APUA, rasittaa! Miten opetan "vanhukset" käyttämään nettiä?
Olen hankkinut kuusikymppisille vanhemmilleni nettiyhteyden. He kyllä käyttävät nettiä töissäänkin, mutta nyt on nettiyhteys ollut noin vuoden myös kotona. Molempia olen opastanut kädestä pitäen ja monta kertaa he ovat sanoneet, että kaikki on tuttua töistä. Silti aina heidän luona käydessään käy samalla tavalla: kun oma istuntoni on kesken, jompi kumpi heistä käy napsauttamassa sen poikki ja alkaa tehdä omiaan. Kun kysyn, miksi he tekevät niin, aina on kyseessä "vahinko". Mitään eivät kuulemma ole tehneet itse. Olen joka kerta pyytänyt, että he kysyisivät neuvoa minulta, jos ikkunoita on auki, mutta ei tunnu onnistuvan.
Toinen juttu on se, että he eivät osaa kirjautua ulos sähköpostista. Kerta toisensa jälkeen kysyn, miksi he eivät kirjaudu ulos, vaan ainoastaan sulkevat ikkunan, jossa heillä on sähköposti auki. Ja aina he väittävät sulkeneensa sähköpostin. Olen ymmärtänyt, että toinen vanhemmistani harrastaa samaa työpaikallaankin. Eli kuka tahansa voi siellä lukea heidän sähköpostejaan.
Salasanan ideakin tuntuu olevan hukassa. Äitini ei suostu vaihtamaan omaa salasanaansa, jonka minä olen hänelle joskus keksinyt vain siksi, että hän sai sähköpostin käyttöönsä. Olen myös varoittanut netin vaaroista ja että pahimmillaan voi mennä rahat, jos antaa tietojaan vääriin paikkoihin. Mutta he vain naureskelevat kuin olisin joku hörhö. Neuvomisesta he jotenkin suuttuvat ja kuuntelevat huolimattomasti. Silti minun pitää aina korjata kone ja hoitaa ongelmatilanteet.
En haluaisi olla liian vaativa. Yritän ymmärtää, että yli 60-vuotias ei omaksu kaikkea niin nopeasti. Silti alkaa kaduttaa, että hankin koko nettiyhteyttä. Olisivat saaneet tulla toimeen ilmankin.
Kiitos kun sain vuodattaa. On taas tunteet pinnassa, vaikkei tämä maailman vakavin asia olekaan.
Tämä jäi minulle erittäin epäselväksi.
Äitini on 75v. Hänellä on koneessa vain 1 selain, eipä tule tarvetta sitä vaihdella. Sähköpostinsa on "aina auki", koska kukaan muu ei sitä konetta käytä, joten eipä ole vaaraa (kaltaisistasi) stalkkaajista.
Kannattaisiko ap:n hankkia ihan oma läppäri, jota vanhempien luona käyttää. Olisi isälle ja äidillekin helpompaa, kun ei tytär urkkisi tekemisiä.