Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään muulla ollut tälläisiä ongelmia lapsen päiväkodissa?

Vierailija
26.06.2012 |

Olen nuori äiti, täytän 21-vuotta ja pakko päästä purkamaan johonkin nimettömänä asia, mikä meitä kohtasi edellisessä päiväkodissa. Olin siis yksinhuoltaja pojan ollessa 6 kk

Poikani oli n.11 kk, kun aloitti päiväkodin ja minä palasin kouluun. Aluksi tuntui menevän ihan hyvin, mitä nyt hoitajat kohtelivat minua nuivasti ikäni puolesta, enkä voinut tietää mitään lapsen kasvatuksesta, koska olin nuori. Aluksi poikani meni iloisesti päiväkotiin, sai tavata uusia lapsia ja aikuisia ja nautti päiväkoti päivistä. Yhtäkkiä jossain vaiheessa kaikki muuttui, lapsen sai viedä kauhealla itkulla ja väännöllä päiväkotiin ja poika juoksi minua vastaan kun hain ja takertui kiinni kuin takiainen.

Päiväkodissa sanottiin päivän menneen ihan "hyvin" mitä nyt poikaani oli lyöty, kiusattu, tönitty kumoon, poika oli ollut kasan alimmaisena, häntä oli purtu eikä kukaan hoitaja ollut nähnyt/tiennyt mitään.

Minuakin jo alkoi ahdistaa viedä poikaa päiväkotiin kun hänet sai itkulla sinne viedä ja olin päivät koulussa huolissani ja juoksin päiväkotiin hakemaan pojan kotiin.

Kerran kun hain, oli juuri tämä puremajälki kädessä, aivan punainen ja siitä pystyi laskemaan purijan hampaat ja olisi voinut ottaa muotille hampaan jäljet! "Ei kukaan tiedä milloin se on tapahtunut, ei poika edes huutanut", oli vastaus kun kysyin. Kun pääsin pojan kanssa kotiin, istahdimme sohvalle ja vain pidin häntä sylissä, itkua tuhertaen.

Sain törkeähköä kohtelua, koska olin nuori. Minulla saattoi olla mukana ystävä (miespuolinen), joka heitti minut ja pojan kotiin, minulla oli mukana kerran pojan kummisetä kun hain pojan, minulla oli kerran vanhempani ja kerron myös eno. He alkoivat puhua minulle, että tuossa iässä parisuhteet vaihtuu, kukaan ei hae mitään vakavaa jne. Olettivat näiden miespuolisten ihmisten olevan poikaystäviäni!

Kysyivät kerran, annanko pojalleni ruokaa kotona, kun on aina niin nälkäinen! Herranjumala, poika syö kotona aivan tajuttomia määriä ja kotiin kun päiväkodista pääsee, syö heti vaikka olisi viimeksi n.30 minuuttia sitten syönyt. Teki mieli kysyä, antavatko päiväkodissa ruokaa, kun poika on kotona aina nälkäinen kun haen hänet?

Aloin seurustella ja tilanne vain paheni, miestäni katsottiin kieroon, kun hän vei tai haki pojan omien töideni takia. Päätimme siinä vaiheessa muuttaa pois, koska en jaksanut enää tapella päiväkodin kanssa. He tekivät meistä lastensuojeluilmoituksen, jossa syinä mitä törkeämpiä väitöksiä: Lapsi ei saa ruokaa, lapsella on likaisia vaatteita päällä jne. uudessa kaupungissa tämä käsiteltiin loppuun ja todettiin ilmoitus perättömäksi, eikä meissä ollut mitään vikaa vaan vaikutimme fiksummilta ja aikuisemmilta mitä yleensä meidän iässä olevat.

Uudessa päiväkodissa on kaikki mennyt hyvin, meitä kohdellaan ihmisinä ja meidän kanssa on kuulemma mukavaa tehdä yhteistyötä. Ei mitään ongelmia eikä poikaani ole kiusattu täällä.

Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia vai onko meille vain osunut huonot hoitajat/päiväkoti? Onko kukaan muu joutunut pelkäämään viedä lasta päiväkotiin?

Jos joku minut nyt tästä tunnistaa, antaa tunnistaa!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin samasta syystä vaan siitä että hoitajat olivat väsyneitä ja minun lapsi ns. virikelapsi.

eli 4vee oli osa-aikahoidossa, vaikka itse vauvan kanssa kotona.

otin lapsen kyllä pois kun aloin havaita merkkejä: ei puhuta edes lapselle mitään, kiukutellaanminulle ja lapselle, toinen lapsi oli kieltänyt menemästä leikkiin mukaan, tähän ei puutuuttu, ymmärrettiin vain kun on avioerolapsi.

suoraan sanotiin että on paljon lapsia ja vähän hoitajia. otin sitten lapsen kotiin.

luulin tekeväni oikein mutta en kai sitten. lapsi oli muutaman tunnin aamupäivällä, ei ollut minulle helppoa hakea vauvan kanssa, matkaa monat kilomeriä.

Vierailija
2/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä, että miksi et tehnyt kyselyä esim. noista purenemisesta johtajalle tai hänen esimiehelleen?

samoin ihmettelen, että miten voit olla tietoinen, että lastasi on potkittu, lyöty jne, jos et ole ollut paikalla.

tosuus myös on, että valitettavasti pienten puolella eivät ehdi katsomaan joka hetki perään niin, että voisivat estää jokaisen nujakan. Kun lapset ovat alle 3-vuotiaita, niin kyllähän he kotonakin monesti lyövät ja potkivat ym, koska eivät vielä ymmärrä, että sillä satuttaa toista.

Kun kysyttiin ruoanantamisesta, niin olisin vain naureskellut, että hirveästi syö kotonakin. olisin saattanut myös sanoa, että neuvolassakin olen ihmetellyt, että kun lapsi syö niin paljon. Ovat sitten sanoneet, että on normaalia.

Minulla on itselläni ollut aina tapana esitellä mukanani ollut aikuinen, erityisesti jos on toista sukupuolta. tämähän ei koske pelkästään päivähoitoa, vaan yh-äidin järkevyyttä.

Normaalia on, että jossakin vaiheessa lspselle tulee itkuvaihe. Eli ei halua päiväkotiin enää jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin samasta syystä vaan siitä että hoitajat olivat väsyneitä ja minun lapsi ns. virikelapsi.

eli 4vee oli osa-aikahoidossa, vaikka itse vauvan kanssa kotona.

otin lapsen kyllä pois kun aloin havaita merkkejä: ei puhuta edes lapselle mitään, kiukutellaanminulle ja lapselle, toinen lapsi oli kieltänyt menemästä leikkiin mukaan, tähän ei puutuuttu, ymmärrettiin vain kun on avioerolapsi.

suoraan sanotiin että on paljon lapsia ja vähän hoitajia. otin sitten lapsen kotiin.

luulin tekeväni oikein mutta en kai sitten. lapsi oli muutaman tunnin aamupäivällä, ei ollut minulle helppoa hakea vauvan kanssa, matkaa monat kilomeriä.

Ei hoitajien väsyneisyys kuitenkaan oikeuta kiukutella sinulle! :(

Ap

Vierailija
4/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain siltikin olivat repineet, että minun miessuhteet ovat vaihtuneet tiuhaan tahtiin.

Jotain asioita hoitajat ovat tienneet, että on potkittu jne. Suurimman osan ilkiteosta olen huomannut kotona, kun on ollut kauheita mustelmia. Kerran oli sanottu, että joku löi leikkikoiralla (eikä asiaan muuten puututtu). En uskaltanut tehdä valitusta, koska minuahan olisi tarkkailtu useammin, kerran puhuin päiväkodin johtajalle, joka lupasi puhua hoitajien kanssa. Tästä syystä sain vielä niukempaa kohtelua, minulle suoraan sanottiin, että olen huono äiti.

Vein minä kerran päiväkotiin neuvolakortin, missä oli kasvut ja kaikki ja kommenttina: "Lapsi kasvaa hyvin, syö paljon ja kuluttaa paljon. Iloinen ja pirteä lapsi". Päiväkodissa myös sanottiin, että lapsestani on tullut itkuisempi päiväkodissa ja tyytymättömämpi. Kotona poika on aina ollut kuin aurinko, ei turhista itke ja ruoka on aina maistunut! Välillä jopa tuntuu, että poika syö enemmän kuin minä.

Vierailija
5/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et osannut/uskaltanut nousta päiväkotia vastaan. Olisit asettanut kyseenalaiseksi esim. sen puremajäljen. Ja veitkö hänet lekurille sieltä pk:sta? Et tietenkään. Upposiko sinuun täydestä ettei ´´poika edes huutanut´´. Kysyitkö miksi poika on niin hirveän nälkäinen aina pk:sta päästyään? Kuka hänen ruokansa syö vai ettekö ehdi syöttämään häntä?---teki mieli kysyä---- huh, seuraavan kerra aukaise suusi ja kysy juuri siinä tilanteessa.

Ihan sinulle lohdutuksesksi tiedän yhden henkilön, joka työskenteli eri päiväkodeissa jonkin aikaa ja se mitä hän näki ja koki sai hänet totaalisesti vaihtamaan alaa. Huom! Syynä eivät olleet lapset vaan se mitä hän näki ja koki hoitajien taholta ja piste.

Vierailija
6/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itselläni ollut aina tapana esitellä mukanani ollut aikuinen, erityisesti jos on toista sukupuolta. tämähän ei koske pelkästään päivähoitoa, vaan yh-äidin järkevyyttä.

Miksi ihmeessä pitäisi esitellä mukana oleva aikuinen? Siksikö että on yh-äiti ja yh-äideillä ei saa olla miespuolisia kavereita? Se kenen kanssa haen lapsen päiväkodista, ei kuulu kenellekään muuta kuin siinä tapauksessa että tämä toinen aikuinen jonain päivänä hakee lapsen yksin päiväkodista. Silloin tietenkin esitellään, että Matti-kummisetä hakee sitten huomenna Maijan päiväkodista.

Vierailija
7/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt niistä puremajäljistä, kukaan ei tiennyt mitään ja kysyin, että miten muka ei OLE voinut huutaa, kun tälläiset jäljet. No ei se nyt vaan huutanut.

Käytin päivystyksessä, varmistuksen vuoksi. Otin hampaanjäljistä kuvat kotona. Lääkäri sanoi, että "normaalia" ilkivaltaa lapsien taholla, eikä voinut pitää paikkaansa ettei ole huutanut, muutaman päivän ajan siinä oli myös mustelma. Minulle sanottiin aina, että on syönyt hyvin, on autettu syömään ja vetää paljon ruokaa päiväkodissakin.

Olen vieläkin pohtinut, että se ls-ilmoitus sisältää kaiken kunnianloukkaukseen viittavan, että pitäisikö nostaa syyte, mutta en vain uskalla. Tuo kokemus auttoi sen verta, että olen suoraan uudessa päiväkodissa kertonut, mitä olemme kokeneet ja kerroin sen ls-työntekijöillekin.

Vierailija
8/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin pyytänyt selitystä, että miksi heidän mielestäni suhteen minulla vaihtuvat usein. Millaisessa tilanteessa tuli ilmi, että ajattelivat näin?

Miten voit mustelmista päätellä, että mitä on tapahtunut? Normaalia on, että pienille tulee mustelmia?

Mitä pienten puolella olisi pitänyt tehdä leikkikoiralla lyöneelle? Eihän heille voi sanoa muuta kuin ei saa ja ottaa lelun ehkä pois. Miten asiaan olisi pitänyt puuttua?

Milla tavoin perustelivat, jos sanoivat, että olet huono äiti? Kuka sanoi ja minkälaisessa tilanteessa?

