Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lykätäkö vielä lasten tekoa?

Vierailija
04.07.2012 |

Olen 32 ja mietin, uskallanko lykätä vielä lasten tekoa. En olisi edes halunnut lasta alle kolmekymppisenä ja vielä parina viime vuotenakin tilanne ei ole ollut kovin otollinen lapselle. Olimme päättäneet, että viim. nyt alettaisiin yrittää, mutta nyt kun nyt on koittanut, en tiedä sittenkään. Auttakaa rakkaat mammat mua pohdinnoissani! Olen saanut täältä usein hyvin neuvoja ja monissa keskusteluissa nähnyt hyvää pohdintaa ja uusia näkökulmia. Niitä siis itsekin kaipailen!

Olen naimisissa, talous vähän niin ja näin, ei kuitenkaan eletä aivan köyhyysloukussakaan. Olen aloittanut opiskelun vasta aikuisena, nyt olen valmistumassa ja saanut juuri ensimmäisen vakituisen työpaikkani.

Vakkaripaikat ovat alallani enemmän poikkeus kuin sääntö, ja ennen sanoinkin että lastenteko alkaa heti kun/jos saan vakkaripaikan (en siis ajatellut että en voisi "tehdä" lasta ilman vakkaripaikkaa, mutta tuohan se turvaa monellakin tavalla). Nyt kuitenkin emmin, pitäisikö olla töissä ensin vaikka vuosi ja ryhtyä yritykseen vasta ensin kesän tienoilla.

Asiassa on niin monta puolta... En haluaisi tehdä paskaa temppua työnantajalle tulemalla heti raskaaksi (jos siis tulisinkaan), toisaalta feministinä tiedän että se on oikeuteni. Kyseessä on pienehkö yritys, ei niin pieni että se kaatuisi minun äitiyskustannuksiini, mutta ikävää se olisi varmasti. Toisaalta taas, pelkään kovasti etten voikaan saada lapsia luomuna, ja mietin, miten iän karttuminen vaikuttaa hedelmällisyyteen. Tai jos siinä on häikkää, onko hoidot jo myöhässä jos ne aloittaa vasta 34 vuotiaana (olisin aloituksen alkaessa 33 ja vuosihan pitää kai yritellä ennen kuin mihinkään tutkimuksiin otetaan). Ja ehdimmekö saada kahta lasta? Olen aina ajatellut että toivoisin saavani enemmän kuin yhden lapsen, sisarukset ovat olleet itselleni niin tärkeitä (kaksi kuitenkin riittää).

Naisen elämä on hankalaa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt, voi olla, että kestää kauankin tulla raskaaksi - toisaalta, voi olla, että ei. Sulla on kuitenkin vakipaikka, potkuja et voi saada.

Kannattaa aloittaa nyt, jos haluat vielä toisenkin lapsen, et voi enää kovin kauaa odottaa. Jos ajattelet noin monelta kantilta lasten hankkimista, koskaan ei ole hyvä aika.

Vierailija
2/3 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelet noin monelta kantilta lasten hankkimista, koskaan ei ole hyvä aika.

Varsinkaan koulutetuille naisille aika ei tunnu koskaan olevan hyvä. Jos olet töissä vaikka kaupan kassalla, äitiys (poissaolo työelämästä) tuskin vähentää merkittävästi osaamistasi tai mahdollisuuksia löytää töitä. Akateemisilla tm. taas pari vuotta poissa työelämästä voi olla aika iso juttu, etenkin jos oman alan kokemusta ei juuri ole. Olen tottakai tosi onnellisessa asemassa kun sain vakipaikan, mutta silti...

Jos kysytään mitä haluaisin eniten, se olisi se lykkääminen vuodella tai ainakin puolella. Uusi työ on kiinnostava ja haastava ja haluaisin olla siellä sen vuoden. Voi että kun voisi vain päättää että hankkiudun raskaaksi silloin ja silloin... Ja olet tosiaan oikeassa että mietin aivan liikaa, koska olen ehtinyt jo pohtia sitäkin, että JOS tulisinkin heti raskaaksi niin olisi kiva että lapsi ei syntyisi aivan loppuvuodesta. Joo, on tyhmää, tiedän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saada pohtimalla ja vatvomalla asiaa eri näkökulmista. Niitä saadaan panemalla paljaalla. Suosittelen kokemuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi