Sinä, jolla oli mielestäsi onnellinen ja turvallinen lapsuus?
Sinä, jolla oli mielestäsi onnellinen ja turvallinen lapsuus? Voisitko vastata muutamaan kysymykseen? :)
1. Millainen oli kodin ilmapiiri? Olivatko vanhempasi yhdessä/naimisissa?
2. Oliko sinulla alkoholi- ja tupakkakokeiluja teini-iässä? Kuinka paljon?
3. Oliko sinulla vaikea murrosikä?
4. Tunnustettiinko teillä rakkautta toisillenne?
5. Kuinka paljon menojanne rajoitettiin? Esim. harrastukset, teini-iän diskoilut, festareille meno jne mitä vaan keksit?
6. Miten kuvailisit vanhempiesi luonnetta?
7. Saitko viikkorahaa ja kuinka paljon? Saitko (paljon?) uusia vaatteita ja tavaroita? Vai käytitkö toisten vanhoja vaatteita/kävittekö kirpputorilla?
8. Söittekö useimmiten yhdessä? Teittekö paljon asioita yhdessä perheen kesken?
9. Mitä harrastit?
10. Oletko matalasti vai korkeasti kouluttautunut? Entä vanhempasi?
11. Oletko nykyisin onnellinen?
12. Onko sinulla sisaruksia? Ovatko he onnellisia?
13. Onko sinulla omia lapsia? Jos on, ovatko he onnellisia? Oletko mielestäsi onnistunut heidän kasvatuksessaan?
14. Missä olet viettänyt lapsuutesi? (Jos et halua sanoa kaupunkia tms niin kerro, että kaupungissa vai maalla.)
15. Oliko sinulla paljon ystäviä lapsena? Entä nyt?
16. Kuinka sosiaalinen olet mielestäsi asteikolla 4-10?
17. Arvostettiinko sinua kotona, kun olit lapsi/nuori? Tunsitko itsesi arvokkaaksi?
Kiitos kaikille vastanneille! :)
Kommentit (31)
Minulla oli onnellinen ja turvallinen lapsuus, vaikka jälkeenpäin olenkin tajunnut perheen ilmapiirissä ja vanhempien kasvatuksessa paljon epäkohtia. Lapsi, tai ihminen, on sen verran sopeutuvainen. Ja onnellisuus ja turvallisuus ei tarkoita sitä, että kaikki olisi täydellistä ja kaikin puolin hyvin. Ja siis lapsuuteni oli onnellinen, teini-ikä ei - silloin oli ongelmia ja pahoinvointia. Mutta lapsuudestahan tässä kysyttiin...
1. oli yhdessä ja naimisissa
2. alkoholikokeiluja oli - parikymppisenä myös tupakka ja huume, ei kovin paljon
3. Päällisin puolin ei ehkä ollut vaikea murrosikä, vaikka sisäisesti olinkin tosi ahdistunut - eli pahoinvointi jylläsi sisällä, muttei päässyt purkautumaan ulos
4. Nojoo, kyllä rakkaus osoitettiin eri tavoin
5. Jonkin verran, murrosiässä mielestäni liikaa
6. en jaksa nyt kuvailla
7. Sain tosi vähän, teini-iässä en jossain vaiheessa ollenkaan! Sain uusia vaatteita ja tavaroita
8. Syötiin yhdessä, jonkin verran tehtiin retkiä, leikittiin, luettiin, yms. ihan normaalisti.
9. En oikein innostunut harrastuksista, joten harrastin lähinnä lukemista ja piirtämistä.
10. Korkeasti koulutettu. Isä korkeasti koulutettu (lisuri), äidillä opistotason koulutus
11. Nykyisin olen onnellinen
12. On yksi sisarus, mutta emme ole väleissä - en siis tiedä hänen onnellisuudestaan.
13.On, yksi toistaiseksi, toinen tulossa. Oletan lapseni olevan onnellinen. Olen onnistunut kasvatuksessa.
14. Pienessä kaupungissa.
15. Olin aika yksinäinen ajoittain. Nykyisin minulla on paljon ystäviä.
16. Sosiaalisuus vaihtelee tilanteen ja seuran mukaan. Viihdyn yksin, mutta kuten sanottu, ystäviä on paljon ja minun on helppo tutustua ihmisiin ja olen ihan pidetty tyyppi. Sanoisin, että olen sosiaalisuusasteikolla kuitenkin 8.
17.Tunsin itseni arvokkaaksi ja arvostetuksi, mutta jälkeenpäin olen tajunnut, ettei varsinkaan teini-iässä minua oikein arvostettu.
-onnellinen ja rakastava. Vanhempani ovat edelleen naimisissa, olleet yhdessä lukioajoista lähtien ja naimisissä 35 vuotta.
-ei
-ei
-ei sanallisesti (ei sanottu rakastan sinua), mutta teoilla kyllä näytettiin
5. Kuinka paljon menojanne rajoitettiin? Esim. harrastukset, teini-iän diskoilut, festareille meno jne mitä vaan keksit?
-iltamenoja paljonkin, ei mitään mahdollisuuksia teininä olla iltaisin myöhään ulkona. Täysi-ikäisenä pääsin baariin, mutta niin kauan kun asuin kotona vanhemmat hakivat baarista klo 01.
-rauhallisia, äiti arka, isä rennompi, sosiaalisia kumminkin molemmat
7. Saitko viikkorahaa ja kuinka paljon? Saitko (paljon?) uusia vaatteita ja tavaroita? Vai käytitkö toisten vanhoja vaatteita/kävittekö kirpputorilla?
-sain viikkorahaa, aluksi 5 mk, lukioikäisenä 50 mk. Sain välillä vanhoja vaatteita ja leluja tutuilta, mutta uusiakin ostettiin enemmän kuin olisin oikeasti tarvinnut. Merkkivaatteista en ollut kiinnostunut.
-joo
9. Mitä harrastit?
-valokuvausta, piirustusta ja maalausta, lukemista, elokuvia, laskettelua, sulkapalloa, tietokonepelejä
-kaikki maistereita, äiti humanisti, minä ja isä luonnontieteilijöitä
-olen
-ei sisaruksia (enkä ole kaivannutkaan koskaan)
13. Onko sinulla omia lapsia? Jos on, ovatko he onnellisia? Oletko mielestäsi onnistunut heidän kasvatuksessaan?
-1 lapsi, vaikuttaa kyllä onnelliselta. Aloittaa syksyllä koulun ja saanut paljon kehuja eskarissa että ei kai tässä ihan epäonnistuneita olla :)
14. Missä olet viettänyt lapsuutesi? (Jos et halua sanoa kaupunkia tms niin kerro, että kaupungissa vai maalla.)
-Ensin Helsingissä kerrostaloissa ja sitten Espoossa ok-talossa. Tykkäsin enemmän Helsingistä ja kerrostaloista
-vaihtelevasti. En koskaan ollut suosituin enkä epäsuosituin. Yläasteella kiusattiin jonkun verran, pidin kiusaajia luusereina ja idootteina joten se etteivät he pitäneet minusta ei hirveästi hetkauttanut. Tosin kiusaaminen ei myöskään ollut mitään vakavaa, ei fyysistä vaan lähinnä hikariksi nimittelyä.
-9
17. Arvostettiinko sinua kotona, kun olit lapsi/nuori? Tunsitko itsesi arvokkaaksi?
-kyllä
että vanhempani eivät polttaneet mutta käyttivät alkoholia kohtuudella. Satunnaisesti meni hyvän hiprakan puolelle tuttujen kanssa iltaa istuessa kun olin teini, mutta en koskaan pahastunut siitä kun kukaan ei kuitenkaan kännännyt ja sain valvoa myöhempään ;)
-onnellinen ja rakastava. Vanhempani ovat edelleen naimisissa, olleet yhdessä lukioajoista lähtien ja naimisissä 35 vuotta.2. Oliko sinulla alkoholi- ja tupakkakokeiluja teini-iässä? Kuinka paljon?
-ei3. Oliko sinulla vaikea murrosikä?
-ei4. Tunnustettiinko teillä rakkautta toisillenne?
-ei sanallisesti (ei sanottu rakastan sinua), mutta teoilla kyllä näytettiin5. Kuinka paljon menojanne rajoitettiin? Esim. harrastukset, teini-iän diskoilut, festareille meno jne mitä vaan keksit?
-iltamenoja paljonkin, ei mitään mahdollisuuksia teininä olla iltaisin myöhään ulkona. Täysi-ikäisenä pääsin baariin, mutta niin kauan kun asuin kotona vanhemmat hakivat baarista klo 01.6. Miten kuvailisit vanhempiesi luonnetta?
-rauhallisia, äiti arka, isä rennompi, sosiaalisia kumminkin molemmat7. Saitko viikkorahaa ja kuinka paljon? Saitko (paljon?) uusia vaatteita ja tavaroita? Vai käytitkö toisten vanhoja vaatteita/kävittekö kirpputorilla?
-sain viikkorahaa, aluksi 5 mk, lukioikäisenä 50 mk. Sain välillä vanhoja vaatteita ja leluja tutuilta, mutta uusiakin ostettiin enemmän kuin olisin oikeasti tarvinnut. Merkkivaatteista en ollut kiinnostunut.8. Söittekö useimmiten yhdessä? Teittekö paljon asioita yhdessä perheen kesken?
-joo9. Mitä harrastit?
-valokuvausta, piirustusta ja maalausta, lukemista, elokuvia, laskettelua, sulkapalloa, tietokonepelejä10. Oletko matalasti vai korkeasti kouluttautunut? Entä vanhempasi?
-kaikki maistereita, äiti humanisti, minä ja isä luonnontieteilijöitä11. Oletko nykyisin onnellinen?
-olen12. Onko sinulla sisaruksia? Ovatko he onnellisia?
-ei sisaruksia (enkä ole kaivannutkaan koskaan)13. Onko sinulla omia lapsia? Jos on, ovatko he onnellisia? Oletko mielestäsi onnistunut heidän kasvatuksessaan?
-1 lapsi, vaikuttaa kyllä onnelliselta. Aloittaa syksyllä koulun ja saanut paljon kehuja eskarissa että ei kai tässä ihan epäonnistuneita olla :)14. Missä olet viettänyt lapsuutesi? (Jos et halua sanoa kaupunkia tms niin kerro, että kaupungissa vai maalla.)
-Ensin Helsingissä kerrostaloissa ja sitten Espoossa ok-talossa. Tykkäsin enemmän Helsingistä ja kerrostaloista15. Oliko sinulla paljon ystäviä lapsena? Entä nyt?
-vaihtelevasti. En koskaan ollut suosituin enkä epäsuosituin. Yläasteella kiusattiin jonkun verran, pidin kiusaajia luusereina ja idootteina joten se etteivät he pitäneet minusta ei hirveästi hetkauttanut. Tosin kiusaaminen ei myöskään ollut mitään vakavaa, ei fyysistä vaan lähinnä hikariksi nimittelyä.16. Kuinka sosiaalinen olet mielestäsi asteikolla 4-10?
-917. Arvostettiinko sinua kotona, kun olit lapsi/nuori? Tunsitko itsesi arvokkaaksi?
-kyllä
- Ihan tavallinen ilmapiiri, kai. Vanhemmat oli naimisissa, erosivat kun olin 17.
- Ei yhtään.
- Ei mielestäni.
- Ei oikeestaan, äiti ehkä joskus sanoi rakastavansa, muttei mitenkään hirveen usein mielestäni.
- No, en hirveesti keksiny mitään, niin ei hirveesti rajotettukaan.
- Äiti oli sellanen lämmin ihminen, isä aika vaitelias.
- Taisin mä vähän jotain viikkorahaa saada, kun olin nuorempi, tyyliin 20 mk kuukaudessa, viikkorahaa taisin vähän vanhempana saada 2 euroa, jos huone oli siisti. (1 e, jos huone oli sotkunen.)
- Syötiin oikeestaan aina yhdessä.
9. Mitä harrastit?
- Koripalloa.
- Edelleen tässä kouluttaudun (tai oikeastaan mietin, että miten kouluttautuisin), vanhemmat ei mitenkään korkeasti koulutettuja.
- Olen!
- On, veli ja sisko. Ymmärtääkseni he ovat onnellisia.
- Ei oo.
- Kaupungissa.
- Joo, omasta mielestäni ainakin.
- Nuorempana en niin sosiaalinen, nyt ehkä 8.
- Kai? Aika hankala sanoa.
- Ilmapiiri oli ihan "normaali". En edes tiedä, mitä ilmapiiri tässä asiassa tarkoittaa. Vanhempani olivat, ja ovat yhä, naimisissa.
- Runsaasti. Aloin harjoitella molempia 12-13 -vuotiaana. 14-vuotiaana olinkin jo koko kevään ja kesän arestissa..
- Mielestäni kyllä. Olin masentunut ja aika ajoin ahdistunut. Olin sosiaalisesti arka ja aina vihainen.
- Meille lapsille äidin toimesta kyllä, muuten ei.
- En halunnut harrastaa mitään. Sain mennä melko vapaasti, kunhan ymmärsin olla olematta kännissä. Festareille en juurikaan edes hinkunut.
- Äitini on boheemi, luova ja järkevä ihminen. Isäni on hiljainen ja sulkeutunut, mutta huumorintajuinen.
- En saanut viikkorahaa. Jos tarvitsin jotain, se hankittiin. Sain aika paljon myös turhia asioita, koska äitini oli hyväpalkkaisessa työssä. Näin jälkeen päin ajateltuna hassasimme rahaa aika paljon täyteen hömppään..mutta se oli silloin se.
- Söimme yhdessä lähinnä viikonloppuisin, emme ikinä arkisin. Harrastimme yhdessä vain mökkeilyä, muuten jokaisella oli omat menonsa.
9. Mitä harrastit?
- Lukemista, piirtämistä ja valokuvausta.
- Korkeasti, kaikki meistä.
- En tiedä. Kuvittelin aina, että elämä ja olo tasaantuvat murrosiän jälkeen, mutta käyn jo pitkälle kolmeakymppiä, enkä ole vieläkään ihan OK. En ole löytänyt paikkaani ja olen vieläkin harmaalla alueella masennuksen ja terveyden välillä.
- Ainoa siskoni on uskoakseni melko onnellinen. Hän on saavuttanut hienoja asioita elämässään ja on matkalla huipulle, niin sanotusti.
- Olen mielestäni yhä liian nuori ja epävakaa hankkiakseni lapsia.
- Espoossa.
- Ei kovin paljon. Lapsena oli aika, jolloin jokainen kaverini kääntyi minua vastaan. Kai sitä voisi sanoa kiusaamiseksi. Ystävyytemme kuitenkin korjaantui. Nykyään minulla on noin viisi hyvää ystävää.
- Ehkä 5-6. Lämpenen todella hitaasti, mutta lämmettyäni olen uskollinen, empaattinen ja riehakas kaveri.
- Täytyy sanoa, että jäin aina lapsena ja nuorena sisareni varjoon, monessa asiassa. En ole tuntenut itseäni ikinä arvokkaaksi, enkä oikein tunne vieläkään. Se ei kuitenkaan mielestäni ole vanhempieni vika, vaan oman mielenterveysongelmani tuote. Yritän opetella pitämään itseäni arvokkaana, mutta takapakkia tulee säännöllisin väliajoin.
Kiitos kaikille vastanneille! :)
Ilmapiiri oli pääasiassa aika rento. Naimisissa olivat ja ovat yhä.
Ei, 17-vuotiaana aloin käyttää alkoholia ja tupakkaa maistoin vasta kun olin muuttanut pois kotoa
Ei kovin. Isän kanssa otettiin aika herkästi yhteen,mutta aika mitättömistä jutuista.
Ei kovin avoimesti. Äiti joskus meille lapsille, mutta vanhemmat eivät juurikaan keskenään mitään sellaista puhuneet.
Ei juuri mitään. Tosin en ollut mikään kova menijä, joten vanhempien ei tarvinnutkaan rajoittaa. Mutta perusidea oli se, että luotettiin jos ei töppäillyt ja sai mennä aika vapaasti. Mutta itse siis vasta lukioiässä aloin käydä festareilla jne. Kotiintuloaikoja eikoskaan ollut, koska en ollut missään :)
Äiti on empaattinen, reilu ja kaikin puolin hyvä äiti. Isä on juro, vähäpuheinen mutta tosi fiksu ja reilu.
Sain 100mk kuussa. Sillä ostin lähes kaikki omat turhuuteni. Vanhemmt maksoi käyttövaatteet, esim takit jne, ja kouluvaatteita vähän,mutta ostin omillani kaikki "tää vois olla kiva"-tyyliset jutut.
Syötiin säännöllisesti klo 17.00. Isä tosin teki vuorotyötä eikä aina ollut kotona. Tehtiin aika paljon yhdessä, aina kesälomalla joku pidempi reissu ja viikonloppuisin aina jotain. Ei välttämättä mitään erikoista, mutta kotona oleilua yhdessä.
9. Mitä harrastit?
Yleisurheilua ja tanhua :D
Olen maisteri, vanhempani olivat opistotasoinen ja "amis".
kyllä
yksi veli, ja luulen että hänkin on onnelinen
ei ole omia vielä, eka tulossa.
N. 5000 asukkaan maalaistaajama. Lähimpään kaupunkiin oli n. 20km matkaa ja sinne pääsipari kertaa päivässä junalla.
No joo, olihan niitä. Nyt ehkä enemmän, mutta sellaisia joiden kanssa olisin tiiviisti yhteydessä, on nyt vain pari.
8
Kyllä arvostettiin.
1. Vanhemmat naimisissa. Ilmapiiri lämmin, rento ja ennenkaikkea HAUSKA
2. Oli, paljonkin. Sen jälkeen kun multa meni neitsyys raiskauksessa 14-vuotiaana mä "sekosin" pariksi vuodeksi, käytin lääkkeitä, huumeita, alkoholia, tupakkaa jne.
3. Murrosikä oli vaikea nimenomaan edelliseen kohtaan viitaten
4. Meidän perheessä aina sanottiin että rakastettiin. Jopa sillon kun oltiin vihaisia tai huonolla tuulella.
5. Ei rajoitettu paljoa. Kotiintuloajat oli, mutta ne oli joustavia, eli vaikka kotiintuloaika oli esim klo 22, sain aina soittaa että leffa kesken jne. ja tulla kotiin myöhemmin. Pääasia vanhemmille oli, että ne tiesi missä olen
6. Isä on vähän ylisuojelevaisella tavalla hömppä. Hauska, tykkää pelleillä ja tykkäsi aina leikkiä meidän kanssa. Äiti taas joissain asioissa tiukempi, mutta aina kuunteli lasten mielipiteet ja perustelut ja niiden jälkeen saattoi muuttakin mielipidettänsä. Hauska myöskin, pelleilivät iskän kanssa paljon.
7. Viikkorahaa aloin saamaan teini-iässä, 5€/vko. Lapsuudessa rahat oli todella tiukilla, paljon käytettiin käytettyjä vaatteita ja tavaroita. Jossain vaiheessa rahaa alkoi olla enemmän, niin sain melkein mitä halusin, jos perustelin tarpeen ja vanhemmat totesivat sen olevan tarpeellinen. En siis ihan mitä tahansa, mutta en kyllä kovin hulluja pyydellytkään.
8. Syötiin yhdessä melkeinpä kaikki ateriat, ihan aamiaisesta iltapalaan. Teini-iässä en tietenkään ollut aina kotona ruoka-aikaan, joten silloin ei aina niin tiiviisti. Tehtiin paljon yhdessä perheen kanssa. Meillä ei katsottu juurikaan televisiota, meillä pelattiin korttia, lautapelejä, pihapelejä, veneiltiin, käytiin uimarannalla, hiihdettiin jne. Ja kaikki perheen kesken.
9. Harrastin joukkuevoimistelua n. 10 vuotta. Siinä välissä kokeilin mm. painia, jalkapalloa ja hiphoptanssia, mutta ne olivat vain vuoden-parin kokeiluja. Musiikkia harrastin aina. Teini-iässä käytiin äidin kanssa yhdessä erilaisissa jumpissa.
10. Itse olen AMK-pohjalla, sairaanhoitaja. Äiti on valtion virkamies ja isä palomies. En nyt osaa arvioida onko nämä korkeasti vai matalasti koulutettuja :D
11. En oikein tiedä mitä onnellisuus on, mutta pääasiassa olen tyytyväinen elämääni, välillä huonoja päiviä, välillä hyviä, mutta mitään en muuttais.
12. On kaksi veljeä. Vaikuttavat onnellisilta.
13. Ei ole
14. isohkossa kaupungissa omakotitaloalueella
15. Ei kovin paljoa, muutama tärkeä. Sama tilanne nykyisin.
16. Tämä on vaikea. Työssäni joudun olemaan hyvinkin sosiaalinen, mutta vapaa-ajalla kun ei ole työminää olen melko ujo. Sitten kun saan ajan kanssa tutustua, olen avoin ja hauska.
