JOENSUU!
Millainen paikka asua ja elää? Mitkä on hyviä alueita, entä koulut? Kokemuksia kehiin!
Muutto edessä ensi kesänä, tyttö menee ekalle silloin syksyllä.
Kommentit (73)
Niittylahti ja Reijola ovat myös kivoja alueita. Lähellä toisiaan ja molemmissa alakoulut. Koulukyyditykset ovat toimineet erinomaisesti.
Onko Joensuussa homekouluja? Harkitsen Joensuuhun muuttamista. Mukaan tulisi alakoulu- yläkoulu- ja lukioikäinen eli tietoa tarvitsisin niin alakouluista, yläkouluista kuin lukioista. :) Mitkä koulut enemmän, mitkä vähemmän homeessa? Eli mihin kaupunginosaan kannattaisi sen mukaan muuttaa?
Mitä mieltä ootte Joensuulaiset rantakylän koulun muuttamisesta Sirkkalaan? Tietysti hyvä, että pääseevät pois hometiloista ja tiedän, että Sirkkalan tilat on todella hyvät, mutta mitä huonoja puolia muutto tuo? Itse vanhempana myös toivon, että rantakylän väki saa ruokailla samoja ruokia Karsikon koulun kanssa eikä todellakaan joudu Siilaisen valmistuskeittiön piiriin. Itse olen muuteman kerran ollut kyseisessä talossa työkeikalla ja voin sanoa, että Karsikon väki saa olla ylpeä tiloistaan ja ruokailun tasostaan. Kotona ainakin pikkuväki jännittää muuttoa kovasti ja sitä miten yhteiselo toisen koulun kanssa sujuu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
Mukava kaupunki, mainettaan parempi! Kompakti, etäisyydet lyhyitä. Pyöräilijän unelma! Kaupungissa panostettu pyöräilyyn. Hyväkuntoiset leveät pyörätiet viittoineen. Joensuu on myös todella tasainen kaupunki. Mäkiä ei ole ja pyörällä pääsee kevyesti.
Et sitten ole keskussairaalan suuntaan polkenut, tosi iso vastamäki.
Talvella kaupunki panostaa pyöräilyyn tukkimalla pyörätiet. Kokeilkapa ens talvena kulkea torin ohi siltakatua pitkin, aina tukossa.
Työtilanne on Joensuussa järkyttävän huono. Nepotismi kukoistaa. Toki jos on valmis tekemään mitä tahansa hommia ja paikkaa sosiaaliturvalla niin pystynee tulemaan jotenkin toimeen. Itse kaupunki on sopivan kompakti ja luonto on lähellä. Pyörä tai auto ovat suositeltavia liikkumatapoja. Julkinen liikenne Joensuussa on sellainen vitsin tapainen.
Joensuussa ihmiset ovat mukavia; tätä arvostan 15 vuoden Helsingissä asumisen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä hyvin voisi sanoa, että asuinalueena kannattaa välttää keskustaa ja Noljakkaa. Itse sanoisin, että kaupungin vuokratalojen viereen ei kannata mennä asumaan, mutta niinhän se on joka kaupungissa. Se kannattaa huomioida, että linja-autot kulkee vähän miten sattuu ja aika harvoin.
Joensuussa on talvella ihan hemmetin kylmä (tänäänkin oli vajaa 20 astetta pakkasta) ja yleensä paljon lunta. Talvi on täällä muutenkin hirvittävän ankeaa aikaa. Ihmiset ovat luonteeltaan lähempänä savolaisia kuin karjalaisia, eikä täällä todellakaan ole normaali esim. se, että aletaan tuosta noin vaan jutella vieraiden ihmisten kanssa (kuin korkeintaan torikahviossa kesällä). Muutenkin ollaan hieman sisään päin kääntyneitä ja kateellisia. Jotenkin totuttu aina elämään omissa oloissa.
Ulkoilumahdollisuudet on hyvät ja luonto lähellä. Jos tykkää kulttuurista, niin voi tulla pieni pettymys teatterin tason ja näyttelyiden suhteen. Näin näen kaupungin muualta tänne muuttanein silmin...
Mitä eroa on savolaisella ja karjalaisella luonteella?
Joensuu on pieni ja tuhakaupunki. ei sielä ole mitään muuta kun se joki keskellä kaupunkia minne voi hypätä suvantosillalta.
sielä on kauppa keskus puolillaan tyhjillään.
kaikki liikkeet menee konkkaan.
töitä on turha ehtiä. niitä ei ole.
ja pahinta on että S-ryhmän mafia kaataa kaikki yksityis yrittäjät.
kontiolahti on paskaa aluetta! Sinne ei missään nimessä. Alakoulu ihan hyvä, yläkoulu täyttä paskaa!!
Karsikko on nyt hyvää aluetta kunhan uusi puhdas alakoulu valmistuu. Arvostan Karsikossa lyhyttä matkaa kaupunkiin. Lapset kasvavat nopeasti. Nyt isompina osaavat jo itse kulkea harrastuksiin. Kaupunkiin tasainen pyörätie.
Tosin busseja saisi kulkea ruuhka-aikaan myös kahdesti tunnissa.
Kokemukseni Joensuusta ovat positiiviset käydessäni siellä ihmiset olivat sosiaalisia ja juttelivat jäi hyvä mieli kesäloma reissusta, toista kun täällä Helsingissä kaikilla kiire juostaan ja ollaan itsekkäitä ei monellakaan käytöstapoja vaan minä itse meininki päällä oli sitten kaupan kassajono ym.
Vierailija kirjoitti:
---Kanervalasta ja Linnunlahdelta monet tahtovat Norssiin, opetuskoulu eikä kaupungin säästöjen alainen.
Norssiin tahtoo niin paljon oppilaita, että seinät pullistelee. Opettajat kovatasoisia, tohtoreita opettajissa parikymmentä ja rahaa kaupungin kouluja enemmän.
Jos kouluasiat edellä menette, katsokaa tarkasti oppilaaksiottoalueiden rajat. Muuttakaa Linnunlahdelle tai Kanervalaan, niin asia varmistuu.
Ehdoton no-no on Utra, Rantakylä ja Pataluoto.
Minusta on otettu valokuva Joensuussa 1994 rapun edessä, jonka numero on 134. Ei mitään muistikuvaa.
Muistaisiko joku joensuulainen, missä Joensuussa voi olla rapun numero 134? Valtavan suuri.
Rapun edessä on puusta veistetty karhu, talo on keltaiseksi rapattu kerrostalo.
Olen yrittänyt etsiä ja muistella, mutta pää on aivan tyhjä. Asuin Joensuussa kahdeksassa eri osoitteessa 80-90 luvuilla, ja kavereitakin oli ympäri kaupunkia. Rappu 134, todella epätavallinen numero.
Vierailija kirjoitti:
Itse Joensuussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä (nyt asun muualla) voin myös lämpimästi suositella Linnunlahtea ja Kanervalaa asuinalueena. Kummassakaan ei ole kaupungin vuokrakerrostaloja, vaan ovat pientalovaltaisia. Myös Otsola on ihana. Ovat toki kalliimpia, mutta rauhallisia ja lähempänä keskustaa. Rantakylään tai Noljakkaan en muuttaisi enkä missään tapauksessa Kontiolahdelle tai Liperiin, kuten joku edellä ehdotti. Keskusta tietysti myös loistava asuinpaikkana, mutta kallis. Niinivaara ja Karsikkokin ihan ok.
Kouluista Norssi ykkönen, itse olen sen kasvatti peruskoulun 1. luokasta lukioon :). Suosittelen ;).
Lapsena/teininä asuin Joensuussa ja Kontiolahti ja Liperi oli kyllä niiiiin peräkyliä kuin olla ja voi.
Noljakkaa haukutaan mielestäni liikaa yhden kadun takia. Erkinpellontiellä ja pesolantiellä saattaa välillä rauhatonta olla, mutta esimerkiksi noljakanmäen, lähdesuon ja alanoljakan asuinalueet ovat erittäin mukavia ja rauhallisia alueita hyvien ulkoilumaastojen läheisyydessä sekä uimarantakin on vain kävelymatkan päässä koirapuistoineen.
Vierailija kirjoitti:
Mukava kaupunki, mainettaan parempi! Kompakti, etäisyydet lyhyitä. Pyöräilijän unelma! Kaupungissa panostettu pyöräilyyn. Hyväkuntoiset leveät pyörätiet viittoineen. Joensuu on myös todella tasainen kaupunki. Mäkiä ei ole ja pyörällä pääsee kevyesti.
Paitsi jos sattuu niinivaaralle tai noljakkaan muuttamaan.
Noljakkaan en itse muuttaisi. Ei vaan se miljöö nappaa. Töiden puolesta on tullut aikanaan siellä pyörittyä.
Rantakylä ja Utra mielestäni ok, näissä riippuu paljon, että asuuko kaupungin vuorkakämpissä vai ns. omakotitaloalueilla. Molemmissa alakoulut, Rantsikassa myös ylä.
Kanervala on kivaa aluetta. Plussaa kun on rauhallista, mutta kuitenkin todella lähellä keskustaa.
Kontiolahden puolelta Lehmo on mielestäni kanssa kivaa aluetta, sellaista perheiden suosimaa rauhallista, alakoulu löytyy sieltä. Toki sieltä on sitten semmoiset 5-9km Joensuun keskustaan ja bussit taitaa mennä kerran (?) tunnissa.
Ehkä itsekin palaan joku päivä <3
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
[/quote]
Et sitten ole keskussairaalan suuntaan polkenut, tosi iso vastamäki.