keskenmenon läpikäynneille kysymyksiä
Tänään se sitten vahvistui, vuoto vain yltyi, eli kyllä tämä raskaus nyt meni kesken. Koskaan en olisi uskonut että näin voisi käydä. Kauheata itsesyytöstä, mikä mussa on vikana, vaikka tiedän ettei varmasti mikään. Kertokaa, kuinka kauan tätä vuotoa jatkuu? Seuraavassa raskaudessa huoli taitaa olla satakertainen? Pelottaa jo valmiiksi... Kuinka nopeasti tärppäsi uudelleen?
Kommentit (11)
Vierailija:
Tänään se sitten vahvistui, vuoto vain yltyi, eli kyllä tämä raskaus nyt meni kesken. Koskaan en olisi uskonut että näin voisi käydä. Kauheata itsesyytöstä, mikä mussa on vikana, vaikka tiedän ettei varmasti mikään. Kertokaa, kuinka kauan tätä vuotoa jatkuu? Seuraavassa raskaudessa huoli taitaa olla satakertainen? Pelottaa jo valmiiksi... Kuinka nopeasti tärppäsi uudelleen?
6 keskenmenoa takana. vuoto riippuu siitä jäikö mitään kohtuun. saattaa kestää vain reilun viikon saattaa mennä viikkoja. (mene lääkäriin jos vuotaa pitkään).
itsesyytökset kestävät aikansa. viha saattaa tulla. ja tulee se aika kun tekee kaikki poppakonstit.; juo vihreää teetä, ei kanna kauppakassia jne jne... mutta ei niillä ole mitään tekoa. totea sinä siis se että itse et voi vaikuttaa ja lopeta itsesyytökset. uusi raskaus voi alkaa nopeasti tai olla alkamatta. ja huoli uudessa raskaudessa on moninkertainen, mutta helpottaa kun tuntee pienen potkuja.
voimia sinulle!
(oletko muuten varma että meni kesken- se varmistuu vasta ultrassa)
käynneille monta kertaa kuuntelemaan sydänääniä. Lisäksi pääsin kolme kertaa ylimääräiseen ultraan (rv 7 jossa todettiin raskaus, rv 10 kun Dopplerilla ei kuulunut sydänääniä ja rv 27 kun en ollut vrk:n tuntenut liikkeitä) normaalin np-ja rakenneultran lisäksi.
Mutta se aika onneksi meni nopeasti loppujen lopuksi ja nyt kultaisen 4kk vauvan äiti olen.
Mulla kesti vuotoa reilun viikon eli oli kuin tavallista pitemmät menkat, muttei sen pitempään. Ei tarvinnut käydä lääkärissä sitten enää uudestaan.
Tulin uudestaan raskaaksi vasta 5kk keskenmenon jälkeen, mutta meillä ekakin raskaus oli antanut odottaa useita kuukausia. Jos tulit nyt nopeasti raskaaksi, luultavasti tulet uudestaan parissa kuukaudessa. Seuraavassa raskaudessa oli vaikea luottaa siihen, että kaikki menee hyvin, vaikka todennäköisesti niin tulee käymään.
Tärkeintä mun mielestä on pitää huoli henkisestä puolesta eli sure kunnolla ja itke niin paljon kuin jaksat. Jos sulla on ystäviä, joille voit puhua, se auttaa varmasti tai sitten netistä löydät vertaistukea. Ajan kanssa suru helpottaa, mutta kyllä mulla ainakin edelleen välillä käy mielessä, minkäköhänlainen se lapsi olisi ollut.
Vierailija:
(oletko muuten varma että meni kesken- se varmistuu vasta ultrassa)
perjantaina käytiin jo ultrassa ja näkyi vain sikiöpussi. Toivottiin kuitenkin, että hedelmöitys olisi tapahtunut myöhemmin kuin mitä menkkojen mukaan mitattuna... Niin paljon nyt vuotaa, että nyt ei enää riitä uskoa.
Kiitos teille vastauksistanne.
ap
Soittelin neuvolaan, mutta koska tapahtui niin alkuvaiheessa rv6:lla, niin eivät huolineet sinne. Sanoivat, että jos ei mitään kipuja tunnu tai ei kuume nouse, niin ei tarvitse tulla. Murehdin asiaa n. 2 kk jälkikäteen, enkä halunnut edes uutta vielä yrittää, mutta nyt ei sitten ole niin kovin paljoa enää mielessä. Uusi vauvanhankintatouhu meneillään täysillä.
Vierailija:
Mä oon kokenut kolme keskenmenoa. Jokaisella kerralla vuoto on kestänyt noin 2 viikkoa mutta mulle sanottiin että voi kestää 3-4 viikkoakin. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen en edes yrittänyt tulla raskaaksi vähään aikaan. Toisen keskenmenon jälkeen meni noin 4kk kun tulin taas raskaaksi. Siinä raskaudessa kaikki meni hyvin. Nyt tulin taas syksyllä raskaaksi ja keskenmeno tapahtui n. 3 viikkoa sitten (rv10) vuoto loppui eilen. Niin kuin lääkäri mulle sanoi, ei ole sinun syysi että näin kävi!! Sä et olisi luultavasti voinut tehdä mitään mikä olisi estänyt km:n. Seuraava raskaus itseäkin pelottaa... pitää vain toivoa että vielä tulisi raskaaksi ja että kaikki menisi hyvin... Voimaa sulle että jaksat kestää surun ja tsemppiä uusiin raskauksiin!!!
Mulla kävi kanssa samoin kun soitin, etteivät huolineet sinne. Se on varmaan niin rutiinia niille etteivät ymmärrä että meidän pieni elämämme pysähtyy -ainakin hetkeksi- ja mä ainakin olisin halunnut että kaikki muukin pysähtyisi mun kanssani suremaan.
ap
oli tuulimuna raskaus jossa sikiö ei kasva mut sikiö pussi on. Vuotoa mul ei kyl ollut noin paljon.
Minulla 2 km takana joista toinen tuulimunaraskaus, joka oli kuten sinulla nyt kuulostaisi olleen. Sitä todella miettii mikä on itsessä vikana... Usko vain ettei sinussa ole vikaa!
Itse tulin parin kuukauden kuluttua taas raskaaksi, joka sitten meni kesken. Silloin en meinannut uskoa enää todeksi.
Meillä oli kuitenkin jo 2 lasta aiemmin joten heistä sain uskoa että onnistun vielä. Sitten kun tulin toisen km:n jälkeen taas raskaaksi, oli vuotoa alusta loppuun koko raskauden ajan, mutta vauva pysyi yli lasketun ajankin masussa ja syntyi terve lapsi.
Valtava pelko oli kuitenkin varjona koko raskauden.
Monta kyyneltä itkin surusta menetetystä vauvasta joka ei oikeastaan ollut vielä vauvakaan vaan pieni toive.
Sinulla on kuitenkin toivoa saada lapsi! Se on iloista kuitenkin.
Ajattele niitä jotka eivät voi edes tulla raskaaksi.
Jokaisella kokemuksella on varmasti jokin tarkoitus. Ehkä se tekee meistä vahvempia. Ehkä se saa meidät iloitsemaan tulevasta vauvasta vielä enemmän kuin olisimme iloinneet ennen km.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea vauvan tekoon!
Vuodot on yksilöllisiä ja tapauskohtaisia. Minulla ei vuotanut kuin pari päivää kaavinnan jälkeen, ja menkat alkoi sitten kaavinta päivästä normaalisti 28 pvn kuluttua.
Sori, en heti tajunnut pahoitella tapahtunutta, kokemuksesta tiedän mitä käyt läpi nyt ja jatkossa henkisesti :-(
Mulla vuoto kesti 5 vkoa (lääkärin seurannassa, ei kaavittu tms.) eli saman ajan kuin synnytyksen jälkeen mulla kesti jälkivuoto. Eli aika rankkaa on, vaikka mullakin keskenmeno tapahtui ihan alkuraskaudessa. Meillä tärppäsi uudestaan 4 kk km:n jälkeen, tosin yrittäminen oli aika hiljaista. Suru oli musertava tuon 4 kk, mutta kun uusi raskaus alkoi, keskityin siihen ihanuuteen ja unohdin ikävät asiat. Jotenkin osasin ja uskalsin luottaa että kaikki menee hyvin. Ja niin sitten kävikin! Stressaaminen ei ainakaan auta vauvaa, eikä äitiä.