Ei hemmetti! MITEN teillä riittää aika pitää koti, ja kaikki muu kunnossa/siistinä??
Meillä VAAN kaksi lasta, mies tekee pitkää päivää toissä. Ja minulle on ihan ok, ettei hän juuri kotitöihin osallistu. Viikonloppuisin on ihanaa, kun hän on lasten kanssa, että saan hetken omaa aikaa ja tehdä rauhassa kotitöitä. Mutta hemmetti!! Mutta kun ne kotityöt pitää AINA aloittaa alusta! Olisi niin kiva siivota kaappeja, vaatehuone, vierashuone (joka varastona) mutta aina kotityöt pitää aloittaa jokapäiväisistaä pyykinpesusta, ruuanlaitosta ja keittiön siivoamisesta!!
Tälläkin hetkellä koti ihan mullin mallin, vaikka koko vkl jotain pientä kotihommaa puuhasteltu.
Tarviisin varmaan viikon aikaa olla yksin kotona, että saisin koko 125 neliöisen talomme kuntoon!!
Miten esim. vl äideillä riittää aika kaikkeen?? Lapset puettu nätisti, tukat letitetty, koti siisti (?) ja tuskin eineksiä paljon syödään??
HUUUOOOHHH!
Kommentit (18)
On itsekuria ja nopeutta, joten koti pysyy siistinä. Jos yhtään pääsee löysäämään, on kaaos valmiina. Pidän kodin kunnossa yksin ja lapset toki huolehtivat omat tavaransa paikoilleen. Minulle siivous on sitä omaa aikaa.
No meillä ei ole siistiä koskaan. Pyykkivuori kohoaa samaa tahtia kuin sitä vajentaa. Tiskiä on loputtomasti. Pölyä kertyy nurkkiin vaikka imuroisin päivät pääksytysten. Leluja, roinia, parittomia sukkia, piirustuksia, askartelusilppua, hiekkaa lattialla, nurmikko leikkaamatta ja kumppareita pitkin pihaa...
Perussiivon ylläpitäminen tekee tiukkaa, ikkunoiden ja kaappien pesusta voi vain haaveilla.
Meillä on kolme lasta, koira ja molemmat vanhemmat töissä. Yritän antaa itselleni myös armoa, minullakin on oikeus joskus vain olla, vaikka kotityöt jäisivätkin tekemättä. Se perussiivous ei tosiaankaan häviä mihinkään, vaikka siivoaisin koko ajan.
Pienemmän kodin pitää helpommin siistinä ja järjestyksessä mutta ei meilläkään koko ajan täydellisen siistiä ole. En edes tavoittele sellaista. Perussiisteys riittää, tavaroita voi ja saakin olla välillä väärissä paikoissa.
Meillä on kuusi lasta, mies tekee ansiotyötä, siten että on kymmenestä kuuteentoista tuntia pois kotoa, lisäksi on maatilan työt ja talvella lumiaiheuttaa lisähommaa traktorille. Mies on joka päivä ainakin iltapuuhat lasten kanssa, ja tilan sekä pihahommiin joku/jotkut lähtevät aina tilanteesta riippuen mukaan.
Mulla on joka aamu tiskarin tyhjennys ja pyykkikoneen täyttö. Usein tiskaria käytetaan 2xvrk ja pyykkäriä 3xvrk. Ruokaa ja välipaloja laitetaan tietysti jokapäivä monta kertaa, mutta meillä kaikki perheenjäsenet osallistuu ja käytetään eineksiä ja pakasteita eikä kaikkea aina tehdä alusta alkaen itse.
Meillä imuroidaan kerran viikossa koko kämppä,
muuten tarpeen mukaan lisäksi tai lakaistaan jokin pieni sotku, pölyjä ja lattioitakin pyyhkäistään, kun silmää häiritsee. Keittiössä luutu heiluu päivittäin sitä mukaa, kun tulee muruja tai läikkyy jotain. Tasot pidetään aina tyhjinä ja puhtaina.
Itse hoidetaan pariskuntana meidän lapset ja perheenä ruoka-asiat, kodinsiisteys sekä pihahommat.
Ootko yhtään katsonut mitä tapahtuu kun et tee jotain noista joka päivä?
Muuhun sit riittääkin 15 minuuttia päivässä, ja se ei ole paljon!
Lopeta esim. palstalla roikkuminen.
ja pestään vessat. Pyykit tulee siinä sivussa, samoin keittyy perunat ja jotain liskuketta ruuille. Nurmikko leikataan ajallaan ja pihakukat kastellaan iltamyöhään.
Vain tekemällä pyssy paikat kunnossa. Ja minä tykkään siitä, että koko ajan on pientä puuhastelua.
Lapsia kolme.
mutta ei vaan ole enää motivaatiota. Ihan rauhassa voin katsella, kuinka kuopuksen syöttötuolista leviää päivien aikana mähnää pikkuhiljaa kaikkialle, tai kuinka pyykkivuori kasvaa. Olen niin pottuuntunut tähän kaikkeen siivoamiseen, jota saa tehdä joka hetki, siitä hetkestä kun silmänsä aukaisee siihen kun nukahtaa.
ON erilaisia perheitä ja kaman määrä on erilainen. Jotkut lapset on helppo opettaa siistimään jälkiään ja toiset ei. On hienoa että jaksat noin paljon, mutta jospa sulla on hieman liian korkeat kriteerit, ilmeisesti lapsesi ovat vielä pieniä. Minun mielipiteeni on, että kodin ei tarvitse olla ihan siisti ja järjestyksessä koko ajan, kunhan se on sillä tavalla puhdas, ettei ole bakteeripesiä esim. likainen keittiö ja vessa. Vl-äitejäkin on niin erilaisia, monilla myös isä osallistuu paljon ja vanhemmat lapset kodin pyöritykseen.
t. 5 lapsen äiti
ja mä oon opetellut tähän vuosien aikana.
Ensinnäkin, olen karsinut tavarat minimiin. En ostele turhaan mitään. Lapsille vaatteitakin olen hankkinut niin, että t-paitoja on 4-5 per pää (ei sen enempää oikeasti tarvi, pyykkiä pesen joka päivä) ja muita vaatteita kans muutamat kappaleet.
Leluja minimimäärä, osa aina välillä varastossa ja vaihtelen niitä.
Lehtiä meille ei tule kuin paikallinen sanomalehti. Mainoksien tuleminen on kielletty postilaatikossa.
Kun tavaraa on vähän/sopivasti, on nopeampi ja helpompi siivota!
En vietä aikaani kaupoilla, osaksi siksi etten juuri ostele mitään turhia, osaksi siksi etten viihdy ostoskeskuksissa... senkin ajan käytän kotona, viihdyn kotona, siivoilen pitkin päivää. Jos puhun puhelimessa, keräilen samalla lasten leluja paikoilleen (mulla on pari kangaskassia, otan kassin käteen ja kuljen sen kanssa ympäri huushollia, laitan kassiin tavaroita jotka ovat väärässä paikassa, vien niitä sitten paikoilleen sitä mukaa kun kuljen huushollissa).
Laatikoita ja kaappeja järjestelen vähä kerrallaan, jatkuvasti, ne myös pysyvät siis kohtuuhyvässä järjestyksessä aina. Tänään järjestelin ohimennen yhden keittiön vetolaatikon, ja toisen muksun vaatekaapin ylähyllyn. Huomenna varmaan toiset pari laatikkoa jne. ei mee kauaa aikaa :)
Muutamia joiden luulen vaikuttavan:
Ole nopea liikkeissäsi ja tee kun teet.
Joka päivä hoida perussiisteys ja järjestys.
Opeta lapset ja mies siisteiksi ja kantamana osa kodinhoidosta.
Kaikelle oma paikka ja turhat roinat pois tai varastoon.
Kun lasket jonkun tavaran käisistäsi niin vie se omalle paikalleen äläkä jätä lojumaan.
Näillä pääsee jo pitkälle.
Mutta kyllä koti on muuten siisti.
Joka päivä pitää tehdä jotain. Meillä tiskikone pyörii illalla, jompi kumpi tyhjentää sen kun kone on valmis, muuten keittiö on seuraavana päivänä kaaoksessa.
Vessat pesen kun jaksan, yleensä jonain iltana. Imuroida pitää useita kertoja viikossa, ei tosin koko kotia vaan keittiö ja eteinen.
Illalla vaatteet pyykkin, lelut pois lattioilta jne.
Lyhyitä siivoushetkiä päivittäin niin perussiisteys pysyy aina.
Me pidettiin kahden viikon ajan kirjaa, miten paljon mihinkin kotityöhön meni aikaa, kun ensin oli päätetty yhdessä tavoitetasosta. Sen jälkeen työt jaettiin puoliksi minun ja miehen kesken. Mies päätti hoitaa valtaosan töistään palkkaamalla siivoojan. Minullehan se sopi.
meillä 4 lasta ja neliöitä yli 300 ja aina on perussiistiä. Siivoan päivittäin, siis kamat omille aikoilleen, pyykit ja keittiö siistiks illalla. Ei ole pakkopullaa, tykkään puuhastella ja kun päivittäin tekee vähän, ei pääse räjähtämään. Oon nopee, "vien mennessä ja tuon tullessa", ja tavaramäärää karsin säännöllisesti. Kaapit, laatikot ja varastot käyn muutaman kuukauden välein läpi, ettei pääse sotkuuntumaan ja esim. lasten pieneksi jäävät vaatteet laitan samantien eteenpäin. Välillä ketuttaa neliöt ja lasten sotkeminen/lelut joka paikassa, mutta jos en päivittäin jotain pientä tekisi, niin pääsis torppa sellaiseen kuntoon, ettei viikko riittäs mihinkään :)
Meillä asuu toinenkin aikuinen ja kolme lasta, jotka kaikki tekevät oman osuutensa.
työssäkäyvällä kun on vain muutama tunti illassa aikaa, ja siihen pitää runnoa kaikki kotihommat, lasten harrastukset sun muut hoidettavaksi.
Kun saan tavarat kaappeihin, pienimmät lapset vetää ne ulos - ovat 1v ja 2v eli eivät siivoa niitä takaisin. Levittävät ruokaa joka puolelle kun silmä välttää, kiipeävät pöydille, hakevat kaapeista ruokaa, vaikka yritän estää. Harvoin saan heti siivottua tuoreet sotkut, koska sitä tulee niin paljon. Uusi kaaos ovella koko ajan.