Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elääkö kukaan aspergerin kanssa?

Vierailija
25.06.2012 |

Itse olen epäillyt jo vuosia, että miehelläni on diagnosoimaton asperger. Se tuo monenlaisia ongelmia parisuhteeseen, mutta niihin ei kai auta muu kuin itse sopeutua?

Mielestäni selkeitä viitteitä asiaan on, kuten

-ei katso silmiin ketään (tai vain hätäisesti)

-ei ymmärrä ns. yleistä kantaa asioihin, eli sitä, että pystyn sanomaan, että valtaosa ajattelee jostain asiasta jotenkin

-jauhaa usein omasta mielenkiinnon kohteestaan keskustelukumppanille väsymiseen saakka, vaikkei toista kiinnostaisi

-ei osaa asettua toisen asemaan, ei ymmärrä toisen käyttäytymisestä ja elekielestä esim. loukkaantumista

-ei ilmaise omaa iloaan, nauraa harvoin, on aika ilmeetön

-keskustelu on vaikeaa. Jos vaikka kysyn, mitä ajattelee jostain asiasta, voi vastata ettei ole ajatellut sitä, eikä pysty silloinkaan ajattelemaan

-ratkaisut ja muutokset ovat tosi vaikeita

-ei pidä seurasta juurikaan eikä halua käydä missään

Ja lukuisia muita juttuja... jotka hiertävät parisuhdettakin aika kovin. Mistähän asiaan saisi apua, vai ei mistään? Pojallammekin on hiukan samantyylistä oirehdintaa...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni ja poikani. Sinun miehestäsi en sano mitään, nuo mainitsemasi piirteet voivat liittyä aspergeriin tai sitten eivät ja missään tapauksessa ne eivät riitä diagnoosin tekemiseen.

Se, pitääkö sopeutua vai voiko tehdä jotain muutakin, on sitten vähän määrittelykysymys. JOS sun miehellä olisi asperger, niin se on synnynnäinen neurologinen ominaisuus, joka ei koskaan häviä mihinkään, vaikka tekisi mitä. Sillä tavalla siihen pitää vain sopeutua. Toisaalta kaikki sen arkipäivässä aiheuttamat oireet on kuitenkin sellaisia, että niitä voi oppia hallitsemaan. Asperger ei useinkaan osaa intuitiivisesti aesttua toisen asemaan eikä ole sillä tavalla intuitiivisesti empattinen, mutta koska aspergerit ovat usein varsin älykkäitä, he voivat älyllisesti opetella asettumaan toisen asemaan järjestä käsin (ei tunteesta), ja sitten tehdä parhaansa lohduttaakseen tätä. SIinä on tavalliseen ihmisenenähden vain se ero, että se on hitaampaa - mutta oikeasti usein oikeampaan osuvaa, koska assi ei oleta toisen tunteita itsensä perusteella, eikä siksi mene niihin harhoihin, joihin intuitiivisesti toimivat ihmiset usein menevät. Tästähän tämäkin palsta on päivittäinen esimerkki. Mutta assille pitää usein sanoa, että minä koen tämän jutun näin ja sit mua lohduttaa, kun sä teet noin - häntä ei pidä jättää arvailemaan, koska hän tietää arvaavansa todennäköisesti väärin. Ja samoin jos toinen ei esim ymmärrä elekielestä harmistumista, mikään ei estä sinua sanomasta ihan ääneen, että nyt harmittaa. Ei se telepatia oikeasti toimi tavallistenkaan ihmisten välillä.

Saman ilmiön toinen ääripää on se, että susta näyttää, ettei hän ilmaise tunteitaan eikä ilmehdi, mutta oikeasti kyse on siitä, että ne ilmaisut ja ilmeet on sellaisia, joita sä et osaa nähdä. Sun pitää opetella. Tunnustele, illoin miehestäsi tuntuu hyvältä ja katso, miltä hän silloin näyttää. Kysy häneltä, vaikkei hän varmasti olekaan mitenkään hyvä sanoittamaan tunteitaan. Selitä, että haluat ymmärtää ja kysyt siksi, et painostaaksesi tuntemaan jotain tiettyä tunnetta.

Jne. Parisuhde vaatii aina molemminpuolista vastaan tulemista. Assin kanssa asioista pitää sopia. Sitten hän pitää sopimuksista kiinni.

Vierailija
2/6 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta oli pakko vastata, kun huomasin erään kohdan olevan mielenkiintoinen. Siis tuo, että jos kysyt jostain niin hän vastaa ettei ole ajatellut asiaa. Eräs kaverini on hokenut erään poliitikon olevan minua viisaampi ja en luonnollisesti ole tästä pitänyt. Hän on kuitenkin myös lohduttanut että poliitikot yleensä ovat tavallisia kansalaisia viisaampia. Kerran hän kysyi naurahtaen että luulinko todella olevani tätä poliitikkoa viisaampi. Vastaus oli että en ollut koskaan edes ajatellut koko asiaa ennen kuin se tuli puheeksi. Se tuli puheeksi siksi, että sanoin inhoavani tätä kyseistä poliitikkoa koska kaverini on jatkuvasti sanonut minua myös hänen näköisekseen. Hän sanoi sitten, että tämä poliitikko on minua viisaampi. Mitä ihmettä se siihen kuuluu? Vaikka joku olisi kuinka viisas niin eihän hänestä tarvitse pitää. Itselläni on Asperger, joten tiedä sitten kuuluuko siihen tuollainen, ettei ole välttämättä edes ajatellut jotain asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 21:53"]

Vanha ketju, mutta oli pakko vastata, kun huomasin erään kohdan olevan mielenkiintoinen. Siis tuo, että jos kysyt jostain niin hän vastaa ettei ole ajatellut asiaa. Eräs kaverini on hokenut erään poliitikon olevan minua viisaampi ja en luonnollisesti ole tästä pitänyt. Hän on kuitenkin myös lohduttanut että poliitikot yleensä ovat tavallisia kansalaisia viisaampia. Kerran hän kysyi naurahtaen että luulinko todella olevani tätä poliitikkoa viisaampi. Vastaus oli että en ollut koskaan edes ajatellut koko asiaa ennen kuin se tuli puheeksi. Se tuli puheeksi siksi, että sanoin inhoavani tätä kyseistä poliitikkoa koska kaverini on jatkuvasti sanonut minua myös hänen näköisekseen. Hän sanoi sitten, että tämä poliitikko on minua viisaampi. Mitä ihmettä se siihen kuuluu? Vaikka joku olisi kuinka viisas niin eihän hänestä tarvitse pitää. Itselläni on Asperger, joten tiedä sitten kuuluuko siihen tuollainen, ettei ole välttämättä edes ajatellut jotain asiaa.

[/quote]Tai siis kaverini on sanonut minua tämän poliitikon näköiseksi mutta en haluaisi olla tämän poliitikon näköinen, koska en kyseisestä henkilöstä pidä. Eihän sille tietenkään voi mitään, jos muistuttaa jotakuta tunnettua henkilöä, mutta jos ei satu pitämään tästä tunnetusta henkilöstä, niin ei varmasti myöskään halua muistuttaa häntä ulkonäöltään.

Vierailija
4/6 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillasi saattaa olla joku muu motiivi ottaa toistuvasti puheeksi tuo asia. Ehkä häntä ärsyttää joku asia mitä olet "viisastellut" tai miten olet kommentoinut häntä ja hän haluaa saada sinulle aikaan saman tuntemuksen tai muusta syystä ärsyttää sinua. 

Vierailija
5/6 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit juuri monen miehen peruspiirteet. Minullakin on tuollainen mies, silti minä olen meistä se asperger.

Vierailija
6/6 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni todettiin Asperger aikuisiässä. Se näkyy näistä asioista:

- Puheessa monotoninen sävel, unohtaa vetää tarpeeksi henkeä puhuessaan. Ei tiedä milloin on toisen vuoro puhua ja keskeyttelee tuosta vaan

- Unohtaa nielaista keskittyessään syvästi esim. kitaransoittoon eli kuolaa helposti

- Ei ymmärrä että kerran sovittu asia on aina voimassa. Esim. sovittiin vuosi sitten kun muutin miehen luo, että takaoven tulee olla auki miehen tupakoidessa keittiössä (meillä keittiö johtaa suoraan takapihalle) mutta mun pitää muistuttaa asiasta vähintään neljä kertaa viikossa edelleen. Ei suostu polttamaan ulkona, ei millään.

- Ei muista lääkäriaikoja ja tulee aina tapaamisiin myöhässä

- Internetaddikti

- Rakastaa kaikenlaista loogista näpräämistä, esim. palapelejä

Mutta uskollisempaa ja rakastavampaa miestä on vaikea löytää. Me ollaan toistemme parhaat ystävät ja mies assina ymmärtää omia diagnosoituja asperger-piirteitäni (kuten äärimmäinen ääniherkkyys ja pakko olla yksin). Kukoistan hänen seurassaan. ❤

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi