Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nainen, miksi sinun mielestäsi miehen tulee olla perheen pää?

Vierailija
28.06.2012 |

Tuli tuosta vanhanaikaisuusketjusta mieleen. :)

Toivoisin saavani hyviä perusteluja sekä selityksiä, että mitä tämä "perheen päänä olo" käytännössä tarkoittaa.

Kiitos!

t. 21-vuotias helsinkiläinen punavihreä humanistinainen, joka ei vain oikein käsitä :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaa

t. ei yhtään punavihreä eikä humanistikaan

Vierailija
2/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on kuitenkin lausahdus "mies on perheen pää, mutta nainen on kaula, joka päätä kääntää". :-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tosiaan joku teistä miesasianaisista valaista? Kyllä teitä tuossa toisessa ketjussa parveili aika paljon :D

Vierailija
4/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo turvaa- ei tarvii itse ajatella mitään kun toteuttaa vaan ulkopuolelta annettuja rooleja. Tai sitten ei halua kasvaa ihan oikeasti aikuiseksi ja ottaa vastuuta itsestään; kun mies on perheen pää, voi nainen olla osittain pikkutyttö. Sanoisin siis että perimmäisinä syinä elämänpelko ja halu olla kasvamatta aikuiseksi. Mutta mikäs siinä, samat vaivat oireilee monella muullakin tavalla ja jos tuo molemmille sopii niin ei kai siinä mitään pahaa ole. Ainut vaan että jos/kun mies sitten lähtee sen "aikuisen" naisen matkaan, niin "pikkuvaimon"elämä romahtaa. Ja usein jää myös heikommille, koska mies on hoitanut rahantulon.

Vierailija
5/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Kolmen lapsen äiti, vaimo, akateemisesti koulutettu johtaja, nainen, 290 henkilön esimies, johtaja-tittelillä finanssisektorilla

Vierailija
6/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan.

Lapsia kolme, talous kunnossa (olen kistunvartia).

Ok-talo maksettu, yhdessä pyöritetään arkea (säännöt määrään minä).

Työssä käydään ja kukin harrastaa jotakin.

Kaikki tuntuu olevan tyytyväisiä.

Monessa asiassa ole vanhanaikainen mutten taloudenhoidossa.

Äitini aikanaan hassasi, perintönsä, pariin kertaan. Leskeksi jäätyään(isäni kuoli tapaturmaisesti), äitini sai tuntuvat korvaukset, jotka tuhlasi johonkin,,, mm. pelaamiseen.

Tavattuani mieheni, huomasin heti samanlaista rahankäyttöä.

Mies halusi perheen ja minä sanelin säännöt.

Hyvä näin!

Vierailija
7/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavallaan oikein onnellinen, että tämä kysymys herätti lähinnä tällaisia "hyi olkoon, ei!" -reaktioita. :)

Tosin yhä kaipaisin teitä miesonperheenpää-naisia avaamaan maailmankuvaanne, joka on minulle niin kovin vieras. :)

-ap

Vierailija
8/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Kolmen lapsen äiti, vaimo, akateemisesti koulutettu johtaja, nainen, 290 henkilön esimies, johtaja-tittelillä finanssisektorilla

...oikeasti nähdä organisaation, jossa ihminen on 290 henkilön esimies. Eiköhän teilläkin ole middle managementia siinä välissä, jolloin olet esimies vain muutamalle esimies-asemassa olevalle managerille?

Vierailija
9/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa olla perheen pää? Jos mies on pomo niin onko vaimo alainen? Meillä mies maksaa i t s e laskut,mutta tiedän perheitä joissa nainen hoitaa aivan kaiken.Jos perheen päänä oleminen on sitä että sohvan nurkalta komennetaan joskus lapsia,niin enpä voisi sellaista allekirjoittaa.

Vierailija
10/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta käytännössä olen huomannut, että meidän perheessä niin on vain käynyt. Mies voi olla itse eri mieltä, mutta ainakin musta tuntuu, että aika paljon miesten ehdoilla on menty tässä liitossa.

Syy on yksinkertainen. Mies on itsepäisempi kuin minä. Ei jousta, vaan keksii kaikenlaisia syitä sille, miksi ei voi joustaa. Mä olen huonompi keksimään tekosyitä tai en kehtaa niitä esitellä.

Vierailija
11/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oikeasti nähdä organisaation, jossa ihminen on 290 henkilön esimies. Eiköhän teilläkin ole middle managementia siinä välissä, jolloin olet esimies vain muutamalle esimies-asemassa olevalle managerille?

Eihän se johtaja ole koskaan pelkästään välijohdon esimies, vaan kaikkien työntekijöiden. Hän ei ole vain lähin esimies.

No joo, mutta ap:n kysymykseen, me mieheni kanssa aina vitsaillaankin tuosta perheen pää -asiasta. Meille meni esikoisen kastepappi pitämään sellaisen puheen että miehellä ja naisella on selkeät roolit perheessä. Nainen on perheen sydän ja mies sen pää. Vähän jo siinä kakistelin ja kastetilaisuuden jälkeen äitini otti asian puheeksi. Hän sanoi olleensa papin kanssa ihan samaa mieltä kaikesta muusta, mutta siitä perheen pää-asiasta hän ei mennyt takuuseen :D Minä olen mielestäni meidän perheen pää, koska olen kaikesta parhaiten "kartalla" ja lopulta yleensä päätökset - vaikkakin yhteisiä ovat - syntyvät minun mielen mukaisesti. Välillä joudun tietoisesti häivyttämään rooliani ettei mies tuntisi oloaan lytätyksi. Mutta joo, aika fifty-sixty tää johtajuusasia meidän perheessä menee kai lopulta. Mutta mies ei missään nimessä ole enempää perheen pää kuin minä.

Vierailija
12/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehen pitäisi olla perheen pää, mutta tunnen monia naisia jotka ajattelevat niin.

Monilla syyt ovat uskonnollisia. He ajattelevat, että Jumala on luonut miehet ja naiset erilaisiksi, ja että miehen kuuluu olla jonkinlainen perheen johtaja. Käytännössä miehen pitäisi kantaa esim. viimeinen vastuu päätöksistä, tai jopa että mies saa sanoa aina viimeisen sanan. Lisäksi miehen pitäisi olla jonkinlainen "Jumalasta seuraava" niin että hän pitäisi perheen hengellisesti oikealla tiellä.

Monilla tällaisilla naisilla on myös tarve olla heikko, käpertyä vahvan miehen kainaloon ja tulla huolehdituksi. Sitä en kyllä ihan ymmärrä, miten nämä naiset selviävät tilanteissa, joissa mies ei olekaan aina vahva tai pystyvä.

Niin, siis olen itsekin uskossa, mutta en todellakaan allekirjoita tällaista ajattelua! Meillä on varsin tasa-arvoinen suhde miehen kanssa.

Vierailija
13/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehen tarvitse olla välttämättä perheen pää. Minulla kun ei ole sellaista uskontoakaan, joka niin vaatisi. Se olkoon perheen pää, joka siihen parhaiten kykenee.

Jos on kaksi kyvykästä, niin täytyy tehdä työnjakoa. Joka tapauksessa jos toinen ryhtyy perheen pääksi, niin monesti toinen on sitten se kaula, joka päätä kääntää.

Meillä on mies ollut perheen päänä jonkun aikaa. Minulla näet on valahtanut aivot rintoihin ja olen imettänyt kauan. Univelkakaan ei tässä auta, mutta paremmin yöt sujuu imettäen nukkuen kuin että kaksi kiikuttaisi tuttipulloa vuoron perään. Voin nukkua päiväunet, mutta mies ei, koska käy palkkatöissä.

Mies hoitaa "vaativat tehtävät", mutta minä kehotan häntä niihin. On minullakin vaativia tehtäviä, mutta eritavalla kuin miehellä. Lastenhoitaminen tauotta on vaativaa. Voinkin lyödä läskiksi aina kun tuntuu tarpeelliselta. Ja usein tuntuukin. Onneksi mies hoitaa ja käyttää aivojaan minunkin puolesta.

Vierailija
14/14 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä ja minulla molemmilla kaksi, ylä- ja alapää

molemmat käymme töissä ja minä tienaa vähä enemmän kuin mieheni