Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA, rasittaa! Miten opetan "vanhukset" käyttämään nettiä?

Vierailija
24.06.2012 |

Olen hankkinut kuusikymppisille vanhemmilleni nettiyhteyden. He kyllä käyttävät nettiä töissäänkin, mutta nyt on nettiyhteys ollut noin vuoden myös kotona. Molempia olen opastanut kädestä pitäen ja monta kertaa he ovat sanoneet, että kaikki on tuttua töistä. Silti aina heidän luona käydessään käy samalla tavalla: kun oma istuntoni on kesken, jompi kumpi heistä käy napsauttamassa sen poikki ja alkaa tehdä omiaan. Kun kysyn, miksi he tekevät niin, aina on kyseessä "vahinko". Mitään eivät kuulemma ole tehneet itse. Olen joka kerta pyytänyt, että he kysyisivät neuvoa minulta, jos ikkunoita on auki, mutta ei tunnu onnistuvan.

Toinen juttu on se, että he eivät osaa kirjautua ulos sähköpostista. Kerta toisensa jälkeen kysyn, miksi he eivät kirjaudu ulos, vaan ainoastaan sulkevat ikkunan, jossa heillä on sähköposti auki. Ja aina he väittävät sulkeneensa sähköpostin. Olen ymmärtänyt, että toinen vanhemmistani harrastaa samaa työpaikallaankin. Eli kuka tahansa voi siellä lukea heidän sähköpostejaan.

Salasanan ideakin tuntuu olevan hukassa. Äitini ei suostu vaihtamaan omaa salasanaansa, jonka minä olen hänelle joskus keksinyt vain siksi, että hän sai sähköpostin käyttöönsä. Olen myös varoittanut netin vaaroista ja että pahimmillaan voi mennä rahat, jos antaa tietojaan vääriin paikkoihin. Mutta he vain naureskelevat kuin olisin joku hörhö. Neuvomisesta he jotenkin suuttuvat ja kuuntelevat huolimattomasti. Silti minun pitää aina korjata kone ja hoitaa ongelmatilanteet.

En haluaisi olla liian vaativa. Yritän ymmärtää, että yli 60-vuotias ei omaksu kaikkea niin nopeasti. Silti alkaa kaduttaa, että hankin koko nettiyhteyttä. Olisivat saaneet tulla toimeen ilmankin.

Kiitos kun sain vuodattaa. On taas tunteet pinnassa, vaikkei tämä maailman vakavin asia olekaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se taida järin vakavaa olla vaikka olisi sähköposti aina auki, niin mullakin on mun gmail,olen aina sisään kirjautuneena. Salasanoja en myös vaihda koskaan ja käytän samaa sanaa joka paikassa koska muuten unohtaisin kymmenet salasanat.

Niin ja olen 37 v IT-alan ammattilainen :-)

Vierailija
2/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä yritin itse samaa, ja lopulta hain koneen pois. Tosin mun vanhempani eivät ole töissäänkään käyttäneet nettiä.

Olisiko vanhempiesi kotikaupungin kirjastossa jokin kurssi Internetistä ja tiedonhausta? Kirjastot ainakin yleisesti noita järjestävät, ja ehkä auttaisi, jos tieto tulisi joltain muulta taholta kuin omalta lapselta. Itse ainakin huomasin, että vaikka miten tein ohjeita kuvakaappauksineen, vanhemepani eivät kuitenkaan käyttäneet konetta itse, mutta olisivat mielellään ottaneet musta sihteerin etsimään Googlella tarvitsemiaan asioita.

Jos sun vanhempasi kuitenkin pyörivät netissä, olisi hyvä saada nuo perusasiat kondikseen. Olet ihan oikeassa ollessasi huolissasi tietoturvasta. Voisit odotellessa ainakin laittaa selainasetukset sellaisiksi, että välimuisti tyhjennetään aina suljettaessa, tai ehkä jopa private browsing -selaamisen oletukseksi?

Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka saattaa yllättyä kun seuraavan kerran salasanat elleistä tms. vuodetaan verkkoon...

Vierailija
4/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei oikein ole kursseja ja molemmat ovat vielä kiireisiä työssäänkin. Olen kyllä laittanut asetukset sellaisiksi, että mitään ei pitäisi jäädä muistiin. Toisaalta taas se haittaa itseäni, jos olen heidän luonaan ja jompi kumpi käy sulkemassa selaimen, kun minulla on jotain kesken. Jostain syystä he myös vaihtavat selaimesta toiseen, vaikka olen sanonut, mitä selainta pitäisi käyttää ja missä heidän kirjanmerkkinsä ovat.

Yksi syy miksi hankin nettiyhteyden, oli se että tajusin kaiken äitini työsähköpostiin tulevan olevan koko työyhteisön luettavissa. Pyysin ja anelin häntä vaihtamaan työsähköpostin salasanan, mutta hän ei suostunut siihen. Lopulta sitten hankin nettiyhteyden ja sähköpostin. Äitini ei vain vielä ole oikein tajunnut, että samaa sähköpostia voisi käyttää muuallakin kuin kotona. Ylipäätään kaikki käsitteet ovat sekaisin. Todella turhauttavaa...

ap.

Vierailija
5/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se haittaa, jos on ainoa käyttäjä koneella, vaikka olisi kaikki auki. Mutta minua häiritsee nähdä toisten henkilökohtaisia viestejä tai pelkästään otsikoitakin. Äitini tapauksessa ihmettelen hänen huolettomuuttaan työsähköpostin suhteen, koska hän saa sinne myös yksityistä postia ja koska hän aina valittaa pomonsa utelevan hänen asioitaan.

ap.

Eipä se taida järin vakavaa olla vaikka olisi sähköposti aina auki, niin mullakin on mun gmail,olen aina sisään kirjautuneena. Salasanoja en myös vaihda koskaan ja käytän samaa sanaa joka paikassa koska muuten unohtaisin kymmenet salasanat.

Niin ja olen 37 v IT-alan ammattilainen :-)

Vierailija
6/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä sähköpostia pitäisi käyttää muualla, jos siihen ei ole tarvetta?

Vierailija
7/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

it-taidoilla muka töitäkin tehdään. Taitavat narrata.

Meillä on yli 60-kymppisiä työntekijöitä eikä kenelläkään ole vaikeuksia it:n kanssa.

Vierailija
8/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunvanhemmt sulkee selaimen kun sulla on jotain kesken siellä. Sua häiritsee kun joudut näkemään vanhempiensi sähköpostien otisikoita. Vnhempasi vaihtlevar selaimia, vaikka olet sanonut, mitä pitää käyttää...

Mitä jos antaiset vanhempiesi käyttää omaa konettaan ja maa nettiään ihan niin kuin haluavat. Kotikoneella mikään noista ei haittaa.

Vierailija
9/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi halvemmaksi lähettää sähköpostia kuin soittaa, ainakin jos hotellissa on ilmainen netti.

En kertonut kaikkia ongelmia. Niitä on niin paljon alkaen jostain Googlen käytöstä. He eivät tunnu ymmärtävän, että kyse on koneesta ja että sivulla 2 voi myös olla hyödyllisiä osumia...

ap.

Miksi sitä sähköpostia pitäisi käyttää muualla, jos siihen ei ole tarvetta?

Vierailija
10/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sielläkin varmaan ongelmia, mutta joku kai sitten aina auttaa.

ap.

Vierailija
11/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin käyttää, jos se sujuisi. Mutta joudun aina kuitenkin auttamaan. Esimerkiksi nyt oli ladattu mieletön määrä kuvia ja kone alkoi täyttyä uhkaavasti. Piti siis selittää, ettei kuviakaan voi loputtomasti tallentaa ja että muisti on rajallinen.

Toisekseen liittymä on minun, koska sen maksankin. Tunnen olevani vastuussa sen käytöstä. Pelkään todella, että joku vielä vie salasanat, menee heidän nettipankkiinsa tms.

ap.

Sunvanhemmt sulkee selaimen kun sulla on jotain kesken siellä. Sua häiritsee kun joudut näkemään vanhempiensi sähköpostien otisikoita. Vnhempasi vaihtlevar selaimia, vaikka olet sanonut, mitä pitää käyttää...

Mitä jos antaiset vanhempiesi käyttää omaa konettaan ja maa nettiään ihan niin kuin haluavat. Kotikoneella mikään noista ei haittaa.

Vierailija
12/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi selaimen vaihtaminen ei tietenkään häiritsisi, jollei sitten oltaisi ihan ihmeissään, kun eri selaimissa on eri paikoissa toiminnot eikä kirjanmerkkejäkään ole molemmissa selaimissa.

On tosi vaikea saada menemään perille, että tietokone ei ole yhtä kuin nettiliittymä, joka taas ei ole yhtä kuin selain, joka taas ei ole yhtä kuin sähköposti jne.

ap.

Vierailija
13/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka saattaa yllättyä kun seuraavan kerran salasanat elleistä tms. vuodetaan verkkoon...

Kaikki mun muu tavara kuin työhön liittyvä ja pannkiasiat saisi vaikka julkaista saman tien koko maailmalle, ja työpostissa ja verkkopankissa eri salasanat.

T. 2

Vierailija
14/21 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nipotusta ap:lta...

Mutta jos pc on liian monimutkainen vanhemmille niin iPad tyyppinen henkilökohtainen laite voisi olla helpompi eikä ap:nkaan tarvisi nähdä toisten posteja. Mun äiti joka ei osaa edes englantia sanaakaan eiikä ole ikinä oppinut käyttämään tietokoneita käyttää nykyään innolla iPadiaan.

Vierailija
15/21 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisi työmeilin.. siis tarkoitatko että hänen koneeltaan se näkyy muille ohikulkeville, vai miten? Kai hän nyt kotiin lähtiessään sulkee koneen, kyllä outlook ainakin sulkeutuu automaattisesti ihan vaan siinäkin ja täytyy kirjautua kun uudestaan avaa koneen.

Mutta otan osaa, it-asioiden opettaminen vanhuksille on ihan kamalaa. Minun vanhempani eivät ymmärrä, mikä ero on sähköpostiosoitteella ja verkko-osoitteella, ja nyt se hämmästyttää, kun usein jätetään www etuliite pois, että miten sen sitten erottaa meiliosoitteesta. Usein ihmetellään, miksei löydy mitään tietoa sivulta esimerkki@esimerkki.com, kun kirjoittavat sen osoitepalkkiin... huoh. Myös googlesta pitäisi löytyä ihan kaikki ja tuosta vain, ja sitten on suunnaton vahingonilo, jos jotain ei heti löydy, että ovat jotenkin viisaampia kuin google. voi jessus niitä oikeasti, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa ;D ja kaiken huippu on se, että toisen vanhempani luona saan aina saarnan, miten heidän kannettavansa kuuluu sulkea, kun olen joskus sulkenut sen väärin kuulemma.... en kyllä käsitä miten muka, olin varmaan lopuksi laittanut läpän alas, kun heillä se on aina auki ja läppäri staattisena ikään kuin pöytäkoneena, jota ei saa siirtää.

Vierailija
16/21 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hankkinut kuusikymppisille vanhemmilleni nettiyhteyden. He kyllä käyttävät nettiä töissäänkin, mutta nyt on nettiyhteys ollut noin vuoden myös kotona. Molempia olen opastanut kädestä pitäen ja monta kertaa he ovat sanoneet, että kaikki on tuttua töistä. Silti aina heidän luona käydessään käy samalla tavalla: kun oma istuntoni on kesken, jompi kumpi heistä käy napsauttamassa sen poikki ja alkaa tehdä omiaan. Kun kysyn, miksi he tekevät niin, aina on kyseessä "vahinko". Mitään eivät kuulemma ole tehneet itse. Olen joka kerta pyytänyt, että he kysyisivät neuvoa minulta, jos ikkunoita on auki, mutta ei tunnu onnistuvan. Toinen juttu on se, että he eivät osaa kirjautua ulos sähköpostista. Kerta toisensa jälkeen kysyn, miksi he eivät kirjaudu ulos, vaan ainoastaan sulkevat ikkunan, jossa heillä on sähköposti auki. Ja aina he väittävät sulkeneensa sähköpostin. Olen ymmärtänyt, että toinen vanhemmistani harrastaa samaa työpaikallaankin. Eli kuka tahansa voi siellä lukea heidän sähköpostejaan. Salasanan ideakin tuntuu olevan hukassa. Äitini ei suostu vaihtamaan omaa salasanaansa, jonka minä olen hänelle joskus keksinyt vain siksi, että hän sai sähköpostin käyttöönsä. Olen myös varoittanut netin vaaroista ja että pahimmillaan voi mennä rahat, jos antaa tietojaan vääriin paikkoihin. Mutta he vain naureskelevat kuin olisin joku hörhö. Neuvomisesta he jotenkin suuttuvat ja kuuntelevat huolimattomasti. Silti minun pitää aina korjata kone ja hoitaa ongelmatilanteet. En haluaisi olla liian vaativa. Yritän ymmärtää, että yli 60-vuotias ei omaksu kaikkea niin nopeasti. Silti alkaa kaduttaa, että hankin koko nettiyhteyttä. Olisivat saaneet tulla toimeen ilmankin. Kiitos kun sain vuodattaa. On taas tunteet pinnassa, vaikkei tämä maailman vakavin asia olekaan.

Vierailija
17/21 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yli 60-kymppisiä työntekijöitä eikä kenelläkään ole vaikeuksia it:n kanssa.

Se on lääketieteellinen mahdottomuus. :)

Vierailija
18/21 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vielä teini, kun et ole vielä/enää oivaltanut, että vanhemmat tietävät enemmän kuin lapset?

Tietotekniikassa jos missä tämä ei päde, sen me kyllä tiedämme.

Vanhemmillasi on täysi oikeus ja vapaus tehdä miten parhaaksi näkevät, myös virheitä. Kuten sinullakin.

Se on ihan aikuisten ominaisuus. He saavat käyttää ihan mitä selainta itse tahtovat, jättää työpostinsa kaikkien luettavaksi ym. Se on heidän ongelmansa, ei sinun.

Kyllä kursseja järjestetään maallakin. Ehkä vanhempasi kuitenkin kokevat olevansa liian osaavia sellaisille. Valtio on syytänyt valtavasti rahaa atk-koulutuksiin takavuosina, ja kansalaisopistot, eläkeläisjärjestöt ym. ovat kilvan järjestäneet kursseja syrjäisimmissäkin kylissä.

Miksi sinä jätät jotain kesken VANHEMPIESI koneella? Niin, arvaat varmaan, että minä olen se vanhempi jolle lapset tämän tästä raivoavat "sitä latausta ei olisi saanut sulkea".

Aika hyvä keino tämä on työpaikoillakin käytetty tarralappu "älä sulje selainta".

Vierailija
19/21 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni tuskailee samojen asioiden parissa omien vanhempiensa kanssa. Just tuo, kun kaikki käsitteet ovat sekaisin, ei tajuta, että ikkuinoista toiseen voi liikkua sulkematta kaikkia ym. Ja sitten tulee kiukkuinen puhelinsoitto töihin tyyliin "nyt tähän tuli tämmöinen ruutu, mitä teen?"

Vierailija
20/21 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miksi ihmeessä maksat vanhempiesi nettiyhteyden, jos he kerran ovat työssäkäyviä ihmisiä? Ja miksi sinun pitää tehdä omia juttujasi heidän luonaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi