Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyylö mielestäsi esimiehen hallita ja osata kaikki alaisten työtehtävät

Vierailija
24.06.2012 |

ja niihin liittyvät ongelmat? Ja kaikkien käytössä olevien järjestelmien kaikki detaljit? Vai riittääkö että tietää keneltä/mistä saa apua tarvittaessa? Voiko asiantuntijaorganisaatiossa alainen tietää esimiestä paremmin oman vastuualuuensa asiat?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei esim. rehtori koulussa voi osata keittäjän ja siivoojan hommia jne...tosin hänen pitää ymmärtää luottaa omien alaistensa ammattitaitoon....

Vierailija
22/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiantuntija tietää aina enemmän. Itse vastaan omasta työstäni asiakkaalle. Esimiestä käyttän joskus "palloseinänä" esim ideoinnissa tai työongelmien ratkaisussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään. Sehän on täysi mahdottomuus, eikä edes kuuluu kyseiseen tehtävään.

Vierailija
24/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan tehdään se virhe, että ylennetään esimieheksi paras asiantuntija, jonka pätevyys ja lahjakkuus menee hukkaan manageriroolissa.

Vierailija
25/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei osaa hänen mielestään kaikkea / esimiehellä on tämän ikivalittajan mielestä väärä tausta ja muutenkin väärä tyyppi. Millä tälläiselle valittajalle voisi kertoa ettei muissakaan paikoissa esimiehet osaa kaikkea kaikesta? Tosi raskasta kuunnella sitä marmatusta koko ajan ja hän on mielestään oikeassa aina ja kaikessa. "Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" -metodiko ainoa ratkaisu?

Vierailija
26/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siinäöoleva henkilö tuntee alaistensa työt paremmin kuin alaisensa, tule kysyä pitäisikö hänen oikeasti toimia niissä alaistensa töissää, sillä siinähän tämä esimies ilmeisesti olisi hyvä.

Esimiehen työ sisältää karkeasti 50 -80 % tehtäviä joita alaiset eivät tee lainkaan.

Tuskin Nokian Elopkaan osaa erityisen hyvin koodata tai suunnitella ensi kuun rahoitusta.

Toki hieman vaihtelee. Ihan ruohonjuuritasolla tulee "lähiesimiehen" kyetä suoriutumaan alaistensa tehtävistä, jotta kykenee arvioimaan niiden onnistumisen ja oikeellisuuden ja parhaan työtavan. Vähän korkeammalla organisaatiossa tai erinäisissä asiantuntiatehtävissä esimies on enemmänkin resurssien järjestäjä ja asiantuntija sitten hyödyntävät näitä esimiehen tarjoamia resursseja.

Esimeihen ei siit tule kyetä tekemään alaistensa hommia, ainakaan yhtä hyvin kuin alaisensa. Muuten on vahvin lenkki siirretty pois työtehtävistä.

Vierailija
27/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hänen pitää ymmärtää sen verran, että tietää miten kauan tietyt työt saattavat viedä aikaa. Muuten saattaa mennä projektien aikataulut aika mielenkiintoisiksi.

Vierailija
28/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. omassa työpaikassani on töissä sairaanhoitajia ja lähihoitajia. Osastonhoitajalle ei ole sh-koulutusta, joten eipä voi mennä tekemään ihan kaikkia heidän töitään.

Vierailija
29/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen on tiedettävä, mitä kukin tekee ja mitä kaikkia asioita työ pitää sisällään. Silti hänen ei tarvitse osata esim. eri järjestelmien vaatimuksia tai tietää sitä, miten virheet saadaan korjattua. Sen sijaan täytyy tietää, mitä se virhe merkitsee, missä se näkyy ja miten se olisi voitu välttää.

Minulla on esimies, joka ei tiedä työstäni edes sitä, mistä saan työssäni tarvittavat nopeasti muuttuvan tiedon. Hän on huono esimies.

Vierailija
30/30 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pitkä esimieskokemus. Alaisenani on asiantuntijoita, joilla on vielä pidempi kokemus omasta työstään. Olen tehnyt vähän vastaavia hommia joskus työurani alussa, mutta siirryin jo varhaisessa vaiheessa manageripolulle, joten asiantuntijahommia en ole tehnyt enää tosi pitkään aikaan.

Tiedän, että pitää tehdä tietyt kokonaisuudet. Alaiseni kertovat, mitä kaikkea niihin kuuluu ja miten kauan menee. Järjestelen hommat niin, että kaikki tulee tehdyksi, vaikka en tosiaankaan ilman heidän apuaan tiedä, mitä kaikkea kuuluu hommaan x enkä osaa tehdä kuin ihan pieniä palasia sieltä täältä, mutta kokonaisuus jäisi tekemättä, jos se minun vastuulleni jäisi.

Olen silti hyvä esimies, oikein sopiva omalle asiantuntijatiimilleni. Jos osaisin kaikki heidän hommansa, työskentelisin asiantuntijana enkä esimiehenä.