Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri komenteli taas lastani! Aarghhh.

Vierailija
24.06.2012 |

Kaveri tuli käymään ja satuimme taas olemaan syömässä. Mitä tekee kaveri? Menee lapsen viereen istumaan ja hypistelemään lapsen palapelejä. Tekee niitä siinä vieressä ja kun lapsi (tietysti!!!) innostuu niistä, alkaa taas se jatkuva huomauttelu: "syö nätisti, syöpäs nyt, ei saa tiputtaa paloja, laita lusikka suuhun, äitis antaa jälkiruokaa kunhan oot syöny, sit keitetään kahvit kun oot syöny" jne jne.

Ei saatana, pitäiskö sen lapsen olla joku robotti, joka ei häiriinny mitenkään vaan tasasella tempolla lappaa soppaa naamaansa jos toinen tulee viereen istumaan ja ilmeilemään ja juttelemaan???

Että mulla kiehu, ilmeisesti tuo kaveri pitää itteensä suvereenina kaikkien kasvattajana, onhan hänellä kuiteski monta kummilasta...

Kielen päällä pyöri koko ajan ärähdys, mutta en vain saanut sanottua, koska toisaalta tuo oli pieni juttu. Toisaalta taas t-o-d-e-l-l-a ärsyttävää!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voisit sanoa, että tuletko vielä pois sieltä pöydästä, että lapsi saa rauhassa syödässä?

Mikä sua vaivaa, mikset puhu kaverilles? Onko sillä joku outo voima suhun, ettet uskalla?

Vierailija
2/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et normaalitilassa kaivaisi melonia nenästäsi sen takia että joku juttelee lapsesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minäkin olin syömässä.

Oisin voinu sanoa kaverille, että

a) voisitko mennä olkkariin siks aikaa että syödään (jotenkin outoa?)

b) anna lapsen syödä rauhassa ja riittää kun minä komennan sitä (kantti ei riittäny tähän).

ap

Vierailija
4/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et normaalitilassa kaivaisi melonia nenästäsi sen takia että joku juttelee lapsesi kanssa.

asia ihan erikseen. Jos juttelee lapselle, joka syö, niin silloin ei pitäisi sit huomautella lapselle siitä vastareaktiosta, jonka juttelu aiheuttaa. Nih. Tai jos lapsen nenän edessä rakentelee palapelejä ja jos lapsikin haluaa ottaa osaa, niin komentaa lasta eikä ite tajua lopettaa (lapsi 2,5 v.)

ap

Vierailija
5/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisekseen olisin sanonut, että lapselle voi helposti tulla kieroutunut asenne ruokaan ja syömiseen, jos koko ajan huomauttelee eri asioista.

Vierailija
6/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia ihan erikseen. Jos juttelee lapselle, joka syö, niin silloin ei pitäisi sit huomautella lapselle siitä vastareaktiosta, jonka juttelu aiheuttaa. Nih. Tai jos lapsen nenän edessä rakentelee palapelejä ja jos lapsikin haluaa ottaa osaa, niin komentaa lasta eikä ite tajua lopettaa (lapsi 2,5 v.)

ap

vain käskenyt lopettaa sen palapelin tekemisen. Ei siinä suurempaa draamaa.

Vierailija
7/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä räjähdän, kun en osaa pitää puoliani pienesti :/

ap

Vierailija
8/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ystävyys se sitten on jos sinulla menee hermot kko ajan etkä uskalla hänelle mitään sanoa?

Ei kyllä kuuosta kovin hyvältä.

Onko niin vaikeaa puolustaa omaa lasta siinä tilanteessa, ja sanoa ystävälle nätisti että anteeksi, mutta ruokapöydässä ei leikitä, näin olen halunnut lapselle opettaa?

Teidän koti, teidän säännöt.

Tai voithan käyttäytyä passiivis-aggressiivisesti, ostat sellaisen liitutaulun ja ripustat sen seinälle ruokapöydän viereen, ja kirjoitat sinne

"Talomme kultaiset säännöt:

Ruokapöydässä ei häiritä lasten ruokailua.

Kasvatus on vanhempien vastuulla."

Jne....

Vierailija
9/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vika on mussa. Mut on vaan kasvatettu sillain, että en osaa yhtään sanoa vastaan. :/ kaikki pitää vaan niellä ja hymyillä. >:(

Ja siis oisin minäkin muutaman kerran komentanut lasta, siis osa sanomisesta tuli ihan aiheesta. Mut jotenki vaan osuu kipeesti mun varpaille, kun minä komennan omaa lastani, niin sama tulee samalla hetkellä kaverin suusta... Vittuako se tulee mun kotiin kasvattamaan mun lasta! Ei tuu enää.

ap

Vierailija
10/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Vierailija
11/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vika on mussa. Mut on vaan kasvatettu sillain, että en osaa yhtään sanoa vastaan. :/ kaikki pitää vaan niellä ja hymyillä. >:(

Ja siis oisin minäkin muutaman kerran komentanut lasta, siis osa sanomisesta tuli ihan aiheesta. Mut jotenki vaan osuu kipeesti mun varpaille, kun minä komennan omaa lastani, niin sama tulee samalla hetkellä kaverin suusta... Vittuako se tulee mun kotiin kasvattamaan mun lasta! Ei tuu enää.

ap

Lienet myös melko nuori?

Kumpihan on lapsellesi pahempi: se, että joku joskus sanoo jostain ihan aiheesta ( oletan, ettei kaverisis sanonut rumasti), vai se, että teillä ei enää vieraile kukaan, kun sä olet noin sekopää?

Kannattaisi nyt ihan vähän laittaa asiat mittasuhteisiin. Varsinkin sen suhteen, että et itse sanonut kaverillesi mitään siitä palapelin tekemisestä.

Miten sä ap tulet kestämään sen, että päiväkodissa, kerhossa, puistossa, koulussa jne. joku tulee aina komentamaan myös sinun lastasi? KASVA AIKUISEKSI!

Vierailija
12/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse lapseton sinkku, mutta niin paljon ollut lasten kanssa ja olen jatkuvasti, että ihan luonnostaan tulee myös tuollainen pieni komentelu. En tarkoita ikinä halveksua vanhempien kasvatustyötä, yritän sitä helpottaa. Tosiaan munkin mielestä on ok, jos sanoisit vaikka, että "hei toi ville vois keskittyä syömiseen eka ja teette sit vasta palapeliä, jooko?" Kaverisi varmasti olisi ihan ok ja luultavasti tajuaisi sitten itse häirinneensä lapsen ruokailua.

Vierailija
13/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Lienet myös melko nuori?

Kumpihan on lapsellesi pahempi: se, että joku joskus sanoo jostain ihan aiheesta ( oletan, ettei kaverisis sanonut rumasti), vai se, että teillä ei enää vieraile kukaan, kun sä olet noin sekopää?

Kannattaisi nyt ihan vähän laittaa asiat mittasuhteisiin. Varsinkin sen suhteen, että et itse sanonut kaverillesi mitään siitä palapelin tekemisestä.

Miten sä ap tulet kestämään sen, että päiväkodissa, kerhossa, puistossa, koulussa jne. joku tulee aina komentamaan myös sinun lastasi? KASVA AIKUISEKSI!

Mua vaan yksinkertaisesti suututtaa, jos mun kodissa joku muu komentelee mun lasta vaikka minä itse olen paikalla. Ja tottakai muut saa komentaa jos minä en ole paikalla arvioimassa tilannetta (päiväkoti, koulu jne).

Mutta silloin kun minä itse olen paikalla, niin silloin MINÄ katson miten lapsi käyttäytyy, varsinkin MINUN kodissani. Ja tästälähtien muuten käyttäytyy vieraat kans.

ap

Vierailija
14/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö tuohon nyt voi sanoa ihan ystävällisesti, että meillä on sääntönä ettei ruokapöydässä ole leluja. Sitten voi sanoa, että pikku-jani syö paremmin, jos ei ihan vieressä hääri. Senhän voi vaikka sanoa uhman kautta, että pikku-janilla on uhmaikä, syö paremmin kun saa itse touhuta syömisen aikuisen puuttumatta.

Miksi pitäisi alkaa rähjäämään tai komentamaan sitä kaveria?

Mä kyllä aidosti kuvittelen, että kaverisi on voinut jutella noin, koska on halunnut ottaa kontaktia lapseen ja osallistunut tilanteeseen.

Vierailija
15/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, sama on. ap.

Vierailija
16/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttäis muakin tommonen käytös! Onko se sitten kovinkin aikuista mennä siihen lapsen viereen tekemään palapeliä,mitä ei lapsi itsekkään saa siihen pöytään tuoda ruokailuhetkellä! Ja itse omistan samanlaisen kaverin, joka tuppaa koko ajan komentamaan, ihan pienistäkin asioista, huomauttelee jatkuvasti lapsen käytöksestä (ikää reilu 2v.), eihän noin pieni voi osatakkaan käyttäytyä just ja tasan niin kun pitäisi. eiköhän vanhemmat ne osaa kasvattaa iän myötä ja huomauttaa kun on tarve, ei siihen mitään lapsetonta kouluttajaa tarvita. Leikkiköön lasten kanssa kun niin sitä aina tahtoo,mutta perkele se jatkuva kieltäminen ja käytöksen kyttääminen pistää ärsyttämään! Eriasia on sitten päiväkodissa jne. mutta omaan kotiin en ole ketään kouluttajaa pyytänyt.. Ja mitä nämä lapsettomat av palstalta neuvoja ottaneet edes oikeasti tietää lapsen kasvatuksesta?

