Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakointi päiväkodissa

Vierailija
24.11.2014 |

Miten tuo käytännössä menee? Onko se kokonaan kiellettyä?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ruokatauolla? Pk:n työntekijät syövät lasten kanssa.

Päiväkotien alueella ei saa lain mukaan polttaa. Ja kovin kauas et kyllä taolla ehdi lähteä. Mutta kyllä kai tupakoijat sitten keinot keksivät... Minun työkavereista yksi polttaa ja hänkään ei koskaan työaikana. 

Lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
44/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä vielä linkki Valviran sivuille, jossa tuo laki mainitaan. En jaksa etsiä itse lakia. 

http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/tupakka/tupakointikiellot_ja_-rajoitukset/oppilaitokset_paivakodit_ja_perhepaivakodit

Vierailija
45/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

j

Vierailija
47/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:14"]

Riippuu päiväkodista. Itse monessa päiväkodissa ollut töissä (keikkatyö). Suurimmassa osassa on saanut käydä kahvitauolla ja ruokatauolla. Osassa on saanut käydä sillon, ku hyvä kolo on max. 5krt päivä. Olen ollut monissa Helsinki, vantaa, Espoo päiväkodeissa.. Terv. Tarhantäti 30v

[/quote]

Ruokatauko? Ei Vantaalla ainakaan ruokataukoja ole muilla kuin sellaisilla työntekijöillä, jotka eivät työskentele lapsiryhmässä. Lapsiryhmässä työskentelevät syövät lasten kanssa.

Vierailija
48/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:28"]

Ainakin Lahdessa kaikki mun työpaikat on olleet kokonaan savuttomia.

[/quote]

Näin, eikä tauolla saa poistua työpaikalta/työpaikan alueelta eli tupakalla ei voi käydä työajalla. Päiväkotien piha-alueetkin on savuttomia.

Vierailija
49/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:54"]

Riippuu päiväkodista. Itse monessa päiväkodissa ollut töissä (keikkatyö). Suurimmassa osassa on saanut käydä kahvitauolla ja ruokatauolla. Osassa on saanut käydä sillon, ku hyvä kolo on max. 5krt päivä. Olen ollut monissa Helsinki, vantaa, Espoo päiväkodeissa.. Terv. Tarhantäti 30v

[/quote]

Ruokatauko? Ei Vantaalla ainakaan ruokataukoja ole muilla kuin sellaisilla työntekijöillä, jotka eivät työskentele lapsiryhmässä. Lapsiryhmässä työskentelevät syövät lasten kanssa.

[/quote]

Työehtosopimuksen mukaan ruikaluun pitää järjestää paikka ja aikaa. On työaikaa ja käytännössä n. 20 minuuttia. Kenelläkään ei ole velvoitetta syödä esim. eväitään lapsiryhmässä. Ne henkilöt on eriasia joilla on valvonta-ateria. Vantaa rikkoo tessiä jos se ei järjestä lounastaukoa.

Vierailija
50/60 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:54"]

[/quote]

[/quote]

Työehtosopimuksen mukaan ruikaluun pitää järjestää paikka ja aikaa. On työaikaa ja käytännössä n. 20 minuuttia. Kenelläkään ei ole velvoitetta syödä esim. eväitään lapsiryhmässä. Ne henkilöt on eriasia joilla on valvonta-ateria. Vantaa rikkoo tessiä jos se ei järjestä lounastaukoa.
[/quote]

Mutta pk:n koko henkilöstöllä on valvonta-ateria, siis jos työskentelee lapsiryhmässä. Ja taukojen aikana ei tosiaan voi poistua työpaikalta eli ei sinne röökille tosiaan kovin helposti pääse.

Vierailija
51/60 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks ainaki 20min oo laillinen kahbotauko

Vierailija
52/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se ole oikein hyvä juttu jos ne päiväkoti tätit antaa lapsukaisille tupakkaa. Vastuulliset vanhemmat antaa lapsille omat tupakat mukaan, niin ei tarvii henkilökunnan hoitaa sitä tupakka tarjoilua. Alkoholi pitäis kieltää päiväkodeista, eikä se oikein kuulu vielä kouluihinkaan.

Vierailija
53/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  olen töissä päiväkodin keittiössä ja käyn tupakalla takapihalla jonne lapset eivät näe. 

Vierailija
54/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanasti silitän piltin päätä nuuska huulessa.

-tarhantäti 24v

Vierailija
55/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:05"]Et oo tosissasi... [/quote] Öö oon? Siis saako päiväkodin työntekijät käydä työpäivän aikana tupakalla?

Millainen ihminen kirjoittaa "öö"?

Tulee mielikuva Uunosta.

Vierailija
56/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos mulla olis oma päiväkoti, nii en palkkaisi tupakoijaa sinne.

Kysyttiinkö aloituksessa jotain sun päiväkotihaaveita? Ei kysytty. Harjoittele luetun ymmärtämistä.

Vierailija
57/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sähkötupakka? Voisi kuvitella, että sellaista hajutonta versiota voisi salaa röyhytellä vessassa

Jos siis ei ole yhteisvessaa.

Vierailija
58/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ollut työelämässä jo 90-luvulta asti, niin tuntuu naurettavalta nämä nykytyöelämän kyttäämiset.

Noi pienet tupakkitauot ym. on monelle se juttu, mikä saa jaksamaan työelämässä arkea vuosikausia. Ei ihme, kun masentaa. Kaikki kiva on kielletty.

Itse en edes polta, mutta ymmärrän kyllä asian. Ihan turhaa työntekijän kyykyttämistä.

Vierailija
59/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:05"]Et oo tosissasi... [/quote] Öö oon? Siis saako päiväkodin työntekijät käydä työpäivän aikana tupakalla?

Millainen ihminen kirjoittaa "öö"?

Tulee mielikuva Uunosta.

10v. sitten kaikki oli eri tavalla, osalla ei edes ollut vielä nettiäkään kotona.

Vierailija
60/60 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka kyllä haisee niin voimakkaasti, että sen yleensä huomaa jos joku on käynyt röökillä. Lapseni tulee päiväkodista välillä erikoisen hajuisena, siis esim. joku pesuaine, suitsuke tai eteerinen öljy tai muu vieras haju, joka on tarttunut hoitajan sylissä ollessa. Tupakanhajuisena ei ole vielä kotiin tullut.