hieman hymyilyttää naapurin takia :)
Muutin tähän taloyhtiöön n. kuukausi sitten ja vastaanotto on ollut pihan muiden naisten toimesta melko nihkeä. Olen kahden lapsen yh ja jostain syystä "yh" on punainen vaate naapuruston äideille. Hyvä kun puhuvat minulla ja jos puhuvat niin sävy on varsin ylimielinen ja alentuva.
Kummasti käytös muuttui nyt loppuviikosta ja ihmettelin tätä hieman kun useampi äiti maireasti tervehti ja kyseli kuulumia.
Syykin selvisi: olivat saaneet lastensa tulevan opettajan nimen selville :) Sain siis viran lähikoulusta ja siksi muutin tähän. Nyt rehtori oli sitten päivittänyt koulun nettisivun, josta on nähtävillä luokkien opettajat. Eli yh, jolle alleviivattiin taloyhtiön säännöt moneen kertaan (ei bileitä, ei meteliä, ei vieraiden autoja pihalle jne.) onkin vaaraton luokanopettaja :)
Ja mainittakoon, etten ollut syyllistynyt yhteenkään sääntörikkomukseen vaan naiset selkeästi olettivat, että parin lapsen yh bilettää ja vieraita laukkaa päivin öin :)
Kommentit (56)
aloituksen syynä oli ehkä eniten se, että itseäni ottaa päähän tietyt ennakkoasenteet yksinhuoltajia kohtaan. Näitä ennakkoasenteita kun kuulee myös ihan opettajanhuoneissa.
Itseäni raivostuttaa se, että aikuinen tai lapsi leimataan heti siksi, että on yh/yh:n lapsi - tätä tapahtuu edelleen aivan liian usein.
Tässä pihapiirissäkin se oli heti huomattavissa: muuttua tehdessämme eräs naapuri kysyi ystävällisti: "onko miehesi matkatöissä kun hoidat muuton yksin?" ja kun vastasin olevani yh niin käytös muuttui samantien. Prkl.
ja näin muodoin uhka talon muille naisille.
Lue nyt tältäkin palstalta, kuinka yh:t jatkuvasti kyselevät, millä keinolla saisi uuden miehen.
Ei siinä mitään pahaa ole, mutta eipä ole siinäkään, että aviossa elävä nainen tietää tilanteen ja tuntee potentiaalisen munahaukan uhkaksi.
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun munahaukka on vienyt varatun miehen.
Opettajaksi sun kyky ymmärtää syy-seuraussuhteita on heikohko.
mutta tekstissä kerrot naapurin naisista (monikko).
Voisitko ystävällisesti kertoa, että hymyilyttääkö sinua yhden tietyn naapurin takia vai sittenkin monen naapurin vuoksi?
Lisäksi jäin miettimään, miksi kerroit vain naisten reaktioista. Onko se talo, jossa miehet eivät saa asua? Vai onko niin, että miehet suhtautuvat yksinhuoltajaan tavalla, jonka ilomielin hyväksyt?
mutta tekstissä kerrot naapurin naisista (monikko).
Voisitko ystävällisesti kertoa, että hymyilyttääkö sinua yhden tietyn naapurin takia vai sittenkin monen naapurin vuoksi?
Lisäksi jäin miettimään, miksi kerroit vain naisten reaktioista. Onko se talo, jossa miehet eivät saa asua? Vai onko niin, että miehet suhtautuvat yksinhuoltajaan tavalla, jonka ilomielin hyväksyt?
Taidat olla kivan ammatin lisäksi vielä nätti, ja naapurin rouvissa heräsi pelko, että heidän miehensä alkavat haaveilla perääsi. Mutta nyt on lasten numerojen takia oltava hyvää pataa. Syksyllä sinulle jo kannetaan sankollinen omenoita, kun naapurin puusta tuli niin paljon..
Mistä kummasta nämä yh-ennakkoluulot kumpuaa? Jokaikinen rouva voi päätyä yh:ksi mikä päivä hyvänsä ja jopa ihan omasta tahdostaan. Nyt on kuitenkin jo vuosi 2012. Eikö olis jo aika löysätä pipoja ja kunnioittaa kaikkia tapoja elää. Kyllä, myös yh:t kunnioittavat rouvia.
Kysyhän joskus myöhemmin, että miksi sinut otettiin taloyhtiössä niin nihkeästi vastaan?
minusta eivät ansaitse toista tilaisuutta. Ainahan opettajia mielistellään, yöks.
Jos olisit siivooja tai muussa duunari ammatissa oleva, niin kohtelisivat sinua vieläkin paskasti.
En arvosta tollaisia läpipaska ihmisiä.
Me ollaan asuttu meidän rivarissa 2 vuotta ja kukaan ei ole tullut puhumaan mitään talon säännöistä tai muustakaan.
Todella moukkamaisia sun naapurit.
Kenellekkään ei tulla kertomaan miten eletään. Järjestysssäännöt on jokaisessa asunnossa nähtävissä.
Minä en edes suostuisi tollaista kuuntelemaan ja antaisin takaisin tuutin täydeltä.
REHTORIT ON TYÖSSÄ MYÖS KESÄKUUN. AINAKIN MONET ON.
TIEDÄN TÄMÄN, KOSKA OLEN OLLUT KOULUSSA TÖISSÄ.
NO TYHMYYDESTÄ SAKOTETAAN.
Oikeasti, käsittämätöntä nykymaailmassa. Ihan kuin se avioliitto jotenkin tekisi ihmisestä paremman.
Ap, sinuna antaisin tuon paskasakin olla ja olisin tekemisissä vain sen verran mitä työ edellyttää. Ystäviä löydät varmaan muualtakin.
Itse olen näihin törmännyt vaikken yh olekaan. Tämä sama sakki tuomitsee myös homot, lesbot ja melkein kaiken. Onnea heille, ikävää muille.
Eikö sinulla ole mahdollisuutta hankkia asuntoa alueelta, jossa sosiaalinen status ei määrity sen mukaan, onko makuuhuoneessa myös mies?
oletko ihan varma että olet tulkinnut oikein? Vai onko "yyhous" sulle vielä asia, jota pitää työstää.
Meidän taloyhtiössä taitaa suurin osa olla eronneita, itse en. Mut ainoa mitä olen ajatellut, on se että olis kiva tutustua naapureihin paremmin. Yhteen tosi kivaan naiseen (yh) olenkin jo tutustunut.
Muuta ei voi avauksesta päätellä.
Oletat siis, että sinua jotenkin arvostetaan, kun olet sentään luokanopettaja.
Juuri tuollaisten asenteiden vuoksi 2/3 luokanopettajista ei saa arvostusta.
Tämä jäljellejäävä osuus opettajista, jotka eivät ylennä itseään, tulevat hyvin toimeen kaikkien kanssa ja saavat arvostusta.
Ja toisaalta, mikä se estää luokanopettajaakaan tekemästä sääntörikkomuksia?
Vai onko rouva ex-rouva niin siveä opettaja, ettei miesvieraita tule käymään koskaan?
No empä ihmettelisi tätäkään vaihtoehtoa, mutta siihen taitaa olla syynä se, etteivät miehet halua tulla, eikä se, ettei kansakoulunopettajan siveys sellaista salli
Anna mun kaikki kestää (FACEPALM)
voi , voi!
Ap ei päässyt näpäyttämään eikä kuittailemaan eikä ylipäätään nauttimaan juoruakkojen nikotuksesta. Hän ei itse kertonut olevansa opettaja niin kuin ei tiedottanut olevansa yh:kaan. Tämän juoruämmät saivat selville (kai olet lukenut viestiketjun), kun eräs naapureista kyseli, tuleeko mies auttamaan muutossa ja ap sanoi, ettei ole miestä. Ap ei tiennyt, miksi yllättäen alkoi alun nihkeyden jälkeen maireus. Lopulta hän tajusi, että koulun nettisivut on päivitetty.
Miten koko tästä hommasta saadaan kyhättyä ap:stä narsisti ja näpäyttelijä ja itserakas ja huono opettaja ja ties mitä? Minkälaisia tulkintoja teette äärimmäisen vähäisestä tiedosta? Oletteko te kaikki noita juoruämmien kaltaisia nopeiden tulkintojen tekijöitä, jotka menevät saarnaamaan hiljaisuusajoista, kun sillä uudella naapurilla on nenärengas...
Ymmärrän, että tällä palstalla on monenmoista ihmistä, mutta tuota en käsitä, että kun ap kertoo ennakkoluuloista, joita kohdistetaan yksinhuoltajiin, niin tarina saadaan väännettyä niin, että ap on huono opettaja, narsisti ja kamala naapuri. Luetteko niitä tekstejä sen jälkeen, kun ne tänne postaatte? Eikö edes vähän poskia kuumota?
Haluaisin uskoa, että useimmat meistä palstailee täällä vertaistuen toivossa, saadakseen ehkä vähän laajempaa perspektiiviä omiin ongelmiin, jopa ihan viihtyäkseen. Mutta en käsitä ihmisiä, joiden on ihan tosissaan haukuttava ihminen sen perusteella, että hän kertoo tapahtuman ja ammattinsa. Sen lyhytnäköisempää analyysiä ei voi olla. Olisi kiva tietää tällaisen henkilön sivistystaso ja se, onko hän ehkä sittenkin älykäs provoilija eikä nolo moukka, joka ennakkoluulojen mukaan toimii täsmälleen niin kuin nuo ap:n taloyhtiön juoruilijat.
Vielä niille, jotka epäilevät yksinhuoltajiin kohdistettuja ennakkoluuloja. Omat vanhempani saattavat olla juuri tuollaisia, he eivät vain (onneksi) juoruile asioita eteenpäin, mutta keskenään päivittelevät, että tuon yh:n luona varmaan ramppaa päivittäin miehiä ja siis ihan näkevät yhden miehen ramppailun sellaisena laumana... Ja muuten kyllä ovat ihan sivistyneitä ja jopa normaaleja ihmisiä.
ehkä itsellä joku alemmuudentunne ja sen takia kuvittelee vainoa?
Musta on ihan ymmärrettävää että naapurit tulee jutustelemaan lapsensa uuden opettajan kanssa vaikka eivät muuten uusiin naapureihin sen enempää tutustukaan.
aloituksen syynä oli ehkä eniten se, että itseäni ottaa päähän tietyt ennakkoasenteet yksinhuoltajia kohtaan. Näitä ennakkoasenteita kun kuulee myös ihan opettajanhuoneissa. Itseäni raivostuttaa se, että aikuinen tai lapsi leimataan heti siksi, että on yh/yh:n lapsi - tätä tapahtuu edelleen aivan liian usein. Tässä pihapiirissäkin se oli heti huomattavissa: muuttua tehdessämme eräs naapuri kysyi ystävällisti: "onko miehesi matkatöissä kun hoidat muuton yksin?" ja kun vastasin olevani yh niin käytös muuttui samantien. Prkl.
Olen yh, leski, enkä ole koskaan tai missään saanut kokea olevani jotenkin leimattu siksi, että perheessä ei ole enää miestä. Minua tai lapsiani ei kohdella koulussa mitenkään erityisesti (olen opettajana lukiossa), opettajainhuoneessa en saa kuulla yksinhuoltajuudestani eivätkä edes nuoret suhtaudu minuun mitenkään nuivasti, jos jossain sivulauseessa tulee esille se, että perheessämme ei lapsilla ole isää.
Uskon vahvasti, että yksinhuoltajuuden nostavat esille vain ne, joille oma tilanne on vaikea. Jos sitä yksinhuoltajuuttaan ei ole saanut käsitellä kunnolla esim. terapeutin kanssa, heijastuu se kaikkeen ja helposti laillasi kuvittelee, että ihmiset näkevät vain sen.
Tosin osa opettajista olettaa edelleen, että he saavat arvostusta siksi, että ovat opettajia. Kummallinen heijastuma omasta epävakaasta todellisudesta tuokin.
aloituksen syynä oli ehkä eniten se, että itseäni ottaa päähän tietyt ennakkoasenteet yksinhuoltajia kohtaan. Näitä ennakkoasenteita kun kuulee myös ihan opettajanhuoneissa. Itseäni raivostuttaa se, että aikuinen tai lapsi leimataan heti siksi, että on yh/yh:n lapsi - tätä tapahtuu edelleen aivan liian usein. Tässä pihapiirissäkin se oli heti huomattavissa: muuttua tehdessämme eräs naapuri kysyi ystävällisti: "onko miehesi matkatöissä kun hoidat muuton yksin?" ja kun vastasin olevani yh niin käytös muuttui samantien. Prkl.
Olen yh, leski, enkä ole koskaan tai missään saanut kokea olevani jotenkin leimattu siksi, että perheessä ei ole enää miestä. Minua tai lapsiani ei kohdella koulussa mitenkään erityisesti (olen opettajana lukiossa), opettajainhuoneessa en saa kuulla yksinhuoltajuudestani eivätkä edes nuoret suhtaudu minuun mitenkään nuivasti, jos jossain sivulauseessa tulee esille se, että perheessämme ei lapsilla ole isää.Uskon vahvasti, että yksinhuoltajuuden nostavat esille vain ne, joille oma tilanne on vaikea. Jos sitä yksinhuoltajuuttaan ei ole saanut käsitellä kunnolla esim. terapeutin kanssa, heijastuu se kaikkeen ja helposti laillasi kuvittelee, että ihmiset näkevät vain sen.
Tosin osa opettajista olettaa edelleen, että he saavat arvostusta siksi, että ovat opettajia. Kummallinen heijastuma omasta epävakaasta todellisudesta tuokin.
Kuinka itseriittoinen täytyy olla, että tällaista menee kirjoittamaan? Varmaan olet vakuuttunut, että kun sinulla onnistui imetys, ei kellään muulla voi epäonnistua. Ja kun sinä pystyit synnyttämään alakautta, ei kukaan muukaan voi.
Miksi on niin vaikea tunnustaa, että osa meistä saa hyvin epäasiallista kohtelua, vaikka me muut emme saisikaan? Miksi pitää heti vihjailla, että ap:ssä itsessään on vikaa, kun hän viitsii jakaa oman kokemuksensa? Saako se sinusta maailman jotenkin paremmaksi ja turvallisemmaksi, kun mitään tällaista ei tietysti ole olemassakaan ja ap kuvittelee kaiken epävakaassa mielessään?
Minusta sinä olet ilkeä. Pelkästään. Jos teet näin oppilaillesi eli vähättelet heidän kokemuksiaan, koska itse et ole niitä kokenut, olet myös koulukiusaaja. Työkavereitasi taidat jo kiusatakin. Tuntuuko muuten mukavalta, kun muutaman sanan perusteella päättelen asioita sinusta, työstäsi ja kyvystäsi opettaa?
T. Ohis, joka ei ole yh mutta kokee, että toisen kokemuksen lyttääminen on ilkeilyä pahimmillaan
naapurien käytös muuttuikin.
Nyt yrittävät mielistellä että pilttinsä saisivat parempia numeroita. Ihmiset ovat perskärpäsiä.