En jaksa tuota näsäviisasta ja tottelematonta 4v enää...
-Ei kuuntele, mitä sanotaan.
-Ei tottele mitään.
-Hakemalla hakee ääritilanteita ja koittelee aikuisen hermoja.
-Tekee kiellettyjä asioita, vaikka tietää niiden olevan kiellettyjä. Aina uudestaan ja uudestaan!!
-Kiusaa muita.
-On muuten vain rasittava ja vastaa kaikkeen näsävisaasti.
-kaikki on ei, ei, ei!
-Suuttuu kaikesta ja alkaa aina itkemään.
-Ei pysty jakamaan mitään muiden kanssa.
-Ei kestä yhtään pettymyksiä tai vastoinkäymisiä.
-Raivoaa, jos joku ei mene HETI niin, kuin haluaa.
Listaa voisin jatkaa loputtomiin! Olen loppu.
Ja ei ole perheen ainut lapsi, hoidossa on ollut ja muita lapsia näkee.
Kommentit (3)
-Puhuu taukoamatta.
-Ei ole hetkeäkään paikoilla.
-Ei pysty keskittymään yhteen asiaan kovin pitkää aikaa.
-Leikit vaihtuu koko ajan; ns monta rautaa tulessa.
-Jos ei vahdi lapsen touhuja, koti on äkkiä, kuin pyörremyrskyn jäljiltä; kaikki levitettynä ympäriinsä.
-Haluaa olla koko ajan huomion keskipisteenä (ei anna rauhaa esim puhua puhelimessa).
-Jos vieraita tulee kylään, pistää lapsi turbovaihteen päälle.
Tehkää nyt joku diagnoosi. Ei tuo voi olla enää normaalia :(
-ap-
Varsinkin toi taukoamatta puhuminen, paikoillaanpysymättömyys ja se, että käyttäytyy normaaliakin villimmin vieraiden läsnäollessa on raivostuttavaa. Tänään sanoin ensimmäistä kertaa miehelle ääneen, että joskus tekisi mieli läimäistä johon mies sanoi, että todellakin. En kuitenkaan ikinä sellaista tekisi!
Mutta toisaalta on maailman ihanin ja suloisin ja osoittaa hellyyttä perheelleen usein ja spontaanisti ja paljon muutakin hyvää tuossa on. Mutta kaikki lapset eivät ole samanlaisia, joillekin meistä lankeaa ne haastavammatkin tapaukset.
Itse lohduttaudun sillä, että niin monet omien alojensa huiput ovat kertoneet olleensa lapsena todella villejä. Meidän vanhempien tehtävä on vaan opettaa keskittämään se energia oikeaan osoitteeseen. (joku vois kertoa, miten sais sen tarvittavan rauhallisuuden ja zeniläisen mentaliteetin, millä sen vois toteuttaa)
Olen miettinyt että voisko olla sitä paljon puhuttua uhmaikää vai onko jotain muuta häikkää. Meillä 3 isompaa lasta mutta ei heidän kanssaan ole tällaista ollut.