Juon miljoona kertaa mieluummin Valion pastoröitua ja homogenoitua purkkimaitoa
kuin jotain tinkimaitoa ja minulla on siihen hyvät henkilökohtaiset perustelut:
-olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen, että en viitsi lähteä jonnekin huitsin nevadaan ajelemaan jonkun maitotilkan vuoksi, haluan sen litran tölkkini samalla kauppareissulla kun käyn muutenkin
-minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa juoda tavallista maitoa, se ei pieretä, siedän laktoosia enkä oikeastaan muutenkaan juo maitoa paitsi kahvin seassa
-homogenoimaton maito on mielestäni kamalan näköistä, kun siinä on se kerma pinnalla, siitä jää lasiin ikäviä klimppejä ja se on suuhuni huonomman makuista kuin tölkkimaito.
Tero
Kommentit (21)
Pitikö tätä ilmoitusta varten avata oma ketju. Ei tämä ole mikään ilmoitustaulu
Tero
Se on pastöroitu
kommentoida.
Tero
mää en sitä "lehmänmaitoa" juo ihan siitä syystä, että se on aivan hirveän makuista, mä olen saanut kammon siihen jo lapsena ja entisessä anoppilassa.
Mutta onkohan sitten kuitenkin tuossa meikäläisessä käsittelyssä jotain eroa muihin maihin, kun aina sanotaan, että monikaan ei saa oireita ulkomaisesta maidosta.
mää en sitä "lehmänmaitoa" juo ihan siitä syystä, että se on aivan hirveän makuista, mä olen saanut kammon siihen jo lapsena ja entisessä anoppilassa.
Mutta onkohan sitten kuitenkin tuossa meikäläisessä käsittelyssä jotain eroa muihin maihin, kun aina sanotaan, että monikaan ei saa oireita ulkomaisesta maidosta.
Noihin ruokajuttuihin liittyy aina aika paljon psykologiaa, trendejä jne. ihmiselle sellainen on hyvää, minkä hän uskoo olevan hyvää. Vuosikymmen sitten kaikki ja varsinkin naiset kavahtivat rasvaa ja rasvaista maitoa, nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen.
Tero
Noihin ruokajuttuihin liittyy aina aika paljon psykologiaa, trendejä jne. ihmiselle sellainen on hyvää, minkä hän uskoo olevan hyvää. Vuosikymmen sitten kaikki ja varsinkin naiset kavahtivat rasvaa ja rasvaista maitoa, nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen.Tero
Nyt juodaan rasvaisempaa maitoa, koska ei haluta lihoa.
Loogista.
Lieneekö laitteissa paljonkaan eroa, jos ne on kuitenkin samalta toimittajalta hankitut joka maassa.
Mutta Suomen ilmasto ja maantiede on sitä mitä on. Meillä on todella pitkät kuljetusmatkat, mikä ei luultavasti tee maidolle hyvää.
Kylmä ilman vuoksi lehmiä ei voi pitää ympäri vuoden ulkona eikä varsinkaan voi ruokkia niitä tuoreella ruoholla.
A.I. Virtasen keksintö on ollut hyvä maidon tuotannon kannalta, mutta olisko laatu kärsinyt?
Toisaalta, tiedän jo lapsena diabetekseen menehtyneitä sekä laktoosi-intoleranssista myös lapsena kärsineitä, jotka siihen aikaan joivat käytännössä luomulehmien maitoa, eikä ne lehmät olleet koskaan AIV-rehusta kuulleetkaan, saati syöneet sitä. Heinää ja melassileikettä kai niille syötettiin.
Noihin ruokajuttuihin liittyy aina aika paljon psykologiaa, trendejä jne. ihmiselle sellainen on hyvää, minkä hän uskoo olevan hyvää. Vuosikymmen sitten kaikki ja varsinkin naiset kavahtivat rasvaa ja rasvaista maitoa, nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen.Tero
jäämäviinit maistuu vuodesta toiseen nam nam
Lieneekö laitteissa paljonkaan eroa, jos ne on kuitenkin samalta toimittajalta hankitut joka maassa.Mutta Suomen ilmasto ja maantiede on sitä mitä on. Meillä on todella pitkät kuljetusmatkat, mikä ei luultavasti tee maidolle hyvää.
