Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tänään tiedon syövän esiasteesta, enkä voi kertoa kenellekään.

Vierailija
27.06.2012 |

Minulla on ollut vuoden verran kasvoissa ihomuutos, joka tutkittiin (koepala) hiljattain. Tänään lääkäri soitti, ja kertoi siinä olevan okasolusyövän esiaste.

Olin töissä, kun tuo puhelu tuli. Olen kuukauden verran eri työpisteessä kuin normaalisti, ja ihmiset siellä ovat melko vieraita. En kertonut työpaikalla kenellekään.

Mieheni on ulkomailla työmatkalla, ja päätin, että en kerro hänelle asiasta ennen kuin hän tulee kotiin ensi viikon lopulla. Hänellä on aivan tarpeeksi tekemistä tuolla Lähi-Idässä ilman näitä murheita.

Lähes aikuisille lapsilleni en aio myöskään kertoa, ennenkuin ihon jäädytyshoito on tehty. Sisaruksille en kerro senkään vertaa, sillä veljeni kuoli ihosyöpään viime vuonna. Kavereillakin on tarpeeksi omia murheita.

Ja eihän tämä vielä mikään murhe olekaan. Minulla on lähete vetämässä keskussairaalaan, mutta lääkäri varoitti, että keskikesällä saattaa joutua odottamaan kuukaudenkin hoitoon pääsemistä.

Kuitenkin veljeni menehtyi kolmen kuukauden kuluttua syövän toteamisesta, joten vähän jänskättää. En kuitenkaan usko, että minulle käy samoin. Luotan siihen. että lääkärit osaavat tehtävänsä ja kaikki käy hyvin.

Kuitenkin halusin johonkin avautua, ja pelkkä kirjoittaminen tuntuu hyvältä. Kaunis kesäilta, kaksin koiran kanssa, miestä ikävä... Joo, todella säälittävää, joudun kirjoittamaan johonkin mammapalstalle saadakseni ehkä jonkun tsemppiviestin. :)

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki puhuminen tai kirjoittaminen helpottaa oloa, vaikka se ei heti siltä tuntuisikaan. Kokemusta asiasta on. T: toinen syöpäpotilas

Vierailija
42/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn ymmärtämään hätäsi. Itselläni todettiin myös syöpä ja jo ennen kuin pääsin lääkärilleluin kaikki jutut netistä ja suunnittelin melkein hautajaiset ja kuvittelin miten lapsetjoutuu kasvamaan ilman äitiä. Hoito onneksi tepsi ja nyt hyvä tilanne, mutta muista sen hädän kun sain diaknoosin. ja sulla vielä veljesi kohtalo lietsoo hätää lisää. Voimia todella ja paranemista sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro miksi katselit vain rintamuutokisa, kaikkihan tietää että noi on pahoja. saat tietysti tehdä miten sinulle parhaiten sopii, sorry, mutt akerro miksi halusit olla hoidotta?

Vierailija
44/72 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läiskä miehustassa ja olen polttanut itseni niin usein, etten muistakaan. Käsi hakeutuu jatkuvasti raapimaan tuota kohtaa. Ollessani nuori ei kovin paljon puhuttu liiallisen auringonoton vaaroista. Ja olisiko se vaikuttanutkaan, nuorena ei ajattele, että voisi kuolla, mihinkään. Jaksamista kaikille.

Ihomuutoksia siellä täällä. Vielä en ole uskaltanut lääkäriin. Joskus tuntuu, että ei ne vielä niin pahoja ole. Tai sitten ovat. Huomenna soitan ajan.

Liikaa auringonpalvontaa ja solriumia.

Vierailija
45/72 |
16.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätkö vielä rakas av-mamma? :(

Vierailija
47/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään paha juttu. Niitähän leikataan ihmisiltä varsinkin naamasta monia monituisia samaltakin ihenkilöltä. Ne ovat ihan paikallisia, eikä niihin liity mitään sen kummallisempaa draamaa. Äidiltäni on poistettu niitä kolme elämänsä aikana, eikä poisto ole luomenpoistoa kummallisempi toimenpide henkisesti eikä fyysisesti. Joku tekee nyt hirveän numeron.

Vierailija
48/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro miksi katselit vain rintamuutokisa, kaikkihan tietää että noi on pahoja. saat tietysti tehdä miten sinulle parhaiten sopii, sorry, mutt akerro miksi halusit olla hoidotta?

Jotenkin toivoin että olisin väärässä, tuntui että jos menen lääkäriin niin kaikki muuttuu todeksi. Nimenomaan siksi, että tiesin, että noi muutokset viittaa syöpään. Pelkäsin sitä lopullista diagnoosia. Tyhmää tietenkin nyt ajateltuna.

Vierailija
49/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään paha juttu. Niitähän leikataan ihmisiltä varsinkin naamasta monia monituisia samaltakin ihenkilöltä. Joku tekee nyt hirveän numeron.

Veljeni vain sattui kuolemaan siihen.

AP

Vierailija
50/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimin aivan samoin, kun huomasin rinnassani muutoksen. Aiemmin en voinut käsittää ihmisiä, jotka eivät mene lääkäriin huomatessaan jotain epäilyttävää. Kun tilanne tuli omalle kohdalle, menin aivan lukkoon. Mieheni pakotti minut lääkäriin ja vieläpä vei minut sinne kesken työpäiväänsä, koska hän tiesi, että en olisi mennyt.

Onneksi helpolla hoidolla tilanne saatiin hallintaan. Kuitenkaan meistä kukaan ei voi etukäteen tietää, miten missäkin tilanteessa toimii, ennenkuin on siinä tilanteessa itse.

Vierailija
51/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin katselin kuukausi tolkulla sitä kyhmyä ja vetäytyvää nänniä ennenkun menin edes lääkäriin. Syöpädiagnoosihan sieltä tuli, ja se on levinnyt kainaloihin ja lähettänyt etäpesäkkeitä muuallekin. Lääkäri sanoi suoraan, että hoitaa voidaan muttei parantaa. Palliatiivinen hoito siis ainoa vaihtoehto, oloa voidaan helpottaa, ja ehkä etenemistä hidastaa sen verran että saisin muutaman extrakuukauden. Tällähetkellä oloni on melko hyvä, ei normaali, mutta pystyn toimimaan aika normaalisti. Hoitoihin en rupea, koska niistä on enemmän haittaa kun hyötyä (mielummin elän tämän pienen ajan kotona ja mahdollisimman normaalisti, kun otan rankkoja hoitoja sairaalassa vain elääkseni pari kuukautta pidempään)

En ole kertonut kenellekään. Alunperin oli tarkoitus kyllä, mutta kaikilla läheisillä oli jotain omaa huolta ja murhetta, ja ajattelin, että odotan parempaa aikaa. Sitä ei kuitenkaan ole tullut, ja kertominen muuttuu vain vaikeammaksi koko ajan. Ymmärrän kyllä, että jossain vaiheessa kuntoni huononee niin, että kertominen on väistämätöntä, mutta tällä hetkellä tuntuu, että odotan sitä hetkeä kun on pakko kertoa, siihen asti läheiset olkoon huolettomia ja onnellisia.

Anteeks ap, tää nyt ei liity sun asiaas millään tavalla, sulla on ihan eri tilanne, ennuste hyvä ja kyse esiasteesta, onneksi hakeuduit hoitoon ajoissa ja olen ihan varma, että selviät tästä vain varoituksella. Pakko oli vaan päästä purkaan jollekin johonkin, vaikkei välttämättä niin aloitukseesi liitykkään. Oon kyllä kirjoittanut blogia ajatuksistani jne, mutta en ole vielä julkaissut sitä. Ajattelin, että julkaisen sitten kun kuolema on tarpeeksi lähellä.

olen pahoillani puolestasi.

Minusta kuulostaa tosi hurjalta, että et ole kertonut sairaudestasi kenellekkään. ehkä sinä sillä pyrit myös suojelemaan itseäsi toisten surulta ja huolestumiselta, mutta samalla jäät itse hyvin yksin.

Muistathan, että kukaan lääkäri ei ole Jumala siis siinä mielessä, että voisi oikeasti kertoa sinulle kaunko sinulla on elinpäiviä jäljellä huolimatta siitäkin että sinulla on tuo sairaus. Eikös sitä juuri uutisoitu, että jotain saattohoito/kuolema aiheista ohjelmaa ei ole voitu vielä julkaistakkaan kun sen oli luvattu tulevaksi ulos vasta sitten kun dokumentin henkilöt ovat kuolleet. Näistä sitten yksi, jonka ennusteiden mukaan olisi pitänyt kuolla parissa kuukaudessa olikin vielä elossa kun ohjelman teosta nyt kulunut kolme vuotta.

