Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko syytä huolestua, jos lapsen kuume neljäntenä päivänä nousee 40.0?

Vierailija
07.07.2012 |

Noin 3v tytölläni on ollut ma-ti välisestä yöstä lähtien flunssaa ja kuumetta. Alkuun kuumetta oli aika vähän, en edes mitannut, mutta käsituntumalta jotain reilu 38. Että kuumeeksi tunnisti, mutta en sillä lailla huolestunut.

Sen jälkeen tuntuu, että kuume päivä päivältä nousee kovemmaksi ja kovemmaksi. Eilen oli neljäs kuumepäivä ja mittariin paukahti 40.0°C. Tyttö on tosi voipunut, ymmärrettävästi. Yskä on kova, mutta ihan hirveäksi haukkonaksi ei ole mennyt, koska on käytössä kortisoni-inhalaatio (infektioastmaatikko kun on). Ei syö yhtään mitään, juo kyllä ihan hyvin. Lähinnä vettä, muuta ei suostu.

Luin kyllä, että keskimääräinen kuumeen kesto on 3-6vrk lapsella, ja tuohan on vain keskimäärä, että sinänsä toisilla tietenkin kestää vielä kauemmin. Mutta onko huolestuttavaa teistä, että se kuume vielä nyt tai vasta nyt nousee noin korkealle?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki on mahdollista että elimistössä jyllää bakteeritulehdus ja siksi korkea kuume.

Itse käyttäisin lääkärissä. Korvat voisi kurkata sekä nielun, ottaa tulehdusarvot.

Yksi mahdollisuus on virtsatieinfektio. Kaikilla ei tule selkeitä oireita ja kovia kipuja vaikka tulehdus olisi olemassa.

Lapsi on noin nuori ja ei välttämättä osaa kuvata tuntemuksiaan sanoin ja siksipä suosittelen lääkärissä käyntiä.

Vierailija
2/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut kolme päivää, niin lääkäriin. Ei tarkoita välttämättä, että mitään huolta on, mutta pitää tarkistaa silti perusjutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viet lääkäriin!!!

Vierailija
4/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuumeen nousu tässä vaiheessa voi viitata bakteeritulehdukseen, tai sitten kuivumiseen. Jos lapsi ei ole syönyt, kuivuminen voi tapahtua vaikka joisikin. Minä veisin heti lääkäriin, saisi lääkkeet ja lapsi pääsisi heti hoitoon.

Vierailija
5/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt aamullakin oli kuume 39.0 vaikka neljän maissa yöllä annoin panadolia. Kuume laskee kyllä lääkkeillä alas.

Lisähuolena on, että tytöllä on tukka tippunut viimeisen parin kk aikana tosi reilusti pois, olen siitä täälläkin kysellyt. En ole ajatellut näiden asioiden liittyvän toisiinsa, mutta mistäs sitä tietää.. Pikkuveljensäkin on ollut kuumeessa, mutta paljon lievemmässä ja lyhyemmässä.

ap

Vierailija
6/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskirjaston ohjeissa lukee, että kuume voi kestää viikonkin ja pienillä helposti nousee korkeaksi, ja että jos tajunnan taso on normaali (vaikka lapsi olisi voipunut) voi seurata kotona. Mutta ehkä soitan ja kysyn sieltä päivystyksestä.

ap

Vierailija
7/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut kolme päivää, niin lääkäriin. Ei tarkoita välttämättä, että mitään huolta on, mutta pitää tarkistaa silti perusjutut.

Eli minusta kannattaa käydä näyttämässä lasta lääkärillä. Välttämättä ei tosiaan ole mitään sen kummallisempaa kuin tavallinen nuhakuume mutta voi ainakin olla levollisin mielin.

Vierailija
8/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän on tarkoitus rauhoitella vanhempaa.

Kukaan terveydenhoitoalan ammattilainen ei voi varmasti sanoa onko huolta näkemättä/tutkimatta potilasta.

Noilla kertomillasi faktoilla lapsi lääkäriin!

Vierailija
9/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumetta neljäs päivä

Kuume on kova

Lapsi on väsynyt

Yskii

Ei syö ja juo pelkkää vettä (kohta alkaa menemään mm. suola-arvot kropassa sekasin).

Itse olisin käynyt lääkärissä aikasemminkin, kenties se lääkitys helpottaa oireissa ja tilanne on oikeasti pahempi?

Miksi on niin vaikeaa mennä lääkäriin?

Vierailija
10/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pissanäytettä. Ei kai se nyt niin mahdotonta olisi mennä paikalla? Ihan vain varmuuden vuoksi?

Vierailija
11/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkista nyt ihmeessä äkkiä edes tulehdusarvot

Vierailija
12/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aamuyöstä otettu lääke kuumeeseen, se tehosi ja taas kuume nousi takaisin?

Silloin lääke ei tehonnut ja sinne lääkäriin on taas yksi syy lisää lähteä.

Vierailija
13/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän on tarkoitus rauhoitella vanhempaa.

Kukaan terveydenhoitoalan ammattilainen ei voi varmasti sanoa onko huolta näkemättä/tutkimatta potilasta.

Noilla kertomillasi faktoilla lapsi lääkäriin!

Jos kertoo päivystykseen saman kuin tänne niin eiköhän joku siellä osaa kertoa, mitä kannattaa tehdä. Kehoitathan sinäkin menemään lääkäriin.

Minä olen useinkin soittanut päivystykseen kun olen ollut epävarma. Olen kertonut oireet tms. jonka perusteella puhelimen toisessa päässä on osannut kertoa, kannattaako mennä vai. Tähän asti ainakin toiminut.

Vierailija
14/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vaikeaa mennä lääkäriin, MUTTA se kuume ei ole aiemmin ollut näin korkea! Vasta eilen oli tosi kova. Ja kuumelääkkeillä laski ja lapsi oli taas reipas.

Soitin, ja pyysivät käymään. No, toivottavasti ei ole sen kummempaa ja lähettävät sitten kotiin vain toipumaan.

ap

Vierailija
15/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä saadaan sitten viitteellinen vastaanottoaika, ettei tarvitse mennä jonoon. eli jok tap olisi pakko soittaa päivystykseen.

ap

Vierailija
16/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä saadaan sitten viitteellinen vastaanottoaika, ettei tarvitse mennä jonoon. eli jok tap olisi pakko soittaa päivystykseen.

ap

toivottavasti hän paranee nopsaan

Vierailija
17/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä päivystykseen soittelijoita

kuka hullu nyt ilman aikaa lähtee istumaan päivytykseen. No jos on halua istua turhaan niin mikä ettei. Itse soitan ajan ja tarkistan vielä ennen lähtöä tilanteen. Ootan päivystykessä max. puoli tuntia

Vierailija
18/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaa päivystykseen vaan on jonotettava.

En ymmärrä näitä päivystykseen soittelijoita

kuka hullu nyt ilman aikaa lähtee istumaan päivytykseen. No jos on halua istua turhaan niin mikä ettei. Itse soitan ajan ja tarkistan vielä ennen lähtöä tilanteen. Ootan päivystykessä max. puoli tuntia

Vierailija
19/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilannetta voi etukäteen varmistaa. Tilanteet siellä vaihtelee tosi nopeasti. Ambulanssit voi tuoda useammankin huonokuntoisen (esim. rintakivut) samaan aikaan ja ne hoidetaan aina ensin.

Kuumeinen lapsi ei mene jonon edelle missään tapauksessa.

Ärsyttää tuollaiset minä, me, minun lapsi. Minä en jonota. Yäk!

Vierailija
20/30 |
07.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4h vierähti päivystyksessä.. Hohhoi. Toinen korva tulehtunut ja hengitystiet tietty myös. Antibioottikuuri kouraan ja kotiin lepäämään.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi