Miksi moni vielä nykyään uskoo urheilun laihduttavan? Syömisistähän se on kiinni.
Kommentit (19)
katsonut liikaa Suurinta pudottajaa... Taitaa moni luopua laihduttamisesta kun luulevat että se vaatii sellaista rääkkiä! (Ei sillä etteikö liikunta hyväksi olisi...)
Esim. tunnin kävelylenkillä (6 km/h) 80 kg painava henkilö kuluttaa lähes 400 kcal. Mutta on tietenkin ihan totta, että jos syö enemmän kuin mitä kuluttaa ilman liikuntaa, on vaikea laihtua liikkumalla. Minusta on kuitenkin paljon helpompaa lisätä vähän liikuntaa kuin karsia syömisiä.
katson kaikki urheiluohjelmat telkusta ja syön enää puolikkaan megasipispussin/ ilta.
siis, ei sellainen kevyt kävely silloin tällöin. Se nostaa myös peruskulutusta. Sohvaperunan, naisen kulutus voi olla 1500 kcal luokkaa, kun taas oikeasti urheilevan 2500 kcal luokkaa. Jos ruuan määrää ei lisää, tottakai laihtuu pitkällä tähtäimellä.
Mutta yleensä tehokkain tapa on tietysti yhdistää liikunta ja terveellinen ruokavalio.
mä ainakin olen laihtunut 9 kg maaliskuun alusta kun aloin tekemään juoksulenkkejä joka toinen päivä. En ole muuttanut ruokailutottumuksiani.
on, että pelkällä ruokavaliolla laihtuu, mutta pelkällä liikunnalla ei.
Laihdutuksessa syöminen merkkaa 70%, liikunta 30%
laihtuminen. Kun pistää syömiset kuntoon niin laihtuu, mutta kun vielä lisäksi liikkuu monipuolisesti niin kroppa näyttää paljon paremmalta kuin jos vain söisi terveellisesti mutta ei liikkuisi juuri yhtään.
Juuri sanoin tuossa edellä, että olen laihtunut 9 kg aloitettuani sohvaperunasta joka 2. pv juoksemisen. ILMAN RUOKAVALIOMUUTOKSIA. Pelkällä liikunnalla. Totuus on se, että laihtuu kun kuluttaa enemmän kuin syö.
Totta on tietysti se, että urheilla saa aika pitkään polttaakseen vaikkapa syödyn viinerin. Mutta totta kai siis pelkästään lisätyllä liikunnallakin laihtuu, jos ei ala syömään samalla enempää kuin aikaisemmin.
siis suoraan sohvaperunasta juoksemaan?
Melkonen temppu. Uskoo ken haluaa.
ensin lenkit kävellen, siitä pikkuhiljaa juoksemaan pieniä matkoja kerrallaan. Ei siinä kuukautta pidempään mennyt kun pystyi juoksemaan koko lenkin. Täysin sohvaperunasta, taustalla tosin on 5 vuotta sitten juoksua, mutta siinä välissä täysin sohvaperuna + kaksi raskautta. Usko pois.
on tietysi suhteessa suoraan syötyyn kalorimäärään. Liikunnasta on kuitenkin kaksi erittäin merkittävää hyötyä. Pelkästään kalorimäärää pienentämällä etenkin pienikokoiset joutuvat helposti todelliselle kituutuskuurille että haluttu kalorivaje saadaan ja siihen aika harva pystyy. Lihaskuntoharjoitteet kiinteyttävät ja lisäävät lihasmassa. Suurempi lihasmassa taas kuluttaa enemmän energiaa. Tietysti liikunta on muutenkin terveydelle hyväksi.
Suurin ongelma liikunnalla pudoteutssa painossa on se, että jos liikutna loppuu ja annoskokoja ei muuteta paino nousee todella helposti uudestaan.
jumpat sun muut auta painonpudotuksessa yhtään, mutta kiinteyttäväthän ne. Jos käyn vähintään 4 kertaa viikossa urheilemassa melkein äärirajoilla n. tunnin kerrallaan, niin se tuntuu painossa ja samalla kun vedän täysillä ja itseni ihan piippuun, niin ruokahalukin pienenee.
En tiedä kuinka kauan ja pitkiä lenkkejä mun pitäs juosta, että alkaisi painossa näkymään.
Vaikka söisit 5.000 kaloria päivässä niin laihdut jos kulutus 5.000
ainakin liikunta lisää aineenvaihduntaa niin, että saan herkutellakin ilman "lihomista". Liikunnalla tarkoitan tässä sellaisia vähintään 45 minuutin tiukkoja treenejä, kuten spinningiä ja juoksua.
Lihaskuntoharjoittelu taasen kiinteyttää ja sillä tapaa kutistaa.
jumpat sun muut auta painonpudotuksessa yhtään, mutta kiinteyttäväthän ne. Jos käyn vähintään 4 kertaa viikossa urheilemassa melkein äärirajoilla n. tunnin kerrallaan, niin se tuntuu painossa ja samalla kun vedän täysillä ja itseni ihan piippuun, niin ruokahalukin pienenee.
En tiedä kuinka kauan ja pitkiä lenkkejä mun pitäs juosta, että alkaisi painossa näkymään.
Tuo täysillä vetäminen on oikeasti aika tyhmää. Parhaan tuloksen painonpudotuksen kannalta saisit kun kävisit esim. juoksemassa "keskisykkeellä" sykkeellä 1-1,5 h ja vetäisi kuntopiirit lisäksi. 1-2 palautuspäivää viikossa. Yleensä etenkin nuoret naiset "vetävät täysillä" ja se ei oikeasti ole järkevää edes kunnon kasvatuksen kannalta vaan kyseessä on nimenomaan ylirasitus joka voi vaikuttaa kielteisesti myös uneen yms. Toki jos olet huippukuntoinen atleetti niin anna palaa. Yleensä vaan ne täysillä veätäjät eivät ole.
olen laihtunut 25kg liikkumalla paljon,tykkään pizzasta yms herkuista ja niistä ei ole tarvinnut tinkiä..liikun vaan kalorit pois=)En vois olla millään herkuttomalla dieetillä=)
mutta on olemassa ihmisiä, jotka eivät liiku yhtään. Siis minimoivat ihan kaikki askeleet, siirtyvät pelkästään autolla paikasta toiseen, jos siirtyvät, ja sitä rataa. Näissä tapauksissa "liikunta" eli mikä tahansa ruumiinosien liikuttelu vaikuttaa aineenvaihduntaa, herättää ihmisen eloon ja vaikuttaa myös painoonn. Vaikka tietenkin ruokavalion tarkistus on se varsinainen painonpudotusmenetelmä.
(ohjattuja liikuntatunteja +kuntosali) enkä ole laihtunut yhtään. Päinvastoin. Painoa on tullut 2kg lisää.
Syön melkein kulutuksen verran, mutta en yli, olen tarkistanut kulutustani sykemittarilla.
Mutta vaikka paino nousi (ei nouse eikä laske enää) niin vatsastani on löysät hävinnyt.
Se on minulle tärkeämpää, kuin numerot vaakassa, koska löysät ei lähteneet pelkällä laihdutuksella, vaikka painoin välillä viisikin kiloa nykyistä painoa vähemmän.
paino pudonnut 2kg mutta vaatekoko pienentynyt yhdellä joten kylläse ainakin minua kutisti