17. Tunsin oloni erittäin arvokkaaksi
viitsi lukea.
Vastaajille vain kun pääsevat kehumaan itseään ja elämäänsä.
Hiukan vähemmän kysymyksiä ja vastaukset väljempiä, voisi ehkä lukeakin jotain. Nyt ei edes viitsi yrittää.
- Riippuu päivästä. Vanhempani ovat eronneet, on yhteishuoltajuus
Ei onneks ollut, ainakaa viä. Väkevää olen maistanut, maistui tosi PAHALTA.
- Aika vaikea. Entistä enemmän raivareita, masennusta... eli on.
- Ei ainakaan sanojen kautta.
- Rahapulan takia kalliita harrastuksia en voinnu, enkä voi harrastaa mitään maksullisia. Muuten on harrastuksia, itse asiassa toivovat että harrastaisin, etenkin liikuntaa, enemmän.
- Mutsi aika rauhallinen ja kiltti (jota ite en todellakaan oo !)
- En saa säännöllisesti, silloin ku tarviii. Sain vähän liikaaki tavaroita. Ja vaatteita. Harvemmin ostettiin kirppareita, pienenä ostettiin Cittarista ja sitten 13w Seppälästä, nyt isompana H&M:stä ym. massaliikkeistä :D
- Syödään eri aikaan, koska me syödään eri ruokia. Tosin matkustetaan ja shoppailaan yhessä.
9. Mitä harrastit?
- Harrastan nykyään Tyttöjen Talossa käyntiä, pienenä vaan pihassa ulkoilua ::D
- Meen vasta ysille. Mutsi kävi eri kursseja, nykyyän välinehuoltaja, iskä meni aikoinaan yliopistoon, nykyään insinöörinä.
- Ehkä olen, ehkä en.
- Ei ole.
- Ei ole, eikä vielä pitäiskää olla. Oonha sentääs vasta 15.
- Kaupungin lapsia olin.
- Ihan pienenä oli, ja siihen sit jäiki.
- 5+
- Jonkin verran.
Ydinperhe eli isä, äiti ja kolme vuotta vanhempi isoveli. Ilmapiiri oli rento ja huoleton.
Ensimmäiset alkohollikokeilut oli siinä 13-vuotiaana, mutta aina salaa vanhemmilta. 16+ -vuotiaana minulle tarjottiin kotona puoli lasia punaviiniä ruoan kanssa, mutta kieltäydyin :D Tupakkaa en ole koskaan polttanut vakituisesti, joskus kokeillut.
Ei.
Teoin, ei sanoin.
Harrastuksia ei rajoitettu, yläasteiässä viikonloppumenoja jonkin verran (pari kertaa kuussa sai mennä limudiskoon). Arki-iltoina ei saanut riekkua kaupungilla. Lukioiässä jo melko vapaata. Ekat yön yli festarit kävin 15-vuotiaana.
Jalat maassa, järki-ihmisiä. Ei draamaa. Vahvoja.
Pikkulapsena pidin veljeni vanhoja vaatteita, kouluiässä sain melko hyvin haluamani. Leviksiä jouduin kinuamaan aika kauan :) Kuukausirahan summaa en muista, mutta olisko ollut 50-100 markkaa. Sillä ostelin karkkia (ja olutta...). Vaatteet maksoi vanhemmat.
Viikonloppuisin syötiin yhdessä, viikolla isä teki pitkää työpäivää. Lomat vietettiin yhdessä mökillä ja etelässä (kakkosasunto).
9. Mitä harrastit?
Pianonsoitto ja baletti.
Olemme kaikki akateemisia.
Olen.
On se veli ja oletan että kyllä.
Ei (omasta tahdosta).
Suuressa kaupungissa, keskustassa.
Lapsena leikimme kerrostalon muiden lasten kanssa (joita oli paljon). Teini-iässäkin ystäväpiiri oli laaja. Nyt aikuisena minulla on viisi erittäin läheistä ystävää ja paljon kaveripariskuntia (myös mieheni kautta).
Ehkä 7 tai 8. En mikään huippusosiaalinen, viihdyn hyvin yksinkin.
Ei arvosteltu ja tunsin itseni arvokkaaksi.