Suosittele kivoja kesälomapaikkakuntia Suomessa.
Minä suosittelen ensin Lappeenrantaa, kävin siellä ensimmäistä kertaa, ja oli tosi nätti kaupunki, voisin mennä koko perheen kera sinne kesälomareissulle.
Erikoista oli se että venäjän kieltä tuntui kuulevan jopa enemmän kuin suomea. Tuli jotenkin "eksoottinen" olo :) Kuin olisi ollutkin Venäjällä, kun en ole oikeasti siellä koskaan käynyt. (Ja Pietarsaaressa tulee myös olo että on käymässä Ruotsissa) Edullista ulkomaanmatkailua :)
Toinen uusi paikka jossa kävin tänä kesänä oli Taivassalo, 45 km Turusta. Olimme perheen kanssa muutaman yön B&B paikassa (Pollin piha) ja tykkäsimme kaikki, lapset eivät olisi halunneet pois lähteä. Minä kävin Pionien kodissa, kun olen sieltä pioneja joskus tilannutkin. Suurimman vaikutuksen teki kyllä keskiaikainen kivikirkko, se oli kyllä erikoisin kirkko mitä olen koskaan nähnyt, ja opas oli paikalla kertomassa sen historiasta, erittäin mielenkiintoista.
Saas nähdä minne mennään ensi kesänä, tuntuu että Suomessä riittää erikoisia paikkoja missä käydä, kunhan niistä saa vaan tietoa. Nytkin lähdettiin matkaan aika nopealla päätöksellä ja vähällä suunnittelulla, kirkossakin tuli käytyä lähinnä siksi että pienellä paikkakunnalla oli muuten niin vähän nähtävyyksiä.
Iloinen yllätys kaikenkaikkiaan.
Kommentit (26)
Turussa on paljon nähtävää ja tekemistä lapseperheille.
Linna, Forum Marinum, Luostarinmäki. Lapsille on myös omia museokierroksia. Ruissalo on kiva paikka ja Seikkispuisto. Flowpark on ihan ehdoton (tosin ei alle kouluikäisille) ja Kuralan kylämäki on ihana "mummola".
Turku, Tampere ja Helsinki on jo aika hyvin nähty, toki niissäkin on aina jotain uutta nähtävää kun jaksaa etsiä.
Mahtaako Oulussa olla mitään "kivaa" olen siellä pari kertaa käynyt, mutta en varsinaisella lomalla, ja iso kaupunkihan sekin on, mulla on vain jotenkin "kylmä" mielikuva siitä. Jotenkin niinkuin pohjoisen Espoo.
Eräs porilainen, jolle viikonloppu Lahdessa oli ilmeisesti unelmien täyttymys ja vuoden kohokohta :) ei siis millään pahalla ketään kohtaan, multa on todellakin jäänyt näkemättä tämä venäläisaspekti Kaakon kohdalla, enkä tunne sieltä ketään paikallista joka sitä turismia hyvällä katsoisi. Rantaruotsikaan ei mua muistuta ulkomaista...
En ole Suomessa asunut 19 vuoteen ja jos joku paikka on saanut kehuja ulkomaalaisilta niin Turku, mikää muu paikka Suomessa ei oikein ole saanut mitään positiivista palautetta. Saaristo myös kelvannut kaikille, rengastien ajoimme isolla porukalla ja se oli myös hieno.
Mutta varmaan joku niistä paikallisista, jotka saavat rahaa venäläisturisteilta esim. yrittäjinä katsoo sitä turismia positiivisella silmällä.
Musta on hienoa, että ihmiset ilahtuvat pienemmistäkin reissuista. En tiedä esim. ystäväsi elämäntilannetta mutta voihan vaikka oma viikonloppu Lahdessa olla vaikka kotiäidille vuoden kohokohta. Minä ainakin nauttisin :)
On aika paljon ekologisempaa mennä Porista Lahteen kuin Porista Pariisiin.
multa on todellakin jäänyt näkemättä tämä venäläisaspekti Kaakon kohdalla, enkä tunne sieltä ketään paikallista joka sitä turismia hyvällä katsoisi. ...
Se on hyv' muistaa. Mitenhän nämä kaakon paikkakunnat nykyään pärjäisivätkään ilman venäläisturisteja?
Vielä parikymmentä vuotta sitten saattoi kaupan ovella olla lappu venäjäksi, että vain kaksi turistia kerrallaan kiitos. Nyt on ajat toiset. Venäläisillä on rahaa ja he todellakäyttävät sitä. TErvetuloa vaan!
Ei ole lappia, mutta upeat maisemat. Karhunkierrosta kiertämään ja sitten Suurpetokeskukseen ihailemaan todella kesyjä karhuja :) Julma Ölkky on myös näkemisen arvoinen, huonon sään yllättäessä voi mennä Tropiikkiin uimaan (kylpylä). Ja Rukan kesäkelkkamäki on lapsille ihan ykkönen.
Ollaan käyty jo kolmena kesänä peräkkäin.
multa on todellakin jäänyt näkemättä tämä venäläisaspekti Kaakon kohdalla, enkä tunne sieltä ketään paikallista joka sitä turismia hyvällä katsoisi. ...
Se on hyv' muistaa. Mitenhän nämä kaakon paikkakunnat nykyään pärjäisivätkään ilman venäläisturisteja?
Vielä parikymmentä vuotta sitten saattoi kaupan ovella olla lappu venäjäksi, että vain kaksi turistia kerrallaan kiitos. Nyt on ajat toiset. Venäläisillä on rahaa ja he todellakäyttävät sitä. TErvetuloa vaan!
Kyllä muuttuu ääni kellossa kun Kaakon "turistit" valtaa loputkin Suomesta.
Meitähän parveilee vaikka missä, vaikka olemme näin pieni kansa.
Ilman ulkolaisten työpanosta emme nykyään ja etenkin tulevaisuudessa pärjäisi. JA rahaa turistit tuo iahn tekemättä työtä. Päinvastoin he tuovat työtä hyvinkin monelle.
Monen muunkin maan kansalaiset valloittavat maailmaa. Esim. Japanilaisia on ruotsin laivat nykyisin jo lähes puolillaan. Sieltä sittä väkeä riittääkin. Onhan ilmasilta auki moneen Japanilaiseen kaupunkiin.
Kunhan Kiinalaiset lähtee vielä runsaammin liikkeelle, sitten Intialaiset...
Maailma on yhteinen, ei siinä vallata yhtään mitään.
Kertokaa lisää noista muista, Kärsämäki kuulostaa aika eksoottiselta.. Pieksämäkikin on ihan outo paikka, mitä siellä mahtaa olla?
Minkäslainen paikka se on?
Turussa käyty jo monta kertaa, ja vieläkin jäi paikkoja joihin ei ehditty, käytiin tuomiokirkossa ja käsityöläismuseossa, linnassa käytiin viime kerralla.
Porvoossakin olen ajatellut että olisi kiva joskus käydä, siellähän on sitä vanhaa kaupunkia ja käsityöläisputiikkeja, mun tiedon mukaan. En tiedä olisko siellä lapsille ja miehelle mitään mielenkiinotoista.
Kuopiokin oli ihan kiva kesäkaupunki, yllättävän iso, ja ystävällisiä ihmisiä, avuliaita. Torilta tein ostoksia. Sekin paikka johon joskus voisi perheen kanssa mennä.
ap
Pidän Tammisaaresta ja Hangosta. Ihana meri missä pulikoida.
Ei niissä mitään ihmeellisiä huvituksia ole, mutta Tammisaari on pieni ja tunnelmallinen, Hangossa kauniita, erilaisia maisemia ja siellähän on kyllä joitain tapahtumiakin. Minä tykkään ihan kiertelystä ja fiilistelystä vain.
on Kalajoki. Ylivoimaisesti hienoimmat hiekkarannat Suomessa. (hakkaa Yyterinkin mennen tullen)
Merenrantakaupunki tämäkin, ja vanha kaupunki on turistien mieleen. Tankarin majakkasaari on sellainen mistä itse tykkään, saa mennä laivalla, ja kun jää yöksi saarelle, voi kierrellä kallioisella saarella, istua rannalla ja katsella merta, ja ottaa aurinkoa niin että ei ole ketään muita.
Muuten en ole meri-ihminen kun olen kotoisin lakeuksilta, mutta joskus on kiva olla meren äärelläkin. Tuulee aina, mutta niin tulee pohjanmaan lakeuksillakin.
Nuo itäsuomen maisemat on mulle virkistävän erilaisia kun en ole tottunut että on kauheasti isoja järviä ja mäkiä.
Helsingissä asuin kymmenen vuotta, ja se tuli nähtyä, mutta sitten niitä etelän muita kuntia ei ole tullut kauheasti kierreltyä, silloin kun ei ollut autoa.
Kärsämäki ja Pieksämäki.
Ou jee.
ja hienot Ruunaan kosket retkeilymaastoineen.
Noista muista en niin tiedä...
itse epäilin että ei siellä ole kovin kiva kun on ollut kylmä kevät ja kesä. Ja hyttysiä varmaan piisaa.
En ole koskaan Oulua pohjoisemmassa käynyt.
ap
Porvoo.
Voisin suositella myös Lieksaa. Mulla on anoppila suhteellisen lähellä Lieksaa ja eilen käytiin siellä. Parppeinvaaran runokylä oli mielestäni hieno ja myös hyvää ruokaa sieltä sai (ei tosin hyvä kasvissyöjille, syömme itse kalaa, kananmunaa ja maitotuotteita, mikä on onni tuollaisissa kohteissa). Möhkössä oli aivan ihana kahvila. Kummatkin noista kohteista sopivat erinomaisesti lapsiperheille.
Myös Naantali, Fiskars ja Billnäs ovat ihania kohteita ja myös Hämeenlinna on kiva kesäkaupunki.
Suositelkaa lisää. Me ei ulkomaanmatkailla ainakaan tällä hetkellä ekologisista syistä. Sitten kun lapsi on isompi mennään ehkä reilille nyt ei käydä Tukholmaa kauempana. Laivailukin on saastuttavaa mutta sen olen meille sallinut.
Naantali ja Tammisaari on kivoja.