Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 7-vuotiaan jättää rangaistuksena pois perheen huvipuistoretkeltä?!

Vierailija
03.07.2012 |

Mä oon niin raivona tuon meidän 7-vuotiaan pikkuhirviön toilailuista, että olen ihan hilkulla jättää sen pois huvipuistoretkeltämme.

Tässä on useampi viikko tahkottu aiheesta, miten ollaan kavereiden kanssa nätisti. Tyttö on ollut aina superkiltti, kohtelias ja mukavaa seuraa. Jopa päiväkodin pojatkin kutsuivat synttäreilleen. Nyt kesäaikana tilanne on muuttunut täysin. Tyttö kohtelee kavereitaan ylimielisesti, on itsekäs ja todella inhottava. Kaverit tulevat vielä hakemaan, mutta kuinka kauan...

Tänään oli taas muutama niin hävytön tilanne, että multa meinaa just katketa suoni päästä, kun olen niin raivona. Saatana ku tätä käyttäytymisasiaa on väännetty vaikka minkä rangaistusten ja muiden voimalla jo monta viikkoa ja just kivan reissun alla menee taas käyttäytymään kuin mikäkin ääliö.

On epäreilua, jos koko perheen reissu peruuntuu yhden pikkupirulaisen vuoksi, mutta mun mielestä on myös väärin saada huonosta käytöksestä palkinnoksi kiva päivä huvipuistossa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata rankaista poistamala asiaan kuuluvia virkistysjuttuja. Kaikki tarvitsevat niitä. Jospa lapsi murehtii jotain asioita esim. koulukiusaamisia, vaikkei häntä itseään kiusatakaan tai vaikkei hän itse kiusaa.

Vierailija
2/47 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sovelsin periaatetta "kivat asiat voidaan perua jos käytös on huono" ja selvästi tämä kerrottiin myös lapsille. Joskus tuota sovellettiin käytännössä.

Jos minä olisin sinun paikallasi kertoisin lapselle rauhallisesti että jos huono käytös jatkuu niin huvipuistoreissu jää. Lapsi saa tätä sitten miettiä. Tässä on tärkeää se, että olet todella valmis toteuttamaan uhkauksesi, jos lapsi jatkaa huonoa käytöstään. Jos et ole valmis tätä tekemään, unohda koko juttu.

Mun periaate on ollut se, että kieltoja ja uhkauksia niin vähän kuin mahdollsta, mutta jos sellaisia esitetään niin ne myös pidetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän kohtuuton rangaistus minun mielestäni. Jokin kotiaresti ettei saa tavata kavereitaan muutamaan päivään, voisi olla toimivampi ja asiaan liittyvämpi rangaistus.

Vierailija
4/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne oli 7v pojan kans. Sitten vaihdoimme itse asennetta, tilanne oli mennyt jo siihen että huusimme kaikki toisille. Pietettiin perhepalaveri :D keskusteltiin selkeästi siitä mitä ovat käytöstavat,mitä ovat meidän perheen ja päiväkodin säönnöt. Luvattiin kaikki olla huutamatta! Olin myös uhkaillut kesäloman perumisella ja vaikka millä. Tuon keskustelun jälkeen on pojankäytös muuttunut hyväksi , normaaliksi! Kokeile kuitenkin ihan selkeitä sääntöjen kertaamista,älä anna vaihtoehtoja!

Vierailija
5/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuutonta munkin mielestä,keksi jotakin muuta,joka toimii.

Vierailija
6/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut jätettiin aina kotiin ilman syytä

Vierailija
7/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittääkö kouluunmeno tms?

Vierailija
8/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset monesti hakevat sitä viimesitä pisaraa.. ja vanhemmat uhkailevat ja uhkailevat. Kaileta on pohja pois kun rangaistuksia ei uskalleta toteuttaa. Ei jää tuollaisesta pysyviä traumoja, mutta pistää kyllä miettimään.

Toisaalta: ootko miettiny mikä oikeasti aiheuttaa sen että prinsessasta on tullut pikkupirulainen? Huomionkipeys, isot muutokset pienen tytön elämässä, turvallisuus järkkynyt? Jos syy on jokin sellainen, olisi ikävää rankaista siitä että tyttö oireilee....

Koeta miettiä objektiivisesti mikä voisi olla kyseessä, mutta uskalla myös toteuttaa uhkaus jos on pelkkää kiukuttelua! Sillain saat itsellesi auktoriteetin takaisin. Tsemppiä!

Vierailija
9/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri noista syistä. Tuleehan niitä uusiakin reissuja.

Vierailija
10/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kohtuuton rangaistus 7-vuotiaalle.

Minäkin ehdottaisin perhepalaveria, peiliin katsomista sekä jotakin rangaistavaan asiaan liittyvää rangaistusta eli kotiarestia kavereiden tapaamisilta.

Vierailija
11/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, mistä tässä nyt on kysymys. Kouluunmenon ei luulisi jännittävän, koska ryhmä on tuttu ja koulu eskarivuoden jäljiltä tuttuakin tutumpi. Tyttö osaa jo kaikki ekaluokalla opiskeltavat asiat, mutta hänellä on melko huono itsetunto.

Täällä on tosiaan huudettu viime viikkojen aikana ja pidetty jos jonkinlaista perhepalaveria.

Kiitos kommenteista!

ap

Vierailija
12/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehkä panna ehdoksi että pääsee jos siihen asti osannut käyttäytyä mutta jos ei onnistu niin jää kotiin.

Ensiksi katsos kannattaa antaa mahdollisuus ja varoitus ja vasta sitten rankaista.

Vierailija
13/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette saattaneet joutua noidankehään, jossa huono käytös ruokkii ristiriitoja, jotka taas ruokkivat huonoa käytöstä.

Huvipuistosta pois jättäminen kuulostaa minusta kohtuttomalta rangaistulta, eikä välttämättä ratkaise ongelmaanne mitenkään. Kannattaa jutella tytön kanssa ihan rauhallisesti ja kysyä häneltä itseltään, mikä saisi käytöksen muuttumaan, tai mikä tytöstä itsestään olisi sopiva seuraamus huonosta käytöksestä.

Vierailija
14/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita jutella hänen kanssaan ja kysyä mikä häntä painaa tai harmittaa. Aloittaako hän koulun syksyllä? Onko tapahtunut jokin elämänmuutos? Tee selväksi, että rakastat häntä kovasti ja olet aina hänen tukenaan. Jos koulu jännittää, kerro että se on normaalia ja kaikki tulee menemään hyvin. Olen varma, että jos saat lapsesi huolet hälvenemään, mikä ikinä häntä painaakin, tilanne kääntyy jälleen normaaliksi. Älä missään nimessä menetä malttiasi tai rankaise lastasi, hänen käytökselleen on jokin syy. Myös aikuiset osaavat olla todella paskamaisia, kun oikein stressaa ja hermo on kireällä. Vastaus löytyy, kunhan kärsivällisesti etsit sitä.

Vierailija
15/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun noin on muuttunut. Miksi ihmeessä sä kiroat ja vielä ilmeisesti huudat? Ei huutaminen ainakaan tehoa, etenkin jos tyttäresi on ennen käyttäytynyt täysin fiksusti. Fiksu lapsi ei muutu idiootiksi ja huutaminen fiksulle lapselle on idiotismia. Etenkin 7-vuotiaalle.

Liittyvätkö nämä ongelmalliset tilanteet ainoastaan perheen ulkopuolisiiin kavereihin? Onko mahdollista, että tyttöäsi on joku (esim isompi) kiusannut viiem vuoden aikana?.

Mä olin lapsena tosi kiltti, mutta koulukaverini isoveli kiusasi puheillaan (tyyliin "tuun raiskaan sut") enkä uskaltanut kertoa kotona. Jos olisi jatkunut pidempään (muuttivat pois), olisin varmasti alkanut reagoimaan, niin ahdistavaa se oli.

En oikein tiedä, mistä tässä nyt on kysymys. Kouluunmenon ei luulisi jännittävän, koska ryhmä on tuttu ja koulu eskarivuoden jäljiltä tuttuakin tutumpi. Tyttö osaa jo kaikki ekaluokalla opiskeltavat asiat, mutta hänellä on melko huono itsetunto.

Täällä on tosiaan huudettu viime viikkojen aikana ja pidetty jos jonkinlaista perhepalaveria.

Kiitos kommenteista!

ap

Vierailija
16/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tilanteet liittyvät ainoastaan perheen ulkopuolisiin, on oiva tilaisuus tarkkailla hänen käytöstään perheen yhteisellä reissulla huvipuistoon.

Vierailija
17/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että huonolle käytökselle on jokin syy, jota tyttö ei osaa ehkä kertoa tai te ette osaa kysyä, jos on aivan yhtäkkiä alkanut tuo huono käytös. Tyttöjen touhut ovat usein tosi julmia ja pelaaminen on kovaa. Itse olen usein ihmetellyt sitä touhua, joku periaatteessa mukavakin tyttö voi varsinkin porukassa olla tosi kurja toiselle. Ehkä tuo porukassa "kiusaaminen" johtuu huonosta itsetunnosta.

Ei muuta kuin rauhoitutte kaikki ja pyydätte vaikka kaveritkin pöydän ääreen juttelemaan, mikä touhussa mättää.

Mun mielestä sopiva rangaistus olisi esim. kaverikieltoa joku päivä ja lisäksi anteeksipyynnöt kavereilta. Mun mielestä jos ei osaa olla kavereiden kanssa kunnolla, ollaan sitten yksin. Ehkä se opettaa.

Vierailija
18/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi pääsee huvipuistoon.

Ehkäpä voi tulla mukaan, mutta ei saa ranneketta eikä pääse laitteisiin? Mutta näin voi sitten pilata taas muiden päivän. En palkitsisi huonosta käytöksestä!

Muuta siedän melko pitkälle, mutta ylimieliset ja tylyt pikkupennut saavat raivon partaalle. Jätä se kotiin miettimään tekosiaan. Ensi kerralla sitten osaa käyttäytyä kun on tiedossa jotain kivaa. Lapsesta ei tule mitään jos ei oikeita seurauksia saa typeryyksistä.

Vierailija
19/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettimään raasutytön huonolle käytökselle syitä. Hän on varmasti vain viaton uhri, jonka on pakko käyttäytyä huonosti. Palkitkaa hänet ja hukuttakaa lahjoihin, ehkäpä sitten käytöskin paranee? Ehkä raasukka on ollut liian pitkään ilman lahjuksia ja herkkuja..!

Vierailija
20/47 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettimään raasutytön huonolle käytökselle syitä. Hän on varmasti vain viaton uhri, jonka on pakko käyttäytyä huonosti. Palkitkaa hänet ja hukuttakaa lahjoihin, ehkäpä sitten käytöskin paranee? Ehkä raasukka on ollut liian pitkään ilman lahjuksia ja herkkuja..!

7vee ymmärtää puhetta. Tottakai rangaistus on hyvä mutta mieti tarkkaan millainen. Kerro selkeät säännöt, ja se että niitä on noudatettava, älkää huutako.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi