Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppauksen abc? Eli siis yksinkertaiset pika-aloitusohjeet, kiitos!

Vierailija
24.06.2012 |

Olen vähän sivusta seuraillut tätä karppausta, lueskellut täällä aloituksia karppauksesta jne. Siskoni on karpannut pari kertaa (ei elämäntapana vaan ns. diettimuotoisesti) ja on kertonut kuinka ei ole nälkä eikä turvota.

Kolmatta päivää karppaan, tosin en täydellisesti, esim eilen söin ruisleipää aamiaiseksi. Mutta olen vähentänyt huomattavasti leivän syöntiä ja perunaa, makaroonia en ole nyt syönyt ollenkaan. Pihvin kanssa tänäänkin tuoresalaattia (kurkku-tomaatti jne), raejuustoa, kevytkermaviiliä(tavallinen kermaviili on vain liian paksua ja ällöä), ja parsakaalia.

Olen oikea leivän ja perunanmässyttäjä. painoa on kertynyt kuitenkin usea kymmen tässä muutaman vuoden sisään ja kun ikääkin alkaa tulla(33). lisäksi turvottaa ja on huono olo.

No niin, siis nämä kolme päivää on mennyt hyvin, mutta en voi kuvitella ainakaan alussa jättäväni kaikkea hh-pitoista pois, esim aamupuurot (neljänviljan, ruis tai kaura) aion arkisin syödä kun lapset syö sen ja teen puuron kuitenkin. peruna jne on helpompi jättää pois lautaselta.

kaikki vinkit ja aloitusohjeet otan vastaan, kiitos!!

miten saan pidettyä ruokavalioni tarpeeksi monipuolisena? mitä kannattaa/pitää varoa? (käytönnössä kantapäänkautta opittuja juttuja?) mites nuo marinaadit, täytyykö karppaajan itse marinoida lihat, vai saanko käyttää valmismarinaadeja? mites alkoholi, voinko ottaa oluen/sidukan silloin tällöin?

kiitos kaikista viesteistä jo etukäteen!! :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en jaksa alkaa selostamaan, karppaustyylejä on erilaisia ja sinun täytyy niistä köytää omasi, mutta jos jo tuo puuron pois jättäminen tuntuu hankalalta, niin kannattaisiko sitten kokeilla jotain muunlaista dieettiä?

Itse olen saanut kilot pois juurikin niin, että kylmä alku, hiilarit lähes nollille ja kunnon ketoosi päälle niin olo paranee alle viikossa ja kilot ropisee.

Vierailija
2/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispuolelta kohtuudella tomaattia ja porkkanaa, ei maissia tai banaania, bataattia saati perunaa. Hedelmiä korkeintaan 1/päivä. Marjoja kohtuudella.

Ei pastaa, riisiä, leipää. Osalle sopii ruisleipä tyyliin 1 viipale päivässä, katso ettei ole vehnää jos sellaista syöt.

Sokerin tilalle makeuttamiseen steviaa tai aspartaamia tms. keinotekoista.

Syö 3-4 kertaa päivässä, ei enempää. Ei välipaloja vaan aterioita, jo aamusta tuhti aamiainen (esim. paistettuja munia ja pekonia tai turkkilaista jogurttia kera marjojen). Syö säännöllisesti, vaikkei olisikaan nälkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

marjoja kannattaa syödä runsaasti.

JA kannattaa välttää aspartaamia!! Kaikenlaista infoa täältä saakin lukea. Ap, älä usko kaikkea. Ota itse selvää.

Vierailija
4/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin diabeteshoitajalla ja se varoitti mua aloittamasta karppausta. (sokerithan nimen omaan nousee hiilihydraateista) Kolesterolit oli mulla koholla vielä puoli vuotta sitten, mutta nyt oli ok.

Vierailija
5/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin diabeteshoitajalla ja se varoitti mua aloittamasta karppausta. (sokerithan nimen omaan nousee hiilihydraateista) Kolesterolit oli mulla koholla vielä puoli vuotta sitten, mutta nyt oli ok.

Mikähän viime vuosisadan diabeteshoitaja sulla on? Kyllä tänä päivänä jokainen alaansa seuraava hoitaja tietää, että nimenomaan karppauksella saadaan parhaat tulokset diabeteksen hoidossa. Aika moni on voinut jättää lääkkeet pois.

Antti Heikkilän "Diabeteksen hoito ruokavaliolla" kannattaa vaikka lainata, ennenkuin uskoo ihan ketä tahansa.

t. Sis.kir.sh

Vierailija
6/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lue vaikka wikipediasta atkinsin dieetistä ja sovella sopivaksi.

Vierailija
7/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. nyt kesällä moni syö mansikkaa lähes päivittäin ja pieni rasia (250g) menee hujauksessa. Tuollaisessa rasiassa on päivän hiilarit...ei voi silloin syödä runsaasti.

Aspartaaminen ym. myrkyt neuvoin, koska hunaja/inkkarisokeri ylläpitävät sokerikoukkua eikä kumpaakaan voi käyttää juuri muutenkin (hiilarit).

3

Vierailija
8/13 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karpatessa tavallinenkin ruoka alkaa maistua tosi hyvältä ja mitään makeitA herkkuja ei kaipaa.

Ehdotan aloittamaan punnitsemalla ja kirjaamalla kaiken mitä syöt, jotta opit missä ne hiilarit piilee.

Vierailija
9/13 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikähän viime vuosisadan diabeteshoitaja sulla on? Kyllä tänä päivänä jokainen alaansa seuraava hoitaja tietää, että nimenomaan karppauksella saadaan parhaat tulokset diabeteksen hoidossa. Aika moni on voinut jättää lääkkeet pois.

Antti Heikkilän "Diabeteksen hoito ruokavaliolla" kannattaa vaikka lainata, ennenkuin uskoo ihan ketä tahansa.

t. Sis.kir.sh"

Minulle myös sekä diabeteshoitaja sekä lääkäri kielsivät ehdottomasti karppauksen.

Vierailija
10/13 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pian neljä vuotta. Olen hyvässä kunnossa, pirteä ja iloinen.

Aluksi olin tosi tiukalla ruokavaliolla ja kirjasin kaiken ylös. Kun oppi yuden elämäntavan, ei siihen enää kiinnitä huomiota.

Nykyään sallin itselleni kerran pari kuussa herkuttelupäivän.

Värinä vihreä on hyvä.

Vierailija
11/13 |
06.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva on neutraali verensokerille, siksi siitä ei ole haittaa ruokavaliossakaan, edes diabeetikolle. Kokeilkaa itse ja huomatkaa ero; nälkä ei hyökkää vaan enemmänkin hiipii, mieliteot lähtevät parin päivän päästä, energiaa riittää ja vähemmälläkin unella pärjää.

Karppauksella hoidetaan Ruotsissa ihan virallisestikin diabetesta ja laihduttajia. Se on siis yksi vaihtoehto, virallisterveellisen rinnalla. Suomessakin vähähiilarinen ruokavalio oli vielä 80-luvulla suositeltava laihduttajille sekä "sokeritautisille".

Vierailija
12/13 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija marjoista!

Mihin perustat, että marjoja kannattas syödä runsaasti ? Tuolla karppi foorumilla minuu on varoitettu marjoista ja rahkasta, joita rakastan.😫

Vierailija
13/13 |
30.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan ns hyväkarppeja mikä tarkoittaa 75-150 g hiilareita päivässä. Tuohon mahtuu jo puuroannos tai 1-2 hyvälaatuista ruisleipäsiivua tai täysjyväriisiä. Maissia ja banaania rakastan joten jonain päivänä nuo hiilarit tulee niistä.

Rasvattomia t kevyttuotteita emme syö emmekä toisaalta ylettömän rasvaistakaan (voita ja oliiviöljyä ruuanlaitossa). Juustot täysrasvaisia, joskus herkutellaan salamilla tai pekonilla (jm munakkaan kanssa)

Marjoja syön itse päivittäin, en ymmärrä miksi ne olisi huonoja? Hedelmissä on sensijaan paljon hh joten niitä hieman rajoitetummin.

Mun miehen paino on pudonnut tällä 17 kiloa ja db2 parantunut. Verenpainelääkkeetkin jäi pois samalla. Tiukka karppaus ei sovi db1 tyypille, sitä sairastava tyttäremmekin on hyväkarppi koska veriarvot pysyy kontrollissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme