Voiko 7-vuotiaan jättää rangaistuksena pois perheen huvipuistoretkeltä?!
Mä oon niin raivona tuon meidän 7-vuotiaan pikkuhirviön toilailuista, että olen ihan hilkulla jättää sen pois huvipuistoretkeltämme.
Tässä on useampi viikko tahkottu aiheesta, miten ollaan kavereiden kanssa nätisti. Tyttö on ollut aina superkiltti, kohtelias ja mukavaa seuraa. Jopa päiväkodin pojatkin kutsuivat synttäreilleen. Nyt kesäaikana tilanne on muuttunut täysin. Tyttö kohtelee kavereitaan ylimielisesti, on itsekäs ja todella inhottava. Kaverit tulevat vielä hakemaan, mutta kuinka kauan...
Tänään oli taas muutama niin hävytön tilanne, että multa meinaa just katketa suoni päästä, kun olen niin raivona. Saatana ku tätä käyttäytymisasiaa on väännetty vaikka minkä rangaistusten ja muiden voimalla jo monta viikkoa ja just kivan reissun alla menee taas käyttäytymään kuin mikäkin ääliö.
On epäreilua, jos koko perheen reissu peruuntuu yhden pikkupirulaisen vuoksi, mutta mun mielestä on myös väärin saada huonosta käytöksestä palkinnoksi kiva päivä huvipuistossa.
Kommentit (47)
yökyläilyn peruminen on jo aika kova rangaistus. Tyttöä selvästi jokin vaivaa, joten olisi liian kova rangaistus joutua vielä hylätyksi. Sitähän hän jollain tavalla reagoi. Huomion puute, hyväksymättä jääminen tms. vaivaa, niin ei siitä voi rangaista eristämisellä.
Ei siitä mitään nuorisorikollista tule! Tsemppiä ap!
Totta kai pitää olla kasvatuksessa johdonmukainen ja tarvittaessa käyttää myös rangaistuksia. MUTTA MUTTA, jos niiden takaa ei osaa tai halua nähdä ei-toivottavan käytöksen syitä, niin oikoo mutkia ja lujaa. Pahimmassa tapauksessa lapsen tilanne vain huononee, jos häntä ei edes yritetä ymmärtää vaan hoidetaan asiat pelottelemalla hänestä luulot pois.
Ottakaa huomioon, että joskus lapsen käytöksen taustalla on oikeasti vakavia ongelmia, JOIHIN LAPSEN RANKAISEMINEN EI OLE MIKÄÄN RATKAISU. En sano että ap:n lapsen tapauksessa näin on, mutta joskus on. Meiltä vanhempina vaaditaan paljon viisautta sen näkemiseen, miten hoitaa mikäkin tilanne lapsen ja koko perheen eduksi.
Aika normaalia käytöstä juuri ennen koulun alkua. Ollakko pieni vai iso? Rauhoittuu alkusyksystä, usko pois! Nyt paljon lämpöä, empatiaa, syliä ja rakkautta. Pieni ihminen käy nyt läpi isoa kehitysvaihetta. Huolehdi omasta jaksamisesta.
En rankaisisi perheen kanssa yhdessä olosta. Huvipuisto käynti on varmasti puhuttu ja luvattu jo ennen noita tapahtumia. Noloa, jos sen yhtäkkiä sitten vetää jalkojen alta pois.
Kaveripiirissä on selkeesti ollut jotain sanomista puoleen tai toiseen. Varsinkin tyttöjen kanssa se on välillä hankala selvittää, että kuka sano mitäkin ja kuka aloitti. Ehkä tyttö huvipuistossa rentoutuisi ja osaisi kertoa missä mättää.
joutuu serkun - suoraan sanottuna - pahoinpitelemäksi? Miksi sallitte sen? Ei ihme, jos jossakin vaiheessa keittää yli ja alkaa itse turvautua samoihin menetelmiin. Kuinka kauan itse, Ap, katselisit itseäsi kohtaan väkivaltaista työkaveria alkamatta vastatata samalla mitalla takaisin tai oireilemalla jotenkin?
Antavatko serkun vanhemmat signaalin, että serkun käytös on ok? Vai onko hän jatkuvassa rangaistuskierteessä? Ei ole ainakaan oikein, jos alatte rangiasta omaa tyttöänne, mutta serkun väkivaltainen käytös saa jatkua!
perheen yhteiseltä huvipuistoretkeltä.
Mielestäni se vain lisäisi tytön pahaa oloa ja saattaisi aiheuttaa luottamuspulaa - ja edelleen puhumattomuutta mieltä painavista asioista vanhemmille.
Joten, minun neuvoni on käydä kivalla retkellä yhdessä ja sen jälkeen purkaa asioita ja selvittää mistä kenkä oikein puristaa. 7-vuotias on vielä oikeasti aika pieni.
nyt tilanne se, että ovat tavallaan siskoksia ja sisaret tappelee aina.
Pitää olla muitakin kavereita niin ei tule kismaa.
Ei se lapsesi kuitenkaan tappanut naapurin mummoa, joten huvipuistoon pitää päästä.
Tuollainen käytös on ihan normaalia tuon ikäisille. Riittävästi vaan syliä, rajoja ja rakkautta. Ap tehnyt mielestäni ihan oikean ratkaisun ottaessaan tytön mukaan ja rangaistessaan muussa asiassa.