Onko kellään muulla ollut tälläisiä ongelmia lapsen päiväkodissa?
Olen nuori äiti, täytän 21-vuotta ja pakko päästä purkamaan johonkin nimettömänä asia, mikä meitä kohtasi edellisessä päiväkodissa. Olin siis yksinhuoltaja pojan ollessa 6 kk
Poikani oli n.11 kk, kun aloitti päiväkodin ja minä palasin kouluun. Aluksi tuntui menevän ihan hyvin, mitä nyt hoitajat kohtelivat minua nuivasti ikäni puolesta, enkä voinut tietää mitään lapsen kasvatuksesta, koska olin nuori. Aluksi poikani meni iloisesti päiväkotiin, sai tavata uusia lapsia ja aikuisia ja nautti päiväkoti päivistä. Yhtäkkiä jossain vaiheessa kaikki muuttui, lapsen sai viedä kauhealla itkulla ja väännöllä päiväkotiin ja poika juoksi minua vastaan kun hain ja takertui kiinni kuin takiainen.
Päiväkodissa sanottiin päivän menneen ihan "hyvin" mitä nyt poikaani oli lyöty, kiusattu, tönitty kumoon, poika oli ollut kasan alimmaisena, häntä oli purtu eikä kukaan hoitaja ollut nähnyt/tiennyt mitään.
Minuakin jo alkoi ahdistaa viedä poikaa päiväkotiin kun hänet sai itkulla sinne viedä ja olin päivät koulussa huolissani ja juoksin päiväkotiin hakemaan pojan kotiin.
Kerran kun hain, oli juuri tämä puremajälki kädessä, aivan punainen ja siitä pystyi laskemaan purijan hampaat ja olisi voinut ottaa muotille hampaan jäljet! "Ei kukaan tiedä milloin se on tapahtunut, ei poika edes huutanut", oli vastaus kun kysyin. Kun pääsin pojan kanssa kotiin, istahdimme sohvalle ja vain pidin häntä sylissä, itkua tuhertaen.
Sain törkeähköä kohtelua, koska olin nuori. Minulla saattoi olla mukana ystävä (miespuolinen), joka heitti minut ja pojan kotiin, minulla oli mukana kerran pojan kummisetä kun hain pojan, minulla oli kerran vanhempani ja kerron myös eno. He alkoivat puhua minulle, että tuossa iässä parisuhteet vaihtuu, kukaan ei hae mitään vakavaa jne. Olettivat näiden miespuolisten ihmisten olevan poikaystäviäni!
Kysyivät kerran, annanko pojalleni ruokaa kotona, kun on aina niin nälkäinen! Herranjumala, poika syö kotona aivan tajuttomia määriä ja kotiin kun päiväkodista pääsee, syö heti vaikka olisi viimeksi n.30 minuuttia sitten syönyt. Teki mieli kysyä, antavatko päiväkodissa ruokaa, kun poika on kotona aina nälkäinen kun haen hänet?
Aloin seurustella ja tilanne vain paheni, miestäni katsottiin kieroon, kun hän vei tai haki pojan omien töideni takia. Päätimme siinä vaiheessa muuttaa pois, koska en jaksanut enää tapella päiväkodin kanssa. He tekivät meistä lastensuojeluilmoituksen, jossa syinä mitä törkeämpiä väitöksiä: Lapsi ei saa ruokaa, lapsella on likaisia vaatteita päällä jne. uudessa kaupungissa tämä käsiteltiin loppuun ja todettiin ilmoitus perättömäksi, eikä meissä ollut mitään vikaa vaan vaikutimme fiksummilta ja aikuisemmilta mitä yleensä meidän iässä olevat.
Uudessa päiväkodissa on kaikki mennyt hyvin, meitä kohdellaan ihmisinä ja meidän kanssa on kuulemma mukavaa tehdä yhteistyötä. Ei mitään ongelmia eikä poikaani ole kiusattu täällä.
Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia vai onko meille vain osunut huonot hoitajat/päiväkoti? Onko kukaan muu joutunut pelkäämään viedä lasta päiväkotiin?
Jos joku minut nyt tästä tunnistaa, antaa tunnistaa!
Kommentit (22)
ei nyt mitään vastaavaa, mutta olen kyllä huomannut, että päiväkodin henkilökunnalle asiakkaat edustavat useampaa kastia... lapsia kohdellaan vähän eri tavoin riippuen onko vaikkapa arkkitehdin tai kaupanmyyjän lapsonen. Lähes jokainen ihminen haluaa päteä toisten edessä. Päiväkodin lastenhoitajan ei ole kovin helppoa päteä psykologian tohtori äidin edessä, mutta nuoren kampaajaopiskelija äidin edessä sitä helpommin nostaa itsensä asiantuntijaksi.
Luulen, että jos vastassa on esim. kunnan silmäätekevä, miettivät hoitajat vähän tarkemmin ennen kuin avaavat suunsa.
Mitä vaan voi väittää ja kauniita puhua, mutta elämme hierarkkisessa yhteiskunnassa tarhasta pitäen ja puolensa täytyy pitää, oppia vähän "pelaamaan pelejä" ja käyttämään psykologista silmää ;)
Pitääkin oikein sitten provosoitua tästä. Siis ihmisten ennakkoluulojen mukaanko tässä pitää alkaa käyttäytymään? Minusta ei tarvitse esitellä ihmisiä toisilleen, jos sillä ei ole mitään merkitystä, ei ole tarkoitusta aloittaa keskustelua tai muuta vastaavaa.
Minä tekisin kunnianloukkaussyytteen jos kuulisin päiväkodin ammattilaisten levittävän juoruja, että kaikki mukanani olevat miehet ovat seksikumppaneitani. En ala selittelemään tekemisiäni kenellekään sen vuoksi että ihmiset ovat typeriä ja tekevät omia olettamuksia.
Ap:n kannattaa nyt ihan rohkeasti vain nostaa kunnianloukkaussyyte, jos lastensuojeluilmoitus on tehty täysin perättömien juorujen vuoksi. Jos ei muun syyn, niin ihan vaikka sen vuoksi ettei yhdenkään muun perheen enää tarvitsisi joutua noiden ikävien ihmisten uhriksi.