Minä joskus olen miettinyt noista syöpähoidoista että jos niiden ei uskota parantavan sairautta niin onkohan se edes niin, että ne antavat niitä lisäkuukausia. Hoidot itsessäänkin kun voivat viedä huonoon kuntoon,niin jos vaihtoehtona niille sitten pyrkii muutoin hyvään oloon ( terveellinen ruokavalio, sopivasti unta ja liikuntaa jne) niin se voi kyllä olla elämänlaadun ja pituuden kannalta parempikin valinta,

Vierailija
52/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään paha juttu. Niitähän leikataan ihmisiltä varsinkin naamasta monia monituisia samaltakin ihenkilöltä. Joku tekee nyt hirveän numeron.

Veljeni vain sattui kuolemaan siihen. AP

Ei hän siihen kuollut, hänellä oli joku muukin syöpä. Ei naaman pläntiin kukaan kuole, kun se poistetaan. Veljesi asiassa oli muutakin.

Vierailija
53/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet melkoisessa tilanteessa itseksesi asian kanssa eläessäsi. Voimia ja tsemppiä. Eihän tuohon voi mitään järkevää sanoa. Sanat katoavat.

Käytkö cancer-sivuilla tai rintasyöpä-sivuilla? Sieltä saaattaisi löytyä jonkinlaista tukea. ( Rintasyöpä+kroonikkojen osiolla "mielenkiintoinen" ketju kuolemasta)

... sairaus ei jalosta, eikä tee ihmisenä paremmaksi. Minulla on hetki sitten sytostaattihoidot loppuneet ja säteet on edessä.

...ja suoraan sanoen vituttaa tälläiset esiastesyöpä piipittäjät... sorry vaan ap. Hanki ekaksi kunnon dg, sitten voin sympatiseerata.

Vierailija
54/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan suoraan sanottuna. Eiköhän ap saa purkaa tänne tuntojaan yhtä lailla kuin muutkin. Varmasti todella kamala tilanne, vaikka kuinka toisilla voisi olla asiat huonomminkin. Minun sympatiani menee sekä ap:lle että toki myös muille, joita syöpä tai muut vakavat sairaudet jollain tavalla koskettavat.

...ja suoraan sanoen vituttaa tälläiset esiastesyöpä piipittäjät... sorry vaan ap. Hanki ekaksi kunnon dg, sitten voin sympatiseerata.

Vierailija
55/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän siihen kuollut, hänellä oli joku muukin syöpä. Ei naaman pläntiin kukaan kuole, kun se poistetaan. Veljesi asiassa oli muutakin.

En ole ap, mutta olen sisätautikirurginen sh. Tiedän kokemuksesta, että jotkut okasolusyövän lajit lähettävät etäispesäkkeitä ärhäkästi, ja silloin ennuste on tosi huono. Juuri sen takia kaikki esiasteet ja niiden epäilytkin pitäisi tutkituttaa, koepala (stanssilla) on paras tapa. Okasolusyöpä on lisääntynyt räjähdysmäisesti solariumin ja etelänmatkailun yleistyttyä.

Tsempit ap:lle.

Vierailija
56/72 |
27.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että veljesi on samaan syöpään kuollut ja KIIREHTISIN hoitoon pääsyä jotenkin. Voimia sinulle!

Vierailija
57/72 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta olen sisätautikirurginen sh. Tiedän kokemuksesta, että jotkut okasolusyövän lajit lähettävät etäispesäkkeitä ärhäkästi, ja silloin ennuste on tosi huono. Juuri sen takia kaikki esiasteet ja niiden epäilytkin pitäisi tutkituttaa, koepala (stanssilla) on paras tapa. Okasolusyöpä on lisääntynyt räjähdysmäisesti solariumin ja etelänmatkailun yleistyttyä. Tsempit ap:lle.

Minäkään en ole ap, mutta tiedän ammattini puolesta, että okasolusyövän eräät lajit ovat selvästi todettu perinnöllisiksi. Tietysti altistus esim. auringolle lisää riskiä.

Vierailija
58/72 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä kiusaajista, heillä on itsellään paha olla.

Toivottavasti saat nukuttua. :)

Vierailija
59/72 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etapesakkeita, on sinansa helppo hoidettava. melanooma on todella paljon arhakampi.

t. ulkkis laakari

Vierailija
60/72 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etapesakkeita, on sinansa helppo hoidettava. melanooma on todella paljon arhakampi.

t. ulkkis laakari

Onko tämä lääkäri hankkinut paperinsa Venäjältä? Toivottavasti en ikinä joudu potilaaksesi. Huh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan