Arrgh viiden tonnin perintöverot sitten läsähti! Miten selviän niistä?
Perin vähän mehtää ja nyt siitä pitäisi sitten siivu antaa välistä valtiolle. Kylläpä ottaa aivoon. Joudun varmaan myymään metsän että saan maksettua verot. Tuntuu tosi epäreilulta, etenkin kun palstalla ei ole mitään hakattavaa varmaan kahteenkymmeneen vuoteen (ainakaan).
Kommentit (34)
Ne meistä, jotka ovat saaneet kotoa hyvät eväät elämään, eivät nähtävästi voi ymmärtää meitä "vähäosaisempia".
Osa meistä on joutunut ihan itse omilla rahoillaan maksamaan ajokorttinsa, autonsa, ensimmäisen kahvikuppinsa ja muut tarvikkeet omaan kotiinsa, myös opiskelun.
Väistämättä siinä on käynyt niin, että kaikki on mennyt elämiseen mitä on tullut, jos ei ole sitten onnistunut saamaan 16-vuotiaana hyväpalkkaista työtä. Harva on.
Saatat valmistua 26-vuotiaana opintolainojen kanssa, siinä menee monta vuotta kun maksaa esim. 15 000 euroa lainaa takaisin, sitten vasta jää jotain säästöönkin. Paitsi että lastenkin aika on jo, ja kotihoidontuesta ei hirveästi säästellä.
Tuttavani on ollut 17-vuotiaasta asti vanhempiensa yrityksessä töissä, asui 25-vuotiaaksi vanhempiensa omistamassa asunnossa, josta maksoi vain yhtiövastikkeen. Sitten osti oman asunnon, joka on velaton nyt viisi vuotta myöhemmin. Arvostan toki hänen työntekoaan, mutta useimmat meistä joutuvat opiskelemaan saadakseen vakituisen työpaikan ja maksavat samalla vuokraa, joten palkasta ei jää suuria summia säästöön.
Nyt rohkeasti veroja maksamaan! Varsinkin kun et itse ole metsääsi ansainnut!
paljonko joudutko maksamaan rantatontista joka vuosi kiinteistöveroa? itse maksan käyttökelvottomasta rantatontista 800 e vuodessa.
Perisin valtavastavasti omaisuutta josta suuin osa meni ensin perintöveroon ja myyntivoittoveroon yms. jäi vaan rantatontti josta maksan 800 e vuodessa, mitään en siitä hyödy.
Tiedäthän ettei perintöä ole pakko ottaa vastaan?
Ja tässä vaiheessa se kieltäytyminen taitaa muutenkin olla vähän myöhäistä.
En minä pidä tätä minään kamalana kohtalona mutta on se vähän vaikea tilanne kun toisaalta haluaisin perintömehtäni pitää ja toisaalta en tiedä onko mulla siihen varaa. Sinä et ehkä tätä osaa ajatella jos sulle ei ole koskaan isohkoa perintöä tulossa tai jos sulla on muutenkin rahaa paljon. Pienituloiselle perintö, joka ei ole rahaa, on pienimuotoinen ongelma.
ap
Kyseessä on jakamaton vanha kotitalo, johon kuuluu myös joku metsäpalsta. Me ainakin olemme olleet siinä uskossa, että tuollaisessa tapauksessa perintö jaetaan muiden perillisten kesken eli tässä tapauksessa isän sisarusten. Kuulemani mukaan tästä on vielä kysytty lakimieheltäkin, taisi jopa tehdä paperit, jotka isä vain allekirjoitti.
jos myyt jotain, siitä menee myyntivoittoveroa 28 % ja mitä sinulle jää, siitä maksat joka vuosi kiinteistöveroa vaikkei tontilla olisi kiinteistöä. Itse perin noin 500 000€ edestä ja myin omaisuutta että sain perintöverot ja myyntivoittoverot maksettua + rahaa vuosittaisiiin kiinteistöveroihin. Nyt omaisuuden arvo 40 000, jos myyn senkin, menee veroa siitäkin 30 000€, eli puolta miljoonastakaan ei jää kuin n.30 000€.
Ite tuun aina olee aika pienitulonen, mut tiedän että muu suku ja perhe on hyvätulosia.
Noh, se sitten johtaas siihen että joku kaunis päivä tosta täl hetkel sadan hehtaarin sukutilasta napsahtaa ainakin osuus mulle. ja sitten nää muut mökkipaikat, toisilla isovanhemmilal rantamökkiä... ja ei sitä tiiä jos vanhemmat vielä alkaa jotain mökkiä tekemään ite ku eivät viel kovin iäkkäitä ole :D
Noh, onneksi tää murhe itellä ei ole ihan heti :) mutta josksu sitä pohtii, että jos tuun edes osuuksia noista perimään (ainakin sukutilan kohdalla suht todennäköstä) niin sit voi tulla makseltavaa. Tosin mein tilasta pellot on vuokrattu eli tulee niitä tulojakin...
Mutta ap:lle sanon vaan et älä myy metsääs ellet ole takuuvarma ettet kadu. Ihan varmasti tonkuolan verosta selvii jos haluat sen pitää :) Jotenkin.
jos myyt jotain, siitä menee myyntivoittoveroa 28 % ja mitä sinulle jää, siitä maksat joka vuosi kiinteistöveroa vaikkei tontilla olisi kiinteistöä. Itse perin noin 500 000€ edestä ja myin omaisuutta että sain perintöverot ja myyntivoittoverot maksettua + rahaa vuosittaisiiin kiinteistöveroihin. Nyt omaisuuden arvo 40 000, jos myyn senkin, menee veroa siitäkin 30 000€, eli puolta miljoonastakaan ei jää kuin n.30 000€.
Puolen miljoonan omaisuus on kutistunut 40 000 omaisuudeksi, josta pitäisi maksaa veroja 30 000. Eikä mitään ole missään vaiheessa jäänyt itselle?!
Tai sitten perijä on saanut tosi paskan puolen miljoonan omaisuuden ja töpeksinyt rankasti..
Puolen miljoonan omaisuus on kutistunut 40 000 omaisuudeksi, josta pitäisi maksaa veroja 30 000. Eikä mitään ole missään vaiheessa jäänyt itselle?!
Tai sitten perijä on saanut tosi paskan puolen miljoonan omaisuuden ja töpeksinyt rankasti..
että 10 000 menee vielä tuosta 40 000sta myyntivoittoveroon (sis. myös välityspalkkion) eli 30 000 e jää 500 000 e arvoisesta alueesta kun olen vielä maksanut kamalia kiinteistöveroja vuosittain vaikkei edes kiinteistöä ole. Niin moneen kertaan on eri veroja peritty.
että 10 000 menee vielä tuosta 40 000sta myyntivoittoveroon (sis. myös välityspalkkion) eli 30 000 e jää 500 000 e arvoisesta alueesta kun olen vielä maksanut kamalia kiinteistöveroja vuosittain vaikkei edes kiinteistöä ole. Niin moneen kertaan on eri veroja peritty.
Olet siis myynyt 460 000 edestä omaisuutta, eikä mitään ole jäänyt jäljelle?
Metsänomistajana saat vähentää hyttysöljyt, kumisaappaat, sadevaatteet, tuulipuvut, maastokengät ja kaiken muunkin sellaisen, jota voit kirkkain silmin verottajan suuntaan ilmoittaa "käyttäväsi metsässä". Myös touko- tai kesäkuussa kannattaa ostaa kerralla vallan iso määrä ruokaa (ja vaikka pakastaa) ja kertoa verottajalle, että se meni talkooväen ruokintaan. Näin saat verotuksessa vähennyskelpoisia menoja.
Jos sulla ei ole metsästä tuloja, niin nuo kaikki ylläluetellut menot saa vähentää muista pääomatuloista. Jos niitäkään ei ole, niin saat tehdä verotuksessasi ns. alijäämähyvityksen.
Ota palsta vastaan, ja nauti kaikista metsänomistajan etuisuuksista!
mutta aina joutunut myymään jotain jotta saa myyntien veroja maksettua + kiinteistöveroja, on kaikki rahat mennyt erilaisiin veroihin vuosien aikana. Enää jäljellä 40 000 e arvosta josta myynnin jälkeen jäisi 30 000€. Kai täytyy myydä ettei loppukin kulu kiinteistöveroihin, 800 e vuodessa menee niihinkin eli 40 vuoden päästä olisi mennyt tontin arvon edestä kiinteistöveroja.
Musta on väärin että perinnöstä pitää maksaa veroa. Onhan siitä omaisuudesta jo kerran verot maksettu. Mä sain alle 20t perintöä ja siitä ei onneksi pitänyt maksaa mitään. Hankalimpia on just noi tilanteet että perii pelkkää omaisuutta ja sit pitää miettiä kun läheinen on vasta kuollut että myykö sen elämäntyön ja omaisuuden vieraalle että saa maksettua verot.
Ajatus siitä että mä olen säästänyt työlläni ansaittua rahaa perinnöksi lapsilleni, niin valtio nappaa niistä rahoista. No, tuskin on pelkoa että kukaan lapsista perii yli 20t joten sais verottomana. Ja jos omaisuutta sais kerättyä enemmän niin sit testamenttais osan lapsenlapsillekin et veroja ei tarttis maksaa niin paljoa.
Puolen miljoonan omaisuus on kutistunut 40 000 omaisuudeksi, josta pitäisi maksaa veroja 30 000. Eikä mitään ole missään vaiheessa jäänyt itselle?! Tai sitten perijä on saanut tosi paskan puolen miljoonan omaisuuden ja töpeksinyt rankasti..
kun olet nyt rahoittanut monen tyolle allergisen kotona makuut.
:D Meno olisi kuin Neukuissa ja kiinnostus pitää huolta valtion omistamasta omaisuudesta samaa luokkaa.