Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakanat, pussilakanat, tyynyliinat

Vierailija
25.06.2012 |

Kuinka kauan käytätte? Vuosia? Kymmeniä vuosia? Itse olen ostellut aika ajoin uusia, mutta kun vanhat eivät hajoa. Olen niitä vienyt mökille, mutta kun sinnekin niitä kertyy turhan paljon. Milloin te annatte itellenne luvan heivata kulahtaneet vuodetekstiilit pois, vaikka ne eivät ole rikki? Omatunto vähän soimaa, mutta eikö niistä kuidutkin ala hapertua vuosien kuluessa? Siis pölypesiä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappelen Finlaysonin uusien huonolaatuisten pussilakanoiden kanssa! Älkää hävittäkö vanhoja liinavaatteitanne, ne ovat paljon parempilaatuisia kuin nykyiset!

Taidan lähteä kiertelemään kirppareita, kun olen kyllästynyt näihin sähköisiin puuvillaisiin tekeleisiin.

Vierailija
2/20 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky on kuitenkin se paikka kodissa, jossa eniten vietän aikaa. Haluan että siellä on myös kaunista ja silmää miellyttävää.

Ostan pari settiä vuodessa ja vanhat laitan kirpparille, aina ne on jollekin kelvanneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin nopeasti kiertoon yksinäiset pussilakanat. Tämän jälkeen olen ostanut vain sellaisia joista tykkään ja yksi pussilakana kestää n 10 v kunnes hajoaa. Nyt kaapissa on 3 pussilakanaa, on siis tupla ja ylähyllyllä neljäs, josta en niin hirveesti tykkää, on siellä jos kaikki muut ovat likaisena.

Ostan uuden, jos joku ekaks kuluu puhki ja toiseksi tulee tosi kiva vastaan.

Vierailija
4/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikana, kun sänyn koko on muuttunut.

Kaikki muut taitaa olla yli 10v vanhoja.

Yksinäisiäkin pussilakanoita säilytän "vierasvarana".

Muuten, vanhoja lakanoita (rikkinäisiäkin) voi lahjoittaa eläinten löytykoteihin tms. eläimille alustoiksi.

Vierailija
5/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, vanhoja lakanoita (rikkinäisiäkin) voi lahjoittaa eläinten löytykoteihin tms. eläimille alustoiksi.

viedä EHJIÄ lakanoita, jotka eivät enää miellytä itseään (joku ketjussa tuntui vierastavan esim. parittomia pussilakanoita).

Vierailija
6/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

UFF:

http://www.kierratys.info/laji_tekstiilit.php

*

HESY:n (Helsingin eläinsuojeluyhdistys) sivuilta poimittua:

Olen kuullut, että teille voi lahjoittaa peittoja ja pyyhkeitä eläinten alusiksi. Millaisia alusia teille voi tuoda?

Otamme mielellämme vastaan vanhoja pyyhkeitä ja lakanoita. HUOM! HESY:llä on tällä hetkellä erityisen paljon kaneja, joiden alustoiksi tarvitsemme mattoja. Patjoja emme voi tilanpuutteen takia ottaa vastaan.

Vierailija
7/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytetä päiväpeittoja, joten pussilakanat on oltava erityisen silmäämiellyttäviä. Ostan uuden tuplapussilakanan ehkä joka toinen vuosi, tosin kivoja kuoseja on harvoin tarjolla, kun haluaa myös laadukasta kangasta. Luhtaan olen ollut yleensä tyytyväinen. Vanhat annan kierrätyskeskukseen tai Fidalle, mutta ei noista ole oikein raaskinut luopua.

Meillä on tällä hetkellä muistaakseni 5 tuplapussilakanaa ja yksittäisiä ehkä 10, lasten kokoa 6. Aluslakanoita on lukuisia...

Pyyhkeitä en osta niin usein, emmekä ole hävittäneet kuin joiakin silloin kun miehen kanssa yhteen muutimme. Vanhat käsipyyhkeet on käteviä vauvanpeppupyyhkeinä, onneksi niitä on tullut säilytettyä!

Vierailija
8/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuoden aikana olen saanut "kulutettua" jotain 5 pussilakanaa ja saman verran aluslakanoita. Nyt olis 6. vaihovalmis, kunhan kiva osuu kaupassa kohdille.

Ovat siis menneet niin hiuti, että on laitettu autotalliin rätiksi ja sieltä roskiin. Tyynyliinat perhanat ei samassa ajassa hajoa, mutta päätyvät myös rätiksi samalla kun yhteensopiva pussilakanakin.

Mulla on 2 kylpypyyhettä omasta lapsuudesta 70-luvulta... parempia kuin yksikään uudemmista. Olen pessyt välillä 90°c, eikä mene miksikään. Uudelleen olen värjännyt joskus aikoja sitten, kun väri oli a) haalistunut ja b) ei miellyttänyt.

Pyyhkeiden uusiminen tapahtuu lähinnä siten, että mies tarvii autotallissa ja ottaa sitten sinne "huonoimmasta" ja "epämiellyttävimmästä" kasasta.

Vierailija
9/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodista on yks 60-70 luvulta peräisin oleva. Muutama 90 luvulta. Tällä hetkellä käytän 2000-luvun lakanoita. Aina samat, laitan pesuun ja kuivuriin ja taas käyttöön. Yksillä siis pärjättäisiin. Lapsilla 2 settiä per muksu.

Vierailija
10/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut ostettua joskau lakanoita, joista en niin hirveästi pidä, tai saatu lahjaksi. Lapsen koulun kautta järjestävät keräyksiä löytöeläinhoitolaan, ja sinne olen lähettänyt lakanat ja vanhat pyyhkeet. Myös muuta kamaa on sinne mennyt, heiltä saa listoja siitä, mitä tarvitaan. Esim. meiltä jää paljon haavasiteitä yms yhden elikkaushoidon jäljiltä ja nekin kelpasi hyvin:-)

Vierailija
11/20 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhimmat taitavat olla mummovainaan perintöä.

Siihen aikaan lakanoista tehtiin pitkäaikaisempia, eli ei niitä uusittu joka vuosi. Jos teillä on sekä 30 vuotta vanhoja lakanoita että ihan uusia, näette selvän eron.

Vanhat ovat pehmeämpiä (kuluneitakin), mutta eivät ole niin harvoja ja ohuita, suorastaan läpinäkyviä kuluneinakaan kuin nykyiset. Ne myös saa helpommin sileiksi vaikka mankelissa, uusiin tahtoo aina jäädä ryppyjä.

Vierailija
12/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uudet kun mieli tekee. Nätit tekstiilit tekevät hyvää sydämelle.

Vierailija
13/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan uudet kun mieli tekee. Nätit tekstiilit tekevät hyvää sydämelle.

Ei kait niitä enää kehtaa muille antaa? Rättejä olen tehnyt törkylikaista siivousta ajatellen.

Vierailija
14/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes hajoavat. Vanhimmat taitavat olla 70-80 luvuilta, jokunen lakana vanhempikin. Pesen välillä 90 asteessa, siinä kuolevat mahdolliset pöpöt ja varmasti vähemmän haitallisia vanhat lakanat ovat kuin uudet. Uusista irtoaa vielä paljon enemmän väriaineita, käsittelyaineita, valkaisuaineita jne, vanhoista on aika hyvin lähteneet mitä lähteäkseen on. Eikä puuvilla sinänsä miksikään haperru, paitsi kuluu, mutta ihan samalla tavalla irtopöly lähtee vanhasta kuin uudestakin. Kulunut on sitten riittävästi, kun ei enää pysy ehjänä.

Vierailija
15/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä täällä saa ehjiä ja puhtaita lakanoita kierrättää.

Vierailija
16/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhimmat lakanat voivat olla toistakymmentä vuotta vanhoja kun en raski nakata pois ennen kuin hajoilevat. Huonolaatuiset toki menevät nopeammin pilalle kuin kalliimmat.

Joskus haluaisin ostaa uusia mutta en millään kehtaa kun entisetkin ovat käyttökelpoisia. Sama juttu pyyhkeiden kanssa, säästelen niitä hirveitä kauhtuneita ja harmaantuneita 20 vuotta vanhoja kun ihan hyvin niihin vielä kuivaa.

Vierailija
17/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait niitä enää kehtaa muille antaa? Rättejä olen tehnyt törkylikaista siivousta ajatellen.

On meillä paljon vanhoja lakanoita, jopa kirpparilta hankittuja.

Herkkäihoisena hankin niitä joskus, koska olivat kuluneet sileämmiksi ja riski käsittelyaineiden aiheuttamista reaktioista oli pienempi.

t. 4

Vierailija
18/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhimmat lakanat voivat olla toistakymmentä vuotta vanhoja kun en raski nakata pois ennen kuin hajoilevat. Huonolaatuiset toki menevät nopeammin pilalle kuin kalliimmat. Joskus haluaisin ostaa uusia mutta en millään kehtaa kun entisetkin ovat käyttökelpoisia. Sama juttu pyyhkeiden kanssa, säästelen niitä hirveitä kauhtuneita ja harmaantuneita 20 vuotta vanhoja kun ihan hyvin niihin vielä kuivaa.

Vierailija
19/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoista saa hyviä matonkuteita

Vierailija
20/20 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhki, turhaa ostaa uusia jos vanhatkin ovat vielä hyviä. Ostan uusia vain tarpeeseen en kaappia täyttämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan