Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kirpputorit pitäisi kieltää" (Olivia-lehti, ov)

Vierailija
04.07.2012 |

"Ne ovat omantunnon viherpesua, kollektiivinen rippituoli, jossa saamme anteeksi sen, että kulutamme enemmän kuin luonnonvaroja riittää."

(Anna-Kaari Hakkarainen)

Ajatuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä tyhjennän äitini asuntoa, josta löytyy hirvittävä määrä tavaraa, mitä minä en tarvitse. Roskiinko kaikki pitäisi viedä?

Kirppis on helppo tapa päästä eroon kuolinpesän tavaroista.

Vierailija
2/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavara tai vaate jota en itse tarvitse voi olla tarpeen jollekin toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuossahan kritisoidaan sitä, että meillä ON turhaa tavaraa. Jos hankkisi vain välttämättömät ja käyttäisi ne loppuun, kirppiksiä ei tarvittaisi.

Vierailija
4/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparit on just parhaita!

Vierailija
5/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuossahan kritisoidaan sitä, että meillä ON turhaa tavaraa. Jos hankkisi vain välttämättömät ja käyttäisi ne loppuun, kirppiksiä ei tarvittaisi.

mutta silloinhan pitäisi mielestäni kritisoida vaatekauppoja, jotka syytävät markkinoille vaatteita enemmän kuin mitä tarpeen kuin kirpputoreja.

Mutta uskon kyllä, että kyllä niitä ylimääräisiä vaatteita tulee aina olemaan.

Vierailija
6/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne ovat omantunnon viherpesua, kollektiivinen rippituoli, jossa saamme anteeksi sen, että kulutamme enemmän kuin luonnonvaroja riittää."

(Anna-Kaari Hakkarainen)

Ajatuksia?

IKEA pitäisi kieltää ja pistää banniin,koska sen kaupat tavarat ovat teetetty orjatyöllä ja sademetsien riistolla.Jos joku viedessään kirpparille saa synninpäästön samalla,niin silloinhan se on kaikille win-win.

Vierailija
7/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparit on hyvä idea. Esimerkiksi vaatteiden jääminen pieneksi on hyvä syy vaihtaa uusiin ja entiset voii myydä kirpparilla ja miksei sitten voisi sieltä etsiä sopivaa tilalle.

Ihmiset voisivat alkaa elämään kuitenkin kulutuksen kannalta järkevämmin. Esimerkiksi itse en voisi ostaa asuntoa, jossa on juuri tehty keittiöremontti ja uusittu kaapit, jonkalaisista en itse pidä ja joutuisin heti vaihtamaan ne uusiin.

Vierailija
8/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan halvat rättikaupat kuten vaikkapa HM, Lindex ja KappAhl. Siellä se ongelman ydin on. Kirppiksillehän viedään usien pikemminkin kulutuksessa kestänyttä tavaraa kuten astoita ja vaikkapa huonekaluja. Ei HM kamat kestä sinne saakka.

Vierailija
9/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on illuusio siitä, että olisi olemassa jotain ympäristöystävällistä kuluttamista. Mutta kun EI OLE, ei edes käytettyjen vaatteiden ostaminen ole sellaista. Jos kukaan ei ostaisi käytettyjä vaatteita, eikä kirppareita olisi, ihmiset eivät voisi syytää vaatteitaan sinne toisesta päästä samalla kun ostelevat koko ajan uusia tilalle - jolloin kokonaiskulutus todennäköisesti pienenisi.

Vierailija
10/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tarvitsee erilaisia tavaroita erilaisissa elämäntilanteissa. Se, mikä on minulle nyt välttämätöntä, ei ehkä ole sitä enää 5 v päästä. Ja jollakulla toisella toisinpäin.

Kasvetaanahan vaatteistakin ulos. Lähinnä lapset, jotkut toki myöhemminkin.. :)

Vierailija
11/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se on elinkaaren jatkamista. Köyhän tapa saada esim. huonekaluja.

Vierailija
12/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kieltämisen syy olisi ollut verotuksellinen. (LOL)

Nimittäin, että osa ostajista ja myyjistä on ammattilaisia, jotka sitten myyvät kirpputoreilta ostamansa tavarat muualla ja kalliimmalla eivätkä ilmoita siitä karhulle.

Vierailija
13/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirpparit ovat minusta kyllä pienin paha. Hauska tapa ja pysyvä osa kulttuuria.

Ja vaikka miten päin käännän ja väännän, niin minusta on silti ympäristöystvällisempää, että kun tarvitsen jotain, katson ensin, löytäisinkö sopivaa käytettynä ja vasta kun ei löydy, ostan uutena.

Ja kun en enää tarvitse, vien kirpparille sen sijaan että heitän roskiin.

Vierailija
14/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tarvitsee erilaisia tavaroita erilaisissa elämäntilanteissa. Se, mikä on minulle nyt välttämätöntä, ei ehkä ole sitä enää 5 v päästä. Ja jollakulla toisella toisinpäin.

Kasvetaanahan vaatteistakin ulos. Lähinnä lapset, jotkut toki myöhemminkin.. :)

Siitähän sitä haloo syntyisi jos vaikkapa kuravaatteita (ihan niitä kumisia sadetakkeja ja housuja) lähdettäsiin viemään suoraan kaatopaikalle, eikä myytäisi eteenpäin. =D

Etenkin vauvojen tarvikkeet on hyviä laittaa eteenpäin, ensimäisen vauvavuoden aikana kun se vaatekoko muuttuu kerran kuussa. Ja jotkin talvivaatteet kanssa on hyvä myydä eteenpäin.

Omia vaatteita en hirveästi ole kirppiksellä myynyt, paitsi isoksi jääneet vaatteet, sekä äitiysvaatteet. Yleensä olen vain lahjoittanut niitäkin eteenpäin, ketkä ovat niitä tarvinneet. (olin vielä pari vuotta sitten noin 100kg, nyt 80kg ja senttejä on lähtenyt sen verran että näyttäisin noissa koon 50 vaatteissa ihan basset houndilta) Kirpputorit ovat mielestäni hyviä paikkoja juurikin lapsiperheille, ihan jo säästön vuoksi. Vauvankin vaatteisiin saa helposti menemään useita satasia jos ostaa kaiken uutena.

Muuten, minulla on monia henkkamaukan vaatteita, jotka ovat säilyneet useita vuosia. En ymmärrä mitä teen oikein noiden kanssa, kun ne tuntuvat kestävän paremmin kuin keskivertokansalaisella. =DD

Vierailija
15/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tapa millä lapseni saa uusia vaatteita.

Sain joululahjaksi kirppispäivän, ystäväni varasi paikan, haki mut kotoa, vietettiin päivä kirppiksellä ja tultiin takas.

Joulun jälkeen aloin keräämään myytävää, sain yht 8 banskulaatikollista.

Hyvissä ajoin hinnoittelin kaikki, mitattiin paikka ja suunniteltiin miten laitetan rekki, hankittiin extrapöytä jne.

Tein ihan kivan tilin lopulta ja vaatteilla ostan lapselleni monta krt kirppikseltä vaatteita.

Jos kirppiksiä ei olisi ei lapsellani olisi edes sitä 5 teepaitaa tai housuja.

Mutta ymmärrän pointin täysin. Onneksi kaikki eivät ole yhtä köyhiä kuin minä.

Vierailija
16/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä ainakaan usko, että ihmiset lakkaavat ostamasta uutta tavaraa, vaikka kirppareita ei olisi. Mutta meille käyhille kirppari ei ole mikään ympäristöystävällisyysjuttu, vaan "uusien" vaatteitten saamisen tapa. Myydään vanhat kirpparilla ja ostetaan uudet sieltä samasta paikasta. kuka yliäänsä jaksaa aina käyttää samoja vaatteita ja huonekaluja? Lapsien kohdalla vaatteitten kirrättäminen on ihan pakko..

Vierailija
17/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset sen sijaan eivät tarvitse joka sesonkiin uutta vaatetta.

Vierailija
18/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä ja seurauksista yhtään mitään. Pikkasen kannattais katsoa mitä suustaan päästää.

Vierailija
19/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikkien meidän 7 miljardin ihmisen pitäisi ostaa kaikki uutena aina ja heittää kaatopaikalle käytettyämme.

Vierailija
20/28 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tavarat pitäisi ostaa uutena ja heittää kaatopaikalle.

Vaan hän sanoo, ettei EDES kirpparikuluttaminen ole ympäristöystävällistä, vaikka moni niin luulee. Kuluttaminen rasittaa aina ympäristöä, ja sitä pitäisi kokonaisuudessaan vähentää.