Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JOENSUU!

Vierailija
23.10.2014 |

Millainen paikka asua ja elää? Mitkä on hyviä alueita, entä koulut? Kokemuksia kehiin!

Muutto edessä ensi kesänä, tyttö menee ekalle silloin syksyllä.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:44"]Kiitos kaikille! Omaa asuntoa ollaan ostamassa, matka ei oo ongelma kun on auto(t). Jos kauempana asuu, miten järjestyy koulukyydit? Kahden alle vuoden ikäisen kanssa eestaas suhailun onnistuminen arveluttaa jos tytön koulumatka on pitkä eikä kuljetusta. [/quote] Tämä siis minä. -ap

[/quote]

Kannattaa oikeasti huomioda linja-autojoen reitit. Yleensä linja-autot kulkee kerran tunnissa ja pysäkki ei välttämättä satu ihan lähelle. Onnea vaan muuten noiden reittien selvittämiseen: muuttui kesällä koko julkinen liikenne ja aikataulujen selvittäminen saattaa olla aika haastavaa ;)

Ja oikeasti täällä on tiettyjä katuja, mihin en mistään hinnasta muuttaisi asumaan, enkä ostaisi siitä läheltä omaa asuntoa. Kannattaa kysellä joltain paikkakuntalaiselta, että minne kannattaa muuttaa asumaan. Jos vaivatonta elämään haluaa, niin ehdottomasti jonnekin kävelymatkan päähän koulusta. Kesällä pääsee kätevästä pyörällä paikasta toiseen.

Vierailija
22/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopioon on Joensuusta kiva tehdä päiväreissuja IKEAAN ja kauppakeskukseen. Tai olla yön yli ja käydä teatterissa.

Joensuun teatteritarjonta on mielestäni hyvä. On vierailuesityksiä jolloin tulee "Suuria" tähtiä. Elokuvissakin näytetään melkein kaikkia mitä muuallakin ja on matineoita.

Itse muuttaisin Karsikkoon tai Niinivaaralle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:48"]

Kuopioon on Joensuusta kiva tehdä päiväreissuja IKEAAN ja kauppakeskukseen. Tai olla yön yli ja käydä teatterissa. Joensuun teatteritarjonta on mielestäni hyvä. On vierailuesityksiä jolloin tulee "Suuria" tähtiä. Elokuvissakin näytetään melkein kaikkia mitä muuallakin ja on matineoita. Itse muuttaisin Karsikkoon tai Niinivaaralle.

[/quote]

Teatterista ja sen tarjonnasta voi olla monta mieltä, samoin esim. näyttelyistä. Joku tykkää esim. Heikki Turusesta ja joku ei... Mutta jos laskee Ikean kulttuuriksi, niin ehkä sitten meillä on hieman eri käsitys kulttuurista ;) Ei se Ikea nyt niin hieno paikka ole, että sinne viitsisi huvikseen ajella lihapullia syömään.

Karsikosta ja Niinivaaralta on aika hemmetin pitkä matka keskustaan, jos joutuu siellä käymään päivittäin. Siitäkin voi sitten olla montaa mieltä, että onko esim. Suvantosilta kiva ylittää talvella kävellen/pyörällä (minusta ei todellakaan ollut, vaikka asuin ihan sillan vieressä) tai pääseekö bussilla kätevästi kaupunkiin lasten kanssa. Oma auto on hyvä olla, sillä esim. Prismaan ostoksille meno on kyllä aika mahdotonta julkisilla...

Vierailija
24/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Joensuussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä (nyt asun muualla) voin myös lämpimästi suositella Linnunlahtea ja Kanervalaa asuinalueena. Kummassakaan ei ole kaupungin vuokrakerrostaloja, vaan ovat pientalovaltaisia. Myös Otsola on ihana. Ovat toki kalliimpia, mutta rauhallisia ja lähempänä keskustaa. Rantakylään tai Noljakkaan en muuttaisi enkä missään tapauksessa Kontiolahdelle tai Liperiin, kuten joku edellä ehdotti. Keskusta tietysti myös loistava asuinpaikkana, mutta kallis. Niinivaara ja Karsikkokin ihan ok.

Kouluista Norssi ykkönen, itse olen sen kasvatti peruskoulun 1. luokasta lukioon :). Suosittelen ;).

Vierailija
25/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tuli ikävä kotikaupunkiani, kun tätä ketjua luin! Ihmiset ovat Joensuussa mielestäni aivan ihania! Olen muuttanut niin pienenä ulkomaille, etten osaa edes murretta, mutta aina muistelen haikeudella Joensuuta.

Vierailija
26/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:05"]

Itse Joensuussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä (nyt asun muualla) voin myös lämpimästi suositella Linnunlahtea ja Kanervalaa asuinalueena. Kummassakaan ei ole kaupungin vuokrakerrostaloja, vaan ovat pientalovaltaisia. Myös Otsola on ihana. Ovat toki kalliimpia, mutta rauhallisia ja lähempänä keskustaa. Rantakylään tai Noljakkaan en muuttaisi enkä missään tapauksessa Kontiolahdelle tai Liperiin, kuten joku edellä ehdotti. Keskusta tietysti myös loistava asuinpaikkana, mutta kallis. Niinivaara ja Karsikkokin ihan ok.

Kouluista Norssi ykkönen, itse olen sen kasvatti peruskoulun 1. luokasta lukioon :). Suosittelen ;).

[/quote]

Joensuun asuinalueet ovat muuttuneet ja laajentuneet aika lailla viimeisten vuosien aikana. Rantakylään ja Utraan on rakennettu PALJON uusia omakotitaloja ja sieltä löytyy myös todella kalliita taloja (joissa asuu aika silmäätekeviäkin ihmisiä), joten turha tuomita suoraan noita kahta asuinaluetta. Riippuu ihan täysin siitä, että mistä kadusta/osa-alueesta puhutaan. Uudet omakotitaloalueet ovat huomattavasti rauhallisempaa asuinaluetta kuin esim. ydinkeskusta.

Kohta varmaan joku huutaa, että älä vaan muuta Penttilään, siellä on skinejä. Oli siis joskus 15 vuotta sitten, nyt samassa paikassa on hiton kalliita omistusasuntoja jokinäkymällä ;)

Vierailija
27/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontiolahden ja Liperin jättäisin laskuista pois. Ja Kuopiossa voi käydä sekä IKEAssa että teatterissa :)

Mielestäni kantajoensuun välimatkat ovat naurettavan lyhyet. Miten joku voi väittää välimatkoja pitkiksi ?

Vierailija
28/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utra asuinpaikkana on ihana. Joki äärellään, Utranharjut ja Utransaaret ulkoiluun, oma kaunis puukirkko, historia läsnä ja oma uimaranta, venesatama rakenteilla, hevostalli, ala-aste ja kaksi pientä päiväkotia joista toinen alasteen yhteydessä.Kaupat ja kulkuyhteydet hyvät ja lähellä.

Utrassa on vanhaa puutaloaluetta, uudet luksusalueet rannoilla ja sitten kapungin krstalot Koillisväylän aluella minkä vuoksi täällä on vanha huono maine ehkä?

Itse lapset ja koirat täällä kasvattaneena ja mualta muuttaneena koen että asuinympäristönä ihana!

Iltauinnit saunasta joelle, sienimaastot, kuntosali jne.lähellä, lapset kalastelevat kavereineen jne.

Asuntoa katsoessanne joen puoli Utraa on rauhaisaa maaseutuasumista palveluiden lähellä. Koillisväylän lähelle en itsekään muuttaisi ehkä.
Jokatapauksessa paljon lapsiperheitä täällä viihtyy ja aivan kunniallisia ihmisiä.

Vierailija
29/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:23"]

Kontiolahden ja Liperin jättäisin laskuista pois. Ja Kuopiossa voi käydä sekä IKEAssa että teatterissa :) Mielestäni kantajoensuun välimatkat ovat naurettavan lyhyet. Miten joku voi väittää välimatkoja pitkiksi ?

[/quote]

Lyhyet ne on minunkin mielestäni, mutta en kyllä pistäisi kahta pientä lasta matkustamaan yksin bussilla tai kävelemään kilometritolkulla kouluun, vaan muuttaisin asumaan koulu lähelle. Lisäksi kannattaa huomioida se, että bussilla kulkien matka-aika voi kestää huomattavasti kauemmin kuin pyörällä kuin esim. pyörällä.

Vierailija
30/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu on kiva. Käydään siellä ostoksilla aina välillä. Asutaan hieman syrjemmässä.

Vierailija
31/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut Koillisväylän vieressä omakotitalossa ja väitän kyllä, että siinä oli huomattavasti rauhallisempaa asua kuin keskustassa kerrostalossa, jossa sai joka viikonloppu kuunnella naapureiden möykkää. Koskaan ei mitään häiriöitä ollut omalla pihalla, vaikka kaupungin vuokra-asunto oli siinä ihan kivenheiton päässä. Joten ei ehkä kannata yleistää.

Aika paljon riippuu siitä, että ketä saattuu naapureiksi. Esim. tuttuni muutti niin kovasti kehutusta ja nykyään arvostelusta Mutalasta pois, kun taloyhtiö ja naapurit osoittautuivat tosi epämiellyttäväksi.

Vierailija
32/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu on ihana, ehdottomasti nappivalinta! Itse asuin siellä lukion loppuun saakka ja nyt 2 vuotta pääkaupunkiseutuun tutustuneena, olen enemmän kuin valmis palaamaan takaisin Pohjois-Karjalaan. Vartuin Kanervalassa, joka on rauhallinen rintamamiestaloalue pienen matkan päässä keskustasta. Koulut, päikkärit ja harrastukset lähellä. :) Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
33/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noljakka on mielestäni hyvä ja rauhallinen alue. Ongelmataloja kaupungin vuokrakohteissa toki löytyy, mutta yleisesti ottaen paska puhetta parjata Noljakkaa. Etenkin, jos ap:lla tarkoitus omaa hommata niin en näe mitään huonoa "Noljakan omistusasuntoalueilla". Tosi hyvät ulkoilumaastot ja koulu/pvkoti/kauppa lähellä. Itse en ole utrassa/rantakykässä asunut, mutta kavereita on ja niissäkin alueissa maine jostain historiasta, nykypäivänä toista.

Vierailija
34/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 14:05"]Itse Joensuussa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä (nyt asun muualla) voin myös lämpimästi suositella Linnunlahtea ja Kanervalaa asuinalueena. Kummassakaan ei ole kaupungin vuokrakerrostaloja, vaan ovat pientalovaltaisia. Myös Otsola on ihana. Ovat toki kalliimpia, mutta rauhallisia ja lähempänä keskustaa. Rantakylään tai Noljakkaan en muuttaisi enkä missään tapauksessa Kontiolahdelle tai Liperiin, kuten joku edellä ehdotti. Keskusta tietysti myös loistava asuinpaikkana, mutta kallis. Niinivaara ja Karsikkokin ihan ok. Kouluista Norssi ykkönen, itse olen sen kasvatti peruskoulun 1. luokasta lukioon :). Suosittelen ;). [/quote]

Liperi on ihan mukava paikka! Höpöpuheita ettei sinne kannata muuttaa. Esim. Ylämyllyltä löytyy kohtuu hintaisia asuntoja ja nopeesti pääsee autolla joensuuhun (15km matkaa). Linja-autot kulkee myös suht hyvin :)

Ps. Norssi on hikujen paikka.

Vierailija
35/73 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Joensuussa ei todellakaan spontaanisti puhuta ventovieraille. Sen sijaan möllötetään aivan estottomasti sanomatta sanaakaan ja ilmeenkään värähtämättä.

Älä ihmettele tätä paikallista tapaa, vaan liity rohkeasti mukaan möllöttämään.

Vierailija
36/73 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onttola-Ylämylly Liperissä ja Lehmo Kontiolahdessa ovat autolliselle järkevät alueet asua Joensuun rajojen ulkopuolella, koska moottoritietä pitkin pääsee kaupunkiin 10 minuutissa tai allekin eli jopa nopeammin kuin moni Joensuussa esikaupungissa asuva pääsee ajamaan kotoaan töihin ruuhkaisena aamuna.

Niittylahti on osittain aika mutkaisen ja syrjäisen tien päässä eikä siellä ole palveluita, Reijola on jo hyvä vaihtoehto. Uutena asuinalueena Hukanhaudan ja Reijolan väliin on tullut Karhumäki joka on toistaiseksi aika lailla nukkumalähiö. 

Vierailija
37/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuu on minusta kaunis, koko ajan positiivisella tavalla uudistuva kaupunki. Vanhasta skini-leimasta ei ole jälkeäkään. Opiskelin siellä viisi vuotta, ja hyvät muistot jäivät. Haluaisin nytkin muuttaa sinne, mutta elämä ja työt on jo toisaalla. Jos AP muutat Hämeenlinnasta, muutat mielestäni isompaan, vireämpään ja ihmisläheisempään kaupunkiin.

Joensuussa on paljon hyviä, erilaisia asuinalueita. Riippuen siitä, mistä tykkää ja mihin kukkaro on valmis. Pienempituloisille voin ihan hyvin suositella esim. Marjalaa, joka on kaunis, luonnonläheinen asuinalue veden äärellä - mutta matka keskustaan on pitkä. Päiväkodista olen kuullut paljon hyvää. Noljakka on myös OK, matka on jo lyhyempi, pyörätiet loistavat ja linja-autoyhteydet keskustaan ihan OK. Rantakylä on ulkonäöltään ja maineeltaan vähän raskas, erityisesti sen keskusalue, mutta varmaan sekin monelle menettelee. Niinivaara, Linnunlahti ja keskusta ovat sitten kalliimpia, mutta suosittuja ja varmaan ainakin liikenneyhteyksiltään käteviä.

Jos on rahaa, muuttakaa Penttilään, siis uuteen Penttilään, josta tulee Joensuun keskustan modernimpi puolisko. Todella kaunis, kaunis alue joen rannalla, huippusijainnilla. Keskustan ja Niinivaaran välissä, hyvässä paikassa. Tänne itse muuttaisin, jos olisi mahdollista.

Joensuu on hieno kaupunki, mukavia ihmisiä eikä minusta ainakaan mikään pystyyn kuollut kaupunki. Paljon lapsiperheitä ja nuoria. Ei kannata uskoa kaikkea negatiivista, mitä siitä väitetään, monien kokemukset ja ajatukset ovat vanhentuneita.

Olen kateellinen, kun pääset muuttamaan sinne ;)

Vierailija
38/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utran omakotitaloalue ei ole mitään mamu- tai häirikköaluetta. Myös alakoulu on hyvä. Vuosikymmenien kokemuksella. Joensuu on kiva kaupunki muutenkin, mutta töitä ei ole paitsi lähihoitajille..

Vierailija
39/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
40/73 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin muualta tulleena sanon, että ihmisiin tottuminen vie aikaa. Karjalainen lupsakkuus on kortin toinen puoli, toinen on seläntakana paskanpuhuminen (en _missään_ ole nähnyt tässä määrin vaikka lähes joka kolkkaa Suomessa asuttanut) ja toisten asioihin tuppautuminen. Paikallisten kanssa en pahemmin ole ystävystynyt mutta onneksi yliopistokaupunkina on paljon muualta muuttaneita.

Normaalin pikkukaupungin plussat ja miinukset: julkinen liikenne on ankea mutta pyörällä pääsee. Jokainen asuinalue ok, ei todellakaan mitään suurien kaupunkien ongelmapesiä. 

Plussana yliopisto, mikä tarkoittaa suht paljon nuorta väestöä ja tätä myötä jos jonkinlaista aktiviteettia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän