Pitääkö teidän pojat lippiksiä ruokapöydässä?
Vai komennatko ottamaan pois jos lapsi ei itse muista/hoksaa?
Kommentit (31)
Eikä naisväkikään, eikä meillä yleensä niinnhienoja juhlia ole, että sinne tultaisiin hattu päässä.
Poikani ( 3kpl ) eivät pidä lippistä päässään missään sisätilassa saati sitten ruokapöydässä. Jätskikiskalla voi pitää ja ulkona sitä jäätelöä syodessä, mutta jo esim, ulkokahvila, missä istutaan pöydän ääressä, on päähineetön paikka.
Tapakasvatus on sellainen sana, jonka sisältö ei aukea kaikille.
Meillä käydään myös pesemässä kädet ulkoa tultaessa, vessäkäynnin yhteydessä tai ennen pöytään astuessa.
Jos ruokavieraita, niin lapset kysyy voiko poistua pöydästä ja kiittävät aina.
Isommat lapset pyydetäänkin usein kaveriperheiden mukaan reissuun (esim laskettelemaan) ja mökeille ja vanhemmat sanovat ottavansa pojat mielellään, kun ovat niin kohteliaita ja avuliaita.
ei pidetä sisällä hattuja/lippiksiä/pipoja päässä, joten luonnollisesti, kun kotona syödään, ei pojalla ole lippistä päässä.
Sen sijaan, kun ollaan esim. piknikillä ulkona, pitävät lapset hatut päässä. Samoin jos oltais esim. jonkun kahvilan terassilla, niin en ole ajatellut, ettei siinä saisi olla pojalla lippistä päässä. Olen kyllä muuten todella tarkka käytöstapojen suhteen, mutta mun mielestä ulkona aurinkoisella säällä saa sekä naiset että miehet syödä hattu tai lippis päässä.
myös sisäravintolassa päässä jos vaikka aurinko häikäisee. Ulkoravintoloissa pakotan siihen auringon paistaessa, hattua pidetään kun sitä tarvitaan, typerät ikivanhat tavat menee romukoppaan jos käytännön syyt ajaa edelle. Tyhmä ei pidä olla! (eikä mua haittaa lippis ravintolassa päässä muutenkaan joten en käske riisumaan jos se ei syömistä haittaa).
5-vuotiaan kanssa tämä vielä onnistuukin, saapa nähdä kun teini-ikä lähestyy. Toivottavasti on siihen mennessä niin sisäistetty käyttäytysmissääntö, ettei tarvi edes kapinoida.
tätä olen ravintloissa miettinyt kun mistään ei löydy puhdasta tilaa mihin laittaa lippikset yms. joten päässä ne pidetään, talvella pidetään pipo päässä ja takki päällä jos ei lapsi kuumaa valita, sitten joutuu sullomaan selän taakse vaatteet.
myös sisäravintolassa päässä jos vaikka aurinko häikäisee. Ulkoravintoloissa pakotan siihen auringon paistaessa, hattua pidetään kun sitä tarvitaan, typerät ikivanhat tavat menee romukoppaan jos käytännön syyt ajaa edelle. Tyhmä ei pidä olla! (eikä mua haittaa lippis ravintolassa päässä muutenkaan joten en käske riisumaan jos se ei syömistä haittaa).
Kai lapset ovat Reibanitkin päässä samalla? Ei hattu estä niitä UV-säteitä kuin hiuksiin, mutta lasit voivat.
Sivistymättömät moukat tunnistaa kyllä sitten parikymppisinä aika hyvin. Löytävät kyllä omanlaisensa seuralaisenkin, sitä vartenhan meitä on moneksi. Ei hattu ole mikään tabu enää, jota tarvitsee periaatteesta vastustaa, mutta tavat on se, jolla erotetaan jyvät akanoista.
Jokainen voi esittää itselleen yksinkertaisen kysymyksen: jos olisin työnantaja, palkkaisinko kahdesta hakijasta sen, jolla on hyvät tavat vai sen, jolla ei ole.
Näin maailma toimii ja tällä mekanismilla se hyvä- tai huono-osaisuuskin periytyy.
Onko rentous teille samaa kuin käytöstapojen puute? Saako teillä syödä suuauki? Ei tarvitse kiittää tai pyytää anteeksi? Vanhuksille on turha availla ovia?
Haistattelu on ok? Muiden kunnioitus?
ja ps. jos meillä joku söisi hattu päässä kokisin sen kunnioituksen puutteeksi muita kohtaan.