Miksi veit neuvolakortin tarkastettavaksi?

Joskus lapset voivat olla itkuisempia päiväkodissa kuin kotona. Niin omanikin on ollut jossakin vaiheessa. Olen ollut ihan kiitollinen siitä, että henkilökunta on tästä minua informoinut.

Jostain siltikin olivat repineet, että minun miessuhteet ovat vaihtuneet tiuhaan tahtiin.

Jotain asioita hoitajat ovat tienneet, että on potkittu jne. Suurimman osan ilkiteosta olen huomannut kotona, kun on ollut kauheita mustelmia. Kerran oli sanottu, että joku löi leikkikoiralla (eikä asiaan muuten puututtu). En uskaltanut tehdä valitusta, koska minuahan olisi tarkkailtu useammin, kerran puhuin päiväkodin johtajalle, joka lupasi puhua hoitajien kanssa. Tästä syystä sain vielä niukempaa kohtelua, minulle suoraan sanottiin, että olen huono äiti.

Vein minä kerran päiväkotiin neuvolakortin, missä oli kasvut ja kaikki ja kommenttina: "Lapsi kasvaa hyvin, syö paljon ja kuluttaa paljon. Iloinen ja pirteä lapsi". Päiväkodissa myös sanottiin, että lapsestani on tullut itkuisempi päiväkodissa ja tyytymättömämpi. Kotona poika on aina ollut kuin aurinko, ei turhista itke ja ruoka on aina maistunut! Välillä jopa tuntuu, että poika syö enemmän kuin minä.

Vierailija
9/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi esitellä mukana oleva aikuinen? Siksikö että on yh-äiti ja yh-äideillä ei saa olla miespuolisia kavereita? Se kenen kanssa haen lapsen päiväkodista, ei kuulu kenellekään muuta kuin siinä tapauksessa että tämä toinen aikuinen jonain päivänä hakee lapsen yksin päiväkodista. Silloin tietenkin esitellään, että Matti-kummisetä hakee sitten huomenna Maijan päiväkodista.

Vierailija
10/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ns. nokkimisjärjestys ja juorut kulkee.

Lto oli jostain kuullut, että asumme kunnan rivitalossa ja olen työtön ja olemme köyhiä jne..Lapsi siis meni eskariin ja odotin nuorinta. Muut lapset olivat kotihoidossa.

Herranjumala sentäs, että lapsella oli ongelmia ja huokailtiin ja voihkittiin ja minä olin huono äiti ja kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta syyllisestiin. Koskaan ei sanottu mitään hyvää. Tai valehtelen, Kerran sanottiin kun oli joku sijainen. Kehui poikamme maasta taivaaseen.

Pelotti viedä toista lasta eskariin kun sen aika tuli. Mutta sitten selvisi, että tämä samainen lto oli kuullut, että meillä onkin miehemme kanssa vakituiset työpaikat ja olen koulutetumpi kuin lto ja olemme ostaneet omakotitalon ja emme asukaan vuokralla ja kaikista paras, ystäväni on kunnanvaltuutettu, kenen vinkistä muutimme kylään.

Oi kun sen jälkeen olin hyvä äiti ja poika sai niin hyvän kohtelun päiväkodissa, ettei kuvitella voisi. Hyvä kun tämä lto ei kumarrellut kun toin lasta eskariin. Voi sitä lipittämistä ja kehumista.

Ja silloin totesin, että päiväkodissakin on ihmisiä töissä ja varsinkin naisia. Ja ammatillisuus unohtuu niin herkästi. Naisvaltainen ala pahimmillaan ja juorupiiri pyörii.

Vierailija
11/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et osannut/uskaltanut nousta päiväkotia vastaan. Olisit asettanut kyseenalaiseksi esim. sen puremajäljen. Ja veitkö hänet lekurille sieltä pk:sta? Et tietenkään. Upposiko sinuun täydestä ettei ´´poika edes huutanut´´. Kysyitkö miksi poika on niin hirveän nälkäinen aina pk:sta päästyään? Kuka hänen ruokansa syö vai ettekö ehdi syöttämään häntä?---teki mieli kysyä---- huh, seuraavan kerra aukaise suusi ja kysy juuri siinä tilanteessa. Ihan sinulle lohdutuksesksi tiedän yhden henkilön, joka työskenteli eri päiväkodeissa jonkin aikaa ja se mitä hän näki ja koki sai hänet totaalisesti vaihtamaan alaa. Huom! Syynä eivät olleet lapset vaan se mitä hän näki ja koki hoitajien taholta ja piste.

Vai lekurille pureman jälkeen...pitääkö täällä aina ylimielisesti lynkata äiti joka on epävarma jostain...

Vierailija
12/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki mukaan! kyllä on lto:t ja lastenhoitajat sitten huonoja ihmisiä! on tää vaan niin kaameeta!

siis jos joku on ton kirjoittanu tosissaan niin aikamoinen kynnysmatto on äidiksi ja sietääkin vähän koetella että oppii pitämään puolensa.

Vierailija
13/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella vain on se luulo, että yh-äidit vaihtavat sitä (seksi)kumppania kuin paitaa. Siksi voi olla hyvä kertoa ohimennen, että nyt onkin tulossa kylään veli, äidin eno, ukki, vaari, kummisetä, siskon mies jne. Ainahan ei esim. tuollaisissa päiväkotitilanteissa ole tarkoituksenmukaista esitellä ihmisiä. Järjevää kuitenkin esim. ap:n tilanteessa olisi voinut olla, että olisi maininnut luontevasti esim. että nyt onkin lapselle tulossa mukavaa, kun esim. lapsi tykkää hirmuisesti enostaan ja hänen kanssaan leikkimisestä.

nim. kokemusta ihmisistä. Yh-äidin seurassa olevat miehet ovat suurimman osan mielestä aina äidin seksikumppaneita...

Vierailija
14/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä olisi voinut tehdä, ap. kiireesti kertoo tehneensä sen.

silti tuntuu, ettei ap. saanut noita asioita tehdyksi, kun jäi noin paljon vaivaamaan, eikä asia selvinnyt??

Vierailija
15/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jälki on KENGÄN muotoinen, niin onko muuta voitu tehdä kuin potkaista? Kaikenlisäksi oli ranteissa jäljet, että on pidetty käsistä kiinni ja lujaa jne.

Mutta kun ei edes nuhdeltu, kuulin tämän toiselta vanhemmalta, joka oli nähnyt tilanteen. Ei mitään perusteluja tullut, olin vain huono äiti heidän mielestään. Vein neuvolakortin, koska epäilivät ettei poika saa ruokaa.

Tämä miessuhteeni vaihtuvat usein, tuli ilmi ls-ilmosta, kun näin sen. Meille sanottiin vain, että tekevät ilmoituksen, onko meillä rahaa ruokkia lasta, mikä ei edes todellisuudessa näkynyt ls-ilmopaperista, josta ls-työntekijät jo alkoivat toisessa kaupungissa miettiä, että meitä on todellakin kohdeltu väärin, eikä ole mitään oikeaa syytä ilmoitettu, miksi piti tehdä ls-ilmo.

Minulle ei edes kerrottu, pojan muuttuneen päiväkodissa. kerroin kyllä itse, että poika itkee, kun pitäisi päiväkotiin tulla. Minua katsottiin vain nyrpein naaman pitkin nenänvartta, että kotona on jotain vikaa.

Vieläkin uudessa päiväkodissa pelottaa, että pojalle käy jotain. Aluksi pidimme päiväkotipäivät muutaman tunnin pituisina, jotta tottuu ja koulupäiväni lyhyinä. Onneksi koulu oli loppuvaiheessa jo silloin, joten onnistui muutaman tunnin päivät.

Vierailija
16/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö pyytänyt perusteluja?

Neuvolakortin teksti syömisestä ja kasvamisesta ei auta jos henkilökunta epäilee ravinnonpuutetta. Neuvolassa ei kuitenkaan tuossa iässä käydä enää edes viikottain.

Miten katseesta voi päätellä, että heidän mielestään on kodissa vikaa?

Jos minusta olisi tehty ls-ilmoistu esim. vaihtuvien mieshenkilöiden perusteella yms, niin pyytäisin heitä perustelemaan sen sitten vaikka sosiaalityöntekijän läsnäollessa.

Myös päivähoidon henkilökunnasta voi v´tehdä kunnianloukkaussyytteen, jos ilmiselvästi ovat valehdelleet ilmoitukseen.

Jos jälki on KENGÄN muotoinen, niin onko muuta voitu tehdä kuin potkaista? Kaikenlisäksi oli ranteissa jäljet, että on pidetty käsistä kiinni ja lujaa jne.

Mutta kun ei edes nuhdeltu, kuulin tämän toiselta vanhemmalta, joka oli nähnyt tilanteen. Ei mitään perusteluja tullut, olin vain huono äiti heidän mielestään. Vein neuvolakortin, koska epäilivät ettei poika saa ruokaa.

Tämä miessuhteeni vaihtuvat usein, tuli ilmi ls-ilmosta, kun näin sen. Meille sanottiin vain, että tekevät ilmoituksen, onko meillä rahaa ruokkia lasta, mikä ei edes todellisuudessa näkynyt ls-ilmopaperista, josta ls-työntekijät jo alkoivat toisessa kaupungissa miettiä, että meitä on todellakin kohdeltu väärin, eikä ole mitään oikeaa syytä ilmoitettu, miksi piti tehdä ls-ilmo.

Minulle ei edes kerrottu, pojan muuttuneen päiväkodissa. kerroin kyllä itse, että poika itkee, kun pitäisi päiväkotiin tulla. Minua katsottiin vain nyrpein naaman pitkin nenänvartta, että kotona on jotain vikaa.

Vieläkin uudessa päiväkodissa pelottaa, että pojalle käy jotain. Aluksi pidimme päiväkotipäivät muutaman tunnin pituisina, jotta tottuu ja koulupäiväni lyhyinä. Onneksi koulu oli loppuvaiheessa jo silloin, joten onnistui muutaman tunnin päivät.

Vierailija
17/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olisi ehkä kannattanut jättää lapsi hankkimatta kokonaan. ei ihan standardimeininkiä äidinkään puolelta. ehkäpä aihetta ls-ilmoon kirjoitustesi perusteella oli.

Vierailija
18/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

......pitääkö täällä aina ylimielisesti lynkata äiti joka on epävarma jostain...

[/quote]

Kyllä, jos on noin hakusessa tuo äitiys! Kyllä tosiaankin on syytä ja äkkiää kasvaa vastuulliseksi vanhemmaksi. En kylläkään ollut ylimielinen vaan mielessäni patistelin toimintaan.

Tässä tapauksessa tosin äiti vei lääkäriin vaikka ei maininnutkaan asiasta avauksessaan. Jos olisi ollut rohkeampi olisi vienyt lääkärin terveiset päiväkotiin.

Vierailija
19/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minäkin vein pojan päivystykseen ku hoitokaveri PPH:lla oli purrut poikaani korvaan, olin tyhmä ja vein vasta kun puremajälki tulehtui niin että koko korvanlehti oli tulipunainen, poika joutui syödä kaksi antibioottia että korva parani.

Lääkäri sanoi että ihmisen purressa niin että iho menee rikki on syytä mennä lääkäriin ja aloittaa antibiootti samantien. Ihmisen suu on likaisempi kuin koiran.

Vierailija
20/22 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa tosin äiti vei lääkäriin vaikka ei maininnutkaan asiasta avauksessaan.

Koska AP ei maininnut asiaa aloituksessa, se antaa sinulle oikeuden arvostella, haukkua, solvata ja "patistella" APta?

...wt