Miten synnytyssairaalassa hoituu ruokailu? Tuodaanko ruoka vuodeosastolle vai mennaanko syomaan johonkin yhteiseen tilaan? Joutuuko sairaalassa kappailemaan sairaalavaatteissa vier
ailijoiden joukossa?
t. Tietämätön Ensisynnyttäjä
Kommentit (34)
Juuri näin.
En nyt tuolla lausahduksella (Synnytys ei ole sairaus!) tarkoittanutkaan sellaista tilannetta, jossa äiti ei esim. sektion jälkeen kunnolla pääse liikkumaan.
Vastasin tuola lauseella nrolle 14, joka vertasi astioiden viemistä työleiriin; )
Kyllä minusta ainakin oli kivempi, kuljeskella osastolla ja mielelläni vein ne astiatkin pois. Tietenkin jos on niin kipeä, ettei kykene, niin tottakai voi pyytää henkilökuntaa auttamaan.
51 ja 52 osastoilla.
Sectio-synnyttäneille tuotiin ruoka sänkyyn.
Mulle tuotiin ensimmäisen lapsen synnytyksen jälkeen pari ekaa kertaa ruoka sänkyyn, kun olin niin kipee. Kysyivät ensin että haluanko ruuan tuotavan huoneeseen.. (oli alatie synnytys)
Mä jouduin kyllä ite hakee sairaalan vihannesmailta rehut ja perunat sekä sian piti itte teurastaa että sai kyljystä.
Kyllä teillä on ollu luksusta!
raskaana olevia ja synnyttäneitä huonosti. Raskaus ja synnytys ovat niin valtavia rasituksia keholle, että vaikkei kyse olekaan sairaudesta, ei se vähennä näiden tilojen riskejä ja kipuja.
On aivan sama onko peräpää halkeamassa sairauden vai vauvan vuoksi, kipu on todennäköisesti yhtä kova ja jälkiseuraukset sen mukaiset.
Kipu on kipua, ei ole olemassa positiivista tai negatiivista kipua. Kovaan kipuun ei auta kuin kovat lääkkeet ja niitä julkisella puolella jostain syystä edelleen pihdataan kuin valtion salaisuutta.
Eli kannattaa kävellä sinne käytävän vessaan, ruokalaan ja muutenkin pitkin käytäviä. Vuoteessa maatessa on nimittäin uhkana veritulppa ja muutenkin alapää on niin turvoksissa koettelemuksesta että verenkierron aktivoiminen tekee vain hyvää. Lisäksi jos on tullut repeämiä / eppari, niin niillekin liikunta on vain hyväksi.
Minäkin olin todella huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, kätilö vei minut vessaan jossa meinasin pyörtyä pöntölle, mies tuli suihkuun avuksi jne...eli kyllä siellä sairaalassa apua saa kun on todella tarvis. Ja silloin ei kyllä nolottanut yhtään kun kätilön kanssa vessassa kävin ja kätilö teki alapesun minulle...se on ihan normaalia siinä tilassa. Ennen synnytystä ajatuskin tuollaisesta olisi ahdistanut. Näin jälkeenpäinkään se ei nolota yhtään.
Mutta liikkumista ei kannata välttää eli itse kannattaa tehdä mahd. paljon omien voimien mukaan!
3
Kättärillä kaksi kertaa sektiossa olleena kerroin sen tiedon sieltä, että sektion jälkeen ei saanut kiinteää ruokaa ennen kuin suoli oli toiminut kerran. Ja näinhän on aina leikkauksien jälkeen.
Isyyslomaan vastaisin, että meilläkin mies on aina aloittanut loman heti synnytyspäivästä mutta ei jouda sairaalassa päivystää kantamassa ruokatarjottimia vaimolle, kun on noita isompiakin lapsia kotona hoidettavana. ; )
Kättärillä ei ainakaan ole ei kahden eikä kolmen hengen huoneissa omia vessoja. Vaan yhteiset käytävillä.
En tietysti voi puhua kuin itsestäni (2x yli nelikiloisen vauva, ja tikkejäkin tuli) mutta minä en kokenut itseäni mitenkään kauhean kipeäksi. Edes ensimmäisinä tunteina synnytysten jälkeen. mielummin liikuin ja istuskelin kuin makoilin sängyssä. Kivut jätin synnytyssaliin. Tottakai alapää oli hellänä, mutta kai sen nyt voi vähän olettaa olevankin?
Minulle tuli III asteen repeämät ja istuminen onnistui vasta 3 viikon jälkeen. Onneksi mieskultani oli auttamassa perhehuoneessa.
Ja kun olin revennyt pyllyreikää myöten, rullatuolilla liikkuen tai maaten sängyssä, olisin kyllä mielelläni ottanut sen tarjottimen vastaan. Jumalan kiitos pääsi kotia miehen passattavaksi ja matka vessaankin oli lyhyempi eikä tarvinnut pelätä ettei kukaan huomaa kun pyörtyy pytylle...
Niin että älkää hyvät ihmiset puhuko että alapää on vähän hellänä!!! Tai tungen ananaksen pyllyynne ;-) ja pois niin juoksennelkaa siinä sitten :-)
Vessa oli käytävällä.
Näin ainakin vuonna 2003. Ei moitteen sanaa " palvelusta" ja hoidosta.
40 oli siis 31 tässä ketjussa ja ymmärrän todellakin poikkeustilanteet, puhuin sellaisesta tavallisesta synnytyksestä. niin kuin minulla.
Ymmärrän kyllä esim. vaikean sektion jälkeisen tilan, mutta tavallinen synnytys.. Olen ollut molempien synnytysten jälkeen heti jalkeilla ja syönyt mielummin muiden seurassa kuin huoneessa.
Ja isä jäi molemmilla kerroilla isyyslomalle vasta kun tultiin kotiin, silloin sille on enemmän käyttöä!