Kylmä ilman vuoksi lehmiä ei voi pitää ympäri vuoden ulkona eikä varsinkaan voi ruokkia niitä tuoreella ruoholla.
A.I. Virtasen keksintö on ollut hyvä maidon tuotannon kannalta, mutta olisko laatu kärsinyt?Toisaalta, tiedän jo lapsena diabetekseen menehtyneitä sekä laktoosi-intoleranssista myös lapsena kärsineitä, jotka siihen aikaan joivat käytännössä luomulehmien maitoa, eikä ne lehmät olleet koskaan AIV-rehusta kuulleetkaan, saati syöneet sitä. Heinää ja melassileikettä kai niille syötettiin.
Luettele vielä ne maat missä ei ole aiv:ta
Lieneekö laitteissa paljonkaan eroa, jos ne on kuitenkin samalta toimittajalta hankitut joka maassa.Mutta Suomen ilmasto ja maantiede on sitä mitä on. Meillä on todella pitkät kuljetusmatkat, mikä ei luultavasti tee maidolle hyvää.
A.I. Virtasen keksintö on ollut hyvä maidon tuotannon kannalta, mutta olisko laatu kärsinyt?Toisaalta, tiedän jo lapsena diabetekseen menehtyneitä sekä laktoosi-intoleranssista myös lapsena kärsineitä, jotka siihen aikaan joivat käytännössä luomulehmien maitoa, eikä ne lehmät olleet koskaan AIV-rehusta kuulleetkaan, saati syöneet sitä. Heinää ja melassileikettä kai niille syötettiin.
mä just luin jostain arveluja noista syistä, ja siinä yhtenä oli että vois olla hyödyksi mitä vanhempaa maito on.
Ja että eroja niiden rasvapallukoiden koossa on, mutta vissiin ei voitu oikein verrata, kun ulkomailla käytetään iskukuumennusta paljon, ja mitä siinä nyt oli. Että kumma juttu, kun ei sitä tietoa nyt saa, onko niissä maidoissa eroa sidettävyyden kannalta, vai ei.
Se on pastöroitua mutta ei homogenoitua, helppo ravistaa purkissa sekaisin.
[ kun ulkomailla käytetään iskukuumennusta .
maito kuumennetaan 15 sekuntia vähintään 72 asteessa.
Iskukuumennuksessa maito kuumennetaan kahdeksi sekunniksi vähintään 135 asteeseen
Ero?
noin siinä jutussa sanottiin, mutta onko ihan tosi, että kaikissa näissä maissa, joissa meikäläiset kuulemma sietävät sitä maitoa, kaikki maito olis iskukuumennettua. Ja ettei niitä pystyttäisi vertaamaan siksi, ettei ulkomailta voida tilata tutkittavaksi kuin iskukuumennettua, koska muu pilaantuisi matkalla.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/terveys-ja-tiede/aiheuttaako-suomalaine…
..ja ketähän kiinnostaa,mitä syöt tai juot.
itse en muista, että tilamaito olisi ollut erityisen klönttistä ja jos oli, se rasva sekoittui helposti.
Joitko maitoa kuitenkin lapsena ihan mielellään, vai tuotiinko maitoautolla tilalle purkkimaitoa.
Maidon maku ja laatu vaihtelevat kaupasta toiseen. Olen saanut maistaa todella karsean makuista maitoa ja sitten toisaalta todella hyvää maitoa, Suomen rajojen sisäpuolella.
Se on pastöroitu
kommentoida.Tero
itse en muista, että tilamaito olisi ollut erityisen klönttistä ja jos oli, se rasva sekoittui helposti.
Joitko maitoa kuitenkin lapsena ihan mielellään, vai tuotiinko maitoautolla tilalle purkkimaitoa.
muista että se klönttistä olisi ollut, mutta inhottavan paksua, ja kauhean makuista, varsinkin kesäisin, kun mansikit pääsivät laitumelle.
Meillä ei onneksi kotona sitä juotu, mutta mummolassa olis pitänyt, mutta kai sielläkin suht varhain siirryttiin purkkimaitoon.
Ja anoppilassa terveyssyistä joivat rasvatonta, mutta miniäntekeleelle piti ilkeyttään juottaa vastalypsettyä.
t. se toinen aina inhonnut
Pitikö tätä ilmoitusta varten avata oma ketju. Ei tämä ole mikään ilmoitustaulu