Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulot ja menot. Miehen mielestä reilu tilanne

Vierailija
29.06.2012 |

Meillä on suht. samat tulot, n. 1900€ nettona kuussa.

Minä maksan meidän perheen kaikki asumiseen yms. liittyvät laskut. Tässä kuussa niitä oli vähän vähemmän kuin yleensä, mutta yhteensä 1200€ (asuntolaina, päivähoitomaksut, autovero, kotivakuutus, Aku Ankka). Omia laskujani oli 500 euron arvosta (ay-jäsenmaksu, henkivakuutus, puhelin, ennakkovero ja kameran osamaksu). Minulle jäi käyttöön 200 euroa.

Mies maksaa yhteisistä menoista auton (400€) ja loput on hänen omia laskujaan.

Miehen mielestä tämä on ihan reilu tilanne, koska kulujen määrä on vakio. Itseäni ärsyttää, että joudun koko ajan kustantamaan valtaosan yhteisistä asioista ja olen todellakin joutunut karsimaan kaiken oman kulutukseni. Tuo kamera on moneen vuoteen ensimmäinen "oma" tavara, jonka ostin. Mies myös perustelee jakoa sillä, että hän käy kaupassa. Minä kävisin mielelläni kaupassa useammin, jos minulle jäisi enemmän rahaa laskujen jälkeen. Nyt käytännössä pystyn ostamaan kuukauden bensat työmatkoja varten.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä tiliä. Molemmilla oma tili, johon se palkka tulee, mutta lisäksi otatte yhteisen tilin, johon kumpikin siirtää yhtä suuren summan joka kuukausi. Tililtä maksetaan yhteiset menot ja omalta tililtä sitten ne omat menot.

Vierailija
22/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli jo tavattaessa tiedossa että jos minä joskus palkkaa saan niin se on murto-osa mieheni palkasta. Niinpä suhteen alusta asti mies on hoitanut kaikki raha-asiat ja minä kotiasiat jos haluaa olla perheellinen niin rahat ovat yhteisiä. Eikä meillä olla koskaan riidelty rahasta eikä kyllä mistään muustakaan. Me elämme yhtenä perheenä eikä yksilönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysihoitoa naisen piikkiin, kuten kotona äidin luona. ehkä teidän kannttaisi puhua kotiäidiksi ryhtymisestä. valtaosalle ihmisistä kun se mies on aina maksaja avioliitossa, oli tulot mitkä hyvänsä. nainen tuo ruuan pöytään alusta loppuun asti ja mies maksaa uutta autoaan ja lainojaan, loput kai juhlii tai shoppailee. näitä laasaslaisia uskonsotureita kaiketi, koska naisilla on niin paljon helpompaa aina ja kaikkialla...

Vierailija
24/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli jo tavattaessa tiedossa että jos minä joskus palkkaa saan niin se on murto-osa mieheni palkasta. Niinpä suhteen alusta asti mies on hoitanut kaikki raha-asiat ja minä kotiasiat jos haluaa olla perheellinen niin rahat ovat yhteisiä. Eikä meillä olla koskaan riidelty rahasta eikä kyllä mistään muustakaan. Me elämme yhtenä perheenä eikä yksilönä.

Vierailija
25/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysihoitoa naisen piikkiin, kuten kotona äidin luona. ehkä teidän kannttaisi puhua kotiäidiksi ryhtymisestä. valtaosalle ihmisistä kun se mies on aina maksaja avioliitossa, oli tulot mitkä hyvänsä. nainen tuo ruuan pöytään alusta loppuun asti ja mies maksaa uutta autoaan ja lainojaan, loput kai juhlii tai shoppailee. näitä laasaslaisia uskonsotureita kaiketi, koska naisilla on niin paljon helpompaa aina ja kaikkialla...

ne vaan menee niihin ikivelkoihin

11

Vierailija
26/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihailen todella suuresti niitä naisia, jotka kuppaa kotona vuosikausia ja lypsää miehensä palkasta itselleen rahaa kampaajalle ja vaatteisiin ja ulkomaanmatkoihin. En voi kuvitella, mitä ihmettä täytyy oikein tehdä, että mies suostuu tuollaiseen!

