Lisää HÄÄASIAA: Haluan kutsua myös lapset, kuinka estän mahdollisen kirkkoseremonian pilaamisen?
Haluan ehdottomasti kutsua vieraamme perheineen eli lapset ovat myös tervetulleita. Hääpaikalle tulee lastenhoitajia 2-3 jotka huolehtivat lapsista. Heille on järjestetty ohjelmaa, omia herkkuja jne.
Mutta ainut probleema on kirkko: tiedän että vedän kamalat kilarit jos joku rakas sukulaisen lapsi muuttuu riiviöksi; juoksentelee pitkmin käytäviä tai muuten vaan itkee. Miten varmistan että jos pikkuvava alkaa itkeä niin vanhempi bvoisi hetkeksi mennä vaikka kirkon ulkopuolell rauhoittelemaan lasta? Eihän sitä kehtaa etukäteen sanoa... tosin jos on läheisempi niin sitten voisi vaikka kaaso tai joku vihajata ennen häitä...
Voisiko kirkkoonkin hommata lastenhoitajan? Ei kyllä varmaan onnistu koska pikkutytöt haluaa nähdä morsiamen, mutta hitto etä halua että joudun kesken seremonian kääntymään ja karjaisemaan että "vitun pennut nyt turpa kiinni".
Tykkään lapsista ja usein meillä hoidossa sukulaisten lapsia, mutta kaikella rakkaudella; ne ei mun häitä pilaa!
RATKAISUEHDOTUKSIA? Onko jollain kokemusta häistä joissa lapsien kaitseminen hoidettu hyvin?
Kommentit (38)
Meillä laitettiin anoppi ihastelemaan kirkkoon saapuvia lapsia ja sanomaan äideille/isille: "Tuosta ovesta pääsee kätevästi ulkopuolelle jos lasta alkaa tylsistyttämään"
"wc löytyy tuon oven takaa jos tulee tarvetta"
Kaikki ymmärsivät asian ja yksi poistuikin taaperonsa kanssa hetkeksi ulos ja toinen pienen vauvan kanssa vaipan vaihtoon....
pikkutytöt ehtii nähdä morsiammen sit hääjuhlassa
Prinsessa haluaa olla keskipisteenä senkus olet, mutta anna lasten olla lapsia, jookos. Ei se sun prinsessakruunus ole sen vähemmän häikäisevä, jos joku vähän kiljaisee. Mun lapset on jo niin isoja, että no problem, mutta sun asenne on lapsellinen. Parasta olisi, jos alkaisit kiljumaan perkelettä kirkossa pienille ja miehesi lähtisi kävelemään, kun tajuaisi, millaisen pirttihirmun pikkuprinsessan on valinnut. Nauraisin vuoden!!!!
Onnittelut mahtavasta provosta. Repesin todella.
Moni varmaan söis vaikka tikkaria/maitopulloa tms sen aikaa tai lapselle voisi kaivaa laukusta uuden äänettömän lelun mutta vanhemmat katsoo että toisten häät on oikea aika kasvattaa lapsia istumaan kuin kirkossa konsanaan. Pyhämekko ojennuksessa pääasia että huuto kuuluuu.
Prinsessa haluaa olla keskipisteenä senkus olet, mutta anna lasten olla lapsia, jookos. Ei se sun prinsessakruunus ole sen vähemmän häikäisevä, jos joku vähän kiljaisee. Mun lapset on jo niin isoja, että no problem, mutta sun asenne on lapsellinen. Parasta olisi, jos alkaisit kiljumaan perkelettä kirkossa pienille ja miehesi lähtisi kävelemään, kun tajuaisi, millaisen pirttihirmun pikkuprinsessan on valinnut. Nauraisin vuoden!!!!
Ja mun mieheni tietää että olen pirttihirmu:D luulis että olis tossa 6v aikan lähteny pakoon jo?
Jotkut ovat olleet asenteella että oon joku lapsivihaaja, vaikka sleitin että hääjuhlassa haluan tehdä lapsille mukavat oltavat jotta niin vanhemmat kuin lapset voivat nauttia hääjuhlasta.
Kiitos teille vinkkailijat, voisn hyvinkin laittaa anopin asialle, se on niin yltiöpositiivinnen että eiköhän se saa hymyn kera ihmiset tajuamaan.. Toisaalta juhlasääntökin oi kiva, tosin ei mikää semmonen tekohauska kulunut joka on joka toisella parilla...
T. prinsessa ap (ei mulle tiaaraa kuitenkaa tuu..)
Mä nakittaisin kaasot, bestmanit ym. ohjaamaan nää pikkulapsia tuovat perheet mahdollisimman lähelle uloskäyntiä ja käytävän puolelle, ja ohjeistaisin sanomaan selkeästi syyksi, että "teidän on paljon helpompi poistua, jos lapsi ei meinaa jaksaa seremoniaa hiljaa". Eiköhän mene viesti perille. Lisäksi kirkon koosta ja vieraiden määrästä riippuen takariviltä ei välttämättä ihan jokainen itkunparahdus kuulu alttarille asti ...
Mahtava idea ja menee meillä toteutukseen! :)
Ei mitään ehtoollisia ja loputtomia jaarituksia ja lauluesityksiä.
halusin kuulla häissämme kaiken mitä pappi sanoo. Lapsille oli varattu pihalle mökkiä, kiikkua, tramppaa, oli omat leikkihuoneet ja saivat todellakin vapaasta olla ja mennä ja juosta ja huutaa ja tanssia ja laulaa MUTTA kyllä olisi vituttanut ihan äärimmäisen paljon jos sen muutaman minuutin papin puheen aikana olisi joku itkenyt, huutanut tai muuten mekastanut.
En nyt lukenut muiden vastauksia tässä mutta itselleni tuli heti ensimmäisenä mieleen että nämä lastenhoitajat voisivat katsoa lapsia. Kirkoissahan yleensä on aina minun käsittääkseni tällainen kahvittelutila, kerhotila tai muu vastaava. Sovitte papin kanssa että lapset ovat kirkkotilaisuuden ajan siellä lastenhoitajan/lastenhoitajien kanssa. Tuskin mikään ongelma kirkolle.
yksi ihminen voi heti ovella odotella lapsia ja viedä ne sitä mukaan kun saapuvat sinne toiseen tilaan.
värvätä kaaso, bestman tai joku morsiusneidoista tai joku ihan kuka vaan apulainen, joka vahtii kirkossa tilannetta, käy hymyillen ja kohteliaasti, mutta päättäväisesti ja rivakasti ohjaamassa ääntäpäästävät vauvat vanhempineen kirkon eteiseen sekä taklaa juoksuintoiset vesselit.
Minen kyllä ymmärrä, mitä muutama kiljaisu tai jalkojen tepsutus mitään haittaa. Te itse kuulette papin pajatuksen ja tahdotko-tahdon-kysymykset ja sehän siinä on olennaista. Muita ei oikeasti edes kiinnosta, paitsi jos ykskaks jompikumpi teistä ei tahdokaan :)
väsätä pienimmille puuhapussit, jotka kaasot tai se innokas anoppi jakaisivat lapsiperheille kirkon ovella. Pusseissa voisi olla katselukirja, rusinoita, pillimehu, joku pieni äänetön lelu tms. Pussia ojentaessa, voisi anoppi kerrata, mihin muksut voi viedä rauhoittumaan, jos keinot loppuvat. Pussin pitää tietysti olla rapisematonta materiaalia, esim kangasta. Meidän 1,5-vuotias on ollut kolmissa häissä. Ensimmäisissä nukkui vihkimisen, toisissa katseli isänsä kanssa kuvakirjaa ja kolmansissa leikki äidin kaulakorulla.
Mä olen käynyt kymmenissä häissä eikä koskaan ole lapset ole häirinneet merkittävästi. Joku yksittäinen vinkaisu on voinut olla, mutta eihän se vihkiminen varttia kauempaa edes kestä.
Mä kyllä vähän loukkaantuisin jos meidät ohjattaisiin jonnekin sikaosastolle istumaan.
huolehtimaan järjestyksestä häihin.
Ensin mulkaistaan, sitten jeesusteippiä pään ympäri niin eiköhän tokene.
Jos lapsi pilaa h-hetken, niin kirkonmenojen jälkeen murskataan vanhempien luut, niin tietävät seuraavalla kerralla pitää hirviöt kurissa...
värvätä kaaso, bestman tai joku morsiusneidoista tai joku ihan kuka vaan apulainen, joka vahtii kirkossa tilannetta, käy hymyillen ja kohteliaasti, mutta päättäväisesti ja rivakasti ohjaamassa ääntäpäästävät vauvat vanhempineen kirkon eteiseen sekä taklaa juoksuintoiset vesselit.
Tässä on vain yksi ongelma: joutuuko jo ensimmäisestä inahduksesta pihalle, vai vasta sitten, jos lapsi ei rauhoitu? Tämä nimittäin on se, mitä vanhemmat yleensä noissa tilanteissa yrittävät arvioida, eli tarvitseeko lähteä vai ei. Koska joskus todellakin on niin, että lapsi/vauva inahtaa kerran pari ja on sitten lopun aikaa ihan hiljaa.
niin olin niin onnellisessa euforisessa tilassa, etten olis varmaan kuullut, vaikka puskutraktori olis ajanut läpi seinästä! En todellakaan kuullut,jos joku vauva itki taustalla - tuijotin vain onnellisena mieheni silmiin...;)
Jos keskittyy siihen olennaiseen niin ei kuule eikä näe mitään muuta........
terveisin onnellisesti jo 20 vuotta naimisissa ollut hupsu..;)
leluja - pääasiassa pehmoja ym. "hiljaisia" leluja. Lasten kanssa tulevia neuvottiin hakemaan sieltä tekemistä, jos lapsi tylsistyy. Ja siellä lelujen luona oli yksi lastenvahdeista; vieraampi ihminen saa lapset käyttäytymään rauhallisemmin kuin omat vanhemmat. Toimi ainakin meillä - helppo ja vaivaton järjestää. Meidän häissä oli paljon lapsiperheitä ja lapset olivat erityisen tervetulleita/huomioituja järjestelyissä.
ja nähnyt aika monet häät. Yleensä jos leikki-ikäiset ovat levottomia, olen pyytänyt vanhemmilta luvan viedä lapsen urkuparvelle ihastelemaan. Meillä on myös kirkossa pari laatikollista leluja, jotka ovat vapaasti lainattavissa. Nykyinen työpaikkani on vanha ristikirkko, ja tässä ei ole eteisten lisäksi mitään ylimääräisiä tiloja. Huonolla ilmalla kaikki siis pysyvät kirkossa koko vihkimisen ajan.
Olet ap varmaan jo tutustunut vihkikirkkoosi, joten tiedät sen mahdollisuudet. Voisit ottaa ne lapsenvahdit jo sinne kirkkoon viihdyttämään lapsia.
Tuli mieleen, että edellisessä kirkossani oli srk-sali kirkkosalin vieressä, ja yksissä häissä oli lapsille laitettu valmiiksi dvd pyörimään, niin pääsi sinne sitten kun kirkkosalissa oli tylsää.
ihan takaosassa ns. laspsikoppi :) eli siellä on jopa leluja, että sinne siis lapset jos eivät jaksa pysyä paikoillaan. Ainaski yhdet rippijuhlat meni meillä hyvin kun sieltä lasikopista käsin seurattiinn seremoniaa. Tikkarit myös hyvä idea :)