Kuukautistenalkamisikä ja raskautuminen
Kuinka helposti raskautuu anhemmiten sellainen, jolla kuukautiset ovat alkaneet aikaisin?
Omat kuukautiset alkaneet 11-vuotiaana. Säännölliset siitä lähtien. Lapsia aletaan tod. näk. yrittämään vasta 30-vuotiaana, eli noin viiden vuoden päästä, sillä elämäntilanne ei ole sopiva lapsille.
Varmaankin huonompi mahdollisuus saada lapsia kuin sellaisella, jonka kuukautiset ovat alkaneet 15-16-vuotiaana?
Kokemuksia, kiitos.
Kommentit (32)
Eka lapsi sai alkunsa kolmannesta kierrosta, ikää silloin 26v, toka lapsi sai alkunsa myös kolmannesta kierrosta, ikää silloin 28v, kolmas sai alkunsa ekasta kierrosta, ikää silloin 35v.
Mulla alkanu kans 11v ja 3 kertaa oon tullu heti raskaaksi eka kierrosta, viimeisimmän kerran 33v.
Itsellä alkoi kuukautiset 12-vuotiaana ja raskautta sain yrittää vuoden ja kuukauden. Ikää 21 v.
Se tekee vissiin 11 vuotta?
Henkilökohtaisesti en usko alkamisajankohdalla olevan väliä.
Kaksi raskautta, kaksi lasta, nolla keskenmenoa. Raskaaksi tulen vaikka houisuilla huitaisten, eka tuli "vahinkona", toinen sai alkunsa ekana yrityskuukautena.
Minulla on hieman huono omatunto. Rakastan lapsiani, mutta en ole kuitenkaan ollut "ilman lapsia elämäni on pilalla" -ihminen, kun taas ystäväni joka on toivonut omia lapsia teini-ikäisestä saakka on joutunut läpikäymään hoidot aasta ööhön.
Onneksi heillekin on jälkikasvua siunaantunut usean kappaleen verran, siitä olen onnellinen. :)
Siika miten niin ap? Mihin perustat ton??
Kun niitä munasoluja on kuitenkin rajallinen määrä niin ovatko ne, joilla kuukautiset alkaa myöhemmin, pitempään hedelmällisempiä? Sitä tässä mietin.
Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Raskaaksi 25- ja 28-vuotiaana molemmilla kerroilla ekasta kierrosta. En usko että kuukautisten alkamisiällä ja lapsettomuudella on mitään yhteyttä.
Mutta ainakin homma menee ilmeisesti niin, että
menkat alkavat nuorena--> paljon munasoluja, vaihdevuodet alkavat myöhään
menkat alkavat myöhemmässä murrosiässä--> vähemmän munasoluja, vaihdevuodet alkavat suhteessa aiemmin kuin niillä, joilla kuukautiset alkavat nuorina
Joten, näistä voisi ehkä vetää johtopäätöksen, että koska kuukautisesi alkoivat nuorena, olet pitkään hedelmällinen.
Ei ole edes mitään lähdeviitettä tähän heittää, mutta näin lääkäri sanoi äidilleni, jonka vaihdevuodet alkoivat 40-vuotiaana (menkat alkaneet 15-vuotiaana). Äiti oli kysellyt, periytyvätkö varhaiset vaihdevuodet suurella todennäköisyydellä minulle. Lääkäri oli meinannut, että luultavasti ei, sillä kuukautiseni alkoivat "jo" 12-vuotiaana, kolme vuotta aiemmin kuin äidilläni.
esikoista tehtiin puolitoista vuotta kolmikymppisenä.
Lapsia sain viisi kpl 28 - 42-vuotiaana. Nyt olen 52-v. eikä vaihdevuodet ole vielä alkaneet, tai ainakin menkat tulee säännöllisesti eikä vaihdevuosioireita ole.
olen kuullut, että ne, joilla kuukautiset alkavat aikaisin, saavat myös "nauttia" niistä pidempään ennen vaihdevuosia.
lasta yritetty 5vuotta ilman plussan plussaa...Olen samaa miettinyt kuin ap. Mulla aina ollut erittäin epäsäännölliset kuukautiset.
En myöskään silmäilemällä lääketiet. artikkeleita.
Sen sijaan menopaussi saattaa jonkin verran olla yhteydessä lisääntymishistoriaan: varhain ensimmäisen lapsensa saaneiden menopaussi saattaa alkaa aiemmin.
Meillä suvussa ollaan pääasiassa päinvastaisia esimerkkejä ap:n kuvaamasta: menkat alkavat myöhään ja menopaussi tulee myöhään.
Vierailija kirjoitti:
menkat alkavat myöhemmässä murrosiässä--> vähemmän munasoluja, vaihdevuodet alkavat suhteessa aiemmin kuin niillä, joilla kuukautiset alkavat nuorina
Joten, näistä voisi ehkä vetää johtopäätöksen, että koska kuukautisesi alkoivat nuorena, olet pitkään hedelmällinen.
Ei ole edes mitään lähdeviitettä tähän heittää, mutta näin lääkäri sanoi äidilleni, jonka vaihdevuodet alkoivat 40-vuotiaana (menkat alkaneet 15-vuotiaana). Äiti oli kysellyt, periytyvätkö varhaiset vaihdevuodet suurella todennäköisyydellä minulle. Lääkäri oli meinannut, että luultavasti ei, sillä kuukautiseni alkoivat "jo" 12-vuotiaana, kolme vuotta aiemmin kuin äidilläni.
Tutkimusten mukaan toisinpäin. Mitä aiemmin kuukautiset alkavat, sitä aiemmin myös menopaussi alkaa.
Minulla kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana. Lapsia on kolme. Ei ole tarvinnut yrittää raskautta mitenkään erityisesti. Raskaus on aina alkanut heti, kun ehkäisy on jätetty pois. Olen nyt 50-vuotias ja kuukautiset ovat edelleen säännölliset. Eihän tilastojen perusteella voi heittää kuin arvioita. Jokainen nainen on kuitenkin yksilö.
Kuukautiset alkoivat 14-vuotiaana. Lapset sain 31-vuotiaana, 32-vuotiaana ja 34-vuotiaana. Kaikki ekasta kierrosta, kun lasta yritettiin.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että se menee näinkään päin. Mulla alkoi kuukautiset 14-vuotiaana (olen nyt 49-vuotias) ja tulin raskaaksi heti ensi yrittämällä molemmilla kerroilla, keskenmenoja ei ole ollut. Vieläkään ei ole ollut kuumia aaltoja, kuukautiset tulevat joka kuukausi. Sille ei voi mitään, minkä ikäisenä kuukautiset alkavat (tarkoitan, jos on normaalipainoinen), mutta mieluummin ei hyvin nuorena, siis tyyliin 10-vuotiaana, kun on niin lapsi vielä silloin. Toki sitä on lapsi vielä useamman vuoden, mutta vähän isompi.
Voi tavaton näitä uskomuksia ja luulotteluja. Usein sanotaan kylläkin, että äidiltä tyttärelle siirtyy usein samantyyppiset kierrot ja kuukautisten alkamis- ja päättymisikä. Omalla kohdalla näin onkin ja vieläpä hyvin vahvasti. Siskoja ei ole, niin en voi vertailla heihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan toisinpäin. Mitä aiemmin kuukautiset alkavat, sitä aiemmin myös menopaussi alkaa.
Joo, se oli vanha virheellinen käsitys että menopaussi alkaisi aikaisin jos kuukautiset alkoi myöhään. Se liittyi lähinnä pysyvään aliravitsemukseen.
Todennäköisemmin on niin nykypäivänä että jos kuukautiset alkoi aikaisin niin todennäköisesti vaihdevuodetkin alkaa aikaisemmin.
kuukautiset alkoivat myös 11-vuotiaana.
Raskaaksi tulin:
31-vuotiaana tjottailusta (meni kesken),
32- vuotiaana kolmannesta kierrosta ja 35-vuotiaana ekasta kierrosta