Tupakointi päiväkodissa
Miten tuo käytännössä menee? Onko se kokonaan kiellettyä?
Kommentit (60)
Eikös Espoo ole nykyään savuton? Eli tarkoittaa Espoon Kaupungin päiväkodeissa ei polteta työaikana?
Itse olen töissä pikkukaupungissa ja meillä päiväkodit ovat savuttomia, tupakalla ei saa käydä kahvitauolla ja tämä tehdään selväksi jo työhaastattelussa.
Lähinnä ajattelin sitä että saisinko potkut, jos poltan muutaman tupakan työpäivän aikana. En sitä, mitä lasten vanhemmat ajattelee. Olen polttanut jo monta vuotta, mutta sellainen periaate on ollut alusta asti, että lasten seurassa ja lasten nähden en polta.
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:20"]
9 lisää.. Kaikki päiväkodit ollut kaupungin missä olen ollut. Yhessä johtajakin kävi tupakkalla etuovella, siis leikkialueen kulmalla(itse en siihen kehdannut mennä). Kyllä ne monet lastenhoitajat käyvät tupakalla. Lasten vanhemmat eivät vaan siitä tiedä. Käsien pesu ja kurkkupastilli huuleen...
[/quote]
Ei tuo peitä hajua, kyllä mä vanhempana haistan, kuka polttaa ja kuka ei.
[/quote]
Mitä sitten?
Olen ollu ihan vaan harjottelussa päiväkodissa ja kyllä siellä tädit kävi kessulla, tosin vain kerran pari jossain ruokatauolla ja kävelivät vähän kauemmas ettei missään nurkan takana röökannut. Savuton oli. Itse en pahemmin haistanut mitään mutta toisaalta en ollut niin läheisessä kontaktissa näiden hoitajien kanssa kuin mitä esim. lapset saattaa olla.
9lisää. En kuvittele,että pastilli poistaa hajua kokonaan.. Eipä ole edes kaikki työkaverit tiennyt, että poltan. Sanoneet, että kun tupakka ei haise/vaatteet/ hiukset ym.. Tällänen röökimimmi hoitaa lapsianne pk-seudun päiväkodeissa
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:48"]Olen ollu ihan vaan harjottelussa päiväkodissa ja kyllä siellä tädit kävi kessulla, tosin vain kerran pari jossain ruokatauolla ja kävelivät vähän kauemmas ettei missään nurkan takana röökannut. Savuton oli. Itse en pahemmin haistanut mitään mutta toisaalta en ollut niin läheisessä kontaktissa näiden hoitajien kanssa kuin mitä esim. lapset saattaa olla.
[/quote]
Niin ja siis tämä oli ihan tiedossa oleva käytäntö, etteivät käyneet siis piilossa tupruttelemassa, eikä näkynyt olevan ainakaan kellekään tiloissa työskentelevälle mikään ongelma.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:15"]
Yksityisissä voi olla omat säännöt, mutta pääasiassa kaupungin laitokset on savuttomia.
[/quote]
Niin pitäisi olla, mutyta niinhän tämä ei toimi.
Näen joka päivä pk:n työntekijöitä tupakalla, eli se siitä savuttomuudesta.
Itse en polta. Ja olen siis töissä päiväkodissa.
[/quote]
Onneksi meidän kaupungissa toimii. :) Ainakin jokaisessa missä minä tai tuttuni on työskennellyt, lähes jokaisessa siis.
Oon tehny keikkaa lukemattomissa päiväkodeissa pk-seudulla ja kyllä lähes kaikissa on ollut oku tupakoitsija. Kahvitauollaan ovat jossain käyneet (en le kysellyt missä), mutta herkkänenäisenä haistan, vaikka hyvin sen peittävät. Ei ole vaikuttanut työntekoon ja ainakin edellisessä paikassa se tupakoiva hoitotäti oli mukavin myös lapsista. Eli konkreettisesti ei kyllä vaikuta työntekoon ja pomotkin katsovat sormien läpi jos muuten hoitaa hommansa kiitettävästi.
Itsekin olin päiväkodissa töissä, jossa kukaan muu ei polttanut, kun keittäjä, ja se kävi aina kun oli mahdollisuus niin röökillä !!
Itse en kehdannut, vaikka poltankin.
Kyllä sen 8h pärjää ilman jos haluaa :)
Kyllä ainakin täällä Tampereella käyvät monissa päiväkodeissa. Ei jatkuvasti vaan juuri kerran päivässä, siinä vaiheessa, kun lapset menevät nukkumaan. Ei minusta ole paha, kun ehtii pahimmat käryt jo lähteäkin ennen kuin lapset heräävät. Se haittaisi, jos siellä ravattaisiin pitkin päivää.
Meillä on yksi (1) 10min pituinen tauko koko työpäivän aikana. Sen käyttää mieluummin kahvin hörppäämiseen kuin kessutteluun.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 12:32"]Meillä on yksi (1) 10min pituinen tauko koko työpäivän aikana. Sen käyttää mieluummin kahvin hörppäämiseen kuin kessutteluun.
[/quote]
Onko tuo muka laillista?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:26"]Kahvitaukoja on päiväkodintyöntekijöilläkin ja monissa päiväkodeissa hoitajat polttaa. Ei tietenkään lasten nähden, mutta käyvät välillä tupakalla. Ihan niin kuin muillakin työpaikoilla. Kyllä sen haistaa.
[/quote]
On jos ehtii pitää, pienten ryhmässä harvemmin kun ryhmäkokoa vaan kasvatetaan. Meidän "tauot" on sitä että syödään aamupala, lounas ja välipala lasten kanssa yhtäaikaa. Nukkarihetkinä saattaa päästä kahville, jos kaikki sattuu nukkumaan ja yksi nukkarivahti riittää.
Tupakoida täällä ei saa eikä kukaan sitä tiettävästi riko. En tosin tiedä tupakoiko meistä ketään töiden ulkopuolellakaan.
Kaupungin päiväkoti.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 10:12"]Ei päiväkodissa edes ehdi käydä tupakalla, paitsi silloin kun lapset ovat päiväunilla. [/quote] No kyllähän sielläkin on taukoja? Vai olenko ihan väärin ymmärtänyt?
[/quote]
Meillä on päivän ainut tauko silloin, kun lapset nukkuvat. Tietenkin sinä aikana on myös töitä mitä pitää tehdä, että ei taukokaan kamalan pitkä ole. Jotkut ehkä käyvät tuossa välissä röökillä, meillä ei käy kukaan. Tupakoin itse vapaa-ajallani, mutten koskaan töissä.
Onko tupakoijat oikeasti noin tyhmiä, että kuvittelevat kurkkupastillin poistavan tupakan hajun vaatteistaankin? Ei se poista hajua edes hengityksestä, eikä varsinkaan ihosta, hiestä, hiuksista... Ja minua kyllä häiritsisi, jos lapseni hoitaja polttaisi työpäivän aikana (oli tauolla tai ei, työpaikkansa on savuton koko ajan). Jos ei tuotakaan sääntöä viitsitä noudattaa, noudatetaanko muitakaan sääntöjä?