Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiskojen kotiäitien aidanalituspino

Vierailija
23.11.2005 |

Eli kerro ihmeessä jakoon vinkkisi missä asiassa olet oppinut ottamaan löysin rantein ja helpotat arkista elämääsi ja olet vähemmmän stressaantunut äiti lapsillesi.

Itse hankin juuri pari isoa pyykkikoria joihin lastaan kuivat puhtaat pyykit kasaan ja laitan vaatteet suoraan siitä päälle. Säästyy yksi työvaihe eli kaappiin laittaminen. Kori on helppo piilottaa tarvittaessa johonkin. En aio enää stressata vaatteiden kaappiin laittamisella kun niitä sai kokoajan olla pyörittämässä sinne.

Eli tähän pisteeseen ollaan tultu. Lisää vinkkejä väsyneille äideille ettei pää repeä, kiitos.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nykyisin kuulemma monet ostavatkin kaksi; toisesta otetaan puhtaita ja toiseen laitetaan likaiset. Ja sitten toisin päin. Kuivauskaappeja tarvitaan vähemmän, kun sinne ei laitetan kuin niitä astioita joita koneeseen ei saa laittaa.

Mekin muuten käymme välillä Ikeassa syömässä kympillä. Se on jotenkin tosi kiva juttu, halpaa ja mielestäni hyvää =)

Vierailija
22/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on parikin, mutta ovat sen verran tyyriitä, että samalla rahalla palkkaisi jo siivoojankin. Mä kyllä siivoilen itse, kun se jotenkin hullulla tavalla rentouttaa; ihana tehdä jotain, missä näkee oman kättensä jäljen välittömästi.

Sinulle, joka jätät pyykit kuivuriin ja puet sieltä päälle: eikö pyykit ala haista? Kyllähän niissä kuivurin jäljiltä kuitenkin on hitusen kosteutta ja rummussa myös, joten jos päiväkausia lojuvat siellä, meillä ainakin tulee tunkkainen haju?

Mulla ei valitettavasti ole mitään vinkkejä kenellekään; taidan tehdä kaiken vaikeimman kautta, perfektionisti kun olen.. :( Tosin siivoamisessa olen aina noudattanut periaatetta, että kun ei koskaan päästä paikkoja katastrofikuntoon, ei tarvitse ikinä pitää mitään tapposuursiivouspäiviä. Reipas perussiivous kerran viikossa ja vähän ylläpitoa päivittäin riittää ainakin meillä pitämään paikat kiiltävinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

(lapsi on jo 4kk, alle 3 kk en käyttänyt tekniikkaa ikinä). Mutta ikinä en säilytä maitopulloa huoneenlämmössä. Ei se tutteli tai vst purkin avaaminen paljoa aikaa vie, ja on puhdasta maitoa. tai sitten jääkaapista.

Minä otan mukaan lapsen sängyn viereen puhtaita tuttipulloja ja avaamattomia korviketetroja. Kun lapsen tulee nälkä yöllä, kaadan korvikkeen pulloon ja annan lapselle. Lapsi on tottunut juomaan huoneenlämpöistä tai lämmitettyä maitoa, joten ei tarvitse mikrossa lämmitellä ja juosta yöllä pitkin taloa. Samalla säästyy aikaa, eikä lapsi ehdi ähkiä ja itkeä itseään hereille.

Vierailija
24/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt kaikkien mahtavien laiskuuksien laiskuus:

kun kerran tekee ruokaa, niin kannattaa tehdä sitä tosi iso satsi. esim. makaronilaatikkoa ihan kilotolkulla, koska se tulee tehtyä samalla vaivalla kuin se pienempä määrä.

laittaa vaan sen, mitä ei jaksa syödä sellaisiin sopiviin annosrasioihin ja pakkaseen, sitten voi sulatella sitä sieltä kun ei viitsi ruokaa tehdä.

mulla on pakkasessa 4-5 ruokalajia vähintään koko ajan, yleensä otan illalla rasian sulamaan ja syön seuraavana päivänä kun olen vauvan kanssa yksin kotona, on nimittäin hiukan vaikeaa rueta väsäämään itkevä vauva kainalossa kokkailemaan yhdelle hengelle. lisäksi säästöä, sillä iso erä on aina halvempi suhteessa tehdä.

mutta aivan paras juttu laiskalle pölynpyyhkijälle on hyllyt joissa on ovet, avohyllyt pölyyntyy helpommin ja ne pölyt näkyy. lisäksi kun tavarat on oven takana piilossa ei niiden tarvitse olla missään superhyvässä järjestyksessä....

sälytä osa vastuusta kumppanille:

kannattaa antaa miehelle selkeästi " oma homma" , eli laittaa hänet vaikka hoitamaan koko pyykkirumban. miehelle täytyy sanoa selkeästi, että tämä on sinun homma, ja ainakin minä sain sen huijattua pyykinhoitoon sillä, että tarjosin eri vaihtoehtoja, vessanpesu, pyykkihuolto vai tiskit? valitsi mielestään mukavimman.

tietysti miestä täytyy muistaa palkitakin eli kehua, kuinka hurjan reipas hän on ja niin miehekäs, paljon parempi kuin vaikka " eevan" mies kun se ei reppana osaa mitään tehdä, ja sähän teet ton homman paremmin kuin minä, ja palkita mies vaikka kaljalla kerran viikossa. toimii :)

Vierailija
25/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. lelut kerätään joka leikin jälkeen, Barbeja ei oteta jos legot ovat levällään. Vessat siivoan joka keskiviikko, imuroin torstaisin ja sunnuntaisin, pyyhin pölyt maanantaisin ja perjantaisin.

1/kk pesen uunin, saunan ja lattiat sekä vien matot ulos. Ei tietenkään samana päivänä!

Pyykit pesen heti kun on tarpeeksi yhteen koneelliseen, samoin astiat. Kuivat pyykit heti kaappeihin, samoin puhtaat astiat.

Oikeasti kun toimii näin, koti on aina siisti, eikä siihen mene paljoa aikaa.

Vierailija
26/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Nukun aina päikkärit tytön kanssa. Ja jos en nuku, en ainakaan tee kotihommia. Periaatteena siis, että päikkäriaika on äidinkin lepoaikaa. Ja tyttökin tykkää touhuta tiskikonetta ja pyykkejä äitin kanssa.

2. Syödään paljon (olen huono äiti, joo anteeksi) valmisruokaa/puolivalmista. Ruuan laiton yhteydessä laitan aina tiskit ja järjestelen keittiön. Jää syömisen jälkeen sitten aikaa muuhun. Voi mennä useita päiviä, etten laita ruokaa ollenkaan. Mutta silti syödään kaksi ruokaa päivässä eli esim päivällä muusi (teen kyllä itse muusin) ja vaikka Ikean lihapullat. Iltaruokana vaikka joku valmis keitto tai teen itse ison keiton, josta riittää moneksi päiväksi.

Työpaikan ruokalassa saa muuten äitiyslomallakin käydä halvalla syömässä ja tyttö saa aina ilmaiseksi minun kanssa. Ja kun asutaan ihan vieressä ; )

3. En petaa sänkyjä juuri koskaan. Kun kuitenkin kohta mennään niihin päikkäreille.

4. Ulkoillaan joka päivä, ei tarvi niin siistiä kotona ollakaan, kun kerran ei olla kotona.

5. Imuroin vaan noin 1 krt/vko, muutoin vähän järjestelen paikkoja. Ja jos en jaksa, ei sitten järjestellä ollenkaan.

Helpollakin pääsee, jos haluaa! Ja miehelle voi delegoida siivouksen, eipä tarvi sitten sitäkään tehdä.

Vierailija
27/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aina koti siistinä, jos sen päästää huonoon kuntoon, ei sitä varmasti jaksa siivota, ainakaan jos on lapsia pyörimässä jaloissa. kun pitää kaiken paikoillaan ja siivoaa joka päivä vähäsen, on homma helpompi.

ja sitten käytännön vinkkejä. kaikelle täytyy olla oma paikkansa. jos jollekin tavaralle ei ole omaa paikkaa, se täytyy raivata jostain vaikka heittämällä muuta tavaraa pois.

mitä vähemmän tavaraa, sitä parempi, eli mitä et ole vuoteen käyttänyt, se pois ihan surutta! mulla on tää nyrkkisääntönä, toimii.

Vierailija
28/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellistä ruokaa ja joskus jälkkärikin.

Vierailija
29/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

RUOANLAITTO:

Teen AINA tosi isoja satseja ruokaa ja pakastan kerta-annoksiksi eri annoskokoina (aikuisille 1 tai 2 hlön satseja, lapsille 2 lapsen satseja).

Esim. kahdelle lapselle (jauheliha-, broileri-, suikaleliha-, nakki-, kasvis- tms.)kastiketta Minigrip Mini-pussillinen sopiva määrä, sulatus mikrossa sitten perunan, riisin tai pasta seuraksi. Laatikkoruokia (makaronilaatikko, kinkku- tai lohikiusaus, kasvislaatikko tms.) tulee kätevästi myös isoja annoksia, ne pakasterasiaan tai isompiin Minigrip-pusseihin. Lihapullia tai mureketta myös teen parin kilon satseina ja pakastan annoksina.

Käytännössä teen ruokaa vain pari kertaa viikossa (aina sitä, mikä on pakastimesta loppumassa). Tietysti perunaa, riisiä, pastaa ym. pitää tehdä useammin ja salaatteja myös. Käytännön huomio: perunamuusi säilyy pari päivää jääkaapissa, ei sitä tarvii joka päivä tehdä :)

Myös iltapuuro säilyy vuorokauden --> teen aina kahden päivän annoksen, toinen puoli lämpiää mikrossa seuraavana iltana.

TISKI: kun käyttää pakastukseen noita Minigrippejä, ei tule tiskiä säilytysastioista :). Samoin isot ruokamäärät kerralla tehtynä vähentävät jokapäiväistä kattila- ja paistinpannuvuorta.

Vierailija
30/30 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää tiskit poissa(jokaväliin astiat heti koneeseen ja kun kone on täysi niin heti päälle) ja pyykkejä pesee jokapäivä niin ne paikat ei repsota. Leluja lapset osaa kerätä jo aika pienenä. Paljojen kehujen kanssa ne tekee tosi mielellään.

Mies ei ole mikään apulainen vaan tekee yhtälailla(siis sitten kotiin tultua) kun minäkin. Niin ja minä tietenki päivällä sen mitä lastenhoidolta ehdin.

Mullakin on tuo sumutinpullo jossa valmis sekote pesuainetta.

Ja tosiaan olen huomannut sen että jos on liikaa tavaraa niin mitään ei jaksa tehdä kun kaikki on tiellä. Ylimääräset raakasti pois!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi