onko täällä reumalasten vanhempia - kaipaisin vähän vertaistukea
varsinaiset foorumit taitavat olla aika lamassa.
Meillä on 15-vuotias, joka on juuri saanut lastenreumadiagnoosin, vaikka on ilmeisesti sairastanut jo kaksi vuotta. Kaikki on vielä ihan alussa ja itse olen hyvin hämmentynyt, enkä tiedä, miten asioiden pitäisi edetä. Lääkityksen ja hoitojen. Lääkärillä ei oikein ollut aikaa selittää ja olin siellä niin sekaisinkin, etten oikein osannut mitään edes kysyä.
En tiedä sitäkään, miten tähän suhtautuisin. Olen lapselle itselleen ja sukulaisille selittänyt, miten hyvä on kun se nyt on todettu niin sitä voidaan hoitaa, ja että todennäköisesti se saadaan oireettomaksi, kun ei näiden kahden vuoden aikana ole vielä kovin pahaa tuhoa tehnyt. Toisaalta lapsi on minusta aika vanha ja niveliin tulleet virheasennot on ihan selviä ja mä pelkään, että näin vanhalla lastenreuman muuttuminen aikuisiän nivelreumaksi on aika todennäköistä.
Kommentit (3)
lääkkeistä on vielä meneillään vasta tulehduskipulääke, muuta ei aloiteta ennen kuin vielä yhdessä magneettikuvassa käydään - sit joskus kun siihen saadaan aika. Lapsen tädillä on reuma, johon ei auta kuin ne biologiset lääkkeet. Kipulääke auttaa vähän, muttei paljon.
Ravintolisät on ap:n mielestä lähes yhtä pelottavia kuin lääkkeetkin. Ongelma on siinä, että JOS ne ylipäänsä toimivat, ne voivat loogisesti toimia myös väärin ja sotkea elimistön toimintaa entisestään, kun niillä puoskaroidaan ilman kunnollisia tutkimuksia. Tavalliset vitamiinit lapsi otti itse jo käyttöön. Paitsi a-vitamiinin, sillä on kai trexanin kanssa ikäviä yhteisvaikutuksia.
vertaistukifoorumi (ja erittäin aktiivinen) löytyy facebookista. Siellä saa tukea ja vastauksen ihan mihin tahansa !
T. 9-vuotiaan reumapojan äiti
mun lapsi on nyt 7-vuotias. Biologinen lääkehoito ja fysioterapia ovat auttaneet parhaiten. Tuo biologinen lääkehoito tosin laskee vastustuskykyä, joten lapsi on vähän koko ajan jollakin tavalla kipeä.
Mulla myös itsellä samaa reumaattista taipumusta, mutta enimmäkseen oon pysyny oireettomana tehokkailla ravintolisillä. Siis sitä kautta, että ne tukevat perusterveyttä ja kaikkea soluaineenvaihduntaa noin ylipäätänsä. En ole pitkään aikaan käyttäny lääkkeitä, yhtä oon kokeillu, mutta en kokenu siitä olevan apua.
15-vuotias pystyis jo panostamaan hyviin ja turvallisiin ravintolisiin. Mun lapsi on vielä niin nuori, että ravintolisien antaminen olis liian työlästä.
Lapsen sairauttavoi olla vaikea hyväksyä, tiedän. Siihen menee oma aikansa.