Apuja 3-vuotiaan kuivaksioppimiseen!!
Otin 3 vkoa sitten 3 v. 1 kk ikäiseltä lapselta vaipat pois. Ollaan 1 v. 2 kk ikäisestä koitettu käyttää potalla, mutta yleensä ei edes suostu siihen menemään, menee ihan jäykäksi tai karkaa, huutaa ei potalle jne. Joskus harvoin suostunut lahjoessa istumaan, mutta tosi harvoin sinne mitään teki. Ei ilmoittanut hädästä.
Ja nyt, ei edelleenkään ilmoita hädästä, kuin vasta kun on tullut housuun! Ja ei meinaa suostua millään potalle, eikä pöntölle pienentäjän kanssa, kaikki lahjomiset, tarrataulut yms. on koitettu, ilman tulosta.
Eli pissaa housuun 3-6 kertaa päivässä. Öisin on vielä vaipat. Mutta inhaa tämä on, matot on viety pois ettei niihin pissaa, sohvat ja tuolit päällystetty muovifroteella, silti pissapyykkiä tulee jatkuvasti, ja kakkapyykkiä myös...
Mikä ihme neuvoksi? Pitääkö vaan luovuttaa ja laittaa vaipat, vai vielä vaan korjata pissoja ja pyykätä, ja odottaa...? Ihan terve ja normaali lapsi on muilta osin, kun että kuivaksioppiminen ei suju...
Kommentit (24)
Onko poika? Hehän oppivat usein kuivaksi myöhemmin. Milloin itse opit tai isänsä? Kuivaksioppimisikä on pitkälti perinnöllinen. Omalla pojalla oli tuossa 3v synttäreiden tienoilla just samanlaista ja siksi lykkäsin opettelua jälleen kerran parilla kuukaudella. Sitten seuraavalla yrityksellä homma alkoikin aivan yhtäkkiä pelittää loistavasti ja jätettiin päivävaippa pois. Yövaipat on edelleen, poika täyttää kohta neljä mutta joka aamu on vaippa täynnä pissaa.
Vaikka olisi pissannut housuunsa, ilmoittaa vaan että pissa tuli, ja tekee seuraavalla kerralla saman. Ei siis se housuun pissaaminen ole ilmeisesti tuntunut niin inhalta että alkaisi sanoa kun hätä, tai edes suostumaan potalle/pöntölle...
Minkäs teet.:) Minä pitäisin vielä lapsella vaippaa - tosi moni juuri ja juuri kolmevuotias tarvitsee sen vaipan. Se antais teille pienen hengähdystauon ja poistais paineen kuivaksi oppimiseen.
Kolme ekaa lasta olleet ilman vaippoja täyttäessään 2v. Neljäs oli vaipoissa vielä 3v2kk sinnikkäästä harjoittelusta huolimatta. Ei kertakaikkiaan suostunut potalle.
Yhtäkkiä kuukausi myöhemmin alkoi ilmoitella milloin pissahätä ja yövaipat oli aina kuivia. Yksi ainoa vahinko sattunut puolen vuoden aikana, oli siitä tosi nolona.
Viidennen lapsen kohdalla tiedän olla odottamatta mitään, oppii kuivaksi sitten kun on sen aika.
Minkäs teet.:) Minä pitäisin vielä lapsella vaippaa - tosi moni juuri ja juuri kolmevuotias tarvitsee sen vaipan. Se antais teille pienen hengähdystauon ja poistais paineen kuivaksi oppimiseen.
No meillä on vähän paine tässä päiväkodinkin osalta, tai kaikkein eniten sieltä. Poika on nyt lomalla heinäkuun loppuun saakka, sitten aloittaa yli 3-vuotiaiden ryhmässä, ja meille sanottiin aika suoraan että siellä ei enää vaippaa tarvitsisi olla...
koska lapsi on jo noin iso, niin se on vain ajan kysymys, kun se päivä koittaa, että menee potalle. Minusta kannattaa edelleen jatkaa ilman vaippaa. Nyt kannattaa keskittyä superpositiiviseen tsemppaamiseen ja ehkä jopa palkitsemiseen. Eli vaikka ne pissat ja kakka tulee housuun, niin älkää toruko yhtään. Ja voisitte ottaa jonkun tarrasysteemin käyttöön, selitätte lapselle, että jokaisesta pissasta tai kakasta, jonka tekee pönttöön tai potalle saa tarran. Niitäkin on kaikenaiheisia, niin valitkaa vaikka lapsen suosikkihahmotarroja.
Tuo lahjomissysteemi ja tarrataulu kokeiltu monta kertaa, ilman tulosta. eli tarrat tai lahjonnat ei motivoi poikaa ollenkaan.
Jos on joskus harvoin erehtynyt pissaamaan pottaan, ollaan kyllä vuolaasti kehuttu, ja itsekin on ollut tosi ylpeä itsestään. Mutta sitten on taas sama jatkunut, eli ei suostu potalle, ja sitten tekee housuun. :-(
Kuivaksiopetteluhousut? Sellaiset jotka tuntuu märältä, mutteivat päästä pissoja ulos. Kestovaippakauppa.comista ainakin löytyy.
Lahjonta ei sitten kaikilla toimi...
Meillä auttaa, ostin sittarista työkone-aiheisen tarrakirjan, josta irroitin tarrasivut. Jokaisesta pissasta sai valita yhden konetarran ja etsiä sille paikan kirjasta. Kakasta kaksi tarraa. Parissa kuukaudessa on oppinut jo hyvin, nyt tasan kolmevuotias poika siis. Vielä tulee pissoja pöksyyn, kun hän ei malta aina potalle leikeistään. Kehutaan aina kovasti kun menee itse potalle, hän pitää löysiä trikoopöksyjä, jotka saa itse pois kun on tarve.
Ehkä tärkeintä on se, että lapsi itse huomaa, ettei märät housut ole kivat, ja alkaa pidättää pissaa. Sitten hän tekee isompia pissoja kun on vähän pantannut.
Kuivaksiopetteluhousut? Sellaiset jotka tuntuu märältä, mutteivat päästä pissoja ulos. Kestovaippakauppa.comista ainakin löytyy.
Enpä ollut moisista kuullutkaan, kiitoksia!!
No niin, liian pieniä kuten arvelinkin. Poika on isokokoinen ikäisekseen, 102 cm/ 18 kg.
Miten olisi joku lääkärilehti tms?
Meinasin kans ehdottaa jotain kuivaksiopetteluhousujen tapaista. Itse tosin käytin ihan kestovaippakuoria ilman mitään imua. Tulihan sieltä pissaa kyl ohikin joten ei kauheen siisti tapa.
Mun toinen lapsi oppi järjellä juuri 3v synttäreiden kynnyksellä. Mentiin hotelliin ja olin unohtanut pakata vaippoja mukaan. Sanoin että täällä hotellissa ei saa missään nimessä pissata housuihin sillä meillä ei ole kuin yhdet varahousut mukana ja paljaalla pepulla ei olisi kiva lähteä syömään yms. ja nyt pitää käydä välillä kokeilemassa tulisko se pissa (toki itse vein lasta vessaan, mutta tuli kiltisti sinne). Edes niitä varahousuja ei tarvittu :).
Kaveri alkoi pesemään lasta vilpoisalla vedellä aina pissaamisen jälkeen kun lapsi oli kolmen kieppeillä. Kuulemma huuhteli reisistä alaspäin reilusti kylmällä vedellä. Oli mielestäni aika rankka tapa ja lasta paleli sen jälkeen, mut oppi kuulemma parissa päivässä menemään vähin äänin potalle kun ei tykännyt viileistä suihkutuksista.
No niin, liian pieniä kuten arvelinkin. Poika on isokokoinen ikäisekseen, 102 cm/ 18 kg.
Löytyihän niitä!!
Miten olisi joku lääkärilehti tms?
Eli siis etsinkö lehdestä neuvoja, vai käärinkö sen pissaa imemään pojan housuihin? Vai miten se meitä sinusta auttaa, paremmin kuin palstaneuvot? :-D
Meidän yksi lapsi oppi 3,5v kuivaksi.yritin eka krta 1v ku kesä,sit 2v..lapsi sanoi,miksi otat vaipan häneltä,kun hän ei vain kerkiä wc..Sitten yksi päivä repäs vaipan,heilutti sitä ja sanoi,nyt mä kerkiän vessaan!ja se oli sillä selvä.Tsemppiä,miten teettekin!
Meillä oli sama tilanne. Pojalla oli vaippa vielä
yli 3-vuotiaana, mutta 3,5 vuotiaana se vain jäi
pois kerta heitosta.
Yövaippa oli kyllä 5 vuotiaaksi asti. Pojat yleensä oppivat yökuiviksi myöhemmin. Siinäkin sitten jäi vaipat pois kertaheilolla.
Että näin. Älä ota turhaa stressiä. Eivät ne vaipoissa ole enää armeijaiässä.
kun sit menee siihen yli 3v. ryhmään ja muilla ei enää olekaan vaippoja. Mut eihän se pakolla mene vaan lapsi ahdistuu, jos noin vielä noin vaikeassa vaiheessa. Oletteko pitäneet taukoja vai koko ajan yrittäneet, sillä tuntuu, että ihan liian varhain alettu yrittää. Meillä eka ja poika oppi yli 4-vuotiaana, kun meni päikkäriin, niin puolessa vuodessa oppi. Kotona kyllä otettiin aina ensi askeleet ja päiväkoti seurasi perässä. Meilläkään ei suostunut istumaan potalle, ei ottanut mallia pikkusiskostakaan siihen, mutta sitten kun suostui, sit alkoi tapahtua.
löytyy treenivaippoja, osta niitä. On ohuita ja tuntuvat märiltä toisin kuin normaalit vaipat. Kuivaksi opetteluhousuilla ei tee mitään. Ne kyllä pitää pienet tipat, jos ollaan vaikka menossa potalle, mutta meillä ainakaan ei pitänyt kunnon pissaa vaan kaikki vaatteet oli siltikin märkiä. En kyllä välittäisi tuosta päiväkodin kommentista mitään. Lapsi oppii sitten kun oppii eikä sitä voi kiirehtiä. Meilläkin tekee 3.5 vuotias kakan vielä vaippaan yleensä. Muuten päivävaipasta päästiin siinä 2v9kk ikäisenä aivan yllättäen vaikka ensin näytti ettei millään. Ja tyttö on. Ei sillä sukupuolellakaan aina ole merkitystä. tsemppiä.
koska lapsi on jo noin iso, niin se on vain ajan kysymys, kun se päivä koittaa, että menee potalle.
Minusta kannattaa edelleen jatkaa ilman vaippaa. Nyt kannattaa keskittyä superpositiiviseen tsemppaamiseen ja ehkä jopa palkitsemiseen. Eli vaikka ne pissat ja kakka tulee housuun, niin älkää toruko yhtään. Ja voisitte ottaa jonkun tarrasysteemin käyttöön, selitätte lapselle, että jokaisesta pissasta tai kakasta, jonka tekee pönttöön tai potalle saa tarran. Niitäkin on kaikenaiheisia, niin valitkaa vaikka lapsen suosikkihahmotarroja.