JA KYLLÄ MEILLÄ ON RAJAT JA KIELLETÄÄN TARVITTAESSA,EN OLE VAPAAN KASVATUKSEN SUOSIJA!

Joten järjenkin pitäisi jo sanoa, että ei toisten kotiin mennä lapsille nipottamaan ja jäähypenkille viemään, kun äiti ei ensimmäisellä sanomisella ole lasta sinne kantamassa vaan käyttää sitä omaa kasvatusperiaatettaan! ARGH! :)

Kiitos ja kuittaan.

Vierailija
17/43 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vika on mussa. Mut on vaan kasvatettu sillain, että en osaa yhtään sanoa vastaan. :/ kaikki pitää vaan niellä ja hymyillä. >:( Ja siis oisin minäkin muutaman kerran komentanut lasta, siis osa sanomisesta tuli ihan aiheesta. Mut jotenki vaan osuu kipeesti mun varpaille, kun minä komennan omaa lastani, niin sama tulee samalla hetkellä kaverin suusta... Vittuako se tulee mun kotiin kasvattamaan mun lasta! Ei tuu enää. ap

Ei palapeleja tarvita paydalla ruoka-aikana. Leikit on erikseen.

Vierailija
18/43 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja verenpaineeni kiehuu ja sappi kuplii, tooodella raivostuttavaa. Tämän takia emme käy lainkaan heillä enää kylässä, vaikka pyytävät. Jatkuva komentelu päällä, syö nätisti, noiin, otapa siitä leivästä iso haukku, hörppää nätisti maitoa, muista syödä ruokaa myös, syö nätisti. Ja lapsi syö koko ajan nätisti, juuri niin nätisti kuin 2,5-vuotias osaa! Ei siis sikaile pöydässä, mutta ei myöskään ole mikään robotti. Olen tiuskaissut muutaman kerran, että sehän syö ihan nätisti tms. mikä vähän hillitsee jatkuvaa syömisen vahtaamista, mutta etenkään toisen kotona on tosi vaikea sanoa mitään. Meillä sanon vahvemmin, mutta toisen kotona tosiaan sen verran vaikeaa, että emme vain enää käy syömässä siellä.

Vierailija
19/43 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Lienet myös melko nuori?

Mua vaan yksinkertaisesti suututtaa, jos mun kodissa joku muu komentelee mun lasta vaikka minä itse olen paikalla. Ja tottakai muut saa komentaa jos minä en ole paikalla arvioimassa tilannetta (päiväkoti, koulu jne).

Mutta silloin kun minä itse olen paikalla, niin silloin MINÄ katson miten lapsi käyttäytyy, varsinkin MINUN kodissani. Ja tästälähtien muuten käyttäytyy vieraat kans.

ap

joten kerro toki ystävillesi miten toimia. En tarkoita että laitat sääntökirjan naaman eteen vaan että nätisti ilmoitat, kun mielestäsi toimivat tökerösti. Esim tuo palapeli.. sano vain, että "hei "sandra", älä pelaa sitä peliä kun "tuomas-matilda" on syömässä, häiritsee vain pientä. Kootkaa sitä vaikka sitten ruuan jälkeen"

Itse (olen lapseton) tein tuossa päivää pari sitten sen virheen, että sanoin kaverin lapselle "otatko tutin pois suusta?".. tarkoitin tällä vain sitä, että kun ei puheesta saanut mitään selvää kun se tutti oli suussa, mutta näin äidin ilmeestä heti että o'ou, nyt tuli sanottua liikaa. En tiennyt että ko lapsi (vajaa 2v) saa käyttää tuttia vain sisällä kotona (vieroitusta) vaan tuli tämä sanonta jotenkin selkärangasta, kun mm siskoni ja muut ystäväni ovat sanoneet lapsilleen "ota tutti pois suusta, jos haluat jotain sanoa. Emme saa puheestasi selvää muuten". :D

Vierailija
20/43 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanonut, että "tiedätkö mitä, "antero" ei malta keskittyä syömiseen, kun levittelet sitä palapeliä siinä, vietkö sen pois niin lapsi saisi syötyä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi