Melatoniini auheutaa kamalasti unia ja sit väsyttää...
Aloitin melatoniinin tuossa joku aika sitten unettomuuteen ja nukunkin määrällisesti enemmän ja heräilen öisin vähemmän.
Mut mut, näen tosi paljon unia, viime yökin meni katsellessa mitä parhaimpia juttuja. Aamulla väsyttää sitten todella paljon. Lääkäri kyllä sanoi, että aine ei vaikuta unen rakenteeseen millään tavalla, mutta en minä kauheasti piristynyt ole :(
t. joka-aamuinen väsymystä valittava
Kommentit (20)
Sitten se ei sovi sulle? Mihin aikaan otat melatoniinin?
Itse syön 6mg melatoniinia univaikeuksiin, sekä omiin ongelmiin että erään lääkkeen mahdollisiin sivuvaikutuksiin. Menen yleensä nukkumaan klo 20-21, riippuen miten lapset menevät nukkumaan. Lääkkeen taas otan jo klo 18. Silloin olen nukkumaan mennessä sopivan naatti ja nukahdan useimmiten heti kun pää koskee tyynyyn.
Unia näen, mutta niitä olenkin nähnyt aina silloin kun olen saanut nukkua. :) Ihan kiva että joskus saa sitä jännitystäkin elämään.
t. Unennäkijä
tuntia ennen kuin menen nukkumaan, eli kaheksan aikaan. Ainiin ja otan myös 6 mg.
Ysiltä menen sänkyyn ja luen jonkin aikaa ja nukahdan oikein mukavasti.
Mutta jotenkin olen pöllyssä ja teen esim. tuon otsikon tapaisia virheitä ja olen aivan sokea niille! Se ei ole normaalia mulle. Lisäksi autolla ajaminen on vähän jännää. En tiedä olenko sit vaan väsynyt vai vaikuttaako se melatoniini vielä (kaiken järjen mukaan ei pitäisi!).
Olo on kuitenkin kuin bentsozombilla.
ap
Markkinoilla on useampaa melatoniini valmistetta. Onko puhdasta melatoniinia vaiko esim pitkävaikutteista esim circadin ? joka on kolmiolääke. Jos sitä ottaa niin ei ihme jos on pöllyssä, ihmisten elimistöt reagoi eri tavalla .Ethän sattumoisin ole aloittanut mitään b vitamiini kuuria samalla ? Se on sellainen joka saattaa tehdä yöt ns levottommaksi :)
B vitamiinin kanssa kävin harva se yö unessa, vuorikiipeilemässä tai olin salainen agentti tms . vitamiinit tauolle ja yötkin rauhoittui.
enkä myöskään huomannut virhettä. Piti oikein lukea uudestaan kun mainitsit että mikä ihmeen virhe.
Mitä jos koittaisit pienemmällä annoksella? 6mg annos on kuitenkin aikuisen maksimiannos. Minulle lääkäri määräsi 3-6mg tarpeen mukaan.
enkä myöskään huomannut virhettä. Piti oikein lukea uudestaan kun mainitsit että mikä ihmeen virhe. Mitä jos koittaisit pienemmällä annoksella? 6mg annos on kuitenkin aikuisen maksimiannos. Minulle lääkäri määräsi 3-6mg tarpeen mukaan.
3 mg:aa. Otin alussa sen verran, mutta tuntui että se ei vaikuta yhtään. Tuo on tuota yliopiston apteekin valmistamaa melatoniinia, ei pitkävaikutteista.
B-vitamiinia en ole ottanut, magnesiumia otan samaan aikaan melatoniinin kanssa levottomiin jalkoihin, mut ei senkään pitäisi missään nimessä vaikuttaa mihinkään.
Kirjoitin muuten tässä yhden tutkielman ja sain palautetta, että se oli tosi vaikeaselkoinen. Luin sen itse uudestaan läpi ja se oli täynnä tuollaisia otsikon kaltaisia virheitä ja ihan kummallisia lauserakenteita! En tunnusta kirjoittaneeni sitä itse :D Silloin en syönyt vielä melatoniinia, olin muuten vain väsynyt.
ap
Kannattaa käydä uudestaan lääkärin pakeilla. Mikäli tuon kaltaisa muutoksia tapaahtuu viittaa siihen että jossakin muualla voi jokin olla pielessä. Kerro tuosta tutkielmastasi ota jokin muut työ mukaan vertailun vuoksi.
Ongelma voi olla kaikkea kilpirauhasesta, hemoglobiinin taikka aivoverenkierron häiriöön.
Eli mitättömästä vakavaan tai siltä väliltä.
Mikäli sinulla sattuu olemaan pieni vauva joka sinua valvottanut pitkään, vie lapsi/ lapset hoitoon ja nuku viikko ja katso onko aivot terävämmät.
yksi kpl 2,5 v. ja tää krooninen unettomuus on seurausta lapsesta. Lapsen syntymän jälkeen en ole nukkunut kunnolla öisin.
Lapsi on hoidossa, koska minä opiskelen päätoimisesti ja tarkoitus on valmistua tän vuoden puolella. Nyt olen pitänyt opiskeluprojekteja viikon jäissä ja torkkunut sohvalla tän väsymyksen vuoksi.
ap
olemaan sen lääkärikäynnin puolella. Kilpirauhanen voisi tosiaan olla hyvä tarkistaa kanssa, jos se väsymys on noin kokonaisvaltaista, ettei se vaivaa vain aamuisin? Vaikka melatoniini aiheuttaisikin väsymystä aamusta niin sen puoliintumisaika lie sellainen ettei se koko päivää pitäisi vaikuttaa?
Tsemppiä!
t. nro 2 jolla on (ollut) ihan järkyttävän huonosti nukkuva lapsi
(Lapsikin muuten sai melatoniinin vuosien valvomisen jälkeen ja se auttoi kuin taikaiskusta)
kun aloitin masennuslääkkeen syömisen. Olen toki aiemminnkin nähnyt omituisia/jänniä unia, mutta nyt näen niitä joka yö ja paljon.
Ajattelin, että ehkä lääke jotenkin vaikuttaa unen laatuun, REM unen vaihe kestää pitempään ja syvän unen vaihe lyhyempään, ja siksi tarvitsen paljon enemmän unta kuin aiemmin.Jos en ehdi nukkua enemmän, olen väsynyt.
kun aloitin masennuslääkkeen syömisen. Olen toki aiemminnkin nähnyt omituisia/jänniä unia, mutta nyt näen niitä joka yö ja paljon.
Ajattelin, että ehkä lääke jotenkin vaikuttaa unen laatuun, REM unen vaihe kestää pitempään ja syvän unen vaihe lyhyempään, ja siksi tarvitsen paljon enemmän unta kuin aiemmin.Jos en ehdi nukkua enemmän, olen väsynyt.
Nykyään käytän Melatonin-tuotetta, näitäkin on useita.
Minä näen myös todella paljon unia aina, kun olen ottanut illalla melatoniinin. Itse käytän kylläkin vain 1 mg, joten on aika pieni annos. Silti "sivuvaikutuksena" on tullut tuo unien katseleminen, yön aikana näen montakin eri unta. Ihan kivaa tavallaan. Kun otan tuon 1 mg, en ole aamulla väsynyt.
Tiivis tietopaketti Melatoniinista http://terveyteen.blogspot.fi/2014/02/melatoniinin-tilaaminen-ulkomailt…
Jos ihmiseltä on kielletty ehkäisypillerien syönti veritulppavaaran vuoksi ei hänen pidä syödä myöskään melatoniinia. Jollakin tavalla tämä "yöhormoonina" mainostettu hormoonituote tekee laskimoitten jo olemassaoleviin kovettumiin tulehdusreaktion. Kysymyksessä on joka tapauksessa luonnollisia hormooneja sotkeva kemiallinen tuote. Unettomuus silloin kun se on todellinen sairaus eikä kiireen, valintojen, elämäntilanteen tai muun sellisen tekemä reaktio on aina hoidettava asianmukaisesti. Valitettavasti tässä maassa ei juuri edes lääkäripiireissä tunneta esim. perinnöllistä unettomuussairautta. Jostain omituisesta syystä sairauksissakin on muoti-ilmiöt. Nyt on muotia leimata kaikki aivojen ja hormoonitoimminan teot tai tekmättä jättämiset psyykkisillä ongelmilla. Halpaa ja helppoahan se on mutta ei se todellista ongelmaa ratkaise eikä paranna. Diagnoosin metsästyksestä on tullut kansanhuvia ja lääkärit ovat "leikissä" mukana. Tiedosta ei ole mitään hyötyä jos se ei johda parantavaan lääkitykseen. Katalimmissa tapaukissa se jopa estää kunnollisen alkuperäiseen sairauteen auttavan lääkityksen.
kokeilin melatoniinia, eka yö mni nopeesti uneen 2 mg ja näin jänniä unia mutta nyt sitten 2 kertaa sen jälkeen viikon sisään mennyt aamut ja päivät väsymykseen ja outo maku suussa
viddu mikä väsymys seuraavana päivänä illalla kun ottaa melatoniinia, en ota koskaan enää en en en ene en en en en
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä uudestaan lääkärin pakeilla. Mikäli tuon kaltaisa muutoksia tapaahtuu viittaa siihen että jossakin muualla voi jokin olla pielessä. Kerro tuosta tutkielmastasi ota jokin muut työ mukaan vertailun vuoksi.
Ongelma voi olla kaikkea kilpirauhasesta, hemoglobiinin taikka aivoverenkierron häiriöön.
Eli mitättömästä vakavaan tai siltä väliltä.
Mikäli sinulla sattuu olemaan pieni vauva joka sinua valvottanut pitkään, vie lapsi/ lapset hoitoon ja nuku viikko ja katso onko aivot terävämmät.
Vauva viikoksi hoitoon? Justjoo.
Lääkärit voi sanoa mitä tahansa. Mä en voi syödä melatoniinia koska olen sitten koko seuraavan päivän niin väsynyt ettei mistään tule mitään.
He keihin melatoniini ei näin vaikuta eivät tätä tietenkään usko.
Mutta en ole enemmän väsynyt.