppuun, muuttaa, yrittää saada omalta paikkakunnaltamme jotain työtä ja sitten alkaa uudelleen haaveilemaan lapsesta, mutta.....
Auttakaa?
Kommentit (7)
JOs pärjäätte uudella paikkakunnalla pelkästään miehesi tuloilla, niin anna vauvan tulla jos on tullakseen
Ei ole sanottu, että lapsi syntyy teidän laskelmien mukaan. Jos lapsi on haaveissa, miksette tekisi? Kun lapsi syntyy, on aika ihan varmasti juuri oikea! Onnea yritykseen!
JOs pärjäätte uudella paikkakunnalla pelkästään miehesi tuloilla, niin anna vauvan tulla jos on tullakseen
Pärjäämme me kyllä. Raha ei ole ongelma. Suurimman osan parisuhteestamme (8v jo) olemme pärjänneet yhden ihmisen tuloilla kerrallaan (+ toisen opintotuki jne).
Mutta voinko aiheuttaa lapselle jotain allergioita / muita ongelmia sillä, että raskausaikana olen stressaavassa työssä? Joudun esimerkiksi kohtaamaan työssä ikäviä asioita (lapsiinkin liittyviä), minulla on yksin suuri vastuu vaikka olenkin vastavalmistunut ja lisäksi joudun tekemään pitkiä, välillä jopa 12h päiviä ilman ylityöpalkkaa.
Oman lapsen kaipuu on valtava, mutta jos omilla toimillani aiheuttaisin sen että lapselle kävisi huonosti, en voisi antaa itselleni anteeksi.
Toisaalta tämän määräaikaisen työn jälkeen olisi juuri täydellinen aika olla vauvan kanssa kotona.
Miksi tämä on niin vaikeaa? :/ Miehen kanta on, että mitä pikemmin saamme lapsen sen parempi
Ei ole sanottu, että lapsi syntyy teidän laskelmien mukaan. Jos lapsi on haaveissa, miksette tekisi? Kun lapsi syntyy, on aika ihan varmasti juuri oikea! Onnea yritykseen!
Kiitos :>
ap
Oikeasti, jos tärppää, niin ehkä stressi saattaa jopa vähentyä - tulee muuta ajateltavaa jne. Jotkut naiset jopa saavuttavat äärimmäisen tyyneyden tilan raskaana.
Sitä paitsi, aina voi lopettaa työt, jos stressaa liikaa, jo sekin vähentää stressiä.
ihan mielenkiinnosta, minkätyyppistä tämä stressaava työ on? tyyliin toimistohommia, joissa on koko ajan kiire vai lastenlääkärin töitä, jossa tehdään lasten saattohoitoa vai mitä.
Oikeasti, jos tärppää, niin ehkä stressi saattaa jopa vähentyä - tulee muuta ajateltavaa jne. Jotkut naiset jopa saavuttavat äärimmäisen tyyneyden tilan raskaana.
Sitä paitsi, aina voi lopettaa työt, jos stressaa liikaa, jo sekin vähentää stressiä.
ihan mielenkiinnosta, minkätyyppistä tämä stressaava työ on? tyyliin toimistohommia, joissa on koko ajan kiire vai lastenlääkärin töitä, jossa tehdään lasten saattohoitoa vai mitä.
En halua paljastaa liikaa, mutta noiden kahden väliltä. Työ ei liity pelkästään lapsiin, mutta lapsiinkin liittyviä, elämän ikävimpiin kuuluvia puolia työ sisältää paljon. Plus kiire ja vastuu.
Kiitos paljon sinullekin vastauksesta. Samalla juttelen tässä mieheni kanssa, ehkä me tosiaan uskallamme nyt ottaa riskin. Joka tapauksessa, jos tulen raskaaksi, meitä on täällä kaksi tekemässä parhaamme että stressiä lievitetään mahdollisimman paljon lapsen vuoksi.
Työn lopettaminen ei ole niin helppoa (mm. siksi, että olen määräaikaisessa työssä), mutta oma lapsi on ykkönen ja menee kaiken muun edelle, joten toivottavasti osaisin lievittää edes stressiä tarpeeksi.
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/aidin-raskaudenaikainen-stressi-v…
T: ap