Kuinka yleistä on se, että pariskunnalla on täysin yhteinen talous?
Omilla vanhemmillani tällainen systeemi (siis palkat tulee ja menot menee samalta yhteiseltä tililtä) on ollut ja ilmeisesti hyvin toiminut... Miten yleistä tällainen on nuoremmilla sukupolvilla?
Kommentit (45)
Minua ärsyttää myös se että HOK-Elanto lähettää bonustiedotteensa "Yhteispaha"-lehden mukana josta koko perhe näkee missä ketjun kaupoissa olen käynyt.
Ja vaimolle oma?
ja sama palkkatilikin. Mutta olemme nelikymppisiä, joten emme ihan nuoria.
kunnes tajusin, että vain minä tuon sinne rahaa ja mies kuluttaa. Se kolmen vuoden suhde maksoi minulle yli 40 000 euroa!
Ikinä en enää ole niin rakastunut, että moiseen suostuisin. Kahdesta ei saa yhtä. Ja jos kaikki on yhteistä, ei kukaan kanna vastuuta.
jäi vielä 25000€ lainat niskoilleni.. Aviomiehelläni oli samankaltainen tilanne exänsä kanssa, mieheni köyhtyi yli 30000€.. Siksi meille ei tule koskaan yhteisiä rahoja, tilejä tai lainoja. Meillä kumpikin maksaa omat laskunsa (esim. puhelin, lehti yms), sitten maksetaan isot laskut niin että minä maksan esim. lapsen hoitomaksun ja mies vaikka sähkölaskun. Mitään ei lasketa, kumpikaan ei jää toiselle mitään velkaa mistään. Kaupassa käydään yhdessä tekemässä isot ostokset ja sitten kumpi ehtii käy täydennysreissulla. Jne. meille tämä sopii loistavasti. Lisäksi en halua joutua sopimaan tai neuvottelemaan (niinkuin näyttää kaikki yhteisrahoilla elävät joutuvan) mieheni kanssa jos haluan ostaa taas yhdet kengät tai mieheni minun kanssa jos hommaa taas jonkun uuden jutun autoonsa. :)
tuo ole yrittäjäperheissä ja maatalousyrittäjillä se yleisin tapa hoitaa raha-asiat. Mitä isommat tuloerot ja rahankäyttötavat perheen sisällä on sitä todennäköisempää on erilliset tilit, mutta yhteinen talous muuten. Vähiten ehkä on avioliitossa olevia joka euron menoerän tasan jakavia...
Tietysti jos valitsee vastuuttoman puolison, tuo on hullua. Mutta hullua se on ilman yhteistä tiliäkin..