Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joiden lapsuudenkodissa naiseuteen ja naiseksi kasvamiseen liittyvistä asioista ei puhuttu?

Vierailija
03.07.2012 |

-Lapsuudessani pojilla oli pylly ja pippeli, tytöillä vain pylly.

-Viidennellä luokalla saimme terveydenhoitajalta vihkosen nimeltä "tytöstä nuoreksi naiseksi". Näytin sitä äidilleni, johon äitini sanoi että "katsotaan sitä joskus yhdessä" - sitä päivää ei koskaan tullut.

-Äitini ei ole koskaan sanonut kuulleni sanaa kuukautiset, menkat tms, saati kertonut mitä ne on.

-Rintojen alkaessa kasvaa kuuntelin kateellisena kuinka kaverit oli käyneet ostamassa äidin kanssa yhdessä toppeja/rintaliivejä. Minä askartelin ensihätään alushousuista itselleni topin (kun haaraan leikkasi päänaukon ja hieman muotoili ompelemalla, tuli siitä jonkinmoinen "toppi"). Rintaliivit ostin nolostellen 8. luokalla ja niitä yksiä samoja sitten pesin ja käytin puhkikulumiseen saakka.

-Kuukautissiteet "varastin" ensin äidin varastoista, mutta jossain vaiheessa en enää kehdannut joten käytin wc- ja talouspaperia. Joskus jos tein kaupasta enemmän ostoksia kerralla, kehtasin sujauttaa sidepaketin muiden ostosten sekaan. Läpi- ja ohivuotoja tuli usein, pesin lakanat ja patjat ollessani yksin kotona.

-Aloin seurustella mieheni kanssa 18-vuotiaana ja arvatenkaan ehkäisystä tai muista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ei puhuttu sanaakaan.

En syytä äitiäni tai ole katkera. Ei tämä varmasti ole helppoa hänellekään ollut. Äitini on syntynyt v.-45 ja tuskin hänenkään nuoruudessa näistä naiseuteen liittyvistä asioista on puhuttu. Mummoni oli hyvin uskovainen ja "vanhanaikainen" mielipiteissään.

Olen nyt kolmen lapsen äiti. Kaksi ensimmäistä lasta ovat poikia. Heidän kanssaan olen päässyt "helpolla". Tytöillä on pyllyn lisäksi pimppi, sen enempää ei ole juuri tarvinnut kertoa. Tosin tuon pimpin ääneen sanominen oli alkuun hyvin vaikeaa. Edelleenkään en mielelläni puhu kavereideni kanssa kuukautisista, seksistä, ehkäisystä tms.

Muutama kuukausi sitten sain tyttären ja jotenkin tämä oma äitisuhteeni on nyt noussut taas mieleen ja kaikki nämä luonnolliset, naiseuteen liittyvät asiat joista meillä vaiettiin täysin. En halua oman tyttäreni kokevan samaa mitä mitä. Joutuvan häpeämään ja nolostelemaan asioita. Haluan luoda avoimen ja turvallisen suhteen, jossa näistä asioista voidaan jutella. Mietityttää vain että onnistuuko se tuosta noin vain vai pitäisikö/voisiko tulevaan jotenkin valmistautua? Arvatenkin en ole vieläkään täysin sinut oman naiseuteni kanssa, vaikkakin iän ja etenkin lasten syntymän myötä itsetuntoni on noussut pohjamudista lähes normaalille tasolle ja nykyään olen ylpeä siitä että olen nainen. :)

Olisi kiva lukea muiden samanlaisessa tilanteessa kasvaneiden mietteitä aiheesta ja etenkin siitä millainen suhde sinulla on omaan tyttäreesi?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereilla oli tuota kotona paljonkin.. Muistan kun kerran kaverini soitti meille ja halusi jutella äiteen kanssa. Kuulin kuinka äiti kertoi sille mitkä ne on.. Meillä kotona oli vessassa iso muovikassi jonnekka osti paljon siteitä. Äitee vaan joskus sanoi että näköjään on naapureittenkin lapsilla alkaneet menkat kun katoaa siteitä enemmän kuin omiin tarpeisiin.. :) Mutta ei se ikinä ettinyt syyllistä. Sano vaan että pitää ostaa lisää... Sen oma äiti ei ollut puhunut ikään noista asioista. Saatikka silloin koulussa oltais puhuttu. Mun äiti on syntynyt -57.

Vierailija
42/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli myös jotenkin kummallinen ajatusmaailma kaikkiin naisellisiin juttuihin liittyen. En olisi saanut meikata, eikä tukkaa tarvinnut laittaa kun olin luonnon kaunis. No ihan kiva, että kehui, mutta on hieman noloa kun en osaa vieläkään oikein tehdä ulkonäölleni mitään.

Vaatteet oli kuin säkkejä ja korkokenkiä ei ostettu. Vanhojen päiväksi ostettiin "korkokengät", joissa oli ehkä sentin korko. Silti ne piti ostaa liian isoina ja laittaa kärkeen pumpulia, ettei vaan hierrä. Helvetti kun en tajunnut sanoa, että nyt tämä on jo liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullekaan ole puhuttu - onneksi. En tajua, minkä takia aina pitää puhua kuukautisista, jotta voisi ajatella olevansa ylpeä naiseudesta? ... ja olen kiitollinen siitä, että minua ei ole vanhemmat istuttaneet alas juttelemaan tyttöjen juttuja.

Niin, meitä on erilaisia ihmisiä. Mutta siinäkin on varmasti eroja, että asioista ei vain ole puhuttu, mutta ne on kuitenkin "olleet olemassa", kuin että ne on vaiettu ja hävetty täysin. Että et voi vanhempiesi kuullen vaihtaa kuukautissidettä, vaikka veret valuu jo reisiä myöten vaan odotat niin kauan että kumpikin on varmasti nukahtanut ja sitten hipihiljaa pientäkin rapistelua välttäen vaihdat puhtaan siteen, peset veriset housut ja kuivatat ne vaatekomerossa piilossa... Tiedän että kuulostaa täysin järjettömältä, mutta tätä se oli.

En minäkään kaivannut, saati omien lasten kanssa suunnittele mitään yhteisiä istuntoja joissa puhutaan näistä asioista. Vaan haluan että nämä asiat ovat osa arkipäivää. Tavallisia juttuja joista voidaan puhua, joista uskaltaa kysyä äidiltä, joita ei tarvitse hävetä. Tätä minä olisin toivonut omalta äidiltäni ja jota toivon mukaan voin tarjota omille lapsilleni.

Kiitos vielä teille kaikille vastanneille. En ole tästä asiasta juuri kavereideni kanssa jutellut joten ainakin minulle tämä vertaistuki merkitsee todella paljon!

ap

Vierailija
44/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kertoa noista kaikista naiseuteen liittyvistä asioista.

Ei silloin ole oikea aika, kun äiti päättää jutella.

Yleensä lapsi kyselee ja sitten kun saa vastuksen, joko jatkaa kyselyä tai sanoo, asia selvä.

On kunnioitettava lapsen halua kuunnella.

Meillä nyt 12v tytöllä on menkata ja niistä puhuttiin jomonta vuotta sitten. Ostin tytölle ekat siteet, ihan vaan kaappiin varulle ja käytiin konkreettisesti läpi, miten ne pikkareihin kiinnitetään.

Alussa kun sitten menkat alkoi, tyttö ei kyllä pitänyt siitä touhusta ja ei meinannu saada siteitä paikoilleen. Ne on meko isoja pieniin pikkareihin :)

Nyt ollaan jo totuttu ja asia ok. HArmittaa toki kesällä, kun ei voi mennä uimaan, mutta yökyläiystäkin kavereiden luona on selvinnyt.

Tytöllä on tosi runsaat menkat ja yöksi laittaa lasten yövaipan. Se on tosi varma ja ei tule ylivuotoja, niinkuin muilla siteillä on tullut.

Nuo yövaipatkin on kavereilleen kertonut, opettaa kuinka ne on hyvin suojaavia!!

Vierailija
45/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuli vielä mieleen se, että minusta on äärimmäisen omituista ja epämiellyttävää se, että äidit juoruaa eteenpäin tytärtensä intiimiasioista tutuille ja netissä ilmeisesti tuntemattomillekin. Ei kai asioiden nyt NIIN avoimia tarvi olla, vaikka häpeästä ei olekaan kyse? Itseäni ainakin ärsytti suunnattomasti silloin kun kaikki oli uutta, kun kuulin että äiti oli kertonut eteenpäin isälle ja puhelimessa puhui jollekin sukulaisnaiselle.

Vierailija
46/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasi minulle kirjastosta kirjan missä kerrottiin murrosiästä, asiasta ei koskaan keskusteltu.

Kun menkat alkoivat ja äiti huomasi sen verisistä pikkareista niin kertoi mistä löydän siteitä ja tamponeita.

Itselläni on vain poikia, mutta heidän kanssaan olen käynyt läpi murrosikää ja kertonut menkoista jne. Pojat ovat vielä kaukana murrosiästä, mutta tietävät jo paljon ja kyselevät aina silloin tällöin ja vastailen aina rehellisesti kiertelemättä.

Ehkäisystä ei ole vielä luonnollisestikaan puhuttu koska se ei ole tullut lasten aloitteesta esiin eivätkä pojat ole vielä sen ikäisiä, mutta aion ottaa senkin puheeksi kun on sen aika.

Vierailija
47/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on jo henkistä vakivaltaa käyttäytyä omaa lasta kohti noin!

Vierailija
48/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulta...

Äiti valisti että seksisuhteet vievät tytöiltä maineen mutta tuovat pojille kunniaa. Se tuntui järjettömältä, mutta niinhän usein uskotaan vieläkin.

Vierailija
49/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanallakaan näihin asioihin ei viitattu.

Vierailija
50/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun ostaa tamponeja koska pelkäsi niiden käytön vievän vahingossa neitsyyden. Hän sanoi että mikäli siten kävisi, niin tuleva aviomieheni ei tykkäisi. Olin 14 enkä tietenkään ollut koskaan edes seurustellut kenenkään kanssa. Elettiin 90-luvun alkua eikä mitään 60-lukua, mutta kasvoinkin tiukassa (kristillisessä) uskonnollisessa yhteisössä.

Vierailija
51/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on syntynyt 1947.

-Lapsuudessani pojilla oli pylly ja pippeli, tytöillä vain pylly.

Juuri näin meilläkin. Edes etupylly-sanaa en muista kuulleeni, vaan tyttöjen sukuelimetkin olivat aina vain pylly. Kun utelin leikki-ikäisenä äidiltä, miksi hänellä on vaippoja (siteitä), hän vastasi nolon ja vihaisen oloisena: "Naiselta tulee joskus pyllystä verta". :/

-Viidennellä luokalla saimme terveydenhoitajalta vihkosen nimeltä "tytöstä nuoreksi naiseksi". Näytin sitä äidilleni, johon äitini sanoi että "katsotaan sitä joskus yhdessä" - sitä päivää ei koskaan tullut.

Minä en omaa valistusvihkostani edes ajatellut näyttää äidilleni. Olin jo siihen mennessä oppinut, että näistä asioista ei kotona hiiskuta.

-Äitini ei ole koskaan sanonut kuulleni sanaa kuukautiset, menkat tms, saati kertonut mitä ne on.