Meillä oli sellainen sopimus, että minä olen nainen ja se on meidän avioliiton kannalta tärkeää, mies kun on heteroseksuaali. Näin ollen sovittiin, että kampaajakulut ja kauneudenhoito laajemminkin kuuluu talousmenoihin. Lisäksi siihen kuuluu naistenvaatteet, kuten alusvaatteet. Lisäksi sovittiin, että noudatamme osittain Claude Lévi-Strauss kuvaamaa vaihdantataloutta, jossa naiset ovat vaihdonväline. Minä olin täysivaltainen kansalainen, joten neuvottelin itse mitä saan vastalahjaksi, kun annan itseni naiseksi avioliitton. Matkat laskettiin mukaan, myös jonkin verran muita lahjoja ja ylläpitoa.

Mitä mies tästä saa? Todella paljon statusta. Olen edustuskelpoinen ja koulutettu. Jännä juttu oli, että mies sai heti häiden jälkeen palkankorotuksen, jota ei pitänyt taloustilanteen vuoksi tulla..

Kotioloissa mies saa sen etuuden, että tälläydyn naiseksi ja hän saa heteroseksuaalista seksiä niin paljon kuin haluaa, koska haluaa vähemmän kuin minä. Lisäksi toimin äitinä lapsillemme, mistä myös saan hyvitystä.

Mies on tyytyväinen. Keskustelemme säännöllisesti molempien tarpeista. Tilannetta voidaan muuttaa, mikäli toinen sopimusosapuolista näin haluaa. Kun harkiten leikkiin ryhdytään, se loppuun asti kestetään.

Vierailija
27/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei sen oma laina kuulu ollenkaan sinne yhteiselle tilille. Ja että maksaa silti osansa sinne yhteiselle. Pidä puolesi!

yhteiseltä lähtee asuntolainan lyhennys ja sinne tulee tietyt yhteiset tulot. Ongelma tässä on se, että mies on laittanut myös yhden oman lainansa lyhennyksen menemään yhteiseltä tililtä ja sen eräpäivä on juuri ennen asuntolainan eräpäivää. Eli kun siirrän yhteiselle tilille rahaa asuntolainaa varten, se meneekin miehen lainaan ja asuntolaina on jäänyt muutamaan kertaan rästiin tämän takia. En pysty yksinäni siirtämään miehen lainan eräpäivää, mutten myöskään yhteisen lainan eräpäivää! Olen alkanut maksaa asuntolainaa suoraan omalta tililtäni. Eli yhteinen tili ei ole ratkaisu. Sieltä vain valuu rahat miehen laskuihin. ap

Vierailija
28/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jompi kumpi suhteessa on se, joka suostuu ns. kupattavaksi.

TOisissa suhteissa, joita itse tunnen, kupattava on nainen, toisissa mies. POintti on, etten tunne yhtään joissa tulot ja menot menisivät nätisti tasan. Mutta KAIKISSA, se joka kuppaa ei koe tekevänsä niin :D

Vierailija
29/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselle kulutililtä laitetaan maksuun VAIN yhteiset laskut (asuntolaina, ruoka jne). Miten olet sallinut sen, että mies on laittanut jonkun oman lainansa veloittumaan teidän yhteiseltä tililtä? Jos sinulla on tiliin käyttöoikeus, mene ja poista tuo miehen lainanlyhennys sieltä suoraveloituksista. Ettekö te puhu keskenänne? Sitä vain hiljaa hyväksyt miehen toimet??

Jossain talousohjelmassa kerran sanottiin, että pariskunnalla pitäisi olla yhteinen kulutili, jonne molempien palkasta menee 60%. Näin tilanne on reilu. Eli ei ole väliä kumpi tienää enemmän, kumpi vähemmän, molempien palkasta menee suhteessa saman verran yhteisiin kuluihin. Ja kulutililtä sitten laitetaan suoraveloittumaan kaikki vain ja ainoastaan täysin yhteiset menot. Omat henkilökohtaiset laskut, shoppailurahat, kahvirahat jne pidetään omalla henkilökohtaisella tilillä.

Jos miehesi ei suostu ottamaan sitä omaa lainanlyhennystään pois kulutililtänne, sitten hänen on siirrettävä kulutilille kuukaudessa kyseisen suoraveloituksen verran enemmän rahaa, kuin sinun.

Vierailija
30/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että on vain yhteinen tili ja molempien palkat jne menee sieltä ja sieltä maksetaan kaikki.

Sitä en ymmärrä, että jos ap:n mies siis maksaa laskuja jne sieltä tililtään ja siksi ei jää rahaa, miksi ap kitisee? Jos tili olisi yhteinen, samat laskut sieltäkin pitäisi maksaa ja saman verran talouteenne jäisi rahaa. Ainoa syy, miksi voisin ymmärtää valituksen, on se, että mies ostelisi itselleen jotain luksusjuttuja ja siksi perheen talous kärsisi.

Vierailija
31/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanomiset ei auta. Mies lupaa kyllä, ottaa laskut ja aikoo hoitaa, muttei hoida kuitenkaan.

Olen käskenyt miestä hoitamaan lainanlyhennyksensä omalta tililtään tai laittamaan rahaa yhteiselle tilille ajoissa. Lupaa, mutta mitään ei tapahdu.

Meillä on muuten hyvä suhde, mutta tämä talousasia kaihertaa koko ajan enemmän. Tullaan kyllä toimeen, mutta ärsyttää jatkuvasti enemmän ja enemmän, että tämä on vuodesta toiseen samanlaista. Miehen rahankäyttö ei muutu mihinkään, kun minä olen taustalla varmistamassa tilanteen. Mutta en voi jättää varmistamattakaan, koska muuten menisi myös minun ja lasten asiat samaan sössöön.

Katkeraa ajatella, että jos olisin yksin, pärjäisin vähintään yhtä hyvin, koska en joutuisi maksamaan päivähoitomaksuja ja pystyisin silti hoitamaan kulut kuten ennenkin.

ap

Vierailija
32/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jompi kumpi suhteessa on se, joka suostuu ns. kupattavaksi. TOisissa suhteissa, joita itse tunnen, kupattava on nainen, toisissa mies. POintti on, etten tunne yhtään joissa tulot ja menot menisivät nätisti tasan. Mutta KAIKISSA, se joka kuppaa ei koe tekevänsä niin :D

Jännä homma, että meillä ainakaan asiaa ei ajatella noin. Olemme olleet yhdessä 10 vuotta, ja heti yhteenmuutosta laitettiin tili yhteiseksi ja sieltä hoidetaan kaikki talousasiat. Suhteen alussa minä tienasin 2 vuoden ajan vähemmän kuin mies, sitten 2 vuoden ajan _reilusti_ enemmän, sitten vuoden ajan vähemmän ja viimeiset vuodet noin kaksi kertaa enemmän kuin mies. Ja kertaakaan meillä ei ole tästä asiasta tullut ongelmaa eikä kumpikaan laske että "kuka suostui kupattavaksi". Kumpikin voi ostaa itsenäisesti tilin rahoilla mitä haluaa, mutta käytännöksi on muodostunut neuvotella isommista ostoista ensin.

Hyvin toimii eikä aavistustakaan kummallakaan siitä, onko jompi kumpi tuonut talouteen enemmän rahaa.

Vierailija
33/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihailen todella suuresti niitä naisia, jotka kuppaa kotona vuosikausia ja lypsää miehensä palkasta itselleen rahaa kampaajalle ja vaatteisiin ja ulkomaanmatkoihin. En voi kuvitella, mitä ihmettä täytyy oikein tehdä, että mies suostuu tuollaiseen!

Meillä oli sellainen sopimus, että minä olen nainen ja se on meidän avioliiton kannalta tärkeää, mies kun on heteroseksuaali. Näin ollen sovittiin, että kampaajakulut ja kauneudenhoito laajemminkin kuuluu talousmenoihin. Lisäksi siihen kuuluu naistenvaatteet, kuten alusvaatteet. Lisäksi sovittiin, että noudatamme osittain Claude Lévi-Strauss kuvaamaa vaihdantataloutta, jossa naiset ovat vaihdonväline. Minä olin täysivaltainen kansalainen, joten neuvottelin itse mitä saan vastalahjaksi, kun annan itseni naiseksi avioliitton. Matkat laskettiin mukaan, myös jonkin verran muita lahjoja ja ylläpitoa.

Mitä mies tästä saa? Todella paljon statusta. Olen edustuskelpoinen ja koulutettu. Jännä juttu oli, että mies sai heti häiden jälkeen palkankorotuksen, jota ei pitänyt taloustilanteen vuoksi tulla..

Kotioloissa mies saa sen etuuden, että tälläydyn naiseksi ja hän saa heteroseksuaalista seksiä niin paljon kuin haluaa, koska haluaa vähemmän kuin minä. Lisäksi toimin äitinä lapsillemme, mistä myös saan hyvitystä.

Mies on tyytyväinen. Keskustelemme säännöllisesti molempien tarpeista. Tilannetta voidaan muuttaa, mikäli toinen sopimusosapuolista näin haluaa. Kun harkiten leikkiin ryhdytään, se loppuun asti kestetään.

Omalla kohdalla lisään, että mies on saanut reilun palkankorotuksen jokaisen lapsen syntymän jälkeen ja tykkää kun vaimo hoitaa kodin. Molemmat tyytyväisiä!

Vierailija
34/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä minä saan enemmän palkkaa kuin mies ja aluksi meillä oli yhteisrahat, mutta sitten minusta hän alkoi tuhlaamaan "minun ylityöllä yms ansaittuja palkkojani..,"

Nyt palkat tulee omille tileille. Olen päättänyt että kaikki kulut maksetaan puoliksi ainoastaan ruokaraha on sovittu niin että palkasta 20% netosta siis molemmat laittavat eri pankissa olevalle yhteistilille josta ei ostella muuta kuin ruokaa esim. mies ei saa ostaa tupakkaa siitä tilistä vaan omistaan, minä kun en siis itse polta.

Asuntolaina menee toistaiseksi minun palkasta mutta olen olut aikeissa soittaa pankkiin, että puolitetaan veloitus niin että suoraveloittavat puoliksi sen lainan, sillä nyt mieheni on minulle velkaa jo niin monta sataa etten niitä saa koskaan takaisin.

Mieheni tienaa nettona noin 1000 - 1200 euroa kuussa ja itse tienaan 1700 - 2500 euroa kuussa joten on sinänsä loogista että minä joudun maksamaan enemmän esim minä säästän lomia varten jne, maksan vakuutuksia sitten mies olevinaan jää välillä velkaa mutta pöh.

Voin kertoa että ei mullakaan jää ikinä mitään rahaa itseäni varten, samoissa rytkyissä kuljen aina. Lapselle pitää kokoajan ostaa joten aikuiset jäävätkin ilman. Mies on kerran lapselle alesta ostanut dvd:n :D

Välillä toivoisin että olisin valinnut vähän paremmin toimeentulevan miehen...

Vierailija
35/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että on vain yhteinen tili ja molempien palkat jne menee sieltä ja sieltä maksetaan kaikki.

Sitä en ymmärrä, että jos ap:n mies siis maksaa laskuja jne sieltä tililtään ja siksi ei jää rahaa, miksi ap kitisee? Jos tili olisi yhteinen, samat laskut sieltäkin pitäisi maksaa ja saman verran talouteenne jäisi rahaa. Ainoa syy, miksi voisin ymmärtää valituksen, on se, että mies ostelisi itselleen jotain luksusjuttuja ja siksi perheen talous kärsisi.

Minun mielestäni on epäreilua, että mies kokee voivansa maksaa omia menojaan näin paljon. Esim. se visa (jonka sain viimein painostamalla lopetettua) - ei varmasti olisi pakko ostaa niin paljon, ellei se olisi mahdollista. Mies ei ole tehnyt samanlaista omien menojensa karsintaa kuin minun on ollut pakko tehdä. Mies kokee, että nämä hänen menonsa ovat pakollisia, juuri kuten sanoit. Mikä on sinänsä totta, eivät ne menot mihinkään häviä, mutta minun mielestäni mies ei ota kokonaisuutta huomioon vaan lupaa hövelisti esim. maksuaikatauluista niin kireitä, ettei sitten pysty ottamaan osaa yhteisiin kustannuksiin.

ap

Vierailija
36/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheenä kun eletään, niin yhteiset rahat, joista hoidetaan ne yhteisen perheen kaikki menot. näin meillä, eikä ikinä olla rahasta tapeltu. jos haluan jotain omaa, niin ostan sen, paitsi jos kyse on jostain kalliista. silloin neuvotellaan asiasta. perheen hyvinvointi menee kuitenkin kaiken materian edelle :)

Vierailija
37/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että on vain yhteinen tili ja molempien palkat jne menee sieltä ja sieltä maksetaan kaikki. Sitä en ymmärrä, että jos ap:n mies siis maksaa laskuja jne sieltä tililtään ja siksi ei jää rahaa, miksi ap kitisee? Jos tili olisi yhteinen, samat laskut sieltäkin pitäisi maksaa ja saman verran talouteenne jäisi rahaa. Ainoa syy, miksi voisin ymmärtää valituksen, on se, että mies ostelisi itselleen jotain luksusjuttuja ja siksi perheen talous kärsisi.

Minun mielestäni on epäreilua, että mies kokee voivansa maksaa omia menojaan näin paljon. Esim. se visa (jonka sain viimein painostamalla lopetettua) - ei varmasti olisi pakko ostaa niin paljon, ellei se olisi mahdollista. Mies ei ole tehnyt samanlaista omien menojensa karsintaa kuin minun on ollut pakko tehdä. Mies kokee, että nämä hänen menonsa ovat pakollisia, juuri kuten sanoit. Mikä on sinänsä totta, eivät ne menot mihinkään häviä, mutta minun mielestäni mies ei ota kokonaisuutta huomioon vaan lupaa hövelisti esim. maksuaikatauluista niin kireitä, ettei sitten pysty ottamaan osaa yhteisiin kustannuksiin. ap

Ensinnäkin, miten paljon miehesi kantaa sinne kauppaan rahaa? Eli paljonko todellisuudessa tuo teidän välinen eronne kuukaudessa on?

Jos mikään muu ei auta, siirrätte niin, että esimerkiksi sähkölasku miehen nimiin, vesilasku sulle, jätehuolto miehelle jne, niin että kulut menee tasan. Jos mies jättää jonkin maksamatta, se on vain hänelle haittaa, ei sulle.

Vierailija
38/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiseltä lähtee asuntolainan lyhennys ja sinne tulee tietyt yhteiset tulot.

Ongelma tässä on se, että mies on laittanut myös yhden oman lainansa lyhennyksen menemään yhteiseltä tililtä ja sen eräpäivä on juuri ennen asuntolainan eräpäivää. Eli kun siirrän yhteiselle tilille rahaa asuntolainaa varten, se meneekin miehen lainaan ja asuntolaina on jäänyt muutamaan kertaan rästiin tämän takia. En pysty yksinäni siirtämään miehen lainan eräpäivää, mutten myöskään yhteisen lainan eräpäivää! Olen alkanut maksaa asuntolainaa suoraan omalta tililtäni.

Eli yhteinen tili ei ole ratkaisu. Sieltä vain valuu rahat miehen laskuihin.

ap

Mies on laittanu oman lainansa lyhennyksen menemään teidän asuntolainatililtä, eikä ole ilmottanu siitä sinulle mitään, eikä hoida itse rahoja sinne tilille tämän ylimääräisen lainan lyhennykseen?

Älä ap viitsi olla tyhmä, sinä tismalleen koko ajan mahdollistat tuon miehen käytöksen ja sitten nyyhkit täällä. Entäpä jos ihan tosissaan kirjaisit kaikki numerot ylös paperille ja näyttäisit sen miehelle. Jos hän ei selviä omista lainoistaan ja perheen yhteisistä menoista nykymenolla, niin hänellä ei todellakaan ole varaa laittaa 500e kesäautoon (jos se edes oli ap:n mies...). Hoida homma niin, että miehen on PAKKO osallistua myös perheen yhteisiin menoihin, vaikka sitten niin, että pakotat hänen palkan tulemaan sellaiselle tilille, johon myös sinulla on käyttöoikeus (jos ei kerran itse osaa huolehtia laskujen maksamisesta, niin selvästi tarvitsee holhoajan) ja sitten maksat sieltä laskut ja lainojen lyhennykset jne ja siirrät vaikka omalle tilillesi puolet kuukauden kauppalaskuihin menevistä rahoista tms.

Ei tämä nyt niin vaikeaa ole!!!

Meillä tilanne on sikäli ihan eri, että minä olen toistaiseksi lasten kanssa kotona ja opiskelen sen jälkeen vielä 2v, eli mies elättää meidät lähes täysin. Lopputulos taasen on vuosien päästä se, että minä tulen olemaan paljon paremmin palkatussa työssä ja silloin minä vastaan suuremmalla osalla perheen kuluista. Meille tämä on ihan itsestäänselvyys, koska on kyse PERHEESTÄ, yhdestä YKSIKÖSTÄ, ei kasasta itsenäisiä, omavaltaisia ihmisiä.

Vierailija
39/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teille sattuisi ero niin saisiko miehesi puolet kodistanne vaikka sinä olet yksin lyhentänyt lainaa? Omaisuuden kohdalla kannattaa maksaa puolet/puolet tai sopia kirjallisesti esim.että omistat enemmän kodistanne kun olet maksanut enemmän, se on reilua. Omasa erossani mies joka maksoi enemmän - sai enemmän. Minusta se oli reilua, olihan hän maksanut muitakiin menoja enemmän. Eli ei se voi niinkään mennä että sen jonka raha mene ruokaan, sisutukseen ja vakuutuksiin ei saa mitään erossa. Minusta teidän pitäisi käydä menot uudestaan läpi ja sopia tarkat säännöt. Ennen kuin miehesi oppii maksamaan laskut ajoissa, älä osta mitään yhteistä osamkasulla tai ota uuttaa lainaa, näin suojaat myös lapsianne.

Vierailija
40/49 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan kotivakuutus miehen nimissä. Lopputulos oli se, että tuli vesivahinko ja sen yhteydessä kävi ilmi, ettei kotivakuutus ollut enää voimassa, koska mies ei ollut maksanut laskuja. Eikä myöskään sanonut minulle, ettei pysty maksamaan laskua (jos ei pystynyt, vai unohtiko, en tiedä).

Kauppaostoksista: osallistuisin erittäin mielelläni ruokaostosten tekemiseen ja mieluusti ostaisin vaikka kaikki, jos minulle jäisi rahaa niiden tekemiseen. Mies pistää kauppaankin menemään puolet enemmän rahaa kuin minä. Ostaa sipsejä ja valmisruokia ja heräteostoksia. Mies käyttää tätä kyllä perusteluna sille, miksei osallistu yhteisiin maksuihin. Vetoaa aina siihen, kuinka paljon on ostanut _tavaraa_.

Ja se yhteiseltä tililtä menevä lainanlyhennys oli kuulema vahinko, jonka mies on aikonut korjata... Eli siis tarkoitus on ollut, että menisi miehen omalta tililtä, mutta on vahingossa ilmoittanut väärän tilinumeron. Vahingossa vai "vahingossa", katkeroituvana ämmänä sitä alkaa jo tällaisiakin miettiä.

Ehkä sillä on hyvät aikomukset, mutta ei itsekuria. On elänyt lapsuutensa köyhyydessä, eikä halua kituuttaa ja laskea rahoja. Elää mielestäni siis yli varojensa ja on tehnyt sitä jo pitkään. Kaikki oli ihan ok siihen asti, kunnes lapset oli hoitoiässä eikä minulle jää enää mitään omaan käyttöön. Itse en paljon edes tarvi, en ole heräteostelija enkä muutenkaan ole koskaan tarvinnut paljon mitään. Siksi vielä ennen lapsia oli ihan ok, että mieheni kulutti enemmän, koska se tuntui merkitsevän hänelle enemmän.

ap