Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulot ja menot. Miehen mielestä reilu tilanne

Vierailija
29.06.2012 |

Meillä on suht. samat tulot, n. 1900€ nettona kuussa.

Minä maksan meidän perheen kaikki asumiseen yms. liittyvät laskut. Tässä kuussa niitä oli vähän vähemmän kuin yleensä, mutta yhteensä 1200€ (asuntolaina, päivähoitomaksut, autovero, kotivakuutus, Aku Ankka). Omia laskujani oli 500 euron arvosta (ay-jäsenmaksu, henkivakuutus, puhelin, ennakkovero ja kameran osamaksu). Minulle jäi käyttöön 200 euroa.

Mies maksaa yhteisistä menoista auton (400€) ja loput on hänen omia laskujaan.

Miehen mielestä tämä on ihan reilu tilanne, koska kulujen määrä on vakio. Itseäni ärsyttää, että joudun koko ajan kustantamaan valtaosan yhteisistä asioista ja olen todellakin joutunut karsimaan kaiken oman kulutukseni. Tuo kamera on moneen vuoteen ensimmäinen "oma" tavara, jonka ostin. Mies myös perustelee jakoa sillä, että hän käy kaupassa. Minä kävisin mielelläni kaupassa useammin, jos minulle jäisi enemmän rahaa laskujen jälkeen. Nyt käytännössä pystyn ostamaan kuukauden bensat työmatkoja varten.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kysyy neovoa, mutta mikään ei kelpaa... Se mieshän varastaa sulta, jos se ilman lupaa maksaa omiaan yhteisillä rahoilla! Minä en osta edes deodoranttia tai karkkia itselleni yhteisillä rahoilla, jos en osta miehelle samalla.

Vierailija
42/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. rakkaudettomista perheistä, on tosi kitsaita ja panttaa rahat itsellään. Siinä on jotain symbolista: ei ole vara antaa koska ei ole itsekään saanut.

Mulla yksi omahyväisen pettäjä-alkkis-auervaara-isän poika on aikuisena suorastaan kuuluisa tuttavaperheessä siitä, ettei se anna mitään ja vaimo maksaa elämisen juoksevat kulut. Antelias on kyllä jakamaan miehistä varustustaan :D. Tosin sai koston silä, että eräs hoito hankkiutui hänelle lupia kyselemättä raskaaksi. Akka lähti ja tämä uusi astui tilalle nyytin kera. RAhaa menee tuplasti entiseen verrattuna :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä keskusteltiin ennen naimisiinmenoa ja lastentekoa, että kuinka raha-asiat hoidetaan. Kaikki tilit on yhteisiä, samalla käyttötilille tulee kaikki tulot, ja sieltä mies siirtelee säästöön yhteiselle säästötilille. Minä tienaan n. 2900 nettona, mies 1700 nettona. Jos meillä olisi omat rahat, niin saletisti mulla jäis enemmän säästöön, kun oon säästäväinen, mutta musta on ihan hienoa pystyä tarjoamaan miehellenikin hiukan parempi elintaso. Hänelle on tärkeää, että hänen ei tarvitse miettiä riittääkö rahat. Sovittu on myös, että koska minä painin töissä miljoonien eurojen kanssa, kotona mies hoitaa kaikki raha-asiat. Pitkä viesti, mutta pointti oli se, että ei näistä kannata riidellä tai katkeroitua, vaan asiat on sovittava reilusti etukäteen!

Vierailija
44/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja SILTI pitää puolesi. Eli istutat nyt sen miehen koneen ääreen, avaatte pankin sivut ja siirrätte sen hänen oman lainansa maksun hänen tililleen ja pois sieltä yhteiseltä tililtä. Samalla ohjaatte miehen palkkapäivänä miehen tililtä automaattisesti tietyn summan yhteiselle tilillenne. Sitten sinä hoidat edelleen kaikki yhteiset laskut käytännössä ja voit alkaa hoitaa ruokaostoksetkin.

Tämä ei oikeasti ole nyt niin iso asia, kuin siitä teet. Mies toki voi suuttua, mutta se sinun on varmaan kestettävä, jos haluat saada tilanteen oikeudenmukaiseksi.

Meillä oli aikoinaan kotivakuutus miehen nimissä. Lopputulos oli se, että tuli vesivahinko ja sen yhteydessä kävi ilmi, ettei kotivakuutus ollut enää voimassa, koska mies ei ollut maksanut laskuja. Eikä myöskään sanonut minulle, ettei pysty maksamaan laskua (jos ei pystynyt, vai unohtiko, en tiedä). Kauppaostoksista: osallistuisin erittäin mielelläni ruokaostosten tekemiseen ja mieluusti ostaisin vaikka kaikki, jos minulle jäisi rahaa niiden tekemiseen. Mies pistää kauppaankin menemään puolet enemmän rahaa kuin minä. Ostaa sipsejä ja valmisruokia ja heräteostoksia. Mies käyttää tätä kyllä perusteluna sille, miksei osallistu yhteisiin maksuihin. Vetoaa aina siihen, kuinka paljon on ostanut _tavaraa_. Ja se yhteiseltä tililtä menevä lainanlyhennys oli kuulema vahinko, jonka mies on aikonut korjata... Eli siis tarkoitus on ollut, että menisi miehen omalta tililtä, mutta on vahingossa ilmoittanut väärän tilinumeron. Vahingossa vai "vahingossa", katkeroituvana ämmänä sitä alkaa jo tällaisiakin miettiä. Ehkä sillä on hyvät aikomukset, mutta ei itsekuria. On elänyt lapsuutensa köyhyydessä, eikä halua kituuttaa ja laskea rahoja. Elää mielestäni siis yli varojensa ja on tehnyt sitä jo pitkään. Kaikki oli ihan ok siihen asti, kunnes lapset oli hoitoiässä eikä minulle jää enää mitään omaan käyttöön. Itse en paljon edes tarvi, en ole heräteostelija enkä muutenkaan ole koskaan tarvinnut paljon mitään. Siksi vielä ennen lapsia oli ihan ok, että mieheni kulutti enemmän, koska se tuntui merkitsevän hänelle enemmän. ap

Vierailija
45/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

korjata heti tuo oma laina yhteiseltä tililtä -juttu, katso että hän myös tekee sen.

Mutta muuten tuo vaikuttaa suht reilulta: sä maksat yhteisiä 1200e, mies 400e + kauppalaskun. Teillä on ilmeisesti ainakin 2 lasta. Kuukauden kauppalasku ei voi olla kauheasti alle 800e riippumatta miehen "avokätisyydestä". Ja jos mies ostaa jotain ns. ylimääräistä niin hänen pussistaanhan ne menee. Hänenhän täytyy kuitenkin ostaa myös normaalit ruoka-aineet.

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Eli jos haluat edelleen olla miehesi kanssa niin a) pidä tosiaan kiinni erillisistä rahoista b) kontrolloi edelleen yhteisiä laskuja c) ota se asenne, että tilanne on suht reilu ja hyväksyttävä(koska se on, jos asiat ovat niin kuin yllä kuvasin) ja d) maksat ehkä jonkun euron enemmän kuussa kuin miehesi, mutta tässä suhteessa se on välttämätöntä (koska et voi jättää laskuja miehelle).

Vierailija
46/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Olin pitkään yh:na ja sitten tapasin nykyisen mieheni. Meillä ei käydä kiistoja rahasta todellakaan. Maksamme asumisen ja ruuat puoliksi + asumisen muut kulut (vedet, vakuutukset, sähköt jne). Ainoa, mihin mieheni ei osallistu on lapseni harrastukset ja vaatteet.

Älkää nyt hyvät naiset suostuko ihan mihin vaan.

Vierailija
47/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ehdottaisin yhteistä kulutiliä kanssa minne molemmat siirtävät saman summan rahaa yhteisiä laskuja varten, joista sitten maksetaan asunto, vakuutukset, sähkö, auto, lasten menot, ruoka jne. Ja loput kumpikin pitää omalla tilillään ja käyttää sen verran omiin menoihin mitä jäljelle jää.

Sun mies selvästi laittaa omat tarpeensa perheen edelle, jos ostelee omia juttuja ja sit maksaa ne laskut, muttei juurikaan yhteisiä. Ensin sen on luovuttava omista menoista, jotta saatte yhteisen talouden kuntoon.

Vierailija
48/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kysyy neovoa, mutta mikään ei kelpaa... Se mieshän varastaa sulta, jos se ilman lupaa maksaa omiaan yhteisillä rahoilla! Minä en osta edes deodoranttia tai karkkia itselleni yhteisillä rahoilla, jos en osta miehelle samalla.

Vierailija
49/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ehdottaisin 3 kk muutosaikaa. Jos ei toiminta muutu, niin sitten eroat. Mieshän ei ole kanssasi tosissaan, jos käyttää sinua hyväkseen.