Juuri näin. Kuukautisteni alkaessa pelästyin vietävästi, kun havaitsin housuihin vuotaneen verta. En kehdannut kertoa asiasta äidille, vaan tungin housuihin paperia. Sitten joskus äiti tivasi, mikä on kun en voinut mennä saunaan, jolloin sain asian kerrottua. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun perheessämme ääneen lausuttiin sana "kuukautiset". :/

Jonkin aikaa tämän jälkeen äiti pakotti itsensä puhumaan minulle jotakin sukupuoliasioista, mutta en muista tilanteesta mitään muuta kuin sen, että äitiä nolotti aivan älyttömästi. Jos häpeän voimalla voisi vajota maan alle, hänet olisi varmasti löydetty jostain Kiinan maaseudulta.. Muistan, kuinka hän näytti jostakin anatomian kirjasta piirroskuvaa naisen ulkosynnyttimistä, ja aloitti luennon sanomalla: "Tämä on kyllä todella karsea kuva, mutta..." Mitään ns. asiapointteja siitä sessiosta ei ole jäänyt tietoiseen mieleeni. En edes muista puhuiko hän seksistä, ehkäisystä, kuukautiskierrosta, sukuelimien anatomiasta vai mistä.

-Rintojen alkaessa kasvaa kuuntelin kateellisena kuinka kaverit oli käyneet ostamassa äidin kanssa yhdessä toppeja/rintaliivejä. Minä askartelin ensihätään alushousuista itselleni topin (kun haaraan leikkasi päänaukon ja hieman muotoili ompelemalla, tuli siitä jonkinmoinen "toppi"). Rintaliivit ostin nolostellen 8. luokalla ja niitä yksiä samoja sitten pesin ja käytin puhkikulumiseen saakka.

Niin täysin tuttua tämäkin. Kaverini kertoi koulussa, kuinka hänen äitinsä oli luvannut syntymäpäivälahjaksi kokonaisen kassillisen kunnollisia naisten alusvaatteita. Muillakin kavereillani oli rintaliivejä, kun kerran rinnatkin oli. Itse tuskailin pieniksi jäävien, rumien pikkuhousujen ja alustoppien kanssa, ja varastin pienimpiä liivejä äidin alusvaatelaatikosta (olivat minulle silti liian suuria), kunnes otin itse asian puheeksi. Silloin sentään sain rahaa uusien alusvaatteiden ostoon, mutta ei puhettakaan että äiti olisi tullut mukaan niitä valitsemaan tai mitenkään osoittanut iloitsevansa naiseksi kasvamisestani. Olin kateellinen kavereille ja yllättäen heillä välit äiteihinsä muodostuivatkin lämpimämmiksi.

-Kuukautissiteet "varastin" ensin äidin varastoista, mutta jossain vaiheessa en enää kehdannut joten käytin wc- ja talouspaperia. Joskus jos tein kaupasta enemmän ostoksia kerralla, kehtasin sujauttaa sidepaketin muiden ostosten sekaan. Läpi- ja ohivuotoja tuli usein, pesin lakanat ja patjat ollessani yksin kotona.

Minä sentään kehtasin hankkia itselleni siteitä, kun ensin tajusin mistä niissä vuodoissa oli kysymys.

-Aloin seurustella mieheni kanssa 18-vuotiaana ja arvatenkaan ehkäisystä tai muista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista ei puhuttu sanaakaan.

Minäkin aloitin seksin uuden poikaystävän kanssa 18-vuotiaana, sitä ennen oli ollut yksi vakavampi seurustelu, johon äiti suhtautui hyvin paheksuvasti. Seurustelusta puhuttiin sen verran, että äiti alkoi huolissaan kysellä "mitä te oikein puuhaatte" tmv. epämääräistä. Kerroin hänelle ihan kursailematta, että harrastamme kyllä seksiä ja olemme kyllä huolehtineet ehkäisystä. Äidin kommentti: "Olen todella pahoillani puolestasi".

Kiitos, armas äitini, että sain tehdä vuosikausia töitä tullakseni seksuaalisesti joten kuten terveeksi! Ymmärrän kyllä, että vaikeuksiin on syynsä, ja etteivät ne ole äitini oma vika, mutta olen siitä huolimatta ollut hänelle vihainen tästä asiasta. Niin monta vuotta meni hukkaan - oikeastaan ne parhaat vuoteni, jolloin olin nuori ja kaunis - seksuaalisen häpeän kourissa painiessani.

Omaa tytärtä minulla ei vielä ole, mutta olen tehnyt kovasti töitä itseni kanssa jo muutenkin, ennaltaehkäistäkseni saman toistumista omien lasteni kanssa ja voidakseni itsekin nauttia seksistä ja seksuaalisuudesta. Ja olen ihan hyvin kai onnistunutkin. Jotain ihme kohtauksia saan edelleen aina välillä, mutta menevät nopeasti ohi, ja mieskin mielellään tukee minua kehityksessäni. :)

Tsemppiä ap, olet tehnyt jo paljon kun tiedostat asian noin hyvin, ja pystyt käsittelemään sitä analyyttisesti. Sinulla on kaikki mahdollisuudet onnistua.

Vierailija
52/54 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti sanoo kärsineensä asiasta. Sanoi monesti minun ollessani lapsi, ettei halua toistaa samoja virheitä kuin mummoni. Kuitenkin muistan esim. menkoista puhumisen olleen hänelle vaikeaa. Äänensävy muuttui ihan täysin kun tyttöjutut tuli puheeksi:) Nykyään, ehkä raskauksieni ja lasten saannin jälkeen osaamme keskustella naiseuteen liittyvistä jutuista rennommin.

Muistan esim. kun teininä minulle tuli riitaa äidin kanssa, hän huusi "Ja huomenna meillä on sitten seksivalistusta!" Ikään kuin rangaistuksena, mikä ei siis liittynyt riidan aiheeseen millään lailla. Koskaan ei sitten kuitenkaan pitänyt minkäänlaista valistustuokiota. Emme ole koskaan keskustelleet ehkäisystä, edes aikuisiällä ohimennen.

Äiti kuitenkin säilytti siteet ym. ihan näkösällä, ei piilotellut kaappien perukoilla. Kuukautisten alkamisesta sanoin hänelle heti samana päivänä, mutta muistan kertomisen olleen tosi jännä ja kova paikka itselleni! Piti pyytää kaveri henkiseksi tueksi.

Nyt ymmärrän äitiä paremmin, hän tosiaan pärjäsi ihan hyvin kun vertaa, millaisen mallin sai omalta äidiltään. Ja tuntui myös tiedostavan nämä vaikeudet itse. Mummoni sanoo edelleen tyttöjen pimppiä pyllyksi. Ei edes se kaamee etupylly vaan tytöillä on pelkkä pylly ja piste.

Tytöstä polvi näköjään paranee, itse olen tosi rento näissä naistenjutuissa. Tosin minulla on vain poikia, liekö sitten olisi eri juttu tytön kanssa. Vanhin lapseni on neljä ja olen odotuksen yhteydessä kertoillut ikätasoon sopivasti mistä vauvat tulevat. Meillä puhutaan tällä hetkellä tuon tuosta pimpistä tai pippelistä, kun aihe tuntuu poikaa niin mietityttävän. Kertaillaan, että kenellä sukulaisella on mikäkin vehje housuissa:)

Tamponit kierivät ennen milloin missäkin (Siis puhtaat!) Mutta nykyisin minulla ei ole kierukan vuoksi kuukautisia. Varmasti silti jossain vaiheessa tulen niistäkin kertoilemaan naisen elämään kuuluvana perusjuttuna.

Vierailija
53/54 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lehti jonka välissä oli kondomi niin se oli otettu pois ;D

Ei sellaisia saisikaan lapsille antaa.

Vierailija
54/54 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulta...

Äiti valisti että seksisuhteet vievät tytöiltä maineen mutta tuovat pojille kunniaa. Se tuntui järjettömältä, mutta niinhän usein uskotaan vieläkin.

Olet saanut hyvän kasvatuksen. Nykyaikana tuollaista ei arvosteta. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi