Onko Helsinki iso vai pieni kaupunki?
Kommentit (6)
tavis, niin törmään tuttuihin ihmisiin vähän väliä vaikka menisin minne kaupunginosaan
Rapakon takana löytyy vaikka Pietari jossa on Suomen väkiluvun verran asukkaita. Helsinki? Mikä Helsinki?
rapakon takana Pietari on? Suomen mittakaavassa Helsinki on iso, Euroopan mittakaavassa keskikokoinen...
Rapakon takana löytyy vaikka Pietari jossa on Suomen väkiluvun verran asukkaita. Helsinki? Mikä Helsinki?
Eurooppalaisittain keskikokoinen kaupunki, maailman metropoleihin verrattuna pieni, mutta toisaalta itse olen ollut monessa miljoonakaupungissa eikä ne niin isoilta ole loppujen lopuksi nekään tuntuneet. Ei se asukasluku aina kerro kaikkea.
mutta ei kuitenkaan pieni pääkaupungiksikaan.
Sekin on vähän suhteellista, mitä kaupungin koolla tarkoitetaan. Helsingissä on kiva ja eloisa keskusta, toisin kuin esimerkiksi 1,5-miljoonaisessa Sofiassa. Helsinki tuntuu isommalta kuin monet sellaiset kaupungit, joissa on jättisuuria kommunistityyppisiä lähiöitä kaukana keskustasta. Mutta sitten taas Helsingin keskustan arkkitehtuuri suosii matalahkoa rakentamista eikä pilvenpiirtäjiä juurikaan ole. Se luo pienuuden tunnetta.
Olen kyllä tehnyt havainnon, että kunhan vain elää tarpeeksi sosiaalista elämää riittävän kauan yhdessä paikassa, tuttuja rupeaa vilisemään kadulla kaupungin koosta riippumatta. Samat ihmiset pyörivät samoilla kulmilla isommissakin kaupungeissa. Mutta sehän on kiva vain.
Suomen mittakaavassa iso, maailman mittakaavassa keskikokoinen.