Eivät kaikki ihmiset "kasva aikuisiksi" ja sen odottaminen on naiivia
On ihmisiä kuten Mozart jotka ovat säveltäneet kokonaisia oopperoita 6-vuotiaana samaan aikaan kun muut ikäiset ovat leikkineet äidin hameen helmoissa käpylehmillä.
On Aleksanteri Suuren tapaisia ajattelijoita jotka ymmärtävät valtavia syy-seurausyhteyksiä, satatuhatpäisten joukkojen liikehdintää jne. reaaliajassa mielessään ja joka valloitti 32 ikävuoteen mennessä koko tunnetun antiikin ajan maailman.
Minun kehitysasteeni on oikeastaan jäänyt pysyvästi johonkin 15-17 ikävuoden välimaastoon. Vihaan vastuuta, vihaan aikuiselämää, haluan vain olla omassa kuplassani ja tehdä sekä harrastaa samoja juttuja mitä tein joskus yläasteikäisenä. Teen ihan tavallista suorittavaa työtä, joskin olen suorittanut ammattikorkeakoulututkinnon.
Olen nyt siis 43v, enkä koe että olen yhtään sen "aikuisempi" kuin silloinkaan. Olen myös nähnyt muita kaltaisiani ihmisiä, keho on esim. viisikymppinen mutta mentaliteetti ja ajatusmaailma on sama kuin vaikka 14-vuotiaalla.
Kasva aikuiseksi on siksi tyhmä neuvo. Kaikki eivät voi tai edes halua 'kasvaa aikuisiksi' ja hankkia esim. 'aikuismaisia harrastuksia'.
Itse edelleenkin juon mielummin maitokaakaota tai kokista kuin vaikka jotain hienoa viiniä tai artesaaniolutta. Ja syön samoja lempiruokia mitä söin 14 ikäisenä sen sijaan että pitäisin jostain beluga-kaviaarista (en ole ikinä maistanut, peruskaviaaria olen ja oli ihan mitäänsanomatonta sulavaa merisuolaraetta maultaan).
Kommentit (15)
Itse päätin jo amiga-aikoina kasarilla että tulen vanhana vaarinakin pelaamaan videopelejä vaikka miten paheksuttaisiin ja katsottaisiin kieroon.
Ja sille tielle jäin. Kymmenen vuoden päästä olen jo se vanha vaari ja edelleen pelaan videopelejä päivittäin.
Mitä merkitystä sillä muuten on kuin liittyessään muihin eläviin? Saa leikata kiiltokuvia ja juoda maitokaakaota tuttipullosta.
Sama täällä. Ostan vieläkin itselleni pehmokavereita ja pillimehuja. En näe asioissa ikää. En halua olla vastuussa työpaikalla, koen olevani henkisesti aika lapsekas. En voisi kuvitella esim. hankkivani lasta, koska olen tavallaan itsekin lapsi.
Muista myös että "aikuisten jutut" eivät kuulu keskenkasvuisille. Siis viina, tupakka, k-18 pelit, autolla ajo, äänestäminen, lasten hankkiminen...
Ei se "kasva aikuiseksi" tarkoita sitä että pitäisi tykätä ihan eri asioista kuin nuorena. Se tarkoittaa yleensä sitä että osaa ottaa aikuisen vastuun elämän isoista asioista ja ymmärtää että koko maailma ei pyöri sinun ja halujesi ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se "kasva aikuiseksi" tarkoita sitä että pitäisi tykätä ihan eri asioista kuin nuorena. Se tarkoittaa yleensä sitä että osaa ottaa aikuisen vastuun elämän isoista asioista ja ymmärtää että koko maailma ei pyöri sinun ja halujesi ympärillä.
Et edelleenkään tuu saamaan siitostammaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edelleenkään tuu saamaan siitostammaa
Et tykkääkään hevosista.
"On ihmisiä kuten Mozart jotka ovat säveltäneet kokonaisia oopperoita 6-vuotiaana"
Mytologiaa
Jotkut voi ottaa myös takapakkia syystä tai toisesta. Usein se syy on päihteet.
Ihmiset myös aikuistuvat eri aikaan. Joku on kypsä aikuinen jo 17-vuotiaana ja toinen vasta kolmeviitosena.
Eikö se just ole aikuisuutta, että vaikka ei haluaisi, ottaa vastuun elämästään esimerkiksi kouluttautumalla ja käymällä töissä?
Mozartin kuulat...hihihihi....tirsk...
Nykyään ei ole enää niin tarkkoja "sääntöjä" mitä aikuisten pitäisi tehdä. Toki on niitäkin vanhanaikaisia ihmisiä, jotka marmattaa, että oikeat aikuiset ei syö karkkia tai aikuisella naisella pitäis olla lyhyet hiukset, tai muuta vastaavaa roskaa, mutta se nyt on yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ole enää niin tarkkoja "sääntöjä" mitä aikuisten pitäisi tehdä. Toki on niitäkin vanhanaikaisia ihmisiä, jotka marmattaa, että oikeat aikuiset ei syö karkkia tai aikuisella naisella pitäis olla lyhyet hiukset, tai muuta vastaavaa roskaa, mutta se nyt on yhdentekevää.
Monet elämänkoululaiset henkisesti jälkeenjääneet tinderissä yrittävät niin epätoivoisen kovasti olla "aikuisia" ja kaikki jotka eivät ryyppää, hanki tatuointeja ja ole "rankkoja" tyyppejä ovat heidän mielestä lapsellisia.
Tuota neuvoa heittelevät eniten juuri ne joilla henkinen kehitys on tosiaan teiniasteella pysyvästi. Sellaiset epäkypsät narsistit joilla on suuret luulot itsestään. Aidosti kypsät ihmiset eivät käske ventovieraita muuttamaan persoonaansa tai olemaan erilaisia vaan hyväksyvät erilaisuuden.