Vahtikaa ihmiset lapsianne kun olette uimassa!
Tämä tarkoittaa sitä, että ette voi esimerkiksi lukea tai räpeltää puhelintanne samalla, olettaen, että kuulette, jos lapsella on hätä. Tänään näin puistossa, kun isä istui lapsestaan n. 20 metrin päässä penkillä. Lapsi (n. 3-4 v) oli kahluualtaassa, matalassa päässä, jonka syvyys on n. 20-30 cm. Lapsi nousi reunalle, otti pari juoksuaskelta ja hyppäsi altaaseen. Kuinka ollakkaan, lapsi liukastui ja jalat menivät alta ja lapsi löi takaraivonsa altaan reunaan. Lapsi meni kokonaan selällään veden alle, myös kasvot. Isä räpläsi koko tämän ajan puhelintaan. Minä olin n. metrin päässä ja olisin toki auttanut lasta, mutta tämä onneksi nousi itse seisomaan. Lapsi olisi voinut vaikka hukkua tuossa tilanteessa, jos olisi lyönyt päänsä pahasti, jäänyt pohjalle makaamaan ja isä olisi vielä pari minuuttia räplännyt sitä puhelintaan.
Kommentit (7)
Myös niitä kouluikäisiä lapsia on hyvä vahtia, varsinkin luonnonvesissä. Ihmiset usein luottavat siihen, että muut ihmiset vahtivat myös heidän lapsiaan. Minulla on kaksi vilkasta poikaa ja jos molemmat ovat vedessä, meillä on kaksi vanhempaa vahtimassa, enkä silti välttämättä edes huomaisi, jos joku vieras lapsi vajoaisi lähellä äänettömästi veden alle.
t. ap
Ihan selän takana ei tarvitse olla curling-vanhempana, mutta kyllä pitää olla tarkkana aina kun taapero on rannalla tai missä tahansa jossa voisi koheltaa itsensä vaaraan.
Olin itse viikonloppuna tyttäreni (3 v) kanssa uimassa. Istuin penkillä lasten altaan vieressä. Seurasin koko ajan silmä kovana mitä lapseni teki. Altaassa oli vettä ehkä 40cm. Kerran tyttö kaatui veteen niin että mulahti pinnan alle, mutta nousi takaisin seisomaan saman tien. Hetken päästä kaatui uudestaan, mutta ei päässytkään heti ylös ja mulla veti sydän kylmäksi heti ja loikkasin altaaseen nostamaan tytön ylös. Se on niiiiin pienestä hetkestä kiinni, ettei olisi tullut mieleenkään siinä vaiheessa räpeltää puhelinta.
kun lapsi on n. 3-4-vuotias. Kyllä fakta on, että kaikkia lapsia pitää vahtia kun ovat uimassa, erityisen tarkasti alle kouluikäisiä. Esim minun 6-vuotias poikani saattaa saada typeriä ideoita vedessä, vaikka "uinpa kelluvan kaverini selän alta" tms.
olimme kylpylässä isossa altaassa ja vieressä pienten allas n.2v tyttö lähti sieltä juoksemaan aikuisten allasta kohti, juoksi suoraan altaaseen ja vajosi pohjaan. Uin lapsen luokse ja poimin ylös, vasta kun lapsi alkoi huutaa juoksi äiti altaalle ja otti lapsen. Eli ei ollut huomannut edes katoamista...
(lapsi esim kaatuu ja vetää vettä kauhkoihinsa). Ei ole naurun asioita nämä.
Lapsia täytyy vahtia joka ikinen sekunti ja jos on useampi lapsi, niin ne pitää sitoa yhteen jotta voi koko ajan tuijottaa molempia/kaikkia yhtäaikaa.